Började skriva men hur jag än svarar på det så trillar man in i samma diskussion... nämligen att vissa kör snabbt på allmänna vägar, de flesta på det här forumet gör det, ja, jag gör det själv också (dock inget bombartempo mig veterligen).
Så som du beskriver det så bor det folk utmed alla vägar.
Nej. Jag håller med där. Dom flesta av oss kör snabbt lite till och från. det som skiljer är ju vart man väljer att göra det, hur snabbt man kör i förhållande till sin förarskicklighet och förhållandena efter vägen.
Jag ligger personligen mer eller mindre alltid över begränsningarna men jag kör aldrig värre än att jag kan nöja mig med bara min halva av vägen och dessutom ha lite manöverutrymme kvar om det skulle dyka upp något oförutsett. Och det verkar faktiskt funka för ännu så länge så har jag inte klotat eller krockat med hojen.
Tyvärr är det ju så att alla vägar vi har är byggda för att någon haft ett behov av att transportera sig. Att vi sedan kan använda dom vägsträckorna för nöjeskörning är ju lite av en bonus. Men gör vi det så att det innebär onödigt stora risker för andra som inte själva valt att ta risken så är det inte bra.
Jag har inget problem med om folk ligger på lite efter sköna vägsträckor som exempelvis Bulten eller Bogan. Det gör jag själv. Däremot har jag ytterst lite till övers för dom klantar som kör så dom prejar andra av vägen eller torpederar någon i en kurva för att dom inte klarar av att hålla sig på sin sida.
Det handlar helt enkelt om grader. Inspirerad körning är OK. Omdömeslös körning är inte OK. På bulten är det alldeles för mycket omdömeslösa idioter och jag tycker faktiskt uppriktigt synd om dom som måste transportera sig efter den vägsträckan för själv undviker jag den.
Bombar efter sin förmåga? Nu diskuterar jag egentligen bara hur folk vänder kappan. Men kolla bombfilmerna, visst det finns förare som är ruggigt säkra. Men hur vet vi att föraren inte körde utifrån sin förmåga och yttre omständigheter påverkade kurvtagningen? Grus, oljefläck osv. För oavsett om du kör efter din förmåga, så kan allt hända - och det händer jävulskt fort i 150+...
Och det är ju där som åsikterna går isär.
Det är ju ett faktum att det existerar såväl grus som oljefläckar på allmäna vägar och det är något som man måste ta hänsyn till.
Håller man ett sådant tempo att man inte klarar av att hantera det så har man kört över sin förmåga.
Om jag inte kan hålla mig från mötande vägbana så har jag gjort fel. Så enkelt är det. Ingen tvingar någon att hålla dubbla skyltade hastigheten och det finns ganska många kurvor där den hastigheten faktiskt är direkt olämplig.
Med andra ord. Ligger du i 150+ och minsta lilla gruskorn får dig att korsa mittlinjen och torpedera en mötande så har du inte kört efter din förmåga. Du har kört över din förmåga. Därför att i körning på allmän väg ingår att hantera såväl grus som oljefläckar.
Men jag har ytterst svårt att se att du skulle argumentera för att du gjort rätt om du tagit i lite för mycket och därför sitter i grillen på en mötande lastbil.