Dagens Blocket! (mc-relaterat)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Prisbilden på moppar är fascinerande. Åtminstone för något år sedan kostade en moppe som t ex Yamaha FS1 eller liknande 15-20000kr, medan en 125cc motorcykel från samma tidsperiod kunde köpas för 6-7000kr. Moppar har fått kultstatus, och nu börjar samma fenomen synas hos 125or.
På tiden. En 125a är väldigt mkt mer användbar än strypt 50 cc som bara får göra 30 km/h. Misstänker att de flesta som går bananas på gamla mopeder har aldrig haft ett A-körkort och kan inte förmå sig att skaffa ett heller.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jösses!

Screenshot_20211210-130734.png



En CB 750 som legat ute i en månad till ett rimligt pris...?

Notera gärna Lesterfälgarna med lufthål på bromsskölden bak.

Så här såg en svensk caféracer ut mot slutet av sjuttiotalet.

Allt är inte snyggt med dagens ögon, men Oh! vilket tidsdokument.



Tjööööp!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jösses!

View attachment 466412



En CB 750 som legat ute i en månad till ett rimligt pris...?

Notera gärna Lesterfälgarna med lufthål på bromsskölden bak.

Så här såg en svensk caféracer ut mot slutet av sjuttiotalet.

Allt är inte snyggt med dagens ögon, men Oh! vilket tidsdokument.



Tjööööp!
Min känsla är mer "Spring för livet". Den är nästan jämngammal med mig och ser mer sliten ut än jag känner mig.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Min känsla är mer "Spring för livet". Den är nästan jämngammal med mig och ser mer sliten ut än jag känner mig.
Ja, vad ska den vara till? Som "caféracerobjekt" är den värd högst 10000kr. Som samlarobjekt ser den lite väl sliten och rackig ut. Att åka med..."förgasar rengöring och lite allmänt översyn", avställd och obesiktigad. Nej tack...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, vad ska den vara till? Som "caféracerobjekt" är den värd högst 10000kr. Som samlarobjekt ser den lite väl sliten och rackig ut. Att åka med..."förgasar rengöring och lite allmänt översyn", avställd och obesiktigad. Nej tack...
Ja, allt kan ju naturligvis diskuteras.
Och inte förrän den är såld så vet man ju om det fanns någon som värdesatte den.
Det är väl ungefär som konst, någon tycker att det är fint, andra fult.
Sedan så drivs priset upp på saker som flera "kunniga" tycker at extra värdefullt.
Som det här:

Zorn.jpg
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja, vad ska den vara till? Som "caféracerobjekt" är den värd högst 10000kr. Som samlarobjekt ser den lite väl sliten och rackig ut. Att åka med..."förgasar rengöring och lite allmänt översyn", avställd och obesiktigad. Nej tack...
Ahh, förgasarrengöringen. Botemedlet på precis alla fel en motorcykel kan ha ?

jag blir mycket förvånad om nån köper den där över huvud taget. Inte ens om jag gillade farsan och hojen var gratis hade han fått en sån där i present
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ahh, förgasarrengöringen. Botemedlet på precis alla fel en motorcykel kan ha ?

jag blir mycket förvånad om nån köper den där över huvud taget. Inte ens om jag gillade farsan och hojen var gratis hade han fått en sån där i present
En gammal radfyra med "förgasarrengöring" lär bli liggande på Blocket för lång tid framöver, speciellt för 27000kr. Kommer kosta åtskilligt innan den är ute på vägarna igen, både tidsmässigt, ekonomiskt och emotionellt.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, vad ska den vara till? Som "caféracerobjekt" är den värd högst 10000kr. Som samlarobjekt ser den lite väl sliten och rackig ut. Att åka med..."förgasar rengöring och lite allmänt översyn", avställd och obesiktigad. Nej tack...


Billigaste K2 på Mobile just nu ligger långt över 100 papp.


Ja, dom är i bättre ordning.

Men denna hojen har en historia.
Någon har älskat den så mycket att man kostade på den en omgång Lesterhjul.

Tanken, är den handrandad...?
Dekalen på kåpan säger du fortfarande "Rickmanagenten".

Därefter har någon (annan?) tröttnat på den och ställt ut den i väder och vind.
På något sätt är det poesi det också.

Kanske går det att pruta på 27.000, kanske är det redan budgivning på den.

Kanske har hojen hamnat i julebakvattnet - men den som köper hojen för 27 papp behöver bara ställa undan den och vänta på rätt köpare utan att förlora en krona.

Att renovera upp den till ett skick som ger 100'+ kommer kosta lika mycket, men en sak är säker: en K2 blir aldrig lika billig igen.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Billigaste K2 på Mobile just nu ligger långt över 100 papp.


Ja, dom är i bättre ordning.

Men denna hojen har en historia.
Någon har älskat den så mycket att man kostade på den en omgång Lesterhjul.

Tanken, är den handrandad...?
Dekalen på kåpan säger du fortfarande "Rickmanagenten".

Därefter har någon (annan?) tröttnat på den och ställt ut den i väder och vind.
På något sätt är det poesi det också.

Kanske går det att pruta på 27.000, kanske är det redan budgivning på den.

Kanske har hojen hamnat i julebakvattnet - men den som köper hojen för 27 papp behöver bara ställa undan den och vänta på rätt köpare utan att förlora en krona.

Att renovera upp den till ett skick som ger 100'+ kommer kosta lika mycket, men en sak är säker: en K2 blir aldrig lika billig igen.
Men vem bryr sig? "Rickmanagenten"? Tanken, är den handrandad...? Vad är det,? "Lesterhjul." Vad är det? "Rickmanagenten". Vem bryr sig? Men "denna hojen har en historia". Vem bryr sig?

"Kanske går det att pruta på 27.000, kanske är det redan budgivning på den."
Tja, lycka till....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är inte alla som har nostalgiska skäl att uppskatta en K2 i den delen av livet när pensionsförsäkringarna betalar större delen av uppehället? Nästa steg är att övergå till jordgubbsstadiet och efterföljande generationen får hantera "allt skit fanskapet envisats att inte köra till tippen".
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men vem bryr sig? "Rickmanagenten"? Tanken, är den handrandad...? Vad är det,? "Lesterhjul." Vad är det? "Rickmanagenten". Vem bryr sig? Men "denna hojen har en historia". Vem bryr sig?

"Kanske går det att pruta på 27.000, kanske är det redan budgivning på den."
Tja, lycka till....
Call me crazy, men jag tycker det är lite intressant med folk som kan plocka detaljer bara genom att se en bild på det viset.
Googla det du är osäker på, så får du lite större begreppssfär inom det som var stort för 40 år sedan.

Själva hojen som sådan skulle jag gärna haft, men aldrig försökt göra om till originalskick. Putsa lite på den och fixa det rent kosmetiska så hade den säkert varit rätt skoj tillägg i garaget. Frambromsen ser ju spännande ut till exempel.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Call me crazy, men jag tycker det är lite intressant med folk som kan plocka detaljer bara genom att se en bild på det viset.
Googla det du är osäker på, så får du lite större begreppssfär inom det som var stort för 40 år sedan.

Själva hojen som sådan skulle jag gärna haft, men aldrig försökt göra om till originalskick. Putsa lite på den och fixa det rent kosmetiska så hade den säkert varit rätt skoj tillägg i garaget. Frambromsen ser ju spännande ut till exempel.

Ja, tvätta -> putsa lite försiktigt -> byta så lite som möjligt -> få farbar och besiktiga -> och putsa lite till utan att slipa bort ursprunget.

...och forska i hojens historia!

Jag ser nu att den har Dresda-sving också!
Det, och väskhållare i kartongen bakom hojen. Jättetrunken ser ut som en Dunstallbox...?

Detta har varit någons ögonsten, och den är fullsmetad med den tidens värstinggrejer.
Förmodligen kan man auktionera ut tillbehören och gå jämnt ut med köpesumman - men vad har man då?
En sällsynt risig K2, utan hjul, charm och proveniens.

Nej, behålla som den är och göra så lite som möjligt, det tror jag på.
Göra en Magnus Moss, helt enkelt.

Damn, den hojen blir mer och mer intressant...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Call me crazy, men jag tycker det är lite intressant med folk som kan plocka detaljer bara genom att se en bild på det viset.
Googla det du är osäker på, så får du lite större begreppssfär inom det som var stort för 40 år sedan.

Själva hojen som sådan skulle jag gärna haft, men aldrig försökt göra om till originalskick. Putsa lite på den och fixa det rent kosmetiska så hade den säkert varit rätt skoj tillägg i garaget. Frambromsen ser ju spännande ut till exempel.
Det finns säkert folk som kan snöa in på ett speciellt "frambromsreglage som bara tillverkades i en liten serie mellan juni-60 och augusti -60", men dessa entusiaster blir nog allt färre. För de som bara är en motorcykel att använda är hojar av denna typ inte så intressanta. Ska bli se vad den går för till slut.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hondas enkelskams 750 är jag inte intresserad av. Jag hade en Grottis-portad cb 500 när det begav sig. Mina polare hade bl a cb 750, Rickman Honda, Rickman Kawa, vanliga z900-1000 osv. Kjelle Saläng (om ni känner igen det namnet) åkte Moto Guzzi Le Mans. Men denna 750 nä. Vita träskor... Nä. Jeansväst... Nä.
Är detta verkligen Lesterhjul? Minns bara de sjuekrade som ser ut som de Yamaha hade på 70-talet. Borrad bromssköld är lite coolt. Inte särskilt vanligt varken nu eller då. Lite rejsigt. Under radarn för dessa med bruna sadlar och kapad bakram. Tur det.
Skum bockning på kicken. Det sitter inte bakåtflytt på hojen. Kanske har gjort. Vanligt annars att skippa bakåtflytt. För dyrt. Byter styre bara. Konstig körställning. Likaså kåpan. Många var tvungna att välja ett styre och vinkel som passade med kåpan, inte den optimala körställningen. Styret tar i kåpan och/eller i tanken. Rickmans 3/4-kåpa var poppis på den tiden. Måste sitta rätt vid brytar- resp generatorkåpan. Då blir styret därefter. Halvkåpan var lite lättare att få till men ansågs inte lika ball. Hojen blev ju snabbare med "helkåpa". Fan trot.
Rickmanagenten var ju ballast i stan på riktigt. Sålde både Rickmanchassin och Bimota. Vad var värre då?
Jag var ju både där och på Luntmakargatan och handlade. Tom-Peng-Pung någon? Nylondrev var hett. Lättare än aluminium. Jag lyckades dra av alla kuggarna på mitt bakdrev med min cb553. Först i landet tydligen. Fick pengarna tillbaka. De slutade sälja dessa.
På Rickmanagenten köpte jag en tvåsitsig Rickmandyna. Asball. Satte på originalbaklyset med det stack ut för mycket så jag kapade bakljusglaset 1-1,5 cm. Köpte också en Pecket McNab framskärm. Kortade ner den och tog bort det främre staget... Hondan i annonsen här har väl en Rickmanskärm? Sitter lite högt. Lättare en original men saknar stabiliteten som originalskärmen ger. Dubbla skivor var en vettig uppgradering. Coolt också. Men bromsoken framför gaffelbenen... Såå 1969. Jag vände naturligtvis mitt ok och skiva. Funkade med hastighetsmätardrivningen utan problem.
Handrandat? Ser inte men min 500a lackades också svart med dubbla röda stripes. Köpte nog stripes på Roffes. Bytte senare till 750-tanken. Större och snyggare.
Honda-loggan på kåpan ser fruktansvärd ut. Var det ens ok förr? Tror inte det. Inga tankmärken. Sätt tillbaka eller spackla innan lack. De kanske medföljer. Man blir lite nostalgisk men denna 750 skulle jag inte vilja ha ens om den var gratis. Har av någon anledning aldrig gillat dom. Rickman-Honda möjligen. Rickman-Kawa jaaaa! Rickmantrajan... ensits... ljusblå... halvkåpa... Gärna! -Hej, jag har en njure i påsen och två barn i bilen utanför.

image.jpegimage.jpeg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag tror att det är ISR-fälgar på den där Hondan, det är inte Lester.
Förövrigt tycker jag att det verkar vara mycket gnäll om denna CB750, vill en ha en frän enkelkamsHonda är den helt rätt. Serva och rensa upp lite så kommer den fungera bra med stor sannolikhet. Däck, brytarlös tändning, Championstift, drivpaket, stötdämpare, olja, puts och omsorg. Kanske en enkel lykta fram om man inte är tillräckligt tuff att köra med Rickmankåpan, jag skulle nog inte vara så tuff. Lägg tiotusen till på inköpspriset och den är klar, skattefri, besiktningsfri och en helförsäkring kostar 750kr per år.
Jag är förvånad över att den är kvar på Blocket efter en månad.

Fast smaken är olika, vissa vill ha en cykel som ser ut som den här....
 

Bifogat

  • ladda ned (1).jpg
    ladda ned (1).jpg
    8.6 KB · Visningar: 15

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror att det är ISR-fälgar på den där Hondan, det är inte Lester.
Förövrigt tycker jag att det verkar vara mycket gnäll om denna CB750, vill en ha en frän enkelkamsHonda är den helt rätt. Serva och rensa upp lite så kommer den fungera bra med stor sannolikhet. Däck, brytarlös tändning, Championstift, drivpaket, stötdämpare, olja, puts och omsorg. Kanske en enkel lykta fram om man inte är tillräckligt tuff att köra med Rickmankåpan, jag skulle nog inte vara så tuff. Lägg tiotusen till på inköpspriset och den är klar, skattefri, besiktningsfri och en helförsäkring kostar 750kr per år.
Jag är förvånad över att den är kvar på Blocket efter en månad.

Fast smaken är olika, vissa vill ha en cykel som ser ut som den här....

Campagnolo hade jag redan uteslutit, ISR tänkte jag inte ens på.

Nå, då blev den inte mindre intressant.

Undrar vad oddsen är på att den är borrad 836cc...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den lär ju alldeles säkert vara trimmad. Finns ju inte en chans att någon som utrustat hojen så där mycket och lämnat motorn orörd.

Googlade bilder för att kolla om bromsskivorna var standard och ser att den ju bara har enkelskiva fram original och den ser annorlunda ut. Är det bytt framgaffel på den också?
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top