Dagens Blocket! (mc-relaterat)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja och varför gör man det? Som A2 hoj blir den inte godkänd och försäkringsbolagen tar betalt efter original-effekt sedan länge
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skulle heller inte säga att de är odugliga i lös snö…

Jag har ingen erfarenhet av sådana, men av de som har provat seriöst så har jag tyvärr inte hört alltför mycket positivt. Tro det eller ej, men de mest moderna lössnöarna börjar vara ganska välutvecklade och även specialiserade mot exakt den typ av åkning man vill ha. Medans de flesta snowbike-kit verkar vara lite mer i barndomen med betydligt mer "skjuta från höften" teknologi. Vilket faller sig naturligt då man måste utgå från helt andra geometrier och monteringspunkter.

Ytterligare ett problem med dessa typer av fordon är att dom är olagliga att framföra. Kanske inget stort bekymmer för dom som köper och kör dom, men det har säkert en påverkan på att det inte sker så mycket utveckling.

Sannolikt också en orsak till att det tittas lite snett på dem. Det sista snöskoterkollektivet behöver just nu är spaltmeter om enstånkeknatter och Vansinnige Hansson vrål längs fjällsluttningen...

Ja och varför gör man det? Som A2 hoj blir den inte godkänd och försäkringsbolagen tar betalt efter original-effekt sedan länge

Jag vill minnas att försäkringsbolagen missade bl.a. en hel del privatimporterade hojar när den justeringen gjordes. Den 96' GSX-R 750 jag köpte ny i Tyskland reggades med strypningar i Sverige, för att få ner försäkringskostnaden med en faktor tio. När försäkringsbolagen sedan gjorde sin justering utifrån ursprungseffekt så hade jag fortsatt billig försäkring i flera år till, så länge jag ägde den hojen.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Intressant hur den egentligen presterar då?
Men många modeller har en godkänd strypningssats.

View attachment 480130
Om de med godkänd menar ok för a2-körkort så far dom med osanning

Behörighet A2 gäller inte för motorcyklar som har strypt motoreffekt om den ursprungliga nettoeffekten har varit högre än 70 kW. Om ursprunglig effekt var över 70 kW krävs körkortsbehörighet A.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror nog på exakt vilka egenskaper man jämför.

Det finns ju flera kit att köpa till vanliga crosshojar. Omdömena brukar vara att de är kul på en liten bana eller rent av i en så kallad ”fun park” med lite hopp och grejer. Omdömena brukar tyvärr också vara att de är tämligen odugliga till den så kallade friåkningen, alltså körning i lös snö, i skogslandskap såväl som fjällmiljö. Alldeles för låg effekt och för litet ”foot print” jämfört med sådana snöskotrar.

Baserad på en R1’a borde ju effekten vara lite högre, men jag har svårt att se hur sporthojens körställning ska fungera för något annat än rakt fram på sjön…?

Håller inte riktigt med om det där med marktryck.
Min generella bild är dom har ju bara lite mindre bäryta som en snöskoter men 100kg lägre vikt.
De använder samma mattor, som oftast är skurna lite smalare och en bred meda istället för två smala.

Köpeskiten har väl kanske alla korta mattor men även många snöskotrar har ju korta mattor.

Men för lite effekt är det ju, och en r1 som har tillräcklig effekt är väl uppe kring samma vikt som en skoter.
Sen just att lätt kunna luta i kurvorna är väl den största fördelen med en meda.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har ju länge funderat på det här med hojar som har lite mer attityd.
Ja, som aphäng, dödskallar och andra trevliga attribut.
Så man kanske skulle prova, så har man ju större erfarenhet att lägga in i sin egen uppfattning.
Och då tänker jag att man kanske inte ska sikta för högt från böjan.
Vad tror ni om den här och ett pumphagel?


Trike_1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jäkla cool !!!!
Tyvärr kommer den väl att köpas av en sån där samlare :LOL:
Men den förtjänar en skärmdump för att vi andra ska kunna avnjuta den hemma på kammaren.
För övrigt tycker jag att den är lågt prissatt, är det konjunkturen som redan visar sig?

Eftersom den är importerad utan att registreras så antar jag att det är obefintlig chans att få se den på vägen ändå, så det är väl lika bra att den hamnar hos någon samlare.

Priset är högt för något som inte har någon som helst praktisk nytta.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ju länge funderat på det här med hojar som har lite mer attityd.
Ja, som aphäng, dödskallar och andra trevliga attribut.
Så man kanske skulle prova, så har man ju större erfarenhet att lägga in i sin egen uppfattning.
Och då tänker jag att man kanske inte ska sikta för högt från böjan.
Vad tror ni om den här och ett pumphagel?


View attachment 480185

En internationellt känd chassitekniker har kontrollerat körbarheten hos fordonet.

Resized_Screenshot_20230117-121344_Samsung_Internet.jpg

Mr Dumb Bell gjorde ett tungt jobb...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Apcool!
Undrar vad "speed warning" innebär...?
:va
View attachment 480186
Speed warning var något som japanska bilar/motorcyklar hade (har?) på 70-80 talet (det kanske finns kvar). När du överskred en gräns som var ganska låg - tror det var runt 100-110 på en bil vi hade på jobbet (Isuzu Piazza) så började biljäkeln plinga o blinka i instrumentet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Speed warning var något som japanska bilar/motorcyklar hade (har?) på 70-80 talet (det kanske finns kvar). När du överskred en gräns som var ganska låg - tror det var runt 100-110 på en bil vi hade på jobbet (Isuzu Piazza) så började biljäkeln plinga o blinka i instrumentet

Mätaren på den här går till 60, och man kan anta att den är lite tilltagen, så när skulle den ha blinkat på den här då?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Mätaren på den här går till 60, och man kan anta att den är lite tilltagen, så när skulle den ha blinkat på den här då?
Vete tusan, det är nog mera en fråga att ställas till japanska myndigheter - men jag är ganska säker på att detta är samma funktion på en CB750 K?1673961023257.png
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top