Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det den hojen? Nu vågar jag definitivt inte köpa den. Tokbillig från början, och nu prissänkt två gånger. Nåt är fel här. Glidarhojar brukar vara lättsålda, många gamlingar verkar föredra denna typ av hoj. Som sagt, varför så billig?

Ringa och tala med säljaren funkar inte...?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
I en perfekt värld skulle den som säljer ett fordon absolut berätta för eventuella köpare om de defekter som kan finnas. Tråkigt nog fungerar det sällan på det viset.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det den hojen? Nu vågar jag definitivt inte köpa den. Tokbillig från början, och nu prissänkt två gånger. Nåt är fel här. Glidarhojar brukar vara lättsålda, många gamlingar verkar föredra denna typ av hoj. Som sagt, varför så billig?
Glidarhojar i den kubiken är inte så eftertraktade , körs den dagligen och är besiktad så vad kan man begära , hade den varit närmre så hade jag som inte är minsta intresserad kunnat tänka mig den -du kan ju kränga den i delar för mer om du målar fan på väggen ;)
Under 600cc är startmotorer i glidarvärlden :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Glidarhojar i den kubiken är inte så eftertraktade , körs den dagligen och är besiktad så vad kan man begära , hade den varit närmre så hade jag som inte är minsta intresserad kunnat tänka mig den -du kan ju kränga den i delar för mer om du målar fan på väggen ;)
Under 600cc är startmotorer i glidarvärlden :)
Vem vill inte ha en liten glidare i garaget? För de pengarna kan man ha den till att åka och köpa glass eller bara till jobbet. Men när en hoj varit till salu flera gånger på Blocket och med ständigt lägre pris anar man problem. Folk har säkert varit och tittat men avstått. Varför då, kan man undra?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
I en perfekt värld skulle den som säljer ett fordon absolut berätta för eventuella köpare om de defekter som kan finnas. Tråkigt nog fungerar det sällan på det viset.
Så här skrev jag när jag sålde min TTR för 2 år sedab. Var väl ganska ärligt :lol? Och innan man kunde ta ut fantasi-Covid-priser...


"Hoj i behov av omvårdnad och kärlek

Köpte den 2014. Den hade då gått ca 1100 mil. I dag står mätaren på 2989 mil. Och "ja", vajern har varit inkopplad hela tiden sen dess
smile.png
. Var och besiktigade i går, och hojen gick igenom utan anmärkning. Passade då även på att byta tändstift.

I min ägo har den enbart används till grusturer av olika längd. Ofta 2-3 dagars helgturer, då det varit lite bökigt att accessa den spontant eftersom den inte förvaras där jag bor. Hojen har också vid ett tillfälle blivit stulen, och återfunnen dagen efter. Vid stöldtillfället kapade tjuvarna låskolven till gaffellåset på höger gaffelben, så gaffellåset fungerar m.a.o inte längre. Tändningslåset bytte jag ut i samband med detta, då jävlarna sabbade det också.

I övrigt har cykeln personlighet. Startade den i julas, och då startade den på 2:a kicken efter att stått orörd ett kvartal. Likaså vid vårstart i mars. Fast ibland är den riktigt tjurig, som i morse t.ex. Då höll jag nog på i 10 minuter innan jag fick igång den. Fast det kan bero på dålig teknik också. Har varit utan autodecomp ett antal år, och har under den tiden lärt mig precis hur jag ska hantera kickandet för att lätt få igång hojen. Förra helgen monterade jag ny autodecomp-kabel, vilket resulterat i att det nu är lite ny kickteknik som gäller.

Annars har den rullat på. Den gick väl ca 4-5 grushelger förra säsongen, Och en 40-mils heldag i Sörmlandsskogarna i oktober. Och sen dess egentligen bara några turer mellan hemmet i Årsta, och förvaringen norr om stan. Och till Opus i Sätra i går för besiktning.

Den här hojen är lämplig att köpa för den som har tid, vilja och kunskap att ge hojen den omvårdnad den behöver för komma till sin rätt. Själv saknar jag just nu alla dessa komponenter. Fast om jag skulle ge den omvårdnad så skulle jag nog börja med en ventiljustering. Sen är den lite grov i växlingarna, så jag skulle nog ta ut kopplingskorgen och lamellerna och ge dom en översyn, och ev. byta. Och om jag kände mig riktigt ambitiös så skulle jag även byta topplockspackning, då det svettas (ytterst lite) uppe på högersidan av motorn, vid kylflänsarna. Ser lite smutsigt ut på bifogade bilden. Fast det skulle jag nog inte orka.

Vad kan man säga mer då?

Jo, gaffeln har renoverats en gång i min ägo; nya packboxar. Backspeglarna sitter i Biltema-fästen, då det är gängpaj i originalhålen. Har bytt olja och filter 4 ggr på 1900 mil, och drivlina en gång. Samt att jag hade lite oljespill under hojen i morse. Oklart om det är något nytt djävulskap (då den aldrig droppat tidigare), eller om det är ett resultat av kladdande i samband med att jag toppade upp motoroljan med några deciliter i samband med besiktningen.

Hur som, med kärlek och omvårdnad rullar den med all säkerhet många mil till. Säljer den då jag inte har möjlighet att fixa till den så den funkar optimalt, och så vill jag inte kicka mer i mitt liv. Har dåliga knän...

Den som köper hojen får också med:
- extra bakhjul med skiva, drev och slitet däck monterat
- ett löst halvslitet bakdäck
- ett extra luftfilter, använt med tvättat
- extra plast till framlyktan
- en extra framlykta med sprucket men limmat glas (bra att använda på offroad-turer där man inte ligger först)
- ett helt nytt kopplingshandtag
- extra växelförare
- helt nytt sidostöd anpassat för motard-hjul (dvs kortare än original)
- helt nytt extra kopplingsvajer-kit
- två nya svingskydd
- ett extra framdrev (1 eller 2 kugg mindre än original...)
- kit med kopparbrickor och o-ringar, att användas vid oljebyte

På bilderna ser man ett RAM-fäste också. Det tänker jag behålla, bara f.k.

9000 kr vill jag ha för rubbet. Och då ingår glädjen och underhållningen att mecka in den över mållinjen
smile.png
.

Och just det ja, är Öhlins-dämpare bak.

EDIT: Sadeln är höjd ca 25mm. Neoprendyna är fasttejpad på originalsadeln, och sen nytt överdrag över. Går att återställa, m.a.o. Och fotpinnarna är bredare än original."
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Den börjar närma sig sitt rätta värde...


500:-?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En Viagra 535 är ju liten som en sådan där elmotorcykel ma kan köpa till barnen i leksasaffärer.
Enda skillnaden är väl prestanda, Viagran är väl inte riktigt så vass.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Samtidigt kan man ju tycka att det räcker med 535 ifall man ändå bara ska glida runt med hojen. :va
Kanske nåt jag missat, som glidarkillarna kan förklara åt mig?
Lite snobberi. Machosnack, "allt under 1000cc är en startmotor", osv. Nu är ju just den hojen inte särskilt vacker, ser lite"gravid" ut, framtung på nåt sätt. Motorn för långt fram. Det finns faktiskt mindre glidarhojar, en Virago 250 och Suzuki Marauder 125. Nån köper såna också tydligen?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lite snobberi. Machosnack, "allt under 1000cc är en startmotor", osv. Nu är ju just den hojen inte särskilt vacker, ser lite"gravid" ut, framtung på nåt sätt. Motorn för långt fram. Det finns faktiskt mindre glidarhojar, en Virago 250 och Suzuki Marauder 125. Nån köper såna också tydligen?
Jag har en kompis som jobbade i en butik som sålde några Virago 535. Det var tydligen inte helt ovanligt att kunden kom tillbaka efter ett par veckor för att de trodde att det var något fel på hojen eftersom den var så trött. Dessutom är den, som nämnts ovan, lika liten som en leksakshoj.

Jag blir lite förvånad att du tar den i försvar, med tanke på att du sågar i stort sett alla andra hojar som folk pratar om på forumet.


Edit:
Det har alltså inget med kubik att göra. Jag skulle gärna svänga runt på en småkubikare, men då får det gärna vara en off-road eller en skotermodell.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Lite snobberi. Machosnack, "allt under 1000cc är en startmotor", osv. Nu är ju just den hojen inte särskilt vacker, ser lite"gravid" ut, framtung på nåt sätt. Motorn för långt fram. Det finns faktiskt mindre glidarhojar, en Virago 250 och Suzuki Marauder 125. Nån köper såna också tydligen?

Att det finns custom i 125cc är ju iofs inte så konstigt när det finns 16 åringar som med kort på lätt-mc och vill ha en i glidarstil kompisen hade en Honda cbr125 när vi va 16-17, gjorde 120 ish och det va ju skithäftigt att kunna köra över 45 lagligt i den åldern


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I en perfekt värld skulle den som säljer ett fordon absolut berätta för eventuella köpare om de defekter som kan finnas. Tråkigt nog fungerar det sällan på det viset.


Hur vet man utan att fråga?


Jag har frågat. Frågat vad som döljer sig bakom dessa två strofer i annonsen:

Jag har också synkat förgasarna utan utrustning och kört en grundinställning för soppa/ luft blandningen. Använder den dagligen, besiktigad till 2024-03-31 Skattebefriad. Går bra utan konstigheter egentligen. Medföljer två nycklar, hjälmhållare, instruktionsbok, original verktyg och diverse delar.

Ha i åtanke att denna cykel hade stått i 12-14 år innan jag fixade upp och började köra den. Vill du ha något att pilla på eller bara vrida nyckeln o glida runt? då har du hittat rätt. Duger nog minst lika bra för övningskörning.


Som jag tolkar killen så är han ärlig.
Hojen har stått mer än ett decennium och han har fått den till att gå.
Tillräckligt bra för att han skall kunna pendla till och från jobbet - men kunde gå bättre.
Enligt säljaren.

Kanske går den så bra som en Virago 535 kan gå om man läser Bonzos berättelse, kanske benöver man gå en vända till med förgaseriet.

Hur som helst är det så billig som en Virago kan bli på våren.
Om du siktar på en glidarhoj kring 10 papp med 20 - 30 år på nacken som du inte behöver skruva med så duger inte Blocket. Du måste söka i Utopia.

Hade den funnits här i närheten hade jag kört iväg och kollat på den, kanske skambudat ytterligare lite.

För att jag alltid velat ha en Virago 535?
Så klart inte.

Men för att på ett korrekt sätt kunna avrätta modellen. Alla trashtalkar Viragon. Det bore kul att kunna göra det samma - med faktiska erfarenheter från hojen. Att den är ful som skam ser redan en blind, men hur är den att köra?
Ijenklijen?

Ja, dels det - och så sätta en Ironbuttdistans på den så klart.
Undrar om någon stått ut så länge på en Virago...?


Det jag vill ha sagt till dig Tammer är att förra gången försvann annonsen innan du hann fixa en släpkärra.
Nu har du chansen!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu såg jag den nya annonsen, va fan 6800kr på våren!!?

Nu är en 535 Virago inte riktigt min tekopp men det är väl inget att vara rädd för? Man kan ju nästan få tillbaka de pengarna om man säljer den som bojsänke.
Och så jäkla ful är den väl ändå inte?

Glöm inte att en hoj blir ju aldrig värd 0 kronor för den kan alltid sälja i delar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Yamaha Viagra 535 är väl den fulaste av japs glidarna, dessutom kraftigt undermotoriserad och låter som en gräsklippare.
Jag har provkört en, och ja, dom är fruktansvärt trötta, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är en lågvarvig V twin på 500cc.

Men det som förvånade mig var att den var så fruktansvärt tråkig att köra.
Jag kan tycka att det är kul att dra en sväng med en moped, en 125'a eller en annan gammal 500.
Den hade precis all körglädje av en Nissan Micra K10, fast saknade tak och värmepaket för dåligt väder.

Dessutom får jag uppstötningar av att se motorn, det är något allvarligt fel med cylindervinkeln som retar magmusklerna.

Suzukis och Kawasakis V twin motorer är inte alls lika fula.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den såldes i multum när det begav sig, har effekt, väghållning och bromsar som en sjuttiotals HD (som ingen verkar klaga på) och är väl inte fulare än andra customhojar, bara något mindre.

Hellre en 535 ute på vägen än en gixxer som står och möglar i garaget.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att det finns custom i 125cc är ju iofs inte så konstigt när det finns 16 åringar som med kort på lätt-mc och vill ha en i glidarstil kompisen hade en Honda cbr125 när vi va 16-17, gjorde 120 ish och det va ju skithäftigt att kunna köra över 45 lagligt i den åldern


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, alltså skall man vara laglig i den åldern så finns det ju absolut inte någon anledning att gå på sporthoj.
Jag hade nog kört varadero, twin, bekväm, svårdödad.
Men hur många 16 åringar finns det verkligen som vill köra tandläkarrebelsgynekologstol?
Jag tror att det är ett gamla-pappa-köp, vilket ofta reflekteras i att milställningen på en 20-år gammal glidar 125'a ofta ligger på någonstans runt tre vändor till postlåderaden.
Medans gamla RS & Mito 2-takt, självklart ostrypta och olagliga så tusans, fortfarande pinas runt gymnasieparkeringarna trots att de passerat sin livslängd för decennier sedan.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Medans gamla RS & Mito 2-takt, självklart ostrypta och olagliga så tusans, fortfarande pinas runt gymnasieparkeringarna trots att de passerat sin livslängd för decennier sedan.



...i Finland, som fortfarande har en levande 125-kultur.

I Sverige står hojarna och torkar ihop någonstans, eller blir stugmoppar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur vet man utan att fråga?


Jag har frågat. Frågat vad som döljer sig bakom dessa två strofer i annonsen:






Som jag tolkar killen så är han ärlig.
Hojen har stått mer än ett decennium och han har fått den till att gå.
Tillräckligt bra för att han skall kunna pendla till och från jobbet - men kunde gå bättre.
Enligt säljaren.

Kanske går den så bra som en Virago 535 kan gå om man läser Bonzos berättelse, kanske benöver man gå en vända till med förgaseriet.

Hur som helst är det så billig som en Virago kan bli på våren.
Om du siktar på en glidarhoj kring 10 papp med 20 - 30 år på nacken som du inte behöver skruva med så duger inte Blocket. Du måste söka i Utopia.

Hade den funnits här i närheten hade jag kört iväg och kollat på den, kanske skambudat ytterligare lite.

För att jag alltid velat ha en Virago 535?
Så klart inte.

Men för att på ett korrekt sätt kunna avrätta modellen. Alla trashtalkar Viragon. Det bore kul att kunna göra det samma - med faktiska erfarenheter från hojen. Att den är ful som skam ser redan en blind, men hur är den att köra?
Ijenklijen?

Ja, dels det - och så sätta en Ironbuttdistans på den så klart.
Undrar om någon stått ut så länge på en Virago...?


Det jag vill ha sagt till dig Tammer är att förra gången försvann annonsen innan du hann fixa en släpkärra.
Nu har du chansen!
Jag tycker definitivt att du ska provköra en. Det finns verkligen inget alls med den som är bra förutom att man kan köpa dem för just inga pengar alls oavsett skick.
Hade min polares 535 funkat bra hade jag erbjudit dig att komma förbi och testa den, men... Den går bara på ena cylindern så den är till och med värre än normalt.

Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin gör att den känns helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker definitivt att du ska provköra en. Det finns verkligen inget alls med den som är bra förutom att man kan köpa dem för just inga pengar alls oavsett skick.
Hade min polares 535 funkat bra hade jag erbjudit dig att komma förbi och testa den, men... Den går bara på ena cylindern så den är till och med värre än normalt.

Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin gör att den känns helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.

Nu när du beskriver det på det viset, så ökar viljan att ha ägt en.. :kryckor
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top