cidair
Yama Kawa Nörd
- Gick med
- 14 Mar 2015
- Ort
- Kullavik
- Hoj
- Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har lärt mig detta den hårda vägen på andra hojar….. eftermarknadsmunstycken….nej!"Dynojet" här avser deras bestyckningssatser. Dom är ojämna i kvaliteten och lider av kombinationen mjukt gods i munstyckena och hårt material i nålen. Resultatet blir att dom på kort tid ändrar blandningsförhållandet som man mödosamt arbetat fram.
På XTZ 750/TDM 850 finns redan ett grundproblem med förgasare som inte sitter horisontellt utan närmare är vinklade i 45 grader. Redan gravitationen gör att nålen vill skapa ovala ytor.
Därtill sitter nålen inte i en normal trottel, utan på en flatslid som står och flaxar i returpulserna från stängningen av insugsventilerna.
Alltså: konstruktionens inbyggda problem och brist multipliceras med faktor 10 genom att använda Dynojets bestyckningssats.
XTZ 750/TDM 850 behöver i original få sin förgasarbestyckning översedd med jämna mellanrum för att må och gå bra. Det är inte säkert att man kommer 1000 mil innan blandningsförhållandet är så off att det behöver korrigeras.
Med Dynojet munstyckssats kan problemen komma redan efter 100 mil.
Det enda rätta är att köpa original Mikiuni, Keihin etc. Gärna från Krister på Bra i Gasen.