Dagens Blocket! (mc-relaterat)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är ju lite sugen på en kinesisk mc, nämligen CF Moto 800MT, men även med lågt pris tror jag att kinaskitstämpeln skulle göra stora hål i plånboken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är ju lite sugen på en kinesisk mc, nämligen CF Moto 800MT, men även med lågt pris tror jag att kinaskitstämpeln skulle göra stora hål i plånboken.

Grejen är ju att även om den skulle funka bra för dig så kanske andrahandsmarknaden stämplar den som all annan kinaskit.

Häromdagen såg jag en Hyosung 650GT till salu på blocket för småpengar, den hade gått relativt lite, stått på affär osåld i 12 år, och nu hittat ut på marknaden.

Det är en sån motorcykel som har fått "koreaskitstämpel" förmodligen nedsvärtat av en mängd konstiga "custom" modeller som Hyosung släppte.

Jag tror 650GT är en trevlig nybörjar/bruksmotorcykel
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En norrman vill köpa av mig på Blocket och säger sig behöva min IBAN-kod och adress.
1. Var hittar jag min IBAN-kod (Har Swedbank)?
2. Varför behöver han min adress?

Har aldrig sålt nåt utomlands och blir helt villrådig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En norrman vill köpa av mig på Blocket och säger sig behöva min IBAN-kod och adress.
1. Var hittar jag min IBAN-kod (Har Swedbank)?
2. Varför behöver han min adress?

Har aldrig sålt nåt utomlands och blir helt villrådig.

Har du inte paypal när du handlar på tex ebay? Låt norrmannen betala till det kontot?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
En norrman vill köpa av mig på Blocket och säger sig behöva min IBAN-kod och adress.
1. Var hittar jag min IBAN-kod (Har Swedbank)?
2. Varför behöver han min adress?

Har aldrig sålt nåt utomlands och blir helt villrådig.
Kolla under kontodetaljer på internetbanken, där har du IBAN. Troligen behöver säljaren fylla i din adress när han gör en betalning, har för mig att det kallas europabetalning eller liknande. Tänk på att det kan ta någon dag innan du ser pengarna på ditt konto.

Skickat från min SM-T870 via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kolla under kontodetaljer på internetbanken, där har du IBAN. Troligen behöver säljaren fylla i din adress när han gör en betalning, har för mig att det kallas europabetalning eller liknande. Tänk på att det kan ta någon dag innan du ser pengarna på ditt konto.

Skickat från min SM-T870 via Tapatalk
Ah, hittade!

Men han frågar efter:
IBAN/Kontonummer och BIC/SWIFT
Iban är ju den långa koden, men BIC har jag två av - vilken av dem är BIC/SWIFT?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Absolut, men vi har en högre gräns för anständighet, och har genom århundraden av kapitalism lärt oss att det är "bättre att inte bränna sina broar i båda ändar när man kommer till dom"

Företag som underleverar allt för kraftigt förlorar kund efter kund tills dom inte har någon marknad kvar.

Kineserna är nya på Kapitalism och tror att det finns nya kunder i oändlighet (vilket det NÄSTAN gör), men dom räknar inte med trådar på MC forum där alla sågar deras skit offentligt så att ingen vill köpa den till något pris.

Kineserna räknade inte heller med att allt som tillverkas i landet börjar stämplas som "Kinaskit" redan innan folk har provat själva.

Kineserna räknade inte heller att hela länder/grupper av länder skulle hindra/försvåra handeln av deras varor för att skydda slutkonsumenterna från dom värsta skitprodukterna.
(Det finns nog inget ord för Konsumentskydd på Kinesiska ens)

Case in point, Kina tillverkar elbilar, många sågar MG för att den är kinesisk, men det har ändå sålts många och dom som har en verkar nöjda.
Kina tillverkar även "Wuling Hongguang Mini EV" för 40 000Kr, den sågar även jag utan att ha sett den.

Sen tillverkar ju Kineserna bilar som säljs under andra märken, som Volvo, Tesla och en hel bunt andra, och dom bilarna håller (nästan) dom märkenas kvalitet.
Vi är alltså överens om att det har att göra med att vi som kunder förväntar oss en viss kvalitet och ställer krav på detta.


För någon slags stolthet över att ha producerat en överlägsen produkt verkar vara förpassat till historien för länge sedan. Om det ens existerat på någon större skala någonsin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den delar ju en del med Suzuki SV har jag förstått.
Nja, jo, kanske.

Det har diskuterats här förr, jag fick höra av en som sålde en att det bara var märket som skiljde, sedan diskuterades det här och tydligen är den väldigt löst baserad på Suzuki.

Det var inte mycket som passade rakt av enligt uppgift.

Jag vet inte vad som är sant, jag slutade vara intresserad när det skitbilliga exemplaret jag visste av försvann.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den delar ju en del med Suzuki SV har jag förstått.
Jag köpte en sån för typ 3 år sen, med rasad främre topp. Jag gav 2.500:- och skulle fixa den, började leta delar. Jag rundade den i garaget en vecka och hatade den mer varje dag. Den har liksom siluetten av en rätt modern hoj men finishen är vidrig och detaljarbetet yxigt. Till slut insåg jag att mitt förakt skulle hindra mig i arbetet och sålde den efter max 10 dagar. Orörd. Den dök upp igen på blocket fungerande, efter väldigt kort tid, men fortfarande så billigt att det aldrig varit värt det för mig.

Nästan alltid värt att laga en japansk motorcykel, sällan en Koreansk, aldrig en Kinesisk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte en sån för typ 3 år sen, med rasad främre topp. Jag gav 2.500:- och skulle fixa den, började leta delar. Jag rundade den i garaget en vecka och hatade den mer varje dag. Den har liksom siluetten av en rätt modern hoj men finishen är vidrig och detaljarbetet yxigt. Till slut insåg jag att mitt förakt skulle hindra mig i arbetet och sålde den efter max 10 dagar. Orörd. Den dök upp igen på blocket fungerande, efter väldigt kort tid, men fortfarande så billigt att det aldrig varit värt det för mig.

Nästan alltid värt att laga en japansk motorcykel, sällan en Koreansk, aldrig en Kinesisk.

Vad är ditt omdöme, är det en Suzukimotor i ett Koreachassie?
Eller är det en korea-klon utan Suzukidelar?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är ditt omdöme, är det en Suzukimotor i ett Koreachassie?
Eller är det en korea-klon utan Suzukidelar?
Var jag otydlig?

Hyosung har tydligen, kanske tillverkat mindre motorer åt Suzuki, inget som märktes i detta fall. Chassimässigt var det i klass med en Kinesisk minicross. En Japansk 60 tals motorcykel har bättre detaljarbete. Dock var den här ganska gammal, kanske 2005?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var jag otydlig?

Hyosung har tydligen, kanske tillverkat mindre motorer åt Suzuki, inget som märktes i detta fall. Chassimässigt var det i klass med en Kinesisk minicross. En Japansk 60 tals motorcykel har bättre detaljarbete. Dock var den här ganska gammal, kanske 2005?
Nejdå, du var tydlig med att det inte var prima utställningsskick på hojen, men jag tänkte att det kanske bara var allt annat än motorn som gav det intrycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorfästen sitter inte på samma ställen tydligen så dom är nog inte så lika som dom ser ut.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag köpte en sån för typ 3 år sen, med rasad främre topp. Jag gav 2.500:- och skulle fixa den, började leta delar. Jag rundade den i garaget en vecka och hatade den mer varje dag. Den har liksom siluetten av en rätt modern hoj men finishen är vidrig och detaljarbetet yxigt. Till slut insåg jag att mitt förakt skulle hindra mig i arbetet och sålde den efter max 10 dagar. Orörd. Den dök upp igen på blocket fungerande, efter väldigt kort tid, men fortfarande så billigt att det aldrig varit värt det för mig.

Nästan alltid värt att laga en japansk motorcykel, sällan en Koreansk, aldrig en Kinesisk.
Fast, jag vet inte. Här har vi en japansk kvalitetsprodukt som skär efter dryga 3000mil.

Kan det bli sämre?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast, jag vet inte. Här har vi en japansk kvalitetsprodukt som skär efter dryga 3000mil.

Kan det bli sämre?
Ditt förslag säger lika lite som mitt. Alla vet skillnaden i kvalite, vad vill du säga egentligen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast, jag vet inte. Här har vi en japansk kvalitetsprodukt som skär efter dryga 3000mil.

Kan det bli sämre?

En ombyggd japansk motorcykel med okänt antal ägare, varav den sista var "mekaniker" någon kollade tydligen upp typfel på den och fick fram en något högre risk för haveri på grund av ojusterade ventiler.

Gissa vad som hade hänt den?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag är ju lite sugen på en kinesisk mc, nämligen CF Moto 800MT, men även med lågt pris tror jag att kinaskitstämpeln skulle göra stora hål i plånboken.
Det är en ktm. Cfmoto bygger alla ktm/husqwarna från 390cc till 990cc

Sedan är ju CF Moto Europas o Sveriges största lev av 4hjulingar o jag har sett cfmoto 4hjulingar på över 2500 Tim utan renovering så dom bygger bra saker.

CF Moto bygger även motorer till kawasaki o honda
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är en ktm. Cfmoto bygger alla ktm/husqwarna från 390cc till 990cc
Är det positivt eller negativt att det är KTM-kvalitet på dem?
Som jag förstått det är fabrikerna intill varandra och inte gemensamma.

Det jag egentligen vill få fram är att även om en fullmatad kinesisk äventyrshoj kostar 125 kkr så kommer det vara dyrt att ha den eftersom andrahandsvärdet lär vara försumbart.
Trots det tyckte jag att den kändes bättre att köra än Norden 901.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top