Laverdatripplarna har en mycket bisarr rödmarkering mellan 6.500 och 7.500 varv.
View attachment 468424
Det blev till att skynda sig förbi detta "kritiska område" och gasa vidare upp mot 8000 varv där kraften sedan tunnade ut. Å andra sidan fanns det alltid kraft i Laverdan att åka både en och två växlar högre än de andra man körde med. Man behövde absolut inte tokvarva.
"Alla visste" på den tiden att mätarna var ett rent carry-over från 750 modellen och att man kunde strunta i angivelsen.
Långt senare träffade jag på en österrikare som arbetat med Laverda nere i Breganze, och han berättade att rödstrecket visst skulle respekteras -
vid växling till tvåan!
Tunga drev i lådan, grova axlar och mycket vikt i rörelse var anledningen till att ta det lugnt vid första växlingen - sedan var det bara att stå på och känna var motorn trivdes och lämnade kraft.
Min gamla XL 125 hade rödstreck vid 10.500. Den varvade så långt brytarna hängde med.
"Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?