Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Inte ett dugg faktiskt. På så gamla hojar är skicket helt avgörande, jag puttrar omkring på en Honda CB250 som haft 14 ägare och gått över 5000mil. Hade den varit bättre om den haft 2 ägare och gått 1000mil? Hur då? Varför då?
XT500 till fantasipriser köps nog av samma skäl som man köper en tavla eller en antikvitet, en ren investering som man hoppas ska öka i värde.
Ja alltså du köper den inte för att det är en grym hoj att pendla till jobbet med. Det betyder inte att den är värdelös.

Det är ju en eftertraktad vacker hoj i bra skick. Perfekt att ha i garaget och putsa på och åka finturer till glasskiosken med. Vem bryr sig om däcken är kass?

Nu lockar inte den modellen mig speciellt mycket men jag hade kunnat köpa något motsvarande för de pengarna om den hade tilltalat min sentimentala sida.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu lockar inte den modellen mig speciellt mycket men jag hade kunnat köpa något motsvarande för de pengarna om den hade tilltalat min sentimentala sida.
Det är tur att jag inte har någon sentimental sida.
Jag betalar inte överpriser för något bara för att det är sentimentalt.

Ett tag letade jag efter moppen jag körde som fjunis, jag hittade ett par men ingen under 4000:- som jag skulle kunna tänka mig att ge.

Jag blev erbjuden att köpa rätt årsmodell och färg Saab V4 (som var min första bil) för 10 000, men tyckte inte att det var värt det.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Ett tag letade jag efter moppen jag körde som fjunis, jag hittade ett par men ingen under 4000:- som jag skulle kunna tänka mig att ge.

Jag blev erbjuden att köpa rätt årsmodell och färg Saab V4 (som var min första bil) för 10 000, men tyckte inte att det var värt det.

Ungefär som min pappa som under hela min uppväxt pratade om sin röda Volvo PV sport (var väll ganska häftig bil på den tiden)som han köpte ny och hade några år när han var i 20 års åldern.

Sen träffade han en annan gubbe på en fest när dom var i 60års åldern och började prata gamla bilar. Då kommer det fram att den andra gubben hade just precis den bilen som pappa haft undanställd i en lada och inte kört den på några år men den var i bra skick.

Men inte faan försöker gubben att köpa tillbaka sin gamla ungdoms favorit bil. "Nej vad skulle jag ha den till"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ungefär som min pappa som under hela min uppväxt pratade om sin röda Volvo PV sport (var väll ganska häftig bil på den tiden)som han köpte ny och hade några år när han var i 20 års åldern.

Sen träffade han en annan gubbe på en fest när dom var i 60års åldern och började prata gamla bilar. Då kommer det fram att den andra gubben hade just precis den bilen som pappa haft undanställd i en lada och inte kört den på några år men den var i bra skick.

Men inte faan försöker gubben att köpa tillbaka sin gamla ungdoms favorit bil. "Nej vad skulle jag ha den till"

Haha, ja, men så är det ju.

Jag känner folk som har fått ärva veteranbilar som dom egentligen inte har något förhållande till, och det är ju mest en massa kostnader och besvär med att ha en sån.
Oftast har dom ju inte AC så det är ju inget man kör en stekhet sommardag, samtidigt vill man inte köra dom när det är dåligt väder och på vintrarna ska dom stå i varmgarage.

Däremot om min förstabil hade funnits kvar i livet så hade den kunnat vara kul att köpa tillbaka, den är dock konservburkar nu.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

I höstas köpte jag den typen av moped som jag hade när jag var 15 av en polare för 2000kr. Ett riktigt lik. Tänkte först bara föra den körbar men sen fick jag för mig att renovera den till toppskick. 20k senare och jag har en ”ny” Honda MT5 från 1990. Är galet rädd om den och behandlar den som en bebis men körupplevelsen är skit. Riktigt dålig trots ordentligt trim. Suger verkligen. Dock har jag och sonen den och glider rumg med på cykelbanor och den ser väldigt fin ut så jag ångrar inget men jag skulle inte göra om det.

Nästa gång köper jag något färdigrenoverat. F56D3DAB-A617-4E38-91BA-A877B6DE26D3.jpeg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I höstas köpte jag den typen av moped som jag hade när jag var 15 av en polare för 2000kr. Ett riktigt lik. Tänkte först bara föra den körbar men sen fick jag för mig att renovera den till toppskick. 20k senare
Jo, nostalgi är bäst i backspegeln....

Dom brukar säga att man aldrig ska möta sina gamla idoler.

Man ska inte heller köpa gamla nostalgifordon.
Du vet den där ford Mustangen med optional 4 portsförgasare som var så jävla mycket att åka med?
Den hade 220hk och blir ifrånkörd av en Toyota Prius

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jo, nostalgi är bäst i backspegeln....

Dom brukar säga att man aldrig ska möta sina gamla idoler.

Man ska inte heller köpa gamla nostalgifordon.
Du vet den där ford Mustangen med optional 4 portsförgasare som var så jävla mycket att åka med?
Den hade 220hk och blir ifrånkörd av en Toyota Prius

Ja det kan jag relatera till.
Jag fick för några år sedan chansen att köpa en exakt likadan 125 som jag hade när jag var 16.
En gubbe som köpte den ny på 90-talet och hade fått ihop ca 200 mil på den. Den såg verkligen ny ut. Han körde mest på sin fyrhjuling och tyckte det var dags att sälja.
Jag kunde inte motstå chansen att få återuppleva min första hoj så jag köpte den och körde den två gånger. Det var inte samma sak ?
Så den såldes vidare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja alltså du köper den inte för att det är en grym hoj att pendla till jobbet med. Det betyder inte att den är värdelös.

Det är ju en eftertraktad vacker hoj i bra skick. Perfekt att ha i garaget och putsa på och åka finturer till glasskiosken med. Vem bryr sig om däcken är kass?

Om man ska använda hojen är det väl ingen fördel om den gått 500 mil istället för 3000? Snarare tvärtom, en hoj som används är säkert i bättre skick än en som samlat damm i en källare i 30 år.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ok? Hälften av alla gamla problemhojar brukar annonserad ut så här: "gick bra när den ställdes undan för tio år sedan, startar inte nu..."
Om man, som du, inte kan skruva med en hoj, byta tändstift och göra rent en förgasare så är det svårt. För alla andra som kan skruva loss fyra skruvar och göra rent är det enkelt.

Förra året köpte jag en 30 år gammal hoj som stått i en lada i 15 år. En timme senare var den igång. Om den verkligen fungerade innan den ställdes bort så får man igång den fort. Sllt utom motorhaveri får man igång fort.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om man, som du, inte kan skruva med en hoj, byta tändstift och göra rent en förgasare så är det svårt. För alla andra som kan skruva loss fyra skruvar och göra rent är det enkelt.

Förra året köpte jag en 30 år gammal hoj som stått i en lada i 15 år. En timme senare var den igång. Om den verkligen fungerade innan den ställdes bort så får man igång den fort. Sllt utom motorhaveri får man igång fort.
Ganska vanligt - kompisen fyndade en Jaguar V12:a - startade inte - han tog med ett nytt batteri och en dunk fräsch bensin - 15 minuter (eller lite till) så var den igång och kördes från säljaren

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det hänger helt på om förra ägaren bara ställt hojen i ett hörn eller förberett den på rätt sett. Tömt ur vätskor, pallat upp hojen, smort in saker. Då kan det gå bra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det hänger helt på om förra ägaren bara ställt hojen i ett hörn eller förberett den på rätt sett. Tömt ur vätskor, pallat upp hojen, smort in saker. Då kan det gå bra.
Det går bra ändå. Vätskor ska ändå bytas. Ett par kvällar i garaget gör den fullt trafiksäker.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker för egen del att ju äldre objektet är, desto viktigare är ägarhistoriken.
Ett samtal till nuvarande ägaren, samt en liten check på historiken, där har du min intresseflagga för objektet.
Många ägarbyten är för mig en varningsflagga för att underhållet kan vara eftersatt.
Få ägare, och speciellt om samtalet med den senaste är förtroendeingivande, ökar min investeringsvilja.
Många täta ägarbyten på ett äldre objekt gör mig mer skeptisk, och det tar jag höjd för i diskussionen bör vi ska försöka att mötas.
Men det är mitt sätt att se på det.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...