Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Fin är den men till vilken nytta?

Såna där dyker ju upp ibland och jag undrar lite vad man ska göra med en sån där, tar man ut den på banan så är ju färgen bortnött ner till stålet på ramens sidor efter 30 minuter.

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.

Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...

Visst ser den bra ut för stunden, och har man valt en högblank lack kanske dyngan blir lättare att spola av.
 
Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...

Visst ser den bra ut för stunden, och har man valt en högblank lack kanske dyngan blir lättare att spola av.
Den köps väl av någon samlare. Samma fenomen som när någon säljer en 40 år gammal hoj i nyskick och med 200 mil på mätaren, en sån köper man knappt för att köra med. Då är den ju snart bara vilken gammal brukshoj som helst.
 
Idag är jag på hugget! :)

Näe, finrenoverade crossar förundrar mig också, det är lite som att spackla och lackera om dyng-skottkärran i ladugården...
Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!

Är ju lätt och så att renovera en cross, bara köpa nytt av allt som är nött.
Det är väl det man gör vid en renovering öht, inte bara med crossar?

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.
Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?

Den köps väl av någon samlare. Samma fenomen som när någon säljer en 40 år gammal hoj i nyskick och med 200 mil på mätaren, en sån köper man knappt för att köra med. Då är den ju snart bara vilken gammal brukshoj som helst.
Äntligen har du fattat vitsen med finhyllehojar! :tummenupp
 
Idag är jag på hugget! :)


Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!


Det är väl det man gör vid en renovering öht, inte bara med crossar?


Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?


Äntligen har du fattat vitsen med finhyllehojar! :tummenupp
Ojdå, det var ord och inga visor.
 
Men det är väl så rent allmänt med renoverade hojar, att man inte vet hur insidan ser ut. Är det så du menar?

Nä, gathojar har åtminstone passerat genom en besiktning en gång om året och crosshojar som hamnat ute i skogen som stughojar där lager inte bytts när dom börjat glappa, kan vara slitna på ett sätt mycket långt ifrån hur slitna gathojar kan bli.
Motorer på gathojar håller många tusentals mil medan en yz125 ska ha ny kolv efter kanske 25 timmar, rengjort luftfilter efter ca 1h och skogsmupparna kan ju köra hur mycket som helst utan sån service. Samma med fjädringen.
 
Idag är jag på hugget! :)


Här har du meningen med finrenoverade crossar:
Samma mening som med alla finrenoveringar!

Ja, ska man bara ställa bort dyng-skottkärran sen för att titta på den ibland så kan man ju så klart spackla upp den och motivlacka den.

Men grejor som ska användas som det är tänkt är ju inte lönt att knullputsa.

Det är lite som alla "restoration" kanaler på youtube där dom renoverar skruvstäd och sitter och filar bort allt gjutskägg, rundar alla kanter och spacklar hela skruvstädet, och sedan ett par varv pulverlack med våtslipning emellan så att slutresultatet ser ut att vara doppat i plast.

Sedan ställer dom det färdiga skruvstädet på en hylla med 51 andra skruvstäd som dom har gjort samma sak med....

EDIT: jag kollade in länken till museumet, och jag hade föredragit att färgen hade varit avskavd efter Håkan Carlkvist på hans KX500.
 
Nä, gathojar har åtminstone passerat genom en besiktning en gång om året och crosshojar som hamnat ute i skogen som stughojar där lager inte bytts när dom börjat glappa, kan vara slitna på ett sätt mycket långt ifrån hur slitna gathojar kan bli.
Motorer på gathojar håller många tusentals mil medan en yz125 ska ha ny kolv efter kanske 25 timmar, rengjort luftfilter efter ca 1h och skogsmupparna kan ju köra hur mycket som helst utan sån service. Samma med fjädringen.
Förstår din tanke, men näe, håller inte med. Visst, hojar besiktas men där kollas bara samma utanpåverk som man gör vid köp av beghoj. Det svarar inte på när senaste oljebytet gjordes.
 
Ja, ska man bara ställa bort dyng-skottkärran sen för att titta på den ibland så kan man ju så klart spackla upp den och motivlacka den.

Men grejor som ska användas som det är tänkt är ju inte lönt att knullputsa.

Det är lite som alla "restoration" kanaler på youtube där dom renoverar skruvstäd och sitter och filar bort allt gjutskägg, rundar alla kanter och spacklar hela skruvstädet, och sedan ett par varv pulverlack med våtslipning emellan så att slutresultatet ser ut att vara doppat i plast.

Sedan ställer dom det färdiga skruvstädet på en hylla med 51 andra skruvstäd som dom har gjort samma sak med....

EDIT: jag kollade in länken till museumet, och jag hade föredragit att färgen hade varit avskavd efter Håkan Carlkvist på hans KX500.
Nej, men jag tror ingen som köper den YZ125:an tar ut den på banan. Det är troligen en "tittare", som mig, som köper den. Ska man använda är det som sagt skitsamma.

Har köpt en enda ny hoj i mitt liv och de första milen var jobbiga när jag såg förfallet (läs flugskitar och bromsdamm). Den R6:ans resa utför hade inletts.
 
Nej, men jag tror ingen som köper den YZ125:an tar ut den på banan. Det är troligen en "tittare", som mig, som köper den. Ska man använda är det som sagt skitsamma.

Har köpt en enda ny hoj i mitt liv och de första milen var jobbiga när jag såg förfallet (läs flugskitar och bromsdamm). Den R6:ans resa utför hade inletts.

Att spara på grejorna man har köpt för att dom inte ska nötas är som att inte knulla med frugan för att hon ska vara fräsh till nästa...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top