Dagens Blocket! (mc-relaterat)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Utställningshoj" - om man inte tittar för nära då.
Fast jag har sett den i verkligheten - i en utställning. Så rent formellt är det korrekt. :)

Han som har byggt den har gjort flera hojar i liknande stuk och färgsättning. Sedan måste man inte köpa allt man ser. Kul att visa upp, men inget för en långhelg med packväskor i norska fjällen, alltså inte min typ av hoj. Så jag försvarar inte, utan berättar det pyttelilla jag vet.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ahh, det är alltså inte samlare som köper upp alla hojar, det är folk med MC-Harem...

Sedan finns det ju dom med horhus fulla av kladdiga SR250's som man får olla för en femma
De som haft turen att komma över en SR250 lär hålla dem inlåsta, bara att beskådas och avnjutas av andra finsmakare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De kanske menar att man kan ställa ut den? På bakgården till exempel. Och det kan man säkert göra.

Han har följt den vanliga byggstilen åtminstone. "Lite pillande med elen innan den går att besiktiga".

Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Du menar att man ska tänka rationellt, innan man en fredag kväll står i garaget med några öl och råkar få syn på vinkelslipen och den där gamla hojen? :fyllisar:wiggle
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Hade det bara varit elsystemet som behöver kompletteras så vågar jag nog gissa att den redan varit besiktad. Men den är ju tydligen inte byggd för att köras, så fan vet hur de tänkt egentligen.

"...det är tänkt just som en utställningshoj, passar således perfekt i Barbershopen, showroomet eller som en ståtlig "Garage Queen"".

Jo, men jag köper gärna en hoj för 40k som bara ska stå i vägen i garaget. :dummer
Annars gillar jag faktisk stuket och det känns ändå som om man haft mer fokus på slutprodukten än de flesta brat/scrambler/café/bobbers som säljs halvfärdiga.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De kanske menar att man kan ställa ut den? På bakgården till exempel. Och det kan man säkert göra.

Han har följt den vanliga byggstilen åtminstone. "Lite pillande med elen innan den går att besiktiga".

Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

Screenshot_20230321-083559.png

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

Screenshot_20230321-085133.png

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

Screenshot_20230321-083522.png


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


Screenshot_20230321-083412.png
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

Screenshot_20230321-083808.png

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

Screenshot_20230321-083037.png
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

Screenshot_20230321-084318.png

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

Screenshot_20230321-084239.png

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230321-084039.png
    Screenshot_20230321-084039.png
    1.7 MB · Visningar: 10
  • Screenshot_20230321-084318.png
    Screenshot_20230321-084318.png
    1 MB · Visningar: 10
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
Jag håller med i allt. Förutom att det nog trots allt är godkänd blinkers på den, eftersom det är en 83:a.

1679391398993.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man nu ändå gör sig omaket att såga av bakramen och svetsa dit något nytt, varför bultar man röret man stummar ramen med?
Varför lackar man det sedan så att det avviker från ramen?

Jag såg en Indier? Pakistanier? som bygde "racer motorcykel" av något sånt där kinesiskt, han byggde falska stödämpare av ett rör med ett par konservburkar utanpå varandra gjorde "reservoarer" av en bit bränsleslang och små färgburkar?
Sedan spraylackade han allt i en välkänd guldkulör och satte på gul/blåa klistermärken...

Jag tror att alla såg att det inte var stötdämpare från Sverige...
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.

Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?





View attachment 482108

Övergången mellan tank och sadel är hiskelig
Vad då, det är väl läckert när man ser ramröret mellan tank och sadel? Och den bakre delen på tanken bildar liksom en liten spoiler på det sättet. Det är både elegant och påverkar säkert stabiliteten positivt i högre hastigheter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
Det kan väl inte vara så att taskiga parrelationer skapar denna människotyp?
Även den typen som har svårt att hantera bilderna i sin telefon, och har problem med att "Caps Lock" ibland är intryckt när man skriver :va

HD_2.jpg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För extra bling, toppa anrättningen med buntband och slangklämmor.
Men jag håller med @Bonzo , jag tycker hojen i sig är rätt snygg. Synd bara att utförandet inte håller toppklass.


Nej, det är det som är det underliga när ett företag annonserar ut den som "en utställningshoj" och trummar lite extra för ett "rått bygge" men den inte duger ju ens till det. Det blir bara pajigt och pinsamt.


Men som sagt - det är ingen omistlig hoj som blivit förstörd. Jag trodde först att tanken kom från en Ossa Pioneer - men formen stämmer inte riktigt.
Tack och lov...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför åker man inte och besiktar den en sista gång innan man bygger den obesiktningsbar?

Hur många kablar behöver en sån gammal hoj i elsystemet? 7?
Ja, och hur var det nu med vacuumfuggar och öppna luftfilter? Och varför är det olika filter på höger och vänster sida?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja, det var ju en bra ansats, sen att man inte förstår sig på slutresultatet, eller vad han ville att det skulle bli är en annan sak.

Det är inget ovärderligt som han har byggt sönder, och han har säkert haft roligt och druckit öl medans han har byggt, han har garanterat sluppit se mellon med frugan när han har varit i garaget, och han har inte tömt sparkontot...

Jag känner en som skaffade träsvarv för att ha något att göra i garaget när han inte ville se TV med frun, billigt råmatrial, och oavsett hur lite man har svarvat så när frugan kommer och avbryter så måste man städa en halvtimme efteråt...
Fan va smart, tror jag ska skaffa en svarv
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top