Dagens Blocket! (mc-relaterat)

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
"Dynojet" här avser deras bestyckningssatser. Dom är ojämna i kvaliteten och lider av kombinationen mjukt gods i munstyckena och hårt material i nålen. Resultatet blir att dom på kort tid ändrar blandningsförhållandet som man mödosamt arbetat fram.

På XTZ 750/TDM 850 finns redan ett grundproblem med förgasare som inte sitter horisontellt utan närmare är vinklade i 45 grader. Redan gravitationen gör att nålen vill skapa ovala ytor.
Därtill sitter nålen inte i en normal trottel, utan på en flatslid som står och flaxar i returpulserna från stängningen av insugsventilerna.

Alltså: konstruktionens inbyggda problem och brist multipliceras med faktor 10 genom att använda Dynojets bestyckningssats.

XTZ 750/TDM 850 behöver i original få sin förgasarbestyckning översedd med jämna mellanrum för att må och gå bra. Det är inte säkert att man kommer 1000 mil innan blandningsförhållandet är så off att det behöver korrigeras.
Med Dynojet munstyckssats kan problemen komma redan efter 100 mil.
Har lärt mig detta den hårda vägen på andra hojar….. eftermarknadsmunstycken….nej!
Det enda rätta är att köpa original Mikiuni, Keihin etc. Gärna från Krister på Bra i Gasen. :tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
"Förgasarrengöring". Om man som jag mest letar bland äldre hojar (gillar stuket från 80-talet) så verkar förgasarrengöring vara det stora dilemmat. Säkert varannan hoj verkar ha problem med just denna komponent. Vågar man chansa på att det är fuggarna eller kan det vara cdi, tändspolar, likriktare/regulator eller något annat - mer dyrbart?

"går bara på 1 cylinder, förgasare behöver troligtvis rengöras"
"en kvalificerad gissning är att förgasaren har beckat igen."
"dock behövs en förgasar rengöring"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vågar man chansa på att det är fuggarna eller kan det vara cdi, tändspolar, likriktare/regulator eller något annat - mer dyrbart?
De två beggade Bandit 1200 jag köpt i Sverige "behövde fixa förgasarna". Den ena gav jag 11 för och den andra 17. En timmes jobb med vardera och värdet steg förmodligen med 15,000 sammanlagt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Suckijuckin där är ett klipp om det bara är fuggen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
De två beggade Bandit 1200 jag köpt i Sverige "behövde fixa förgasarna". Den ena gav jag 11 för och den andra 17. En timmes jobb med vardera och värdet steg förmodligen med 15,000 sammanlagt.
Men då är minimum 4 x renoveringssatser med munstycken, membran och packningar, plus några timmars jobb med detta? Eller dagar, i mitt fall. Förutsatt att man kan alla inställningar på munstyckena och kan synka hela paketet efter renoveringen. Antar jag?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Suckijuckin där är ett klipp om det bara är fuggen.
Ja, den är jag sugen på. Pessimist som man är så ser jag dock mig själv några månader senare efter att ha renoverat fuggarna, bytt cdi, tändspole, regulator/rectifier, tändstift, tändkablar, topplockspackning, ventiltätningar och allt annat och hojen går fortfarande som en påse skit.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, den är jag sugen på. Pessimist som man är så ser jag dock mig själv några månader senare efter att ha renoverat fuggarna, bytt cdi, tändspole, regulator/rectifier, tändstift, tändkablar, topplockspackning, ventiltätningar och allt annat och hojen går fortfarande som en påse skit.


Pessimist, du...? :pannkyss


Har du aldrig skruvat förgasare, så är kanske förti år gammal fyra inte det bästa att börja med.
Det är smått, det är trångt och det är svårt att isolera felkällan. (-orna).

Det är torra insugsgummin och det är petrifierade snablar till luftboxen.
Varje grej man tar i riskerar att gå sönder.

Men, det viktigaste är att ingen annan varit där och skruvat innan.
Varje misslyckat mekförsök gör det svårare att reda ut problemet - med tiopotens därtilll.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man tar bort fuggarna, skickar dem till Braigasen, samtidigt köper man nya insugsgummin och vad mer som behövs.
Sedan har man en liten mysklassiker.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fan, nu är min hoj såld. Vad har jag gjort!!!! Satan i helvete vad snygg den var när han lastade upp den…

Jävla piss… 19papp, kunde ju lika gärna behållt den.

ska man inte känna glädje när man fått sålt nåt? Hm…
Men nu kan du skaffa något som du kan luta åt höger med! :slääpaavgas
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fan, nu är min hoj såld. Vad har jag gjort!!!! Satan i helvete vad snygg den var när han lastade upp den…

Jävla piss… 19papp, kunde ju lika gärna behållt den.

ska man inte känna glädje när man fått sålt nåt? Hm…
Det finns en XS650 som säljaren tror är gjord av guld.
Hade den kostat hälften av begärt pris hade jag köpt den nyss.
Och jag är för blyg för att skambjuda så hårt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fast den e i fint skick och 650 är sällsynt som fan. Den kan man köra långt på. 35k saftigaste laget men 25-30 helt ok tycker jag om allt är orginal.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Pessimist, du...? :pannkyss


Har du aldrig skruvat förgasare, så är kanske förti år gammal fyra inte det bästa att börja med.
Det är smått, det är trångt och det är svårt att isolera felkällan. (-orna).

Det är torra insugsgummin och det är petrifierade snablar till luftboxen.
Varje grej man tar i riskerar att gå sönder.

Men, det viktigaste är att ingen annan varit där och skruvat innan.
Varje misslyckat mekförsök gör det svårare att reda ut problemet - med tiopotens därtilll.
Jag kan bara trotterlförgasare, inga problem med insugsgummin eller membran där. Luftboxen hade mindre betydelse också. Synd att man slutade med sådana.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns en XS650 som säljaren tror är gjord av guld.
Hade den kostat hälften av begärt pris hade jag köpt den nyss.
Och jag är för blyg för att skambjuda så hårt.
Det är mycket sånt nu. Bjöd på en Honda cm400t -81 som säljaren ville ha 18000kr för, får se vad detta slutar. Liknande hojar brukar annonseras ut för 12-13000. Det är mycket sånt på Blocket den här årstiden, säljarna chansar vilt och hoppas på det bästa. Man har hittat en gammal sur burk som stått i grannens garage i 20 år och har hört att det är stort sug efter mc nu...
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Ni som är intresserade av såna häringa gamla ”as” vad gör ni med dem i er ägo? Åker 1 mil per år fram och tillbaka till glasskiosken? Kör längre sträckor? Mekar med ? Tittar på? Renoverar o säljer med vinst? Nota bene, detta är inget påhopp, bara en genuin undran vad som är intresserant med 40+ år gamla motorcyklar ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni som är intresserade av såna häringa gamla ”as” vad gör ni med dem i er ägo? Åker 1 mil per år fram och tillbaka till glasskiosken? Kör längre sträckor? Mekar med ? Tittar på? Renoverar o säljer med vinst? Nota bene, detta är inget påhopp, bara en genuin undran vad som är intresserant med 40+ år gamla motorcyklar ?
Ställer i ett hörn och tar fram då och då att titta på och köra en weekendtrip.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men då är minimum 4 x renoveringssatser med munstycken, membran och packningar, plus några timmars jobb med detta?
Skruvar man tillbaks allt där det kom från kan man slippa renoveringssatser. För egen del blev det borttagning av det vita oxiden med eltandborste och alkylatbensin. Lågfartsmunstycket / PilotJet lär man manuellt peta rent, lika så det fasta rörmunstycket som förser luftskruvarna med bränsle undertill för tomgångsblandningen, dess ytte-pytte-små o-ringar lär man byta efter ca 15 år. Köpte ett gäng (50 eller 100, nåt ditåt) från Röstberg & Bengtsson AB Gävle när det begav sig för ca 10 år sedan. De interna o-ringarna går att mangla till med Swedols och Biltemas o-ring satser. De tål att töjas rätt bra.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top