Snälla; Jag försvarade inte förarens beteénde. Självklart är det fel att sticka när man orsakat en olycka. Jag menade att det kan finnas (psykologiska ) FÖRKLARINGAR till att föraren stack. Vissa personer reagerar väldigt icke-ändamålsenligt i extrema situationer; Grundläggande psykologi!
Skilj på förklaring och försvar/ursäkt!
Nej. Jag vet att du inte försöker försvara beteendet.
Men jag anser att om man inte har mer ansvarskänsla och framför allt medkänsla än att man drar i det läget så ska man banne mig inte ha något körkort. Den ryggradsimpulsen ska en ansvarskännande förare kunna behärska. Och en medkännande medmänniska ska inte ens beröras av den.
Personligen. Om jag skulle lyckas ställa till det så att jag prejar någon av vägen så skulle alternativet att dra när någon ligger i diket med sin hoj inte ens finnas.
En människa som ställer till det så att det ligger blödande/döende människor i diket och sedan drar ska banne mig låsas in så att resten av samhället skyddas från dennes framfart.
Detta oavsett det finns förklaringar till beteendet.
För den ryggradsimpulsen ska man kunna behärska om man ska förtjäna ett körkort. Det är vad jag anser. Dom människor som inte har mer medvetande än så ska inte få vistas på vägarna.
Att någon ligger skadad och kanske döende i diket ska alltid väga tyngre än ryggradsimpulsen att dra och slippa eventuella påföljder eller ovett för sitt beteende.
För det är trots allt så att oavsett impulser och instinkter så har vi alla alltid ett val hur vi ska känna och reagera i dom situationer vi hamnar. Kanske inte på rena reflexreaktioner men om vi får en sekunds betänketid så ska vi klara av att göra ett medvetet val. Vi är ju inte grottmänniskor.