Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Så en hoj för 16tusen med repig tank och dålig sadelklädsel skrämmer dig mer än en hoj för 8 tusen som ser bra ut?
Även om den senare är tråkig att åka omkring på?

Ett lackstift kostar en 50 lapp, och en sadel kan man köpa när det dyker upp en.
Tills dess kan man laga sadeln med en lapp eller tejp och använda hojen ändå.
Repig tank och dålig sadelklädsel kan innebära att ägaren skiter i annat också. Du tror kanske att det finns hojar som är välskötta mekaniskt men med eftersatt yttre..? Är hojen misskött på utsidan så är den nog så på insidan också, och då har man köpt sig en massa problem istället för en trevlig hojsommar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Repig tank och dålig sadelklädsel kan innebära att ägaren skiter i annat också. Du tror kanske att det finns hojar som är välskötta mekaniskt men med eftersatt yttre..? Är hojen misskött på utsidan så är den nog så på insidan också, och då har man köpt sig en massa problem istället för en trevlig hojsommar.

Du kan inte döma hojens inre skick efter det yttre, jag vet putsbögar som har kanonfina hojar men dom skiter i allt mekaniskt som inte syns och tvärtom folk som ser till att allt fungerar tiptop men de skiter i utseendet.

Det är nästan så att jag skulle vilja säga dessa två typerna är det vanligaste. De som putsar dagarna i ända har oftast ingen som helst koll på vad som är viktigt mekaniskt. Och de som håller sina hojar mekaniskt bra har sällan tid/intresse över för att putsa.

Sen finns det iofs dom som köper en äldre hoj och bara kör till allt rasar ihop och sen kör dom ytterligare lite till. Men då är det vanligtvis redan gamla och billiga hojar som nästan saknar värde.

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Här har du en kandidat. Inte tvåtaktare, men väl 250cc. 18 ystra hästkrafter att leka med, spinner loss i varenda gathörn.

Två kvartslitersviragos ute på annons samtidigt! En på västkusten och en på typ östkustisch. När hände det samtidigt?

Och båda är kvar ute till salu!
Vart tog alla Wild Hogs vägen?

"Get your motor runnin' get out on the highway..."

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du kan inte döma hojens inre skick efter det yttre, jag vet putsbögar som har kanonfina hojar men dom skiter i allt mekaniskt som inte syns och tvärtom folk som ser till att allt fungerar tiptop men de skiter i utseendet.

Det är nästan så att jag skulle vilja säga dessa två typerna är det vanligaste. De som putsar dagarna i ända har oftast ingen som helst koll på vad som är viktigt mekaniskt. Och de som håller sina hojar mekaniskt bra har sällan tid/intresse över för att putsa.

Sen finns det iofs dom som köper en äldre hoj och bara kör till allt rasar ihop och sen kör dom ytterligare lite till. Men då är det vanligtvis redan gamla och billiga hojar som nästan saknar värde.
Jag tillhör definitivt kategorin som sköter det inre men det är väldigt sällan jag putsar på någon av mina hojar.

Dessutom skulle jag tro att det är ännu svårare att döma en 30-40 år gammal hoj baserat på yttre skick, vilket verkar vara vad @Tammer letar efter.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tillhör definitivt kategorin som sköter det inre men det är väldigt sällan jag putsar på någon av mina hojar.

Dessutom skulle jag tro att det är ännu svårare att döma en 30-40 år gammal hoj baserat på yttre skick, vilket verkar vara vad @Tammer letar efter.
Besiktningsbefriad och veteranförsäkring, det är hela grejen. Att man sen slipper ABS, insprutning och andra moderniteter är bara en bonus.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Två kvartslitersviragos ute på annons samtidigt! En på västkusten och en på typ östkustisch. När hände det samtidigt?

Och båda är kvar ute till salu!
Vart tog alla Wild Hogs vägen?

"Get your motor runnin' get out on the highway..."
Det där hojarna hör nog inte hemma på någon highway, toppfarten är väl lite drygt 100km/t. Med ett plågsamt ylande från motorn.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är väl helt vanliga rejkbara gaffelkronor?

Räcker det tror du? Jag fick för mig typ ett extra styrhuvud fastskruvat framför originalet. Man kan inte vinkla ut gaffeln så hemskt många grader mer än styrhuvudet utan att det blir jättekonstigt att styra

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räcker det tror du? Jag fick för mig typ ett extra styrhuvud fastskruvat framför originalet. Man kan inte vinkla ut gaffeln så hemskt många grader mer än styrhuvudet utan att det blir jättekonstigt att styra
Det behövs inte så himla många grader innan det ser ut som en långgaffel.

Chassiegeometri öch köregenskaper har väl aldrig varit viktigt för chopperbyggare?

Jag körde i min ungdom en chopper som inte styrde alls på grus, den la bara omkull framhjuler och hasade någorlunda åt det hållet

Det är därför man ser så många chopperåkare ank-paddla med fötterna i låg hastighet, och till och med backa om....

Fruktansvär kassa, jag vill ha flera stycken...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det behövs inte så himla många grader innan det ser ut som en långgaffel.

Chassiegeometri öch köregenskaper har väl aldrig varit viktigt för chopperbyggare?

Jag körde i min ungdom en chopper som inte styrde alls på grus, den la bara omkull framhjuler och hasade någorlunda åt det hållet

Det är därför man ser så många chopperåkare ank-paddla med fötterna i låg hastighet, och till och med backa om....

Fruktansvär kassa, jag vill ha flera stycken...
Men det är dödskallar, jäkligt fränt! :tummenupp

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
All time high nu med över 13000 objekt. Det finns att välja på för den som vill ha en mc.
Jag spår en prisnedgång på äldre begagnat (typ 10år) snart. Tror många köpte under pandemin och har nu kommit på att det inte är så kul. Samt att resandet återkommer.
Rent logiskt tycker jag det borde komma ut en del till rätt priser framåt midsommar.
Som prisbilden varit senast tiden så har ju nytt (eller nästan nytt) nästan känts prisvärt trots att jag är snål :) .
Mel fel har jag ju haft förut...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag spår en prisnedgång på äldre begagnat (typ 10år) snart. Tror många köpte under pandemin och har nu kommit på att det inte är så kul. Samt att resandet återkommer.
Rent logiskt tycker jag det borde komma ut en del till rätt priser framåt midsommar.
Som prisbilden varit senast tiden så har ju nytt (eller nästan nytt) nästan känts prisvärt trots att jag är snål :) .
Mel fel har jag ju haft förut...

En mycket viktigare fråga än en eventuell krash på bostadsmarknaden :hihi

Hur ser spothjojsindex ut, ska man köpa nu eller vänta, stånkor går starkt redan nu, glidare förväntas falla som en sten nästa kvartal...

Man kanske skulle köpa sporthojar nu, ligga kvar på stånkeinnehavet och tokdumpa glidarna innan botten går ur den marknaden.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror det är stånkor och klassiker som är framtiden för investerare, sporthojar måste nog hamna i klassikerfacket för att vara bra objekt.
Äventyrshojar går det 14 på dussinet nu så där kommer nog ett prisfall också, åter igen inte på klassiker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror det är stånkor och klassiker som är framtiden för investerare, sporthojar måste nog hamna i klassikerfacket för att vara bra objekt.
Äventyrshojar går det 14 på dussinet nu så där kommer nog ett prisfall också, åter igen inte på klassiker.

Ja, man får ju även tänka lite på vilka som har köpt hoj när dom inte har kunnat åka till mallis/thailand, det är nog mycket glidare och gubbäventyrshojar.
Nu när dom kan åka till mallis/thailand igen blir hojarna snabbt till salu.

Klassiska sporthojar ska man nog alltid köpa som en långsiktig investering, men inte dussinsporthojar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns inga förutsättningar för prisfall. Ingen behöver sälja, utan behålla hellre än att gå ned i pris. Har försökt pruta på ett par överprisade objekt, men säljarna prutar inte en krona.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns inga förutsättningar för prisfall. Ingen behöver sälja, utan behålla hellre än att gå ned i pris. Har försökt pruta på ett par överprisade objekt, men säljarna prutar inte en krona.
Vänta drygt en månad så händer det saker!
En del har redan justerat ner priset och när midsommar närmar sig inser folk att sommaren snart är slut och räntehöjningar riskerar att omintetgöra samkväm med ladyboys i Thailand.

• Gilla
Reaktioner: IQ

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Med stigande räntor kan det nog bli många som släpper ifrån sig den där hojen de ändå inte använder. Hösten kan bli intressant, eller kanske hösten 2023 om räntan ökar som riskbanken nu tror.

Och andra sidan är inflationen nu uppe i 6% och det lär ju också påverka hojpriserna.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka