Dagens Blocket! (mc-relaterat)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Nån måste hjälpa mig att tolka den?
Förutom att det känns korkat att åka omkring utan fjädring, så funderar jag på dragningen av det ena avgasröret.
Kan det funka utan att man har flamsäkra fillingar?:va

Gick med
17 Feb 2014
Hoj
CM400T
https://www.blocket.se/annons/stockholm/harley_sportster_chopper_bytes/93303843

Nästan som en hockeyfrilla, business in the front and party in the back. Eller om det va tvärtom...
Såg lite iaf lite kul ut med cross/offroadmönstrat däck fram och hög skärm tillsammans med en springer-gaffels utmärkta offroadegenskaper. Hmm... stel bak, kanske funkar som speedway-cykel.

varför. inte. besiktiga?

Förutom att det är fult med olika vinklar plus garanterat brännsår kanske det inte går att besiktiga med det röret?

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nån måste hjälpa mig att tolka den?
Förutom att det känns korkat att åka omkring utan fjädring, så funderar jag på dragningen av det ena avgasröret.

Kanske inte går på båda?
Då gör det inte så mycket...

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den var ju bara märklig på väldigt många sätt.

Varför plocka bort bromshandtag och ok fram, om man ändå låter skivan sitta kvar?

Varför inte dra ned den bakre pipan och försöka få samma vinkel som på den andra?

Nyss körd 300 mil men inte besiktad på länge.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Varför plocka bort bromshandtag och ok fram, om man ändå låter skivan sitta kvar?

Varför inte dra ned den bakre pipan och försöka få samma vinkel som på den andra?

Original Outlaw! :rock

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Förklaringen att de inte finns frambroms eller broms ok är att de inte finns någe fäste för de å hjulet tillhör inte hojen alls.. Bara dit satt för att få ett rullande hoj...
De är min gissning iaf...

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)

Intressant iakttagelse där GuW!
Med ledning av framskärmens montering måste väl den enda rimliga förklaringen vara att han kört 300 mil på crossbana med den?;)
/BG

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förklaringen att de inte finns frambroms eller broms ok är att de inte finns någe fäste för de å hjulet tillhör inte hojen alls.. Bara dit satt för att få ett rullande hoj...
De är min gissning iaf...

Det är ju ofta svårt att få till skivbroms oken snyggt på en Springergaffel, så det kan jag väl köpa, men varför plockar man inte bort skivan då?

Chopperbyggare har ju i alla tider brottats med hur man ska få framhjulet cleant, men ändå ha broms på det.
Det finns ju framnav med inbyggd broms med flera beläggskivor, lite som en koppling, eller jäkligt smutta trumbromsar som I alla fall när dom är nya motsvarar en Puch Dakota's
Någon byggde in en fälg broms som på en trampcykel i gaffelbenen på springern...

Dom som inte har lyckats på annat vis har helt enkelt kört obromsat fram för att få hjulet cleant och snyggt.

Här har man lyckats få hjulet fult med en tydlig bromsskiva, och ändå ingen broms...

Nåja, var och en gör som dom vill när dom bygger.
För övrigt tycker jag att det är för lite byggen i primer nuförtiden, förr byggdes hojarna om löpande och lämnade således aldrig primerstadiumet, man kunde se samma hoj 3 gånger en sommar och den var i 3 olika utföranden.

Nu verkar man bygga tills en dag då det är dags för lackering och sedan besiktning, och sen är det stopp för evigt även om man är missnöjd med saker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker den var frän ändå. Poäng för lite nytänk, ändå trist att man inte bygger färdigt men tappade sugar ligger det ju lite överallt i de svenska garagen.

Vilket nytänk?

Det där är väl så stereotypisk Chopper som det kan bli, fast dåligt utfört.

Ett avgassystem i för klena/långa rör, med vinklar åt alla håll som inte fungerar?
Ett bromsat framhjul utan broms?
En Sissybar i billigt fyrkantrör?
Framflyttade fotpinnar utan reglage?
Orginal fotpinnar och reglage kvar?
King&Queendynan som är skumgummi direkt på skärmen?
Vårtan till baklampa som har satts en meter ovanför baksjärmen?
Klistermärkena som man som barn skulle ha satt på trampcykeln?
Cross-stänkan fram en meter ovanför hjulet?
Moppedäcket fram?
Chokewiren som sticker upp brevid tanken?

Jag kan fortsätta...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vilket nytänk?

Ett avgassystem i för klena/långa rör, med vinklar åt alla håll som inte fungerar?
Moppedäcket fram?

Jag kan fortsätta...

Ha ha, tur att jag är nykissad :rofl
Men en annan, seriös fråga, är - var tar alla dessa skapelser vägen?????
Blir dom kvar, lutade mot väggen i ett kallt utrymme, kanske under en pressening?
Eller köper någon dessa, och tänker "-Wow, vilken potential, denna ska jag smida till"?
Reservdelar kan ju vara ett alternativ, men då måste ju priset spegla just det.

Jag funderar återkommande på denna fråga :va

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
För övrigt tycker jag att det är för lite byggen i primer nuförtiden, förr byggdes hojarna om löpande och lämnade således aldrig primerstadiumet, man kunde se samma hoj 3 gånger en sommar och den var i 3 olika utföranden.

Nu verkar man bygga tills en dag då det är dags för lackering och sedan besiktning, och sen är det stopp för evigt även om man är missnöjd med saker.

Intressant iakttagelse!

50, 60 och 70-talets bilbyggarscen hade ett speciellt fack: "Never got out of the primer".

Detta var ett etablerat begrepp - då.

Nu: märkligt bortbleknat.

Googlar man frasen får man träffar på make-up tips och sura utombordare som inte vill starta.

Lägger man till ett stickord som ex vis bilmodeller som ofta brukade rulla i primer: "Never got out of the primer + Mercury"

...så blir det bara träffar på utombordare. Så klart . :glömdet

Hur som helst: det går att hitta nätbevis på att byggstilen funnits, men man får fan minnas och vara övertygad själv samt använda spett och korp för att bryta fram exempel.

Helt klart är att bygga i primerstil are up for grabs. Den som satsar på det nu, kan låtsas att han hittat på det själv...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vilket nytänk?

Moppedäcket fram?

Jag kan fortsätta...

Epic sågning. Tack.

Törs jag påminna om att Sporthoj faktiskt har förebilden som egen smiley i kartoteket...?

:hojharley

Minus MX-stänkan då.

Hojen är för övrigt ingen riktig chopper med den stänkan.

Screenshot_20201207-133429_Samsung Internet.jpg

Det är en cross-over. :2cool

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Choppers är, rätt utförda, så vansinnigt coola hojar att de framkallar ett starkt habegär även hos den annars mest kallsinnige (tex mig).

Fel utförda värda allt hån som ett samlat sporthoj.com klarar av att koncentrera (dvs inte alls lite).

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har aldrig kört en chopper, men är det inte ganska meningslöst att ha broms på framhjulet med lång gaffel?
Visst kanske man kan låsa hjulet, men jag är inte övertygad om att det bidrar till att göra en själv gladare.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
En chopper kan absolut vara estetiskt tilltalande, men den ger åtminstone intrycket att ha begränsad körbarhet. Det går säkert bra rakt fram på amerikanska highways, men går det att svänga? Man verkar sitta tungt på baken, för mig skulle det kännas som att man inte riktigt har full koll på hojen. Hyggligt vindfång är man nog också, inga kåpor och relativt upprätt körställning. Hur är det att ligga mil efter mil i motorvägsfart?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En chopper kan absolut vara estetiskt tilltalande, men den ger åtminstone intrycket att ha begränsad körbarhet. Det går säkert bra rakt fram på amerikanska highways, men går det att svänga? Man verkar sitta tungt på baken, för mig skulle det kännas som att man inte riktigt har full koll på hojen. Hyggligt vindfång är man nog också, inga kåpor och relativt upprätt körställning. Hur är det att ligga mil efter mil i motorvägsfart?

Tja, hur är det på en R1-a? :glömdet

De flesta åker ändå bara och köper en glass. Gör det hellre på en chopper än på valfri "nakenhoj" eller supermotard...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka