Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.
 
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.
Var det olika inhemska regler som gjorde att det blev olika versioner där?
Aldrig satt mig in i det...
 
Då kanske den här också platsar i vinterdvalan?
Montera mugghållare och sedan Lofoten runt.

View attachment 479881
Ja, skratta ni. En dag sitter vi alla där, första stroken är inte så långt borta som man kan tro...
Fast då kanske Sporthoj är fel forum. Dags att dra igång "Permobilhoj" med trimningstips och annat. Ordet "bakhjulsåka" får helt plötsligt en annan innebörd.
 
Last edited:
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.

Att reggat har högre värde än oreggade är väl självklart men jag har inte sett någon rimlig förklaring till att de finska skulle vara mindre värda än andra oreggade monkeys, jag tror att det bara handlar om att de som äger svenska monkeys är rädda för att värdet på deras egna ska decimeras av importerade finska monkeys.

Det är fortfarande japanskt tillverkade Hondor, och att dom har koppling istället för halvautomat ser jag snarare som ett plus än ett minus. Fällbart styre är väl iofs också coolt ifall man vill ha med moppen i husbilen eller nåt.
 
Det där är ju Finska 2-taktsmoppevsrianten, värd betydligt mindre än den riktiga. Löjligt pris. Har haft 2 st och de var svårsålda. Den reggade 4 taktaren var väldigt lättsåld däremot…

Samma typ av människor som säljer Finska Monkeybikes och tror de har samma värde som, ja den riktiga så att säga.

Vad är en finsk monkeybike?
 
Att reggat har högre värde än oreggade är väl självklart men jag har inte sett någon rimlig förklaring till att de finska skulle vara mindre värda än andra oreggade monkeys, jag tror att det bara handlar om att de som äger svenska monkeys är rädda för att värdet på deras egna ska decimeras av importerade finska monkeys.

Det är fortfarande japanskt tillverkade Hondor, och att dom har koppling istället för halvautomat ser jag snarare som ett plus än ett minus. Fällbart styre är väl iofs också coolt ifall man vill ha med moppen i husbilen eller nåt.
Suzukin skiljer sig ju markant men angående Monkeyn så håller jag absolut med om att skillnaderna är minimala, så det borde egentligen inte spela så stor roll. ( Det var Suzukin som var reggad ) Men jag höll på med minihojar länge och då nördar man ner sig i detaljer.

Redan nu är Kina Monkeys ”tvättade” i den mening att de redan kostar det dubbla mot när en av alla kinacontainers knuffades av i Alla delar av Sverige runt 2005 och framåt.

Finska Monkeyn är iaf som du skriver 100% japansk.
 
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?
 
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?

PV50 ? Den tycker jag är frän, och samma motor som de gamla luftkylda rm80. Och den senare enklare 80-kubikaren hade ju också den motorn, Motsvarande pw80, vad den nu heter.
 
Finland har/hade ngn slags maxvikt för moppar, kanske runt 60 kilo. Dessa regler premierade minimoppar så de blev vanliga på 80 talet. Många olika modeller. Särskilt Suzuki Hade en söt populär minimoppe, som hade samma motor som Suzuki GSXR50 fick i Finland, till skillnad från 4 takts 50cc från Japan.

Men de fick ha kanske 4,5 hästar i Finland, win some loose some?
Men det är väl fortfarande en japansk kvalitetshoj rakt igenom?
Jag har för mig att 2-taktaren var den ursprungliga varianten, precis som Yamahas YSR50/80, men jag har inte nördat ner mig i Suzukis modeller.
 
Men det är väl fortfarande en japansk kvalitetshoj rakt igenom?
Jag har för mig att 2-taktaren var den ursprungliga varianten, precis som Yamahas YSR50/80, men jag har inte nördat ner mig i Suzukis modeller.
Sattes ihop av Finska Solifer, original är 4 takt. Bastarden fanns endast i Finland vad jag vet. Men ja, är ju så Japansk den kan bli.

Jag har haft en senare Yamaha mini 50, vad hette den? YZR? Vattenkyld iaf. -91 tror jag.
 
Sattes ihop av Finska Solifer, original är 4 takt. Bastarden fanns endast i Finland vad jag vet. Men ja, är ju så Japansk den kan bli.

Jag har haft en senare Yamaha mini 50, vad hette den? YZR? Vattenkyld iaf. -91 tror jag.
Ok, var det för Europas marknad eller?
Jag har mest letat delar i Japan och USA och där verkar både Suzukin och Yamahan varit tvåtaktare från början, typ tidigt 80-tal till sent 80-tal.
Och där verkar tvåtaktare ha varit ursprunget, det vill säga ingen bastard.
Men jäkligt fräna hur som helst, och personligen köper jag hellre en sån än en psykadelisk målning, eller konstig möbel ?
 
Ok, var det för Europas marknad eller?
Jag har mest letat delar i Japan och USA och där verkar både Suzukin och Yamahan varit tvåtaktare från början, typ tidigt 80-tal till sent 80-tal.
Och där verkar tvåtaktare ha varit ursprunget, det vill säga ingen bastard.
Men jäkligt fräna hur som helst, och personligen köper jag hellre en sån än en psykadelisk målning, eller konstig möbel ?
Aldrig hört talas om en Suzuki GSXR50 två takt utanför Finland. Den kom med 4 takt original från Japan och inget annat.
 
Aldrig hört talas om en Suzuki GSXR50 två takt utanför Finland. Den kom med 4 takt original från Japan och inget annat.
Aha, tack för infon.
Där ser man, då är det en tidigare modell man ska ha, med rätt motor.
Jag har nog blandat ihop det med Suzukis RG50 när jag letat delar på olika forum till min Yamaha.
Så, tack för förtydligandet och rättelsen. :tummenupp
 

Är ju lätt och så att renovera en cross, bara köpa nytt av allt som är nött. Synd att man aldrig får igen stålarna. Får han utsatt pris äter jag Ed Stafford’s keps

Fin är den men till vilken nytta?

Såna där dyker ju upp ibland och jag undrar lite vad man ska göra med en sån där, tar man ut den på banan så är ju färgen bortnött ner till stålet på ramens sidor efter 30 minuter.

Sen vet man ju inte hur insidan ser ut heller. Jag är rädd för att de där personerna som renoverar för att sälja gör nog vanligtvis bara en kosmetisk "renovering" och då duger den ju inte ens till att köra med, bara att ställa upp i vardagsrummet.

Jag har en 88 KX125, ska renovera den så att allt funktionellt är bra, bara för att jag vill provköra en likadan hoj som jag en gång började öva cross med. Den kommer definitivt inte se så där fin ut på utsidan.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top