Dagens stjärnskott på Bulten

Status
Ej öppen för fler svar.

STP

Guest
Efter att ha läst igenom tråden så har jag en liten kommenter.
Det gnälls över de så kallade idioterna.
Alla MC-Förare tappar skallen ibland, spelar ingen roll vad du åker för typ av hoj. Ibland så blir det blankt i skallen, även för er viktigpettrar som sägar sig vara 100% laglydiga. Kan ni till 100% säga att det alltid går lagligt i trafiken?????????? Ta och fundera på det!!
Den dagen det blir ett hjärnsläpp för er så kan det gå som det gjort i detta fall. Ni har säkert haft ett antal släpp redan, och då har det gått bra.
Åker själv sporthoj och har råkat ut för ett och annat pga av de så kallade idioter, men jag kan erkänna redan nu att jag tillhör dessa ibland.
Många säger att åk på bana, kan ni ärligt erkänna att det "bara" är där ni drar på???? Tror jag inte att någon, allra helst med sporthoj kan säga.
Olyckor kommer alltid att hända av olika anledningar, så sluta gnäll på de så kallade idioterna, en vacker dag kanske det är din tur.
Hoppas att personen ifråga klarar sig, och att den som blev idiot just då träder fram och tar sitt straff.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Efter att ha läst igenom tråden så har jag en liten kommenter.
Det gnälls över de så kallade idioterna.
Alla MC-Förare tappar skallen ibland, spelar ingen roll vad du åker för typ av hoj. Ibland så blir det blankt i skallen, även för er viktigpettrar som sägar sig vara 100% laglydiga. Kan ni till 100% säga att det alltid går lagligt i trafiken?????????? Ta och fundera på det!!
Den dagen det blir ett hjärnsläpp för er så kan det gå som det gjort i detta fall. Ni har säkert haft ett antal släpp redan, och då har det gått bra.
Åker själv sporthoj och har råkat ut för ett och annat pga av de så kallade idioter, men jag kan erkänna redan nu att jag tillhör dessa ibland.
Många säger att åk på bana, kan ni ärligt erkänna att det "bara" är där ni drar på???? Tror jag inte att någon, allra helst med sporthoj kan säga.
Olyckor kommer alltid att hända av olika anledningar, så sluta gnäll på de så kallade idioterna, en vacker dag kanske det är din tur.
Hoppas att personen ifråga klarar sig, och att den som blev idiot just då träder fram och tar sitt straff.

Hastighet är en sak, vårdslöshet är en annan. Att köra fort på eget körfält gör vi alla, men att köra fort på motsatta körfält är helt oacceptabelt. Det är min mening!

Självklart gör vi alla fel, men att köra på motsatt körfält har jag svårt att se som ett misstag.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Självklart gör vi alla fel, men att köra på motsatt körfält har jag svårt att se som ett misstag.

Att med flit gena över till ett annat körfält / köra om i skymda kurvor är oförlåtligt.

Däremot kan man mycket väl komma över i fel körfält av misstag, räcker med en felbedömning av kurvan/underlag.
 

STP

Guest
Att med flit gena över till ett annat körfält / köra om i skymda kurvor är oförlåtligt.

Däremot kan man mycket väl komma över i fel körfält av misstag, räcker med en felbedömning av kurvan/underlag.

Min poäng fick du inte direkt:tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag är skitglad över att det ser ut att gå åt rätt håll, både för den skadade och den vållandes skull. Det här har legat och gnagt ett tag nu.

Visst, misstag kan man göra, och det har jag själv gjort. Men jag hoppas att det som skett kan väcka en och annan tanke. Det är inte bara den egna hälsan man leker med.

Jag tycker f-n inte att det är OK att komma över i fel körfält ens pga misstag, då har man gjort fel från början. Det gäller mig likväl som alla andra, och jag hoppas jag inte kommer att göra det misstaget. Felfri är det ingen som är, men man kan faktiskt aktivt påverka oddsen, utan att det blir tråkigare att elda på lite. Risk kontra kick, det är inte mycket man måste slå av för att bibehålla kicken men med betydligt minskad risk.

(Och jag undrar vad kommentarerna i tråden hade varit om det varit en bilist som gjort misstaget? Det visas lite mer förståelse att göra misstag om man sitter på en sporthoj, men j-vlar om en bilist/cyklist/lastbilsförare tabbar sig...)

Som sagt, skönt att det verkar sluta hyfsat lyckligt för alla inblandades skull!
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hastighet är en sak, vårdslöshet är en annan. Att köra fort på eget körfält gör vi alla, men att köra fort på motsatta körfält är helt oacceptabelt. Det är min mening!

Självklart gör vi alla fel, men att köra på motsatt körfält har jag svårt att se som ett misstag.

Skitsnack, STP har rätt. Du kan störas, du kan missbedöma en kurva även i laglig hastighet om du kommer för långt ut eller annat. Att man bombar en väg i 190km/h och kör i fel fält osv är oförlåtligt då man vållar en olycka. Att köra inspirerande och råka kommer över en annan sak.

Tror jag pratar för oss alla då jag säger att vi nån gång skurit en kurva. Allt annat är rent och skärt ljug.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Konstig diskussion :va

Finns det verkligen någon förare överhuvudtaget som någonsin tar en så kalkylerad risk att man gör en omkörning eller kurvtagning att om det kommer ett möte kommer det att bli ihjälkörning DiReCt. :va:va:va:va

Föraren tror väl att han hinner med omkörningen innan krönet eller det ska gå att svänga tillbaka in egen fil om det dyker upp ett möte i kurvan.

Är det inte alltid misstag, grova felbedömningar och övertro på att man ska hinna med omkörningen eller att man ska kunna fixa det och svänga tillbaka o sin fil.

Ingen jag vet chansar på att det inte ska bli möte för att man ska slippa dö dIreCt.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skitsnack, STP har rätt. Du kan störas, du kan missbedöma en kurva även i laglig hastighet om du kommer för långt ut eller annat. Att man bombar en väg i 190km/h och kör i fel fält osv är oförlåtligt då man vållar en olycka. Att köra inspirerande och råka kommer över en annan sak.

Tror jag pratar för oss alla då jag säger att vi nån gång skurit en kurva. Allt annat är rent och skärt ljug.

Vad är problemet med att skära en kurva om det finns sikt eller man pga vägens dragning kunnat kolla av om det finns hinder på väg. Talar om kända partier där man vet att inga utfarter finns och man kunnat se partiet i sin helhet genom att ha framförhållning. Hur tror du folk i Norge gör för att öht kunna köra om? Hur många hundra ggr gör man det på en 300-milatur där?

Man kan även gå över i mötande en smula för att skaffa sig en bättre överblick innan högerkurvor. Rätt använt är det rent av säkerhetstänkande praktiserat.

Problemet är amöborna som räknar med att andra skall hålla marginaler åt både sig själva och åt fuckona, detta för att slippa anses som vållande.

En snubbe på forumet med någon enstaka säsong i ryggen höll på att fronta på en av dessa omdiskuterade vägar i Stockholmsregionen. Detta beroende på en innovatör som praktiserade vänstertrafik i en kurva. Mötet tror jag skedde tvärt emot vad som är brukligt. Det potentiella "offret" pratade sen om och till (då misternosjälvinsikt framträdde i tråden) som om han var backstage med självaste Steven Tyler.

Reserverar mig för felaktigheter i detaljer, en del är avsiktliga för min avsikt är inte att peka ut någon.


Konstig diskussion :va

Finns det verkligen någon förare överhuvudtaget som någonsin tar en så kalkylerad risk att man gör en omkörning eller kurvtagning att om det kommer ett möte kommer det att bli ihjälkörning DiReCt. :va:va:va:va

Föraren tror väl att han hinner med omkörningen innan krönet eller det ska gå att svänga tillbaka in egen fil om det dyker upp ett möte i kurvan.

Är det inte alltid misstag och övertro på att man ska hinna med omkörningen eller att man ska kunna fixa det och svänga tillbaka o sin fil.

Ingen jag vet chansar på att det inte ska bli möte för att man ska slippa dö dIreCt.

Det brukar inte komma nån... Mest handlar det väl om en mentalitet där man tycker andra skall sköta om de tråkiga prylarna som säkerhet, hänsyn etc.

Tycker det har hänt mycket med just mentaliteten i trafiken på förhållandevis kort tid och det är inte smickrande, allra minst för oss som kör mc. Märk att jag noga undviker att tala om ett mc-kollektiv då det finns en kolossal mängd idioter jag inte vill bli ihopbuntad med.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Vad är problemet med att skära en kurva om det finns sikt eller man pga vägens dragning kunnat kolla av om det finns hinder på väg. Talar om kända partier där man vet att inga utfarter finns och man kunnat se partiet i sin helhet genom att ha framförhållning. Hur tror du folk i Norge gör för att öht kunna köra om? Hur många hundra ggr gör man det på en 300-milatur där?

Man kan även gå över i mötande en smula för att skaffa sig en bättre överblick innan högerkurvor. Rätt använt är det rent av säkerhetstänkande praktiserat.

Problemet är amöborna som räknar med att andra skall hålla marginaler åt både sig själva och åt fuckona, detta för att slippa anses som vållande.

En snubbe på forumet med någon enstaka säsong i ryggen höll på att fronta på en av dessa omdiskuterade vägar i Stockholmsregionen. Detta beroende på en innovatör som praktiserade vänstertrafik i en kurva. Mötet tror jag skedde tvärt emot vad som är brukligt. Det potentiella "offret" pratade sen om och till (då misternosjälvinsikt framträdde i tråden) som om han var backstage med självaste Steven Tyler.

Reserverar mig för felaktigheter i detaljer, en del är avsiktliga för min avsikt är inte att peka ut någon.




Det brukar inte komma nån... Mest handlar det väl om en mentalitet där man tycker andra skall sköta om de tråkiga prylarna som säkerhet, hänsyn etc.

Tycker det har hänt mycket med just mentaliteten i trafiken på förhållandevis kort tid och det är inte smickrande, allra minst för oss som kör mc. Märk att jag noga undviker att tala om ett mc-kollektiv då det finns en kolossal mängd idioter jag inte vill bli ihopbuntad med.

Förstår inte ens varför du citerade mitt inlägg då vi är på samma våglängd.

Har f.ö bott i Norge i tre år och kört oerhört mycket bil där. Fint men jobbigt
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förstår inte ens varför du citerade mitt inlägg då vi är på samma våglängd.

Ok, kanske missförstod. Reagerade på det sista i ditt inlägg. Möjligtvis felaktigt och negativt, eftersom jag har någon slags aversion mot det mesta du skriver.:gnissla :bikta

Fridens

Piaf;

Men då vet du ju precis vad jag menar med nödvändigheten av att använda mer av vägen för upsikten. Man vill inte komma runt en utstickande klippa och finna att E-vägen plötsligt inte är bredare än bussen, det måste man ha registrerat tidigare när man kunde kolla ner på det partiet t ex.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ok, kanske missförstod. Reagerade på det sista i ditt inlägg. Möjligtvis felaktigt och negativt, eftersom jag har någon slags aversion mot det mesta du skriver.:gnissla :bikta

Fridens

Var senast ute och körde i förrgår. Fick mötande mitt i en kurva, av en bil som fick för sig att det var läge att skära. Ganska hårigt. Aldrig mött hoj på det sättet, men jag tror jag skulle bli helt tokig och vända om. :D

Egentligen kommer detta problem aldrig försvinna, finns folk som totalt skiter i att det finns andra på våra vägar. När man kollar bultenfilmerna inser man ganska fort att både förare och mötande trafik inte har mycket att reagera på fall man är fel ute.

Att man själv försöker hålla sig på rätt sida av vägen kvittar ibland, som vi märkt i denna tråd

Fridens
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Jag tycker f-n inte att det är OK att komma över i fel körfält ens pga misstag, då har man gjort fel från början. Det gäller mig likväl som alla andra, och jag hoppas jag inte kommer att göra det misstaget. Felfri är det ingen som är, men man kan faktiskt aktivt påverka oddsen, utan att det blir tråkigare att elda på lite. Risk kontra kick, det är inte mycket man måste slå av för att bibehålla kicken men med betydligt minskad risk.

Det är väl ingen som påstår att det är OK att komma över i fel körfält, utan att man kan förstå att det tyvärr händer ibland pga misstag/felbedömningar, som vi gör för att vi just är människor.
Den mänskliga faktorn ligger bakom de flesta sorters olyckor i samhället.
Sen finns det ju självklart de som tar väldigt stora risker och ökar oddsen för en olycka. Men i just detta fallet vet vi ju väldigt lite om omständigheterna kring olyckan och VARFÖR föraren kommer över på fel sida (kan ju faktiskt finnas en annan förklaring än att det bara skulle vara ren ömdömeslöshet)
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Efter att ha läst igenom tråden så har jag en liten kommenter.
Det gnälls över de så kallade idioterna.
Alla MC-Förare tappar skallen ibland, spelar ingen roll vad du åker för typ av hoj. Ibland så blir det blankt i skallen, även för er viktigpettrar som sägar sig vara 100% laglydiga. Kan ni till 100% säga att det alltid går lagligt i trafiken?????????? Ta och fundera på det!!
Den dagen det blir ett hjärnsläpp för er så kan det gå som det gjort i detta fall. Ni har säkert haft ett antal släpp redan, och då har det gått bra.
Åker själv sporthoj och har råkat ut för ett och annat pga av de så kallade idioter, men jag kan erkänna redan nu att jag tillhör dessa ibland.
Många säger att åk på bana, kan ni ärligt erkänna att det "bara" är där ni drar på???? Tror jag inte att någon, allra helst med sporthoj kan säga.
Olyckor kommer alltid att hända av olika anledningar, så sluta gnäll på de så kallade idioterna, en vacker dag kanske det är din tur.
Hoppas att personen ifråga klarar sig, och att den som blev idiot just då träder fram och tar sitt straff.

...visst är en olycka just en olycka. Men att som i det här fallet, skära in i mötandes körfält i (skymd?!) kurva och därför orsaka en olycka är ju idiotiskt - alltså blir man en idiot om man gör det. Det gäller alla dolda kurvor i hela världen och alla förare som gör detta - enligt mig iaf.

Det är oförlåtligt och finns inga ursäkter. Och utöver det kan jag verkligen säga att det är bara på bana jag "drar" på. Men det är ju förståss också en relativ sak beroende på vad "dra på" är för något. Men är, "dra på" att skära fritt på vägbanan i dolda kurvor, absolut!
Jag drar bara på på bana. Och så länge jag beter mig som en "icke idiot" kommer jag aldrig utsätta mig eller min medtrafikant för den risken att hamna i koma eller i värsta fall avlida.

Jag förstår inte hur man kan försvara "idiotiska" typen av beteende!
(om jag nu tolkat ditt inlägg rätt?!)

Anyway - mkt kul att höra grabben mår bättre och jag önskar honom en snabb återhämtning.:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag håller med om att alla kan göra misstag, men samtidigt så ska man ju se till att ha såna marginaler så att ett misstag går att reda ut utan att det krävs tur. (t ex tur som avgör att man inte får möte och klarar sig).

Är det fortfarande ett "misstag" om jag kommer i 150, en hastighet jag borde klara av på t ex bulten utan några större problem, men så driver jag ut i mötande för att jag missbedömde kurva och inte hade några marginaler?

Det är egentligen bara det det handlar om.. marginaler.. och just därför kör jag inte 150 på bulten.

Men men, lätt att vara efterklok..

Dock skulle det vara intressant är att se om folk här inne vore lika "förstående" om en bilförare kommer ut i mötande och orsakar en olycka och sen hävdar att det var ett misstag..
 

STP

Guest
...visst är en olycka just en olycka. Men att som i det här fallet, skära in i mötandes körfält i (skymd?!) kurva och därför orsaka en olycka är ju idiotiskt - alltså blir man en idiot om man gör det. Det gäller alla dolda kurvor i hela världen och alla förare som gör detta - enligt mig iaf.

Det är oförlåtligt och finns inga ursäkter. Och utöver det kan jag verkligen säga att det är bara på bana jag "drar" på. Men det är ju förståss också en relativ sak beroende på vad "dra på" är för något. Men är, "dra på" att skära fritt på vägbanan i dolda kurvor, absolut!
Jag drar bara på på bana. Och så länge jag beter mig som en "icke idiot" kommer jag aldrig utsätta mig eller min medtrafikant för den risken att hamna i koma eller i värsta fall avlida.

Jag förstår inte hur man kan försvara "idiotiska" typen av beteende!
(om jag nu tolkat ditt inlägg rätt?!)

Anyway - mkt kul att höra grabben mår bättre och jag önskar honom en snabb återhämtning.:tummenupp

För det första försvara jag inte de idiotiska körningarna.
För det andra har varken du eller jag sett vad som hänt.

Det kan ha varit en missbedömning av kurvan som ligger bakom olyckan.
det jag vill ha fram är att många som klagar på "idioterna" i själva verket är en sådan en och annan gång de är ute på vägarna.

Att köra fort och skära kurvor när det är fri sikt anser jag inte vara idioti, men många sporthojs åkare gör det utan att veta vad som finns bakom kurvan eller krönet. Jag vet för jag har mött en och annan sådan, kanske de sitter på just detta forum och klagar på "idioterna" Vem vet???
Många säger att kör på bana, men jag är inte 100% säker att just de personerna inte aggerar idioter ute i trafiken oxå. Det var mitt syfte med inlägget.:)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Har tänkt lite på detta med att föraren inte stannade vid olycksplatsen.
Tänk om han inte visste att den andra hojföraren for ut i spenaten o hamnade i koma?

Senario:
Killen gör en felbedömmning (av misstag eller idioti låter jag vara osagt) och är över på fel sida i en kurva. Där upptäcker han att han får möte med en hoj o försöker rädda situationen istället för att åka ut i spenaten.
Han lyckas såtillvida att han "bara" touchar den andra hojen.
Han är hyperkonsentrerad på att hålla sin hoj på vägen o lyckas med detta.
Killen stannar av o kollar bakåt.
Där ser han en hoj i andra körfältet som stannat av och kollar tillbaka.
Iom detta tror han att även den andra föraren klarade av situationen och lyckades stanna på vägen. Därför tar han och åker hemöver med hjärtat i halsgropen öven nära döden incidenten som han tror slutade lyckligt för alla inblandade.
Det han missade var att de var två hojar efter varan och den han touchade for ut i spenaten. Och att den som stannade o kollade tillbaka av var hoj två.
Av nån anledning kollar han inte här på sporthoj under några dagar o är därför fortfarande i tron att "det löste sig ju utan att nån blev skadad" Sen loggar han in här på SH eller nån i hans bekantskapskrets referar till händelsen då en hoj touchade ut en annan i spenaten på bulten.
Det är först då det börjar gå upp att det slutade ju inte bra och nån blev allvarligt skadad, kanske rent av dör.
I detta läge hör han av sig.

Nu vet jag inte om det senariot är det korrekta, säger bara att det skulle kunna vara så.
Det skulle även kunna vara detta senario:
Killen bombar bulten o upptäcker en mötande hoj då han är på fel sida o istället för att åka ut i spenaten själv försöker han svänga sig ur situationen (eller rent av bara håller sin linje o hoppas på det bästa)
Han touchar den andra hojen men lyckas stanna. Han kollar bakåt o ser att den han touchade har åkt ut i spenaten men att nån annan stannat oxå.
Pga adrenalin (nära spenaten själv + att åka dit för att skicka en annan ut i spenaten) tar han det korkade beslutet "Det är bäst att dra" o försvinner. Väl hemma får han höra av polare att det var nån korkad "bombare" på bulten som skickade nån ut i spenaten o dessutom drog därifrån sen. Att den personen borde vara man nog att stå för det man gjort. Det dåliga samvetet gör tillslut att han hör av sig.

Personligen hoppas jag ju att det är senario ett.... att han av nån anledning missade att det var två hojar han mötte o att han for därifrån i tron att det bara blev en "nära" där båda klarade sig. Och att direkt han insåg att det blev värre hörde av sig.

Just detta senario (nummer ett) verkar ingen här inne ha reflekterat över / tänkt på.

Hur skulle ni reagera om det var ni som råkade ut för senario ett?
Att ni missar att det var två hojar ni mötte och den ni touchade for ut i spenaten? Dvs ni tror att den ni tochade klarade sig utan att klota med. Skulle ni stänga av hojen o gå o prata med den andra föraren?

Många här inne är blixtsnabba på att fördömma o komma med både pekpinnar o hot om stryk då inte alla fakta framkommit.
Visst kan det vara på sin plats med sånt om det nu verkligen är så att killen visste att det låg nån i spenaten då han drog. MEN det vet troligtvis ingen här på SH nått om. Likförbannat är folk tvärsäkra.

Ni kör hoj allihopa... ni borde vara så pass smarta att ni kan se saker ur olika synviklar o inte vara så snabba på att fördömma då ni INTE vet. Klarar ni inte av att se saker ur olika synvinklar så hör ni, i mitt tyckte, inte hemma på hoj och ni kommer troligen förr eller senare att förolyckas då detta med riskbedömningar faller under samma kategori kallad "fantasi" som ni då saknar.

Avslutningsvis:
Det är underbart att den som åkte ut i det gröna nu vaknat upp ur koman. Hoppas nu på en mirakulöst snabb återhämtning.
Samt att det är bra för alla inblandade att den som orsakade olyckan har gett sig till känna.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Orkar inte hålla på och tjafsa till höger och vänster, men enligt Jennifer så såg föraren den kraschade hojen och föraren och var således helt med på noterna om vad som hade hänt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top