Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker definitivt att du ska provköra en. Det finns verkligen inget alls med den som är bra förutom att man kan köpa dem för just inga pengar alls oavsett skick.
Hade min polares 535 funkat bra hade jag erbjudit dig att komma förbi och testa den, men... Den går bara på ena cylindern så den är till och med värre än normalt.

Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin gör att den känns helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.

Du sammanfattade det bra, just att dom har fått allt att se ut som en billig kineskopia på sig själv (eftersom dom inte ser ut som något annat) är ju anmärkningsvärt.

(Vad hände med alla 250cc kineschoppers som såldes ett tag?)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du sammanfattade det bra, just att dom har fått allt att se ut som en billig kineskopia på sig själv (eftersom dom inte ser ut som något annat) är ju anmärkningsvärt.

(Vad hände med alla 250cc kineschoppers som såldes ett tag?)


Dom dyker upp på Blocket med jämna mellanrum, med totalt 50 mil på mätaren och till ungefär samma pengar dom nyköptes för. "Den är ju i praktiken ny, så det tycker jag allt att man skall få ut. En ny BMW kostar ju en kvarts miljon..."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...i Finland, som fortfarande har en levande 125-kultur.

I Sverige står hojarna och torkar ihop någonstans, eller blir stugmoppar.

Det där har jag tänkt på, varför dog 125 kulturen ut?
Var det kravet på att ta ett nytt MC körkort när man blev äldre?

Var man född 1967 och tog körkort för 125cc så blev det kort för tung MC när man fyllde 18, något år senare var det inte så och väldigt många som förvisso ville köra 125'a skulle vänta med att ta kortet tills dom blev 18 istället.

Vilken ålder är det på dom sista som fick A på köpet med B kortet?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Vilken ålder är det på dom sista som fick A på köpet med B kortet?

Om jag minns rätt så togs behörighet för motorcykel när man tog bilkörkort bort årsskiftet 1975/76 så man behövde ha fått sitt bilkort innan dess. Det borde väl betyda att man var tvungen att vara född senast -57?

Mvh,
Ingvar
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag minns rätt så togs behörighet för motorcykel när man tog bilkörkort bort årsskiftet 1975/76 så man behövde ha fått sitt bilkort innan dess. Det borde väl betyda att man var tvungen att vara född senast -57?

Mvh,
Ingvar
Det kan stämma, tur att hojarna då inte var så hysteriskt vassa kanske.

Min mor fick MC kort på köpet och skulle få köra det värsta som säljs nu, jag är inte säker på att jag är helt bekväm med den tanken :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var det kanske de hårdare kraven med lägre tillåten effekt för 125 samtidigt som mopederna fick mer effekt och högre hastighet?

Mopederna fick helt plötsligt ha 4 kW och 125orna skulle strypas ner till 11 kW. Jag undrar om det inte blivit svårare att ta körkortet också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det kanske de hårdare kraven med lägre tillåten effekt för 125 samtidigt som mopederna fick mer effekt och högre hastighet?

Mopederna fick helt plötsligt ha 4 kW och 125orna skulle strypas ner till 11 kW. Jag undrar om det inte blivit svårare att ta körkortet också.
Det är nog många faktorer som spelar in.

Som min granne sa när jag frågade om det var dags för moppe för deras son.

"Man behöver väl fan ingen moppe om man aldrig lämnar rummet"

Det är mycket datorspel där....

Förr var man tvungen att vara mobil och ta sig till ställen för att göra saker, nuförtiden möts man digitalt...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det kan stämma, tur att hojarna då inte var så hysteriskt vassa kanske.

Så var det förstås men det de inte hade i motoreffekt kompenserade de med mindre bra bromsar och ramar :) så de var spännande ändå...

Det vassaste som fanns var väl Kawasaki H1/H2/Z900 tror jag

Mvh,
INgvar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så var det förstås men det de inte hade i motoreffekt kompenserade de med mindre bra bromsar och ramar :) så de var spännande ändå...

Det vassaste som fanns var väl Kawasaki H1/H2/Z900 tror jag

Mvh,
INgvar
Jo, 70-80talens bambustaket till hojramar tillförde en annan dimension till hojåkning

Det var kanske inte så konstigt att det på den tiden fanns eftermarknadsramar som var bättre att köpa till dom vassaste modellerna, eller kit med förstyvningar som man svetsade på själv.

(en granne hade en Kawasaki? som man skulle svetsa några stag på för att styva upp den, han lämnade dock svetsningen till en klåpare, så både svetsarna och ramen sprack)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en kompis som jobbade i en butik som sålde några Virago 535. Det var tydligen inte helt ovanligt att kunden kom tillbaka efter ett par veckor för att de trodde att det var något fel på hojen eftersom den var så trött. Dessutom är den, som nämnts ovan, lika liten som en leksakshoj.

Jag blir lite förvånad att du tar den i försvar, med tanke på att du sågar i stort sett alla andra hojar som folk pratar om på forumet.
Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.
 

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.
Ja tar man den nästsämsta customcykeln o jämför den med den sämsta så blir det resultatet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin...helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.
Av någon anledning har behovet att äga en Virago 535 dämpats något...
Den är inte vacker, men att det var så illa kunde man inte tro. Antingen kan en hoj var ful men trevlig att köra, eller bara vara så läcker att man struntar i om den funkar eller inte. Men denna verka sakna allt. Det kanske är därför den verkar vara en av de vanligaste på Blocket. Förutom denna hittar men direkt tre stycken till i Stockholmsregionen, de andra kostar dock mellan 15-17000kr.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Äsch, en Virago 535 för en struntsumma skulle man ju kunna glida runt på. Bara man moddar den lite.
Samma sak med en LS650.
En glidare är ju i princip bara utseende ändå och det tycker det motsatta könet att de är snygga så vem bryr sig om vad de manliga polarna tycker :tungan
Jag kan ha roligt på vilken hoj som helst, bara man hittar det som den passar till.
Det är ju lite som att klaga på att en KTM 640 SM är jobbig att köra till Nordkap med. Det är ju inte det den är till för.
Plus du kommer aldrig köra över din förmåga på en 535a

535.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.
50 hk är ju tex mer än alla HD 883 som sagt... :lol
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kanske skulle jämföra med den här?
Tydligen är den jätteskön att köra enligt nuvarande ägare, men jag känner mig tveksam till både bakfjädring och ergonomin kring styret :va
Men....jag kan ha fel....var det någon som sa...

View attachment 470254
Bakfjädringen på softtailmodellerna är bra, det finns att köpa luftdämpare till dom om man vill ha mjukare

Styret är också bra, vädrar ur armhålorna på raksträckorna när man kommer upp i 50
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äsch, en Virago 535 för en struntsumma skulle man ju kunna glida runt på. Bara man moddar den lite.
Samma sak med en LS650.
En glidare är ju i princip bara utseende ändå och det tycker det motsatta könet att de är snygga så vem bryr sig om vad de manliga polarna tycker :tungan
Jag kan ha roligt på vilken hoj som helst, bara man hittar det som den passar till.
Det är ju lite som att klaga på att en KTM 640 SM är jobbig att köra till Nordkap med. Det är ju inte det den är till för.
Plus du kommer aldrig köra över din förmåga på en 535a

View attachment 470252
Polaren hade en vinkelslipad savage.
Voine vilken Briggs & Stratton motor!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top