Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Menar du TWS/JOFRAB?

Det fanns fler importörer, många som bara tog hem en pall, sålde två och var tvungna att slakta resten för att ha reservdelar för garantireparationerna av dom två dom sålde....

Många gånger tog dom ju hem fordon som inte hade en chans att bli godkända i Sverige, så det blev stugmoppar och pappersfiffel och gud vet vad.

Jag tänkte på TMS = trend motor sport(?)

Jag var med på några såna importer, medföljande dokument såg hemgjorda ut ibland men det var bara att skicka in så dök det upp regpapper och skylt, och som du säger så var vissa fordon så usla att de inte hade på vägarna att göra öht. Men det är material till en hel bok kan jag säga.

Man fick alltid med en viss procent i reservdelar, men det var mest skit som blivit över tror jag?

Ja och det var ju standard att importörerna fick slakta några hojar för garantijobben.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tänkte på TMS = trend motor sport(?)

Jag var med på några såna importer, medföljande dokument såg hemgjorda ut ibland men det var bara att skicka in så dök det upp regpapper och skylt, och som du säger så var vissa fordon så usla att de inte hade på vägarna att göra öht. Men det är material till en hel bok kan jag säga.

Man fick alltid med en viss procent i reservdelar, men det var mest skit som blivit över tror jag?

Ja och det var ju standard att importörerna fick slakta några hojar för garantijobben.

Jo, det släpptes lite för lättvindligt, och mycket skit hamnade tyvärr här.

Vi hade föräldrar som på fullaste allvar inte visste att det var olagligt att låta ungarna köra "fiddys" på gatan.
Dom såldes ju helt öppet, då kan dom ju inte vara olagliga???
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här var det en bekant som tidigt tog på sig att vara grossist för Lifan, han var van att meka men hade ingen aning om nåt på två hjul än mindre crosshojar.
Men han visste ju att jag körde cross så därefter började tjatet om att jag skulle köpa en cross av honom istället för japanskt, hans var ju så mycket billigare.
Och det var stört omöjligt och få honom att förstå skillnaden på hojarna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hojar av märket Lifan blir mer och mer vanliga på Blocket, dessa 250cc ser man då och då. Oftast med låga mil och ännu lägre priser. Det verkar inte finnas nån återförsäljare för dessa, är de direktimporterade eller?
Jag skulle nog inte definiera det som lågt pris på dessa farkoster, däremot så är det en liten mängd pengar.
I dessa fall vill jag tydligt skilja på "billigt" och "lite pengar".
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tänkte på TMS = trend motor sport(?)

Jag var med på några såna importer, medföljande dokument såg hemgjorda ut ibland men det var bara att skicka in så dök det upp regpapper och skylt, och som du säger så var vissa fordon så usla att de inte hade på vägarna att göra öht. Men det är material till en hel bok kan jag säga.

Man fick alltid med en viss procent i reservdelar, men det var mest skit som blivit över tror jag?

Ja och det var ju standard att importörerna fick slakta några hojar för garantijobben.
Tja kgk Suzuki Sverige har ju några 100 hojar av olika ålder regade på sig. Reservdelar?
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag skulle nog inte definiera det som lågt pris på dessa farkoster, däremot så är det en liten mängd pengar.
I dessa fall vill jag tydligt skilja på "billigt" och "lite pengar".
Men 6-7000kr på hojar i närmast nyskick och som bara gått ett par hundra mil är verkligen lite pengar. Hur usla kan de vara? Man behöver ju inte känna att man måste vara försiktigt med dem, det kan ju inte bli någon större förlust om nåt händer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men 6-7000kr på hojar i närmast nyskick och som bara gått ett par hundra mil är verkligen lite pengar. Hur usla kan de vara? Man behöver ju inte känna att man måste vara försiktigt med dem, det kan ju inte bli någon större förlust om nåt händer.

Tja, marknaden brukar sköta värderingen bra, kostar dom 6-7000kr så är dom definitivt inte värda mera.
Varför tror du dom har gått bara ett par hundra mil?
INGEN vill köra dom mer än så, eller så har dom stått trasiga större delen av tiden.

Folk som köper nya motorcyklar har större värdeminskning än så på ett år, men dom nuter av flera hundra mil om året
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men 6-7000kr på hojar i närmast nyskick och som bara gått ett par hundra mil är verkligen lite pengar. Hur usla kan de vara? Man behöver ju inte känna att man måste vara försiktigt med dem, det kan ju inte bli någon större förlust om nåt händer.


Inte sällan har det varit herkuliska ansträngningar att få till någon kinetik i dessa kineser - att pressa ut det fåtal mil vi seri annonserna.

Faktum är att man ibland kan misstänka manipulerade kilometerräknare.
Alltså, manipulerad framåt.
Ägare som sitter i garaget med sin skruvdragare på max för att få det till att se ut som om deras AliBaba-fynd faktiskt går att använda till något.

USPen blir då att
"A duvet, jag har kört massor med den. Mest kortare kvällsturer, men de flesta av milen kommer från när jag pendlade till och från sommarstugan.
Hustrun och barnen kunde behålla bilen när jag stack in till kontoret emellanåt. Supersmidigt!

Men vi sålde stugan, så nu är det dags för någon annan att ta över pärlan.
Det är bra kvalitét på den, skall du veta! Nästan 400 mil, men det syns banne mig inte på den!
Joråsåatte. Det finns en fransjacka du kan få med också. Deal?"
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men 6-7000kr på hojar i närmast nyskick och som bara gått ett par hundra mil är verkligen lite pengar. Hur usla kan de vara? Man behöver ju inte känna att man måste vara försiktigt med dem, det kan ju inte bli någon större förlust om nåt händer.
Likvärdiga valfri småkubiks virago, fast virago funkar ju men är garanterat till 100% lika totalt värdelös på vägen som Li-fan
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varje gång man ser kinahojarna på annons så har de gått max 200 mil på 15 år. Det är ingen slump. Har haft två kinahojar själv. Sprillans nya, bara problem. Tar en 70-tals japanare framför en ny kina alla dagar i veckan.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varje gång man ser kinahojarna på annons så har de gått max 200 mil på 15 år. Det är ingen slump. Har haft två kinahojar själv. Sprillans nya, bara problem. Tar en 70-tals japanare framför en ny kina alla dagar i veckan.
Som man kunde tro alltså. Kineserna borde kunna bygga bra och billigt annars, de kör ju själva småhojar som bruksfordon. Vem vill köpa en hoj som bara krånglar? Att de ser ut som ett skämt är en annan sak, det kan man leva med om priset är rätt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
USPen blir då att
"A duvet, jag har kört massor med den. Mest kortare kvällsturer, men de flesta av milen kommer från när jag pendlade till och från sommarstugan.
Hustrun och barnen kunde behålla bilen när jag stack in till kontoret emellanåt. Supersmidigt!

Men vi sålde stugan, så nu är det dags för någon annan att ta över pärlan.
Det är bra kvalitét på den, skall du veta! Nästan 400 mil, men det syns banne mig inte på den!
Joråsåatte. Det finns en fransjacka du kan få med också. Deal?"
”Fnittrar länge”!
Du skriver bra!!!!:tummenupp:rofl:rofl:rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som man kunde tro alltså. Kineserna borde kunna bygga bra och billigt annars, de kör ju själva småhojar som bruksfordon. Vem vill köpa en hoj som bara krånglar? Att de ser ut som ett skämt är en annan sak, det kan man leva med om priset är rätt.

Kineserna KAN bygga bra och billigt, det handlar bara om att hitta den nivå av "billigt" då det fortfarande är acceptabel kvalitet.
(dom tillverkar ju FFS Apples produkter, Teslor och andra bilar som ändå förväntas hålla kvalitet)

Sedan måste man som importör ligga på dom med piskan och inte låta dom sänka kvaliteten över tid i smyg för att öka sin förtjänst.

Det finns många historier om folk som har importerat några exemplar av något, inte varit nöjd med kvaliteten, blivit erbjuden bättre kvalitet mot pristillägg, nästa order har varit bra, dom lägger en stororder och dom första exemplaren har varit av den högre kvaliteten men sedan sjunker kvaliteten med varje leverans tills det är skit igen.

Det brukar lösa sig då dom förtår att man inte tänker betala för skiten, utan bara för dom bra exemplaren, då suckar dom och gör dom så bra som man har beställt.

Bäst är att skicka eget folk till fabriken som kvalitetsinspektör, rycka en produkt ur flödet, testa den noga, kasta den på skrothögen och säga att "den här skiten betalar vi inte för"

Kina har en annan kultur när det gäller kvalitet.
Där hyllar man den som lyckas lura på folk den sämsta kvaliteten, då är man en bra företagare, man hyllar inte dom som leverar bra produkter, för dom har lägre förtjänst...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kina har en annan kultur när det gäller kvalitet.
Där hyllar man den som lyckas lura på folk den sämsta kvaliteten, då är man en bra företagare, man hyllar inte dom som leverar bra produkter, för dom har lägre förtjänst...
Fast DÄR är vi väl ändå inte så mycket bättre i kapitalismens västvärld?
Visst att vi som kunder förväntar oss det. Och även har reglementen som reglerar vad skit som får säljas. Men från företagens sida?

Jag vet inte hur det är där du jobbar, men jag har då aldrig på någon firma varit med på ett möte där målet varit "hur ska vi erbjuda en bättre produkt" eller "...bättre sercice". Det ör alltid, alltid "hir skall vi tjäna mer pengar"...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast DÄR är vi väl ändå inte så mycket bättre i kapitalismens västvärld?
Visst att vi som kunder förväntar oss det. Och även har reglementen som reglerar vad skit som får säljas. Men från företagens sida?

Jag vet inte hur det är där du jobbar, men jag har då aldrig på någon firma varit med på ett möte där målet varit "hur ska vi erbjuda en bättre produkt" eller "...bättre sercice". Det ör alltid, alltid "hir skall vi tjäna mer pengar"...

Absolut, men vi har en högre gräns för anständighet, och har genom århundraden av kapitalism lärt oss att det är "bättre att inte bränna sina broar i båda ändar när man kommer till dom"

Företag som underleverar allt för kraftigt förlorar kund efter kund tills dom inte har någon marknad kvar.

Kineserna är nya på Kapitalism och tror att det finns nya kunder i oändlighet (vilket det NÄSTAN gör), men dom räknar inte med trådar på MC forum där alla sågar deras skit offentligt så att ingen vill köpa den till något pris.

Kineserna räknade inte heller med att allt som tillverkas i landet börjar stämplas som "Kinaskit" redan innan folk har provat själva.

Kineserna räknade inte heller att hela länder/grupper av länder skulle hindra/försvåra handeln av deras varor för att skydda slutkonsumenterna från dom värsta skitprodukterna.
(Det finns nog inget ord för Konsumentskydd på Kinesiska ens)

Case in point, Kina tillverkar elbilar, många sågar MG för att den är kinesisk, men det har ändå sålts många och dom som har en verkar nöjda.
Kina tillverkar även "Wuling Hongguang Mini EV" för 40 000Kr, den sågar även jag utan att ha sett den.

Sen tillverkar ju Kineserna bilar som säljs under andra märken, som Volvo, Tesla och en hel bunt andra, och dom bilarna håller (nästan) dom märkenas kvalitet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top