Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Skall vi se om det går att hitta 5 fel?

View attachment 482106

Att hojen har fått fjädring och stötdämpare bortplockade och ersatta av ett rundrör är ju ett jättefel när det handlar om körbarhet.

Men, varför löper kedjan över en rulle på en ofjädrad hoj?

View attachment 482107

Har det gått fel i byggprocessen eller i tankeprocessen? Varför tillsätter man en sådan komponent? För att den är orange?

Tillbaka till andra sidan:

View attachment 482108


Byggherren har valt en dragning av sitt spektakulära avgassystem som inte lämnar plats för bromsstaget.

Detta har man försökt lösa genom att först vända bromsarmen ett halvt varv, dra om bromsstaget och sedan bocka bromsstaget på två ställen för att det skall gå fritt.

Fundera lite på kortslutningen som låg bakom det valet...

Vidare ser man på justermånen att man inte direkt lagt tid på att hitta rätt splines att trä på bromsarmen över.


Övergången mellan tank och sadel är hiskelig


View attachment 482110
Här ser man också en återkommande oskönhet i bygget; det mesta nytt sitter med nya insex, annat med sina originalskruvar - ofta sargade. Men, längden på de nya fästelementen är inte avpassade för jobbet dom skall göra.
Funktionen finns där. Det estetiska...?


I det estetiska kommer också detta med alla kablar kors och tvärs upp.

View attachment 482111

I vissa fall dessutom accentuerade med kabelstrumpor!

Varför inte använda kabelstrumpa där det verkligen behövs?

View attachment 482112
...och, vad hade det kostat att byta kronmuttern som Godzilla gått loss på med stämjärn? 50 spänn?


Kabeldragningen är som sagt för sorglig.
Vad sägs om höger tändkabel?

View attachment 482114

Vänster sida ser ungefär lika illa ut.


Wireroutingen får en att undra lika så:

View attachment 482115

Gaswiren hänger slappt rakt ner och är inte dragen intill styrhuvudet. Kopplingswiren är dragen framför båda gaffelbenen och hänger ut vid sidan av hojen, vilandes mot avgaskröken - innan den bildar en knäck vid det nedre fästet. Precis som man vill ha det. Inte.

Problemet börjar i sänkningen av framgaffeln och förstärks av det smala styret. Man måste göra sig jobbet att avpassa längden på vajrarna efter verkligheten dom skall arbeta i - inte dra dom ett extra varv kring hojen.

Sänkningen ja... Den är som den brukar - fusksänkt. Att klä gaffelbenen med plaströr för att dölja gammal gravrost var en smart idé, men det accentuerar bara vattentornen som sticker upp över den övre gaffelkronan.

Undrar vilket sken den där framlampan ger? Blinkers fram sitter verkligt diskret monterade, men gör ingen nytta i trafiken och är inte heller besiktningsbara genom sin otillräckliga separation. So why bother?


Jag skulle kunna fortsätta, men alla fattar. Cykeln är full med fel. Slarvfel, fulfel, farliga fel.

Den är i nuvarande skick inte körbar annat än som förflyttning mellan uppställningsplatser.

Den är inte besiktningsbar.

Den säljs som "utställningshoj" men vem fan vill ha en sådan varböld av feltänk utställd och på något enda sätt bli förknippad med den?

En eyecatcher för folk som inte förstår bättre, och bryr sig mer om sitt skägg?
Kanske det - men det sätter också fokus på det jag tycker så illa om i dagens byggkultur: bristen på kunskap, bristen på hantverksskicklighet, bristen på respekt för både historien och för själva livet självt - om någon nu verkligen tänkt att köra en hoj som fått stötdämpare utbytta mot rundrör, fyrkantiga trädäck och ett bockat bromsstag.

Det är helt jävla otroligt att en hel generation verkar ha blivit helt förhäxade av yta och fattar absolut noll av funktion.
Jag hittade byggaren på fejsbok och han såg ut exakt som jag trodde.
 
"Utställningshoj" - om man inte tittar för nära då.

Jag tycker den är bra, eller bra och bra är väl tveksamt.

Men om detta är nivån på en utställningshoj så håller ju min CB250 utställningsnivå för den ser då inte ut sämre detaljmässigt sen kanske den inte är lika "spektakulär" med orangea och gula detaljer men jag tror inte det är nån nackdel för utseendet;)
 
Jag skulle nästan våga satsa en liten slant på att @notrightrider vet vem säljaren av den här hojen är.

1679497134983.png

 
Jag skulle nästan våga satsa en liten slant på att @notrightrider vet vem säljaren av den här hojen är.

View attachment 482157



Såg annonsen och reagerade på att just Blekinge håller positionen som ett litet KLX-fäste i Sverige.
För typ 15-20 år sedan rullade det många KLX 650 R här nere - värstingmodellen som kunde mäta sig med Hondas XR 650 R.

Känner inte säljaren dock.
 
Såg annonsen och reagerade på att just Blekinge håller positionen som ett litet KLX-fäste i Sverige.
För typ 15-20 år sedan rullade det många KLX 650 R här nere - värstingmodellen som kunde mäta sig med Hondas XR 650 R.

Känner inte säljaren dock.

Men det där är väl en KLR? Den stora tanken vore dock intressant, fast han säljer väl knappast den lös.
 
Men det där är väl en KLR? Den stora tanken vore dock intressant, fast han säljer väl knappast den lös.


Absolut. Tanken var nog att skriva "Kawafäste". Både KLR och KLX-C har funnits en masse där nere, men just andelen KLX-R var anmärkningsvärd i Blekinge. Det måste gått en busslinje mellan Tyskland och Blekinge back in the days där folket hämtade hojar som andra köpte öl.
 
Absolut. Tanken var nog att skriva "Kawafäste". Både KLR och KLX-C har funnits en masse där nere, men just andelen KLX-R var anmärkningsvärd i Blekinge. Det måste gått en busslinje mellan Tyskland och Blekinge back in the days där folket hämtade hojar som andra köpte öl.
Du menar "hämtade hojar när man ändå köpte öl" väl? :wiggle
 
Den behöver en hel del kärlek men den har ju bra förutsättningar att bli något. Eller för all del är den ju ganska rå som den är.

Jäklar vilken tur att jag har nog med projekt troligtvis fram till pension om jag även räknar med bilar. Annars hade jag nog köpt den och försökt få till nåt liknande denna https://www.mecum.com/lots/LV0123-540317/1952-triumph-custom-bobber-650/ Har alltid gillat just denna hoj sen jag såg den på nätet för länge sen.

Dock tycker jag faktiskt att eldragningen såg lite taskig ut på Trajan med blåa kabelskor på kondensatorn, där hade man väl i alla fall kunna kosta på sig ett par av crimpmodell utan isolering och även tejpat (som i jänkebilar) eller satt kablarna i nån form av gammeldags kabelskydd. Dock får man väl anse eldragningen ändå är en bra bit över medel för att vara en bobber ;)
 
Jäklar vilken tur att jag har nog med projekt troligtvis fram till pension om jag även räknar med bilar. Annars hade jag nog köpt den och försökt få till nåt liknande denna https://www.mecum.com/lots/LV0123-540317/1952-triumph-custom-bobber-650/ Har alltid gillat just denna hoj sen jag såg den på nätet för länge sen.

Dock tycker jag faktiskt att eldragningen såg lite taskig ut på Trajan med blåa kabelskor på kondensatorn, där hade man väl i alla fall kunna kosta på sig ett par av crimpmodell utan isolering och även tejpat (som i jänkebilar) eller satt kablarna i nån form av gammeldags kabelskydd. Dock får man väl anse eldragningen ändå är en bra bit över medel för att vara en bobber ;)

Ja, det är mycket man skulle behöva justera på den men i grunden känns den ganska designmässigt rätt.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top