I en perfekt värld skulle den som säljer ett fordon absolut berätta för eventuella köpare om de defekter som kan finnas. Tråkigt nog fungerar det sällan på det viset.
Så här skrev jag när jag sålde min TTR för 2 år sedab. Var väl ganska ärligt
? Och innan man kunde ta ut fantasi-Covid-priser...
"Hoj i behov av omvårdnad och kärlek
Köpte den 2014. Den hade då gått ca 1100 mil. I dag står mätaren på 2989 mil. Och "ja", vajern har varit inkopplad hela tiden sen dess
. Var och besiktigade i går, och hojen gick igenom utan anmärkning. Passade då även på att byta tändstift.
I min ägo har den enbart används till grusturer av olika längd. Ofta 2-3 dagars helgturer, då det varit lite bökigt att accessa den spontant eftersom den inte förvaras där jag bor. Hojen har också vid ett tillfälle blivit stulen, och återfunnen dagen efter. Vid stöldtillfället kapade tjuvarna låskolven till gaffellåset på höger gaffelben, så gaffellåset fungerar m.a.o inte längre. Tändningslåset bytte jag ut i samband med detta, då jävlarna sabbade det också.
I övrigt har cykeln personlighet. Startade den i julas, och då startade den på 2:a kicken efter att stått orörd ett kvartal. Likaså vid vårstart i mars. Fast ibland är den riktigt tjurig, som i morse t.ex. Då höll jag nog på i 10 minuter innan jag fick igång den. Fast det kan bero på dålig teknik också. Har varit utan autodecomp ett antal år, och har under den tiden lärt mig precis hur jag ska hantera kickandet för att lätt få igång hojen. Förra helgen monterade jag ny autodecomp-kabel, vilket resulterat i att det nu är lite ny kickteknik som gäller.
Annars har den rullat på. Den gick väl ca 4-5 grushelger förra säsongen, Och en 40-mils heldag i Sörmlandsskogarna i oktober. Och sen dess egentligen bara några turer mellan hemmet i Årsta, och förvaringen norr om stan. Och till Opus i Sätra i går för besiktning.
Den här hojen är lämplig att köpa för den som har tid, vilja och kunskap att ge hojen den omvårdnad den behöver för komma till sin rätt. Själv saknar jag just nu alla dessa komponenter. Fast om jag skulle ge den omvårdnad så skulle jag nog börja med en ventiljustering. Sen är den lite grov i växlingarna, så jag skulle nog ta ut kopplingskorgen och lamellerna och ge dom en översyn, och ev. byta. Och om jag kände mig riktigt ambitiös så skulle jag även byta topplockspackning, då det svettas (ytterst lite) uppe på högersidan av motorn, vid kylflänsarna. Ser lite smutsigt ut på bifogade bilden. Fast det skulle jag nog inte orka.
Vad kan man säga mer då?
Jo, gaffeln har renoverats en gång i min ägo; nya packboxar. Backspeglarna sitter i Biltema-fästen, då det är gängpaj i originalhålen. Har bytt olja och filter 4 ggr på 1900 mil, och drivlina en gång. Samt att jag hade lite oljespill under hojen i morse. Oklart om det är något nytt djävulskap (då den aldrig droppat tidigare), eller om det är ett resultat av kladdande i samband med att jag toppade upp motoroljan med några deciliter i samband med besiktningen.
Hur som, med kärlek och omvårdnad rullar den med all säkerhet många mil till. Säljer den då jag inte har möjlighet att fixa till den så den funkar optimalt, och så vill jag inte kicka mer i mitt liv. Har dåliga knän...
Den som köper hojen får också med:
- extra bakhjul med skiva, drev och slitet däck monterat
- ett löst halvslitet bakdäck
- ett extra luftfilter, använt med tvättat
- extra plast till framlyktan
- en extra framlykta med sprucket men limmat glas (bra att använda på offroad-turer där man inte ligger först)
- ett helt nytt kopplingshandtag
- extra växelförare
- helt nytt sidostöd anpassat för motard-hjul (dvs kortare än original)
- helt nytt extra kopplingsvajer-kit
- två nya svingskydd
- ett extra framdrev (1 eller 2 kugg mindre än original...)
- kit med kopparbrickor och o-ringar, att användas vid oljebyte
På bilderna ser man ett RAM-fäste också. Det tänker jag behålla, bara f.k.
9000 kr vill jag ha för rubbet. Och då ingår glädjen och underhållningen att mecka in den över mållinjen
.
Och just det ja, är Öhlins-dämpare bak.
EDIT: Sadeln är höjd ca 25mm. Neoprendyna är fasttejpad på originalsadeln, och sen nytt överdrag över. Går att återställa, m.a.o. Och fotpinnarna är bredare än original."