Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ju alltid misstänkt att du är son eller nåt till just Harry Lundberg. ?

Tack!
Jag känner mig ibland lite besjälad med honom edit: vad gäller de udda inslagen - inte det bottenlösa kunnandet och lufsar gärna omkring i hängslebyxor hemma bland djuren.

images (6).jpeg

Faktum är att jag minns var jag var när jag fick höra att han gått bort - och vem som framförde det:
Det var faktiskt Picko Troberg, och jag blev glad över vilken vördnad denne gigant visade Professorn.

Lugn, det är inte namedropping på det viset - jag umgicks inte privat med Picko.

Nej, det var MC-mässa på Sollentuna 2005. Picko arrangerade, och det var utställarmiddag någon av kvällarna.
Picko klingade i glaset, äskade skål för Absent Friends - anglofil som han var.

Han berättade om frånfället och jag rördes dels hur påverkad han själv var av det han berättade - och mumlet i lokalen i samband med det.

Tänk hälften som frågar: "vem var det?"
och den andra hälften av deltagarna berättar med egna minnen om vad professorn sagt, gjort och hittat på.

Jag lovar: var det 200 personer i lokalen, så berättades det 100 olika historier.
Efter någon knapp minut började skratten och fnissningarna komma igång - och efter fulla minuten var det en rent av uppsluppen stämning kring borden.

Tänk att som särling få leva ett liv där man kan glädja folk även efter sin död.

En ynnest, helt enkelt.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag var mc handlare när SR250 kom ut, en så svårsåld mc har väl inte funnits den hade varken kraft i motorn och usel väghållning.
Det förstår jag till fullo. Jag var hojköpare på den tiden, och vem valde inte en hoj med två eller fyra cylindrar istället, för bara några tusenlappar mer? Hur mycket ballare var det inte att komma till korvmojjen med en fyrcylindrig hoj = en riktig mc, än att komma inputtrande med en enstånka - närmast jämförbar med en moppe? Klart man köpte en radfyra.

I dag är läget annorlunda. Att renovera en gammal radfyra kostar både tid och pengar, men en enstånka går ju att hålla rullande med måttliga insatser. Plus att den påminner litet om en gammal engelsk klassiker, kanske en BSA..?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det förstår jag till fullo. Jag var hojköpare på den tiden, och vem valde inte en hoj med två eller fyra cylindrar istället, för bara några tusenlappar mer? Hur mycket ballare var det inte att komma till korvmojjen med en fyrcylindrig hoj = en riktig mc, än att komma inputtrande med en enstånka - närmast jämförbar med en moppe? Klart man köpte en radfyra.

I dag är läget annorlunda. Att renovera en gammal radfyra kostar både tid och pengar, men en enstånka går ju att hålla rullande med måttliga insatser. Plus att den påminner litet om en gammal engelsk klassiker, kanske en BSA..?
Frågan blir ju än mer intressant ur det perspektivet.
Det känns som att även du åtrår den för att den skulle kunna frakta röven till en liten peng?
Och den pengen är tydligen för stor nu?
Du längtar egentligen efter en helt annan upplevelse?
Har svårt att få en längtan efter ett fordon som har med nöje och upplevelse att kopplas ihop med den bilden.
Ska se om en ansenlig mängd whisky kan hjälpa mig…
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag stör mig på sådant.
Bara att erkänna.

Fabrikens val av dekor och kontraster hamnade inte där av en slump.
Dom lyfter oftast linjerna, accentuerar det man vill få fram och lyckas inte sällan dölja sådant som är mindre smickrande.

En omlackad hoj, oavsett färg, ser oftast Meh! ut när den saknar linjer.

På just CB 400 F fanns det inga linjer.
Man ville framhäva det nya typsnittet/formspråket i texten.
Dessutom var detta den första Hondamodellen som fick epitetet "SuperSport" utskrivet på hojen.

View attachment 482023

See...? Det finns en anledning till allt, det finns ett sammanhang. Kanske måste man varit med när grejerna introducerades för att ha känslan för dem, kanske måste man ha drömt och längtat efter just den hojen - just så som den såg ut i broschyren.

Då ser en omlackad hoj bara konstig ut, och är den dessutom utan dekaler och emblem så ser det så fattigt ut.
Eller med en generisk "Honda"-dekal ur Roffes sortiment klistrad bara lite snett och/eller på ett ställe den inte skall vara.
Fattigt? Rent av tattigt, faktiskt.

Och som i detta fallet - med tanken blank och konturlös, men med motoraluminiumet fulärgat till oigenkännlighet - jag gillar det inte.


Edit:

Jag drömde inte om CB 400 Four.
Jag var däremot nyfiken på hon tjejen som körde en i Göteborg. Jag fick aldrig se henne utan JEB-hjälmen.
Men den tjocka flätan som letade sig ut under hjälmkanten var trigger nog, och midjan på helstället var påtagligt markerad. Tillsammans utgör dom bilden av något man vill skall bestå oförändrat.

Jag inser att midjan är borta på en kvinna som bör vara uppåt 70 nu, och att frisyren torde vara mer lättskött och praktisk idag.

..men hojen kunde väl fått ha sin charm kvar?
Ja jösses, det där avgaset var ju helt fantastiskt. Det säljer ju hojen av sig självt jue. Vilket konstverk. Och helt omöligt att få tag på ett nytt? Eller man kanske kan gå in på lokala rörkrökarfirman och fråga om de kan knäcka till ett sånt. Man ser hur de får något blekt i blicken och sväljer...eller om det tänds en utmaningens eld i ögonvrån. Beror på läggning hos personen bak disken kanske.
Jag ser inte riktigt på bilden, vad var ideen bakom? Sticker det ut något som gör att denna sväng var enda vägen ut medans ekonomen på Honda slet sitt hår?
Och den där beskrivningen med flätor och midjor gjorde att jag nästan ringde och köpte.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top