Dagens stjärnskott på Bulten

Status
Ej öppen för fler svar.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Låter frestande, men för tillfället så står min moped i garaget. Fick läckage i Kylaren och vattenpumpen rasade + oljepumpen. När det är återgärdat så kan du få visa mig några fina vägar norr om stan om du vill :tungan
(Beställde grejorna från England för 10 minuter sen)

/Petai

Då kan du byta bo = bulten till bo = albano.

:) Hör av dig när du fått ihop den.
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Stockholmare i allmänhet har attityden att "allt ska finnas här, vi är ju i ståeckhåelm". Acceptera läget och skaffa en släpvagn till bilen istället, för ni tror väl inte det är roligare att bo i mörkaste småland och åka RR?

/ Jens

Det är absolut roligare att bo i Småland om man kör RR :) Ur "bankörnings-synpunkt" är det perfekt att bo här ( + att det finns massa fina mc-vägar som inte är särskilt tungt eller tätt trafikerade)
20 min resa till Sveriges största RR-bana

Det är klart att det spelar roll var man bor, sen jag flyttade till Småland har det blivit minst 3ggr så många bandagar per säsong.

Hoppas verkligen att den oskyldigt drabbade repar sig. Vissa återhämtar sig mirakulöst, även från större hjärnblödningar, hoppas att han är en av dem.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Började skriva men hur jag än svarar på det så trillar man in i samma diskussion... nämligen att vissa kör snabbt på allmänna vägar, de flesta på det här forumet gör det, ja, jag gör det själv också (dock inget bombartempo mig veterligen).
Så som du beskriver det så bor det folk utmed alla vägar.

Nej. Jag håller med där. Dom flesta av oss kör snabbt lite till och från. det som skiljer är ju vart man väljer att göra det, hur snabbt man kör i förhållande till sin förarskicklighet och förhållandena efter vägen.

Jag ligger personligen mer eller mindre alltid över begränsningarna men jag kör aldrig värre än att jag kan nöja mig med bara min halva av vägen och dessutom ha lite manöverutrymme kvar om det skulle dyka upp något oförutsett. Och det verkar faktiskt funka för ännu så länge så har jag inte klotat eller krockat med hojen.

Tyvärr är det ju så att alla vägar vi har är byggda för att någon haft ett behov av att transportera sig. Att vi sedan kan använda dom vägsträckorna för nöjeskörning är ju lite av en bonus. Men gör vi det så att det innebär onödigt stora risker för andra som inte själva valt att ta risken så är det inte bra.

Jag har inget problem med om folk ligger på lite efter sköna vägsträckor som exempelvis Bulten eller Bogan. Det gör jag själv. Däremot har jag ytterst lite till övers för dom klantar som kör så dom prejar andra av vägen eller torpederar någon i en kurva för att dom inte klarar av att hålla sig på sin sida.

Det handlar helt enkelt om grader. Inspirerad körning är OK. Omdömeslös körning är inte OK. På bulten är det alldeles för mycket omdömeslösa idioter och jag tycker faktiskt uppriktigt synd om dom som måste transportera sig efter den vägsträckan för själv undviker jag den.

Bombar efter sin förmåga? Nu diskuterar jag egentligen bara hur folk vänder kappan. Men kolla bombfilmerna, visst det finns förare som är ruggigt säkra. Men hur vet vi att föraren inte körde utifrån sin förmåga och yttre omständigheter påverkade kurvtagningen? Grus, oljefläck osv. För oavsett om du kör efter din förmåga, så kan allt hända - och det händer jävulskt fort i 150+...

Och det är ju där som åsikterna går isär.

Det är ju ett faktum att det existerar såväl grus som oljefläckar på allmäna vägar och det är något som man måste ta hänsyn till.
Håller man ett sådant tempo att man inte klarar av att hantera det så har man kört över sin förmåga.

Om jag inte kan hålla mig från mötande vägbana så har jag gjort fel. Så enkelt är det. Ingen tvingar någon att hålla dubbla skyltade hastigheten och det finns ganska många kurvor där den hastigheten faktiskt är direkt olämplig.

Med andra ord. Ligger du i 150+ och minsta lilla gruskorn får dig att korsa mittlinjen och torpedera en mötande så har du inte kört efter din förmåga. Du har kört över din förmåga. Därför att i körning på allmän väg ingår att hantera såväl grus som oljefläckar.

Men jag har ytterst svårt att se att du skulle argumentera för att du gjort rätt om du tagit i lite för mycket och därför sitter i grillen på en mötande lastbil.
 
Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Sorry JP, inte meningen att göra tråden till en moral/gnäll-tråd. Är bara så tråkigt att höra när folk råkar ut för sånt skit.

Tycker faktiskt inte att det handlar om "moral" och "gnäll" om man bara i all enkelhet tycker att det är roligare om folk inte pajar sina och andras liv.

Visst kan man råka göra misstag på vägarna, och alla råkar väl någon gång ut för en situation som man klarar med lite tur och blotta förskräckelsen.
Men att i vissa lägen ha aningens lite större marginaler än man kanske behöver, tycker i alla fall jag verkar vara ett grymt billigt pris för att minska risken att utsätta någon annan människa för - som Money uttrycker enkelt men kärnfullt - sån skit. Om nu det är "moral" eller "gnäll" - so be it.


Mina varmaste sympatier till er som drabbats av denna händelse, och hoppas på ett snart tillfrisknande trots den dystra diagnosen.
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Jag tycker det snabbt dras för stora slutsatser om det som inträffat, ffa om den skyldiga föraren. Om honom/henne vet vi väl ingenting egentligen? Självklart blir man förbannad över dennes beteénde både i körsätt, och smitningen, och den första känslan är att det är en känslolös, hänsynslös oansvarsfull person. Vilket kanske är sanningen?

Men:

Att komma över på fel sida har väl de flesta gjort eller? "Alla" gör vi misstag & felbedömningar ibland när vi kör, men oftast går det bra ändå. Själv har jag också kommit över på fel sida några ggr och varje gång varit oerhört tacksam att man inte fick möte etc.

Det kan också vara så att föraren blev så chockad när han/hon insåg vad han/hon ställt till med att han/hon flydde. Det är inte helt ovanligt att människor reagerar med ett "flyktbeteénde" när man är i chock/stark rädsla.
Det är heller inte ovanligt att personer som begått brott anmäler sig själva till polisen när chocken lagt sig (efter nån/några dagar) och de inser vad de gjort och är djupt ånger/ångest-fyllda.
Det skulle kunna vara så här. I så fall uppmuntrar denna tråden inte föraren att ge sig till känna på något sätt. Hoppas dock att han/hon gör det ändå.
 
Last edited:

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Det är ju ett faktum att det existerar såväl grus som oljefläckar på allmäna vägar och det är något som man måste ta hänsyn till.
Håller man ett sådant tempo att man inte klarar av att hantera det så har man kört över sin förmåga.

Mitt sätt att undvika grus/olja på Bulten te.x är att vara paranoid..
Om jag har tänkt spendera ett par timmar på bulten så kör jag mitt så kallade ''inspektionsvarv'' då kör jag till Rosenhill och tillbaka. På mitt inspektionsvarv så kollar jag enbart efter olja/grus. Då tar jag det jävligt lugnt. Så länge som jag gör mitt lilla varv så känner jag mig relativt trygg gällande grus och dylikt.

Att köra en runda fram och tillbaka på .. Bulten te.x :hihi och hålla utkik efter grus/olja kan jag starkt rekommendera.
Trodde det var en självklarhet om man skulle ligga och ''bomba'' men vissa vrider ju på direcKT :huvet

Var nånstans hände olyckan på Bulten om man jämför med klippet ovan?
Samt, var är den berömda fotokurvan?

Ingen aning om vart olyckan skedde..
Foto kurvan 1:18 :)

/Petai
 
Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Jag tycker det snabbt dras för stora slutsatser om det som inträffat, ffa om den skyldiga föraren. Om honom/henne vet vi väl ingenting egentligen? Självklart blir man förbannad över dennes beteénde både i körsätt, och smitningen, och den första känslan är att det är en känslolös, hänsynslös oansvarsfull person. Vilket kanske är sanningen?

Men:

Att komma över på fel sida har väl de flesta gjort eller? "Alla" gör vi misstag & felbedömningar ibland när vi kör, men oftast går det bra ändå. Själv har jag också kommit över på fel sida några ggr och varje gång varit oerhört tacksam att man inte fick möte etc.

Det kan också vara så att föraren blev så chockad när han/hon insåg vad han/hon ställt till med att han/hon flydde. Det är inte helt ovanligt att människor reagerar med ett "flyktbeteénde" när man är i chock/stark rädsla.
Det är heller inte ovanligt att personer som begått brott anmäler sig själva till polisen när chocken lagt sig (efter nån/några dagar) och de inser vad de gjort och är djupt ånger/ångest-fyllda.
Det skulle kunna vara så här. I så fall uppmuntrar denna tråden inte föraren att ge sig till känna på något sätt. Hoppas dock att han/hon gör det ändå.

Det var en av de sämsta ursäkter jag någonsin har hört. Han man bara minsta lilla vett i hjärnan så kollar man väl vad som hänt? Ditt försvar är ju lika dåligt som Silberskys och släktingarna till den som slog ihjäl en tant i Landskrona. Stackarn blev rädd, och det var en olycka. Känner du tönten som orsakade olyckan eller?
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Det var en av de sämsta ursäkter jag någonsin har hört. Han man bara minsta lilla vett i hjärnan så kollar man väl vad som hänt? Ditt försvar är ju lika dåligt som Silberskys och släktingarna till den som slog ihjäl en tant i Landskrona. Stackarn blev rädd, och det var en olycka. Känner du tönten som orsakade olyckan eller?

Jag glömde visst det allra viktigaste i mitt inlägg:

För att inte riskera att bli kallad "j--la idiot" (vilket är väldigt lätt på det här forumet tyvärr) så vill jag klargöra att jag med ovanstående inlägg, under inga omständigheter försvarar förarens beteénde.

I övrigt har jag inga kommentarer till ditt svar eftersom du inte förstått poängen med mitt inlägg, men det kanske du gör nu. Annars får du läsa på lite om olika psykologiska försvarsmekanismer:tummenupp
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Så tragiskt, jag lider med killen som drabbades. Tyvär var det ju bara en tidsfråga innan det hände på Bulten. Så länge folk använder det som sin egna privata bana så kommer vi att få få in betydligt mer liknande rapporter i framtiden. Jag hoppas verkligen att föraren hittas och att personer som läser detta kanske får sig en tankeställare och slutar med att riskera andra förares liv på Bulten
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker det snabbt dras för stora slutsatser om det som inträffat, ffa om den skyldiga föraren. Om honom/henne vet vi väl ingenting egentligen? Självklart blir man förbannad över dennes beteénde både i körsätt, och smitningen, och den första känslan är att det är en känslolös, hänsynslös oansvarsfull person. Vilket kanske är sanningen?

Men:

Att komma över på fel sida har väl de flesta gjort eller? "Alla" gör vi misstag & felbedömningar ibland när vi kör, men oftast går det bra ändå. Själv har jag också kommit över på fel sida några ggr och varje gång varit oerhört tacksam att man inte fick möte etc.

Det kan också vara så att föraren blev så chockad när han/hon insåg vad han/hon ställt till med att han/hon flydde. Det är inte helt ovanligt att människor reagerar med ett "flyktbeteénde" när man är i chock/stark rädsla.
Det är heller inte ovanligt att personer som begått brott anmäler sig själva till polisen när chocken lagt sig (efter nån/några dagar) och de inser vad de gjort och är djupt ånger/ångest-fyllda.
Det skulle kunna vara så här. I så fall uppmuntrar denna tråden inte föraren att ge sig till känna på något sätt. Hoppas dock att han/hon gör det ändå.

Nja. Att dra från olycksplatsen när man ser att man vållat en olycka är ryggradslöst och den personen ska banne mig inte ha något körkort för den personen saknar den ansvarskänsla som borde krävas och som man faktiskt måste ha enligt lag. Det är fel både rent lagligt och ur ett etiskt/moraliskt perspektiv att dra.

Visst. Dom flesta av oss har någon gång kommit över på våran sida på grund av grus eller andra omständigheter.
Men gör man det kan man aldrig skylla ifrån sig.
I det läget heter det inte "Jag körde efter min förmåga. Det var grusets fel att jag kom över på fel sida".
Det heter "Jag körde över min förmåga och klarade inte av att hantera det lilla grus som råkade ligga i kurvan"
För visst. Majoriteten av gångerna det händer är det säkert inte någon på andra sidan vägen och man kan säkert reda ut det. Men den gången som det resulterar i att man sitter lindad kring en tall eller inbäddad i fronten på en långtradare så inser man säkert att man inte har någon annan än sig själv att skylla.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den svarta hojen uppges ju av vittnen i tråden sakna regskylt, så det kan ju mycket väl vara en stulen hoj och en pilot som inte ens har körkort. Bättre att utnyttja forumet till att försöka identifiera detta ekipage än att skriva utgjutelser om "andras" körstil tycker jag.

Förutom de andra hojarna jag tidigare nämt http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4794980&postcount=99 hittades ju dessutom nyligen medlemmen MaS stulna hoj brinnande i Salem. Skulle vara intressant att veta om den kan ha varit sprayburksmålad svart, det är ju vanligt när det gäller hojar som stjäls för joyride.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226999
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
En update angående tid
Vi ville båda två ta en sväng innan jobbet så dethär hände på morgonen, runt 9 tiden (lördag).
Stort tack till alla som bryr sig och som försöker hjälpa till! Pga dom dåliga signalamenten på föraren ser det mörkt ut i dagsläget. Utan det är om någon fotograf har lyckats knäppa någon bild på aset som kan säga lite mer om föraren. Och det måste vara en jäkligt morgonpigg fotograf isf som står redo kl 9 en lördagsmorgon på bulten..... Är det någon som sitter inne med bilder som kan tänkas föreställa föraren så får du/ni jättegärna slänga iväg ett pm till mig. Det går inte att beskriva i ord vilken enorm hjälp det skulle vara!

Nog för att jag är uppe tidigt även på helger ... men var tyvärr inte vid fotokurvan förens senare på eftermidagen o fotade :(

Hoppas den olycksdabbade repar sig!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Annars får du läsa på lite om olika psykologiska försvarsmekanismer:tummenupp

Kvalificerat BS. Det handlar om ryggrad, att hantera något som är jobbigt. Inte fly som en råtta. De behövs ingen preventiv kognitiv terapi för att agera som en medmänniska.

Det handlar inte om några psykologiska försvarsmekanismer, utan om att folk generellt flyr undan sitt ansvar, och sedan kommer det någon batikhäxa som använder fina ord till försvar.

Men sådan tor jag alls inte att du är:krama
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Detta som har hänt. Med prejningen och allt vad är brottsrubriceringen på det?. Vårdslöshet i trafik?:va
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Detta som har hänt. Med prejningen och allt vad är brottsrubriceringen på det?. Vårdslöshet i trafik?:va

Beror helt på resultatet av sjukhusvistelsen. Grov vårdslöshet i trafik, förmodligen, samt misshandel, vållande till kroppsskada eller vållande till annans död. Hoppas för allt i världen att den sista rubriceringen inte blir aktuell..
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det skulle jag, och troligen väldigt många med mig, göra om det fanns en bana närmare än 20 mil från Stockholm. Det är en praktisk omöjlighet att åka 40 mil TOR för en dags bankörning.

Det ursäktar dock inte att folk kör som grottmongon.

Faktiskt inte!
Umcc åker ett flertal gånger till Mittsverige som är den närmsta banan, med 23mil!

Kirunapojkarna åker 73mil till Kemora , kanske inte över dagen, men för att åka på bana!

Kass ursäkt som inte ens funkade på 80-talet!! "-vi har ingen lokal!"
Håll er på banan och lägg ner bulten, ni spar liv och minskar kritiken mot Motorcyklister över lag!

Kör ni lagligt, kudos!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Faktiskt inte!
Umcc åker ett flertal gånger till Mittsverige som är den närmsta banan, med 23mil!

Kirunapojkarna åker 73mil till Kemora , kanske inte över dagen, men för att åka på bana!

Kass ursäkt som inte ens funkade på 80-talet!! "-vi har ingen lokal!"
Håll er på banan och lägg ner bulten, ni spar liv och minskar kritiken mot Motorcyklister över lag!

Kör ni lagligt, kudos!

Vad är det till Gelleråsen från Sthlm? 20 mil?

Absolut inga problem att åka dit.. brukar ha hojarna på ett släp, sitta och mysa i bilen ett par timmar,, ha en kanondag, och sen bara mysa i bilen på vägen hem igen..

Det roliga är att många som tycker att det är för långt till bana inte har några problem att lägga en hel dag på typ 20-30 mil gata både Lördag och Söndag..

Att det kostar en slant och att alla inte har råd kan jag däremot köpa.. Men nånstans så får man ju prioritera lite oxå.. Har man råd att ha en modern sporthoj så borde man kunna "offra" 1500:- för en bandag (finns ju billigare alternativ oxå)...
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Nja. Att dra från olycksplatsen när man ser att man vållat en olycka är ryggradslöst och den personen ska banne mig inte ha något körkort för den personen saknar den ansvarskänsla som borde krävas och som man faktiskt måste ha enligt lag. Det är fel både rent lagligt och ur ett etiskt/moraliskt perspektiv att dra.

Snälla; Jag försvarade inte förarens beteénde. Självklart är det fel att sticka när man orsakat en olycka. Jag menade att det kan finnas (psykologiska ) FÖRKLARINGAR till att föraren stack. Vissa personer reagerar väldigt icke-ändamålsenligt i extrema situationer; Grundläggande psykologi!
Skilj på förklaring och försvar/ursäkt!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top