Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur ofta byter ni tändstift?
Här har vi en hoj som gått 3000 mil. Ägaren har låtit verkstaden byta tändstift varje år. Hur länge han ägt hojen framgår inte.
Om man byter tändstift varje år på en hoj från 1996 kostar det 10.000 kr, 25x4x100. (Vad kostar ett tändstift?)*
Man kan ju hoppas att tidigare ägare inte bytt stift alls. Stift håller längre än 3.000 mil. Men gör gärna rent och kontrollera elektrodavståndet någon gång.
Jag tror att killen här kunde ha kommit undan med att byta olja och filter en gång och sedan bara oljefiltret vartannat oljebyte. Något man kan göra själv. Hans ägande blev för dyrt.
Nu lämnade han också in hela hojen för förgasarrengöring och byte av flottörnålar. Det lär ha kostat!
Svårsåld hoj om han vill ha 20 papp för en 600a från -96.

Upplever ni att hojen blir mer lättstartad, går jämnare och drar mindre soppa efter byte varje säsong?

*Touring.se tar 119 kr för ett stift till denna hoj.

image.jpeg
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    85 KB · Visningar: 29
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hur ofta byter ni tändstift?
Här har vi en hoj som gått 3000 mil. Ägaren har låtit verkstaden byta tändstift varje år. Hur länge han ägt hojen framgår inte.
Om man byter tändstift varje år på en hoj från 1996 kostar det 10.000 kr, 25x4x100. (Vad kostar ett tändstift?)
Man kan ju hoppas att tidigare ägare inte bytt stift alls. Stift håller längre än 3.000 mil. Men gör gärna rent och kontrollera elektrodavståndet någon gång.
Jag tror att killen här kunde ha kommit undan med att byta olja och filter en gång och sedan bara oljefiltret vartannat oljebyte. Något man kan göra själv. Hans ägande blev för dyrt.
Nu lämnade han också in hela hojen för förgasarrengöring och byte av flottörnålar. Det lär ha kostat!
Svårsåld hoj om han vill ha 20 papp för en 600a från -96.

Upplever ni att hojen blir mer lättstartad, går jämnare och drar mindre soppa efter byte varje säsong?

View attachment 467209

Senast jag köpte tändstift så kostade det 3,80€ (NGK BR8ES) från en fransk webbshop. I Sverige kostade det från det dubbla och uppåt. Visste inte när det byttes senast och för dom pengarna var det inte mycket att bråka om. Den (2t) blev mer lättstartad och slutade tjuvstanna vilket den gjorde då och då. Det visade sig att gapet på det gamla var ca 0,8mm istf 0,6-0,7 som det skulle vara, så det var troligen det som var felet snarare än stiftet som sådant.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Upplever ni att hojen blir mer lättstartad, går jämnare och drar mindre soppa efter byte varje säsong?
Med tanke på att min Firebird LT1'a gick 24,000 mil innan det blev tändstiftbyte bör hojstift funka i 12,000 mil innan gapet blir för stort och den blir lite gnällig att starta. Ärligt talat har jag aldrig bytt stift på en hoj annat än när de blivit sura eller fått sidoelektroden bortsbränd pga en för klen bränsleblandning på lustgasen. Har en låda med före-detta-sura stift att ta från om det skulle behövas.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Onekligen, men ATV har alltid lockat tatuerade ställningsbyggare utan hojkort, men med fast jobb som möjliggör ett kreditköp.
Du tror inte den även skulle kunna passa en nyrik 13-åring som fått sin första tabanja*
och behöver åka runt och vakta orten..?

*Tror det är vad pistol kallas numera...

Qaud.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon som hört något mer om Lasermannen och hans ansökan om tidsbestämt straff?
Axmyr har rekordet på 34 år. Då var han aktivt kriminell under hela fängelsevistelsen.

Lasermannen har suttit i 28. Blir nog svårt att hålla honom mycket längre.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Axmyr har rekordet på 34 år. Då var han aktivt kriminell under hela fängelsevistelsen.

Lasermannen har suttit i 28. Blir nog svårt att hålla honom mycket längre.
Jag kan tänka mig fem år extra på grundval av mustaschen...

Annars är det väl bara att släppa ut stackaren. Han är säkert helt frisk och rimlig nu....
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Ett ovanligt tillbehör då. Hett eftertraktat idag av somliga som vill bygga upp en speciell sorts hoj.

Idag väger nog intresset över för ekrade hjul, men då var gjutna fälgar hot hot hot!

Kawasaki hade Harrisfälgar som original på några modeller ett eller två år - innan dom kopierade designen rakt av och började gjuta egna.

Somliga vill ha det på ett visst sätt när dom bygger upp sin drömhoj.
Dom är beredda att betala för det och dom blir nöjda. What's the fuzz...?



En makalös konstform, närmast helt försvunnen idag.


Så här randades ALLA BMW-tankar långt in på sjuttiotalet.

På den aktuella Hondan tror jag nu nog mer att just det fältet är motivlacklackat.
Ser det inte ut som lite lila pearl där i det kontrasterande fältet...?

View attachment 466475
Passar dessutom bra in i tidsepoken.

En konstform det med, mycket maskjobb - men ett artisteri som lever kvar än i dag, mycket tack vare truckingscenen som kan betala med oskattade pengar...
Lite kuriosa men man handmålar/randar alla tankar på Royal Enfield hojar, även min GT 650 från 2021.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj

Blir så trött på dessa auktionsfirmor som inte verkar fatta ett smack om motorcyklar. Det här är bara ett exempel på hur dom får till det. En Suzuki GS750 i "ok originalskick"....
Finns hur mycket som helst på den som inte är original, dessutom i ett miserabelt skick ärgad och rostig som den är. Blir även förvånad över att folk faktiskt bjuder på detta skräp...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Blir så trött på dessa auktionsfirmor som inte verkar fatta ett smack om motorcyklar. Det här är bara ett exempel på hur dom får till det. En Suzuki GS750 i "ok originalskick"....
Finns hur mycket som helst på den som inte är original, dessutom i ett miserabelt skick ärgad och rostig som den är. Blir även förvånad över att folk faktiskt bjuder på detta skräp...
Känns ju måttligt lockande att ta tag i, kan väl kosta hur mycket både tid och pengar att få ordning på. Köper man av en privatperson kan man få veta lite om hojen, men att köpa av en auktionsfirma ger inte samma koll.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-

Blir så trött på dessa auktionsfirmor som inte verkar fatta ett smack om motorcyklar. Det här är bara ett exempel på hur dom får till det. En Suzuki GS750 i "ok originalskick"....
Finns hur mycket som helst på den som inte är original, dessutom i ett miserabelt skick ärgad och rostig som den är. Blir även förvånad över att folk faktiskt bjuder på detta skräp...
Ett ok originalskick är det ju inte. Men skicket är ok om man vill ha något att pyssla med till sommaren.
Det är väldig sällan man ser en GS 750 med trådekerhjul från -77. Var inte GSen värst i 750-klassen -77?
Den fanns även med gjutna hjul. Fanns den med enkelskiva i Sverige? Usch.
Jag är ingen originalnörd så 4-1, bakåtflytt och separata luftfilter är ok. Tidstypiskt. Styrdämpare även om det är en Kawa-kopia. Alla hade sån eller Våga wobbla-dekalen. Stänklappen med reflex är också väldigt tidstypisk men den brukade man ju skruva av redan utanför Bilprovningen.
Ljuddämparen bör bytas. Man kan fö inte ha blanka rör och svartlackad ljuddämpare. Fult.
Raask-pinnen ser ut att vara böjd, kass gängor eller så är fästet av. Dessutom måste man kapa fotpinnarna 2-2,5 cm och byta fotpinnsgummit till något runt. I värsta fall hydraulslang eller liknande.
Nya luftfilter eller originalluftburk, om det går att få tag i.
Gaffelbenen ser ju ut att vara körda.
Startmotorlocket är lite rostigt finns säkert att få tag i.
Avgasflänsarna i toppen ser lite skabbiga ut.
Lacksläpp på tanken? Hur hänger strecken på ankstjärten ihop med det röda på tanken? Gör om.
Fälgarna och ekrarna ser fina ut.

Honda 750n på bilden annonserades otvättad i liknande skick för 27. Kom ut igen för 25 nytvättad vilket var ett lyft. Vad han fick vet man ju inte.

En annan GS 750 i fint skick. Inte original men borrade skivor är ett plus. Beroende på mönster.
Repskydd på tanken är fult. Motorskyddsbågar är inte heller så ballt. Bytt avgassystem till annat 4-2, ok, man måste ju kunna åka.

image.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpeg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top