Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fin är den men till vilken nytta?

Såna där dyker ju upp ibland och jag undrar lite vad man ska göra med en sån där, tar man ut den på banan så är ju färgen bortnött ner till stålet på ramens sidor efter 30 minuter.

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.

Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...

Visst ser den bra ut för stunden, och har man valt en högblank lack kanske dyngan blir lättare att spola av.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...

Visst ser den bra ut för stunden, och har man valt en högblank lack kanske dyngan blir lättare att spola av.
Den köps väl av någon samlare. Samma fenomen som när någon säljer en 40 år gammal hoj i nyskick och med 200 mil på mätaren, en sån köper man knappt för att köra med. Då är den ju snart bara vilken gammal brukshoj som helst.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag är jag på hugget! :)

Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...
Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!

Är ju lätt och så att renovera en cross, bara köpa nytt av allt som är nött.
Det är väl det man gör vid en renovering öht, inte bara med crossar?

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.
Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?

Den köps väl av någon samlare. Samma fenomen som när någon säljer en 40 år gammal hoj i nyskick och med 200 mil på mätaren, en sån köper man knappt för att köra med. Då är den ju snart bara vilken gammal brukshoj som helst.
Äntligen har du fattat vitsen med finhyllehojar! :tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Idag är jag på hugget! :)


Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!


Det är väl det man gör vid en renovering öht, inte bara med crossar?


Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?


Äntligen har du fattat vitsen med finhyllehojar! :tummenupp
Ojdå, det var ord och inga visor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?

Nä, gathojar har åtminstone passerat genom en besiktning en gång om året och crosshojar som hamnat ute i skogen som stughojar där lager inte bytts när dom börjat glappa, kan vara slitna på ett sätt mycket långt ifrån hur slitna gathojar kan bli.
Motorer på gathojar håller många tusentals mil medan en yz125 ska ha ny kolv efter kanske 25 timmar, rengjort luftfilter efter ca 1h och skogsmupparna kan ju köra hur mycket som helst utan sån service. Samma med fjädringen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag är jag på hugget! :)


Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!

Ja, ska man bara ställa bort dyng-skottkärran sen för att titta på den ibland så kan man ju så klart spackla upp den och motivlacka den.

Men grejor som ska användas som det är tänkt är ju inte lönt att knullputsa.

Det är lite som alla "restoration" kanaler på youtube där dom renoverar skruvstäd och sitter och filar bort allt gjutskägg, rundar alla kanter och spacklar hela skruvstädet, och sedan ett par varv pulverlack med våtslipning emellan så att slutresultatet ser ut att vara doppat i plast.

Sedan ställer dom det färdiga skruvstädet på en hylla med 51 andra skruvstäd som dom har gjort samma sak med....

EDIT: jag kollade in länken till museumet, och jag hade föredragit att färgen hade varit avskavd efter Håkan Carlkvist på hans KX500.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä, gathojar har åtminstone passerat genom en besiktning en gång om året och crosshojar som hamnat ute i skogen som stughojar där lager inte bytts när dom börjat glappa, kan vara slitna på ett sätt mycket långt ifrån hur slitna gathojar kan bli.
Motorer på gathojar håller många tusentals mil medan en yz125 ska ha ny kolv efter kanske 25 timmar, rengjort luftfilter efter ca 1h och skogsmupparna kan ju köra hur mycket som helst utan sån service. Samma med fjädringen.
Förstår din tanke, men näe, håller inte med. Visst, hojar besiktas men där kollas bara samma utanpåverk som man gör vid köp av beghoj. Det svarar inte på när senaste oljebytet gjordes.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, ska man bara ställa bort dyng-skottkärran sen för att titta på den ibland så kan man ju så klart spackla upp den och motivlacka den.

Men grejor som ska användas som det är tänkt är ju inte lönt att knullputsa.

Det är lite som alla "restoration" kanaler på youtube där dom renoverar skruvstäd och sitter och filar bort allt gjutskägg, rundar alla kanter och spacklar hela skruvstädet, och sedan ett par varv pulverlack med våtslipning emellan så att slutresultatet ser ut att vara doppat i plast.

Sedan ställer dom det färdiga skruvstädet på en hylla med 51 andra skruvstäd som dom har gjort samma sak med....

EDIT: jag kollade in länken till museumet, och jag hade föredragit att färgen hade varit avskavd efter Håkan Carlkvist på hans KX500.
Nej, men jag tror ingen som köper den YZ125:an tar ut den på banan. Det är troligen en "tittare", som mig, som köper den. Ska man använda är det som sagt skitsamma.

Har köpt en enda ny hoj i mitt liv och de första milen var jobbiga när jag såg förfallet (läs flugskitar och bromsdamm). Den R6:ans resa utför hade inletts.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, men jag tror ingen som köper den YZ125:an tar ut den på banan. Det är troligen en "tittare", som mig, som köper den. Ska man använda är det som sagt skitsamma.

Har köpt en enda ny hoj i mitt liv och de första milen var jobbiga när jag såg förfallet (läs flugskitar och bromsdamm). Den R6:ans resa utför hade inletts.

Att spara på grejorna man har köpt för att dom inte ska nötas är som att inte knulla med frugan för att hon ska vara fräsh till nästa...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top