Ja, du kan ju få tag på en fungerande för 6800, antagligen mindre.Nu när du beskriver det på det viset, så ökar viljan att ha ägt en..
Ja, du kan ju få tag på en fungerande för 6800, antagligen mindre.Nu när du beskriver det på det viset, så ökar viljan att ha ägt en..
Jag tycker definitivt att du ska provköra en. Det finns verkligen inget alls med den som är bra förutom att man kan köpa dem för just inga pengar alls oavsett skick.
Hade min polares 535 funkat bra hade jag erbjudit dig att komma förbi och testa den, men... Den går bara på ena cylindern så den är till och med värre än normalt.
Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin gör att den känns helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.
Du sammanfattade det bra, just att dom har fått allt att se ut som en billig kineskopia på sig själv (eftersom dom inte ser ut som något annat) är ju anmärkningsvärt.
(Vad hände med alla 250cc kineschoppers som såldes ett tag?)
...i Finland, som fortfarande har en levande 125-kultur.
I Sverige står hojarna och torkar ihop någonstans, eller blir stugmoppar.
Vilken ålder är det på dom sista som fick A på köpet med B kortet?
Det kan stämma, tur att hojarna då inte var så hysteriskt vassa kanske.Om jag minns rätt så togs behörighet för motorcykel när man tog bilkörkort bort årsskiftet 1975/76 så man behövde ha fått sitt bilkort innan dess. Det borde väl betyda att man var tvungen att vara född senast -57?
Mvh,
Ingvar
Det är nog många faktorer som spelar in.Var det kanske de hårdare kraven med lägre tillåten effekt för 125 samtidigt som mopederna fick mer effekt och högre hastighet?
Mopederna fick helt plötsligt ha 4 kW och 125orna skulle strypas ner till 11 kW. Jag undrar om det inte blivit svårare att ta körkortet också.
Det kan stämma, tur att hojarna då inte var så hysteriskt vassa kanske.
Jo, 70-80talens bambustaket till hojramar tillförde en annan dimension till hojåkningSå var det förstås men det de inte hade i motoreffekt kompenserade de med mindre bra bromsar och ramar så de var spännande ändå...
Det vassaste som fanns var väl Kawasaki H1/H2/Z900 tror jag
Mvh,
INgvar
Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.Jag har en kompis som jobbade i en butik som sålde några Virago 535. Det var tydligen inte helt ovanligt att kunden kom tillbaka efter ett par veckor för att de trodde att det var något fel på hojen eftersom den var så trött. Dessutom är den, som nämnts ovan, lika liten som en leksakshoj.
Jag blir lite förvånad att du tar den i försvar, med tanke på att du sågar i stort sett alla andra hojar som folk pratar om på forumet.
Ja tar man den nästsämsta customcykeln o jämför den med den sämsta så blir det resultatet.Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.
Av någon anledning har behovet att äga en Virago 535 dämpats något...Men för att upprepa mig själv, hojens utseende har lyckats med att ingenting på hela hojen funkar ihop med något annat på hela hojen, och alla delar i sig ser billiga och skräpiga ut. Motorn är fantastiskt trött, och är extremt seg på att varva, så det finns inget skoj alls. Kardanen är en studie i vad som är dåligt med kardan på MC. Geometrin...helt muppig i svängar, förargeometrin gör att det känns helt muppigt rakt fram. Ramen är svampig och helt värdelös. Den har absolut ingen feedback och det känns som att åka runt på ett oljigt moln, fast den är så trött att det inte blir farligt. Men det är den hoj som känts läskigast av alla jag kört.
50 hk är ju tex mer än alla HD 883 som sagt...Nån måste väl försvara de utstötta stackarna. Hojarna, alltså. Jag har aldrig sett en 535 i verkligheten, men jag läste ett test i en mc-tidning. Man hade gjort ett jämförande test mellan denna och Suzuki Savage 650. Yamman vann överlägset, mest kapabel och vuxen. 50hk ansågs duga bra och gav hojen hyggliga resurser. Tyckte de i alla fall.
Man kanske skulle jämföra med den här?
Tydligen är den jätteskön att köra enligt nuvarande ägare, men jag känner mig tveksam till både bakfjädring och ergonomin kring styret
Men....jag kan ha fel....var det någon som sa...
View attachment 470254
Bakfjädringen på softtailmodellerna är bra, det finns att köpa luftdämpare till dom om man vill ha mjukareMan kanske skulle jämföra med den här?
Tydligen är den jätteskön att köra enligt nuvarande ägare, men jag känner mig tveksam till både bakfjädring och ergonomin kring styret
Men....jag kan ha fel....var det någon som sa...
View attachment 470254
Polaren hade en vinkelslipad savage.Äsch, en Virago 535 för en struntsumma skulle man ju kunna glida runt på. Bara man moddar den lite.
Samma sak med en LS650.
En glidare är ju i princip bara utseende ändå och det tycker det motsatta könet att de är snygga så vem bryr sig om vad de manliga polarna tycker
Jag kan ha roligt på vilken hoj som helst, bara man hittar det som den passar till.
Det är ju lite som att klaga på att en KTM 640 SM är jobbig att köra till Nordkap med. Det är ju inte det den är till för.
Plus du kommer aldrig köra över din förmåga på en 535a
View attachment 470252
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |