Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.
Var det olika inhemska regler som gjorde att det blev olika versioner där?
Aldrig satt mig in i det...
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Då kanske den här också platsar i vinterdvalan?
Montera mugghållare och sedan Lofoten runt.

View attachment 479881
Ja, skratta ni. En dag sitter vi alla där, första stroken är inte så långt borta som man kan tro...
Fast då kanske Sporthoj är fel forum. Dags att dra igång "Permobilhoj" med trimningstips och annat. Ordet "bakhjulsåka" får helt plötsligt en annan innebörd.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.

Att reggat har högre värde än oreggade är väl självklart men jag har inte sett någon rimlig förklaring till att de finska skulle vara mindre värda än andra oreggade monkeys, jag tror att det bara handlar om att de som äger svenska monkeys är rädda för att värdet på deras egna ska decimeras av importerade finska monkeys.

Det är fortfarande japanskt tillverkade Hondor, och att dom har koppling istället för halvautomat ser jag snarare som ett plus än ett minus. Fällbart styre är väl iofs också coolt ifall man vill ha med moppen i husbilen eller nåt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.

Vad är en finsk monkeybike?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att reggat har högre värde än oreggade är väl självklart men jag har inte sett någon rimlig förklaring till att de finska skulle vara mindre värda än andra oreggade monkeys, jag tror att det bara handlar om att de som äger svenska monkeys är rädda för att värdet på deras egna ska decimeras av importerade finska monkeys.

Det är fortfarande japanskt tillverkade Hondor, och att dom har koppling istället för halvautomat ser jag snarare som ett plus än ett minus. Fällbart styre är väl iofs också coolt ifall man vill ha med moppen i husbilen eller nåt.
Suzukin skiljer sig ju markant men angående Monkeyn så håller jag absolut med om att skillnaderna är minimala, så det borde egentligen inte spela så stor roll. ( Det var Suzukin som var reggad ) Men jag höll på med minihojar länge och då nördar man ner sig i detaljer.

Redan nu är Kina Monkeys ”tvättade” i den mening att de redan kostar det dubbla mot när en av alla kinacontainers knuffades av i Alla delar av Sverige runt 2005 och framåt.

Finska Monkeyn är iaf som du skriver 100% japansk.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?

PV50 ? Den tycker jag är frän, och samma motor som de gamla luftkylda rm80. Och den senare enklare 80-kubikaren hade ju också den motorn, Motsvarande pw80, vad den nu heter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?
Men det är väl fortfarande en japansk kvalitetshoj rakt igenom?
Jag har för mig att 2-taktaren var den ursprungliga varianten, precis som Yamahas YSR50/80, men jag har inte nördat ner mig i Suzukis modeller.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men det är väl fortfarande en japansk kvalitetshoj rakt igenom?
Jag har för mig att 2-taktaren var den ursprungliga varianten, precis som Yamahas YSR50/80, men jag har inte nördat ner mig i Suzukis modeller.
Sattes ihop av Finska Solifer, original är 4 takt. Bastarden fanns endast i Finland vad jag vet. Men ja, är ju så Japansk den kan bli.

Jag har haft en senare Yamaha mini 50, vad hette den? YZR? Vattenkyld iaf. -91 tror jag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sattes ihop av Finska Solifer, original är 4 takt. Bastarden fanns endast i Finland vad jag vet. Men ja, är ju så Japansk den kan bli.

Jag har haft en senare Yamaha mini 50, vad hette den? YZR? Vattenkyld iaf. -91 tror jag.
Ok, var det för Europas marknad eller?
Jag har mest letat delar i Japan och USA och där verkar både Suzukin och Yamahan varit tvåtaktare från början, typ tidigt 80-tal till sent 80-tal.
Och där verkar tvåtaktare ha varit ursprunget, det vill säga ingen bastard.
Men jäkligt fräna hur som helst, och personligen köper jag hellre en sån än en psykadelisk målning, eller konstig möbel ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ok, var det för Europas marknad eller?
Jag har mest letat delar i Japan och USA och där verkar både Suzukin och Yamahan varit tvåtaktare från början, typ tidigt 80-tal till sent 80-tal.
Och där verkar tvåtaktare ha varit ursprunget, det vill säga ingen bastard.
Men jäkligt fräna hur som helst, och personligen köper jag hellre en sån än en psykadelisk målning, eller konstig möbel ?
Aldrig hört talas om en Suzuki GSXR50 två takt utanför Finland. Den kom med 4 takt original från Japan och inget annat.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Aldrig hört talas om en Suzuki GSXR50 två takt utanför Finland. Den kom med 4 takt original från Japan och inget annat.
Aha, tack för infon.
Där ser man, då är det en tidigare modell man ska ha, med rätt motor.
Jag har nog blandat ihop det med Suzukis RG50 när jag letat delar på olika forum till min Yamaha.
Så, tack för förtydligandet och rättelsen. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Är ju lätt och så att renovera en cross, bara köpa nytt av allt som är nött. Synd att man aldrig får igen stålarna. Får han utsatt pris äter jag Ed Stafford’s keps

Fin är den men till vilken nytta?

Såna där dyker ju upp ibland och jag undrar lite vad man ska göra med en sån där, tar man ut den på banan så är ju färgen bortnött ner till stålet på ramens sidor efter 30 minuter.

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top