Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
Jag hittade byggaren på fejsbok och han såg ut exakt som jag trodde.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
"Utställningshoj" - om man inte tittar för nära då.

Jag tycker den är bra, eller bra och bra är väl tveksamt.

Men om detta är nivån på en utställningshoj så håller ju min CB250 utställningsnivå för den ser då inte ut sämre detaljmässigt sen kanske den inte är lika "spektakulär" med orangea och gula detaljer men jag tror inte det är nån nackdel för utseendet;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag skulle nästan våga satsa en liten slant på att @notrightrider vet vem säljaren av den här hojen är.

1679497134983.png

 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag skulle nästan våga satsa en liten slant på att @notrightrider vet vem säljaren av den här hojen är.

View attachment 482157



Såg annonsen och reagerade på att just Blekinge håller positionen som ett litet KLX-fäste i Sverige.
För typ 15-20 år sedan rullade det många KLX 650 R här nere - värstingmodellen som kunde mäta sig med Hondas XR 650 R.

Känner inte säljaren dock.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den behöver en hel del kärlek men den har ju bra förutsättningar att bli något. Eller för all del är den ju ganska rå som den är.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230323-080703.png
    Screenshot_20230323-080703.png
    743.6 KB · Visningar: 71

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg annonsen och reagerade på att just Blekinge håller positionen som ett litet KLX-fäste i Sverige.
För typ 15-20 år sedan rullade det många KLX 650 R här nere - värstingmodellen som kunde mäta sig med Hondas XR 650 R.

Känner inte säljaren dock.

Men det där är väl en KLR? Den stora tanken vore dock intressant, fast han säljer väl knappast den lös.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men det där är väl en KLR? Den stora tanken vore dock intressant, fast han säljer väl knappast den lös.


Absolut. Tanken var nog att skriva "Kawafäste". Både KLR och KLX-C har funnits en masse där nere, men just andelen KLX-R var anmärkningsvärd i Blekinge. Det måste gått en busslinje mellan Tyskland och Blekinge back in the days där folket hämtade hojar som andra köpte öl.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Absolut. Tanken var nog att skriva "Kawafäste". Både KLR och KLX-C har funnits en masse där nere, men just andelen KLX-R var anmärkningsvärd i Blekinge. Det måste gått en busslinje mellan Tyskland och Blekinge back in the days där folket hämtade hojar som andra köpte öl.
Du menar "hämtade hojar när man ändå köpte öl" väl? :wiggle
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den behöver en hel del kärlek men den har ju bra förutsättningar att bli något. Eller för all del är den ju ganska rå som den är.

Jäklar vilken tur att jag har nog med projekt troligtvis fram till pension om jag även räknar med bilar. Annars hade jag nog köpt den och försökt få till nåt liknande denna https://www.mecum.com/lots/LV0123-540317/1952-triumph-custom-bobber-650/ Har alltid gillat just denna hoj sen jag såg den på nätet för länge sen.

Dock tycker jag faktiskt att eldragningen såg lite taskig ut på Trajan med blåa kabelskor på kondensatorn, där hade man väl i alla fall kunna kosta på sig ett par av crimpmodell utan isolering och även tejpat (som i jänkebilar) eller satt kablarna i nån form av gammeldags kabelskydd. Dock får man väl anse eldragningen ändå är en bra bit över medel för att vara en bobber ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jäklar vilken tur att jag har nog med projekt troligtvis fram till pension om jag även räknar med bilar. Annars hade jag nog köpt den och försökt få till nåt liknande denna https://www.mecum.com/lots/LV0123-540317/1952-triumph-custom-bobber-650/ Har alltid gillat just denna hoj sen jag såg den på nätet för länge sen.

Dock tycker jag faktiskt att eldragningen såg lite taskig ut på Trajan med blåa kabelskor på kondensatorn, där hade man väl i alla fall kunna kosta på sig ett par av crimpmodell utan isolering och även tejpat (som i jänkebilar) eller satt kablarna i nån form av gammeldags kabelskydd. Dock får man väl anse eldragningen ändå är en bra bit över medel för att vara en bobber ;)

Ja, det är mycket man skulle behöva justera på den men i grunden känns den ganska designmässigt rätt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top