Skall vi se om det går att hitta 5 fel?
View attachment 482106
Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.
Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?
View attachment 482107
Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?
Tillbaka till andra sidan:
View attachment 482108
Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.
Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och
sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.
Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...
Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.
Övergången mellan tank och sadel är hiskelig
View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?
I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.
View attachment 482111
I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!
Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?
View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?
Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?
View attachment 482114
Vänster sida ser ungefär lika illa ut.
Wireroutingen får en att undra lika så:
View attachment 482115
Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.
Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.
Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.
Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?
Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.
Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.
Den är inte besiktningsbar.
Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?
En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.
Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.