Dagens Blocket! (mc-relaterat)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Dom där finns inte längre.
Samlare har lagt vantarna på alla.
Eller hur? 250/400cc twin från tidigt 80-tal dräller det av på Blocket. Egentligen de enda hojar som kan köpas besiktigade och i gott skick för under 10000kr.
Däremot enstånkor från samma generation, de är uppköpta av samlare och kostar betydligt mer, om de ens går att få tag i.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Snygg! Tycker iofs att alla dåtida Kawa Z-modeller är snygga. Ser ingen anledning till prut om jag var intresserad, men skulle väl aldrig köpa en liten fjärt till 250.
Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.

Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag är nog lite för bekväm för att köra hoj som kräver framåtlutad sittställning över huvud taget, men det där sätet tillsammans med den tanken ser ju ut som det är designat för mesta möjliga manliga smärta.
Hur reagerar besiktningspersonalen när de ser byggen som detta (o många andra i tråden)?
Va f-n har du gjort?
E du fullständigt knäpp?
Vrider sig av skratt?
Börjar gråta??
För det går väl knappast att hålla masken........
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur reagerar besiktningspersonalen när de ser byggen som detta (o många andra i tråden)?
Va f-n har du gjort?
E du fullständigt knäpp?
Vrider sig av skratt?
Börjar gråta??
För det går väl knappast att hålla masken........

Dom skakar nog bara på huvudet, dom har sett värre
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.
Instämmer. Om man kör en 40 år gammal 250cc för att man gillar det, då är man cool, lite excentrisk och en som går sina egna vägar. Kör man den för att man inte har råd med något annat, eller inte vågar sig på en 1000cc - då är man en folk tycker synd om. I bästa fall.
Eller så är man en som skiter i vad folk tycker...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.

Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.

Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.
Blev lite konstigt citerat...


Haha, förstod att jag skulle få Tammer på mig här!

Alltså: Jag lägger ingen värdering i vad folk kör för hojar, det rör mig inte alls. Och nu i fallet med Z 250n så tycker jag att den är snygg på riktigt - proportionerna är helrätt! Men 20 häst ur en 250-twin är bara för lite.

Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki z440 https://www.blocket.se/annons/dalarna/kawasaki_z440/101575947
 

Bifogat

  • Screenshot_20220617_193649.jpg
    Screenshot_20220617_193649.jpg
    292.4 KB · Visningar: 12
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Det var kul att du berättade om din tur med z400r:en. Jag åker med min nästan dagligen sedan jag köpte den och är helnöjd ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Blev lite konstigt citerat...


Haha, förstod att jag skulle få Tammer på mig här!

Alltså: Jag lägger ingen värdering i vad folk kör för hojar, det rör mig inte alls. Och nu i fallet med Z 250n så tycker jag att den är snygg på riktigt - proportionerna är helrätt! Men 20 häst ur en 250-twin är bara för lite.

Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
Men är det så illa? En av mina få hojar just nu är en cb250, en tung jävla klump på 185 kg och 27 hk. Och ändå väldigt skön att glida fram genom landskapet som jag vill. Jag kan inte märka in någon kraftbrist gentemot min förra cb400, inte heller den något kraftpaket. Kör mest på 80-vägar och håller 90-00km/t utan vibrationer eller andra problem.

Z200 skulle jag kunna bara ha i "arkivet" bara för att äga och titta på, oavsett vad den presterar på vägen. Nog är den piggare än de moppar man åkte på som 15 åring i alla fall?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top