Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tog kortet på en sådan. Körläraren sa gasa nu gasa nu nästan hela tiden .Hadde full gas men hände inte så mycket :rolleyes:
Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”

med reservation för att jag glömt detaljer
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”

med reservation för att jag glömt detaljer
Jag hade en -77 CB125T med vrålande 2-1 system och riktiga ekerhjul, inte comstarskiten som kom senare, och jag hade inga problem att hänga med GT125 och RD125 (luftkylda). Som det sas på BIKE, man fick varva satan så gick det bra! :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag hade en -77 CB125T med vrålande 2-1 system och riktiga ekerhjul, inte comstarskiten som kom senare, och jag hade inga problem att hänga med GT125 och RD125 (luftkylda). Som det sas på BIKE, man fick varva satan så gick det bra! :)
Jo dom går rätt så bra men tvåtaktarna var ju ofta strypta till 15hk för att klara begränsningarna medans 4-taktarna troligen var lite mer optimerade från början. Om båda får trimma fritt så blir det nog lite jobbigare för Hondan.

Skulle vara kul att göra som Allen Millyard och bygga ihop två CB 125or till en fyra ?

 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rödmarkeringen är en rekommendation.


Laverdatripplarna har en mycket bisarr rödmarkering mellan 6.500 och 7.500 varv.

Laverda_3.jpg

Det blev till att skynda sig förbi detta "kritiska område" och gasa vidare upp mot 8000 varv där kraften sedan tunnade ut. Å andra sidan fanns det alltid kraft i Laverdan att åka både en och två växlar högre än de andra man körde med. Man behövde absolut inte tokvarva.
"Alla visste" på den tiden att mätarna var ett rent carry-over från 750 modellen och att man kunde strunta i angivelsen.

Långt senare träffade jag på en österrikare som arbetat med Laverda nere i Breganze, och han berättade att rödstrecket visst skulle respekteras - vid växling till tvåan!

Tunga drev i lådan, grova axlar och mycket vikt i rörelse var anledningen till att ta det lugnt vid första växlingen - sedan var det bara att stå på och känna var motorn trivdes och lämnade kraft.


Min gamla XL 125 hade rödstreck vid 10.500. Den varvade så långt brytarna hängde med.

"Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Laverdatripplarna har en mycket bisarr rödmarkering mellan 6.500 och 7.500 varv.

View attachment 468424

Det blev till att skynda sig förbi detta "kritiska område" och gasa vidare upp mot 8000 varv där kraften sedan tunnade ut. Å andra sidan fanns det alltid kraft i Laverdan att åka både en och två växlar högre än de andra man körde med. Man behövde absolut inte tokvarva.
"Alla visste" på den tiden att mätarna var ett rent carry-over från 750 modellen och att man kunde strunta i angivelsen.

Långt senare träffade jag på en österrikare som arbetat med Laverda nere i Breganze, och han berättade att rödstrecket visst skulle respekteras - vid växling till tvåan!

Tunga drev i lådan, grova axlar och mycket vikt i rörelse var anledningen till att ta det lugnt vid första växlingen - sedan var det bara att stå på och känna var motorn trivdes och lämnade kraft.


Min gamla XL 125 hade rödstreck vid 10.500. Den varvade så långt brytarna hängde med.

"Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?
Väldigt rent och snyggt med den polerade gaffelkronan, Laverdastyret, avsaknaden av "idiot lights" utanför mätarna och de små Laverda-logotyper i. Även en väldigt snygg tank.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”

med reservation för att jag glömt detaljer
Det var Bike, 1979. Man skriver bl a: "(Hondan) har en hög toppfart, som det är svårt att komma upp i...det krävs en lång nedförsbacke för att nå toppfarten. P g a de höga varvtalet, 12000/min, är det användbara registret mycket smalt. Den är känslig för både motvind och uppförsbackar".
Den var tydligen Sveriges mest sålda 125cc, vilket Bike tyckte var märkligt då en varken var snabbast, billigast eller starkast. Den sålde helt enkelt på att den var en 4-taktare. Bästa köp i testet var Yamaha RS och Suzuki GP, båda encylindriga 2-taktare. Bästa hojen var Zündappen, men den var för dyr.

Jag kände ingen som körde Honda 125 på den tiden, den ansågs för slö och seg. Blev efter 2-taktarna hela tiden. Bilskolorna använda Honda för övningskörning av någon anledning.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo dom går rätt så bra men tvåtaktarna var ju ofta strypta till 15hk för att klara begränsningarna medans 4-taktarna troligen var lite mer optimerade från början. Om båda får trimma fritt så blir det nog lite jobbigare för Hondan.

Skulle vara kul att göra som Allen Millyard och bygga ihop två CB 125or till en fyra ?

På 70-talet fanns vad jag vet inga effektmässiga begränsningar, utan begränsningen var just bara cylindervolymen - 125cc. Tidigare var det själva vikten som var begränsningen, därav uttrycket "lättviktare". Enda begränsningen var då att vikten inte fick överstiga 75kg, vilket gav en del märkliga konstruktioner.
Senare kom man med vattenkylning och avancerad trimning upp i effekter på 30-35 hk på en 125cc, vilket föranledde strängare lagar och regler. En 16-åring ansågs (med rätta) inte kunna behärska dessa effektmonster. Nu för tiden verkar 125orna ha betydligt mer moderat effekt, runt 10 hk eller nåt sånt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”

med reservation för att jag glömt detaljer
Då var det säkert jag som inte varva tillräckligt .Men motorn gick tyst o mjukt jämfört med tvåtaktare
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Brytarspetsar man minns:
Enpetaren med en Ilo FP-50
Flakan med Sachs-motor
Zundappen hade elektronishe zundung
Honda CB 500 hade dubbla brytare

Båtmotorn Johnson 6 från 1964

Inga större problem med dom. Kompisarna som åkte Yamaha As2 och As3 skylllde alltid på förtändningen som stod lite fel, brytare som ställt om sig och tändstiften som strulade. Oljade folk ens in den lilla filtkudden som skulle smörja brytaren mot nocken?

17,6 DIN-hästar ägde :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skrattade gott nu. Ja, hur jäkla gammal är man egentligen? Vi är ett utdöende släkte ? Som när man nämner disketter inom datavärlden ? Mossiga i "youngsters" ögon...
Just "Mossig" är ju i mina öron ett HÅRT skällsord!!!! :) När man idag fyllersextiofuckingdjävlaTVÅ år!!!!!!:jisses
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
rätt
Ambitiöst! 2 år senare hade du fått det på köpet med bilkortet, right? Var det de födda -57 eller -58 som var sista årgångarna att få A-behörigheten när de tog B?
Antar att du är född -45?
jag var sexton år och bilkörkortet/tung mc kort var 2 år bort.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top