Dagens stjärnskott på Bulten

Status
Ej öppen för fler svar.

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Hoj
00 KTM LC4
Det är tragiskt det som hänt och jag hoppas din vän repar sig.

Jag tänker inte lägga mig i övriga diskutioner som följt i kölvattnet av denna tråd men jag vill passa på att berätta att det inom kort finns en motorpark i Skoby/Arlanda stad som kommer ha öppna dagar vad jag hört. Jag har tyvärr ingen ytterligare information om detta men återkommer om jag hör något!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ber att få beklaga tillståndet för er vän som drabbats av detta öde. Hoppas att han tillfrisknar fort och blir återställd.

Det finns inget som helst försvar, om man kör så jävla illa att man orsakar att andra får men för livet.

Vilken väg det är spelar väl egentligen inte någon roll. Det som spelar roll är att det faktiskt finns en potentiell "mördare" på våra vägar. Vad hade hänt om detta slutat på värsta möjliga sätt.

Men en polisanmälan och efterlysning borde väl på sin plats ändå. Vad säger polisen??

Jag hoppas den skyldige får stå till svars för sitt handlande. Även om det inte hjälper den som blivit skadad. :(

Trist och tragiskt är vad det är.

//M

//M

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
förstående text...

Jag blev själv lite grining när jag läste ditt inlägg men jag tänkte till lite och känner att gjort är gjort. Man kan kasta hur mycket skit som helst på personen som smet här i tråden, men om ditt inlägg blir läst och får personen att ta sitt samvete till fånga och stå upp för sitt misstag så är det ju faktiskt det som jag tror att de flesta vill ska hända.

Hoppas verkligen att killen som körde av klarar sig ur det här på bästa möjliga sätt.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Snälla; Jag försvarade inte förarens beteénde. Självklart är det fel att sticka när man orsakat en olycka. Jag menade att det kan finnas (psykologiska ) FÖRKLARINGAR till att föraren stack. Vissa personer reagerar väldigt icke-ändamålsenligt i extrema situationer; Grundläggande psykologi!
Skilj på förklaring och försvar/ursäkt!

Letar du psykologiska förklaringar till smitning så hittar du nog de bästa förklaringarna om du läser denna artikel:

Och enligt honom (Claes Tingvall) är smitare som sticker från olyckor med personskador inte psykiskt friska.
- Det naturliga är ju att gå ut och hjälpa till om man råkat skada någon. Om man inte gör det visar man en sådan brist på empati att man är en psykopat, säger Claes Tingvall.
Om man är en socialt välanpassad person smiter man inte. Men många som gör det är ju fulla eller sitter i en stulen bil. Då är man inte så välanpassad, förklarar Claes Tingvall
.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snälla; Jag försvarade inte förarens beteénde. Självklart är det fel att sticka när man orsakat en olycka. Jag menade att det kan finnas (psykologiska ) FÖRKLARINGAR till att föraren stack. Vissa personer reagerar väldigt icke-ändamålsenligt i extrema situationer; Grundläggande psykologi!
Skilj på förklaring och försvar/ursäkt!

Nej. Jag vet att du inte försöker försvara beteendet.

Men jag anser att om man inte har mer ansvarskänsla och framför allt medkänsla än att man drar i det läget så ska man banne mig inte ha något körkort. Den ryggradsimpulsen ska en ansvarskännande förare kunna behärska. Och en medkännande medmänniska ska inte ens beröras av den.

Personligen. Om jag skulle lyckas ställa till det så att jag prejar någon av vägen så skulle alternativet att dra när någon ligger i diket med sin hoj inte ens finnas.

En människa som ställer till det så att det ligger blödande/döende människor i diket och sedan drar ska banne mig låsas in så att resten av samhället skyddas från dennes framfart.
Detta oavsett det finns förklaringar till beteendet.
För den ryggradsimpulsen ska man kunna behärska om man ska förtjäna ett körkort. Det är vad jag anser. Dom människor som inte har mer medvetande än så ska inte få vistas på vägarna.

Att någon ligger skadad och kanske döende i diket ska alltid väga tyngre än ryggradsimpulsen att dra och slippa eventuella påföljder eller ovett för sitt beteende.

För det är trots allt så att oavsett impulser och instinkter så har vi alla alltid ett val hur vi ska känna och reagera i dom situationer vi hamnar. Kanske inte på rena reflexreaktioner men om vi får en sekunds betänketid så ska vi klara av att göra ett medvetet val. Vi är ju inte grottmänniskor.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Det skulle jag, och troligen väldigt många med mig, göra om det fanns en bana närmare än 20 mil från Stockholm. Det är en praktisk omöjlighet att åka 40 mil TOR för en dags bankörning..

Nej det är inte omöjligt, det är ovlija...
Om man vill så finns det en väg..

Alla mina vänner som tävlar i roadracing har x antal mil för att träna, nämsta banan är ca:25 mil bort, men dom flesta åker till linköping och tränar.
Sthlm C-linköping C är 19,9 mil.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Nej. Jag vet att du inte försöker försvara beteendet.

Men jag anser att om man inte har mer ansvarskänsla och framför allt medkänsla än att man drar i det läget så ska man banne mig inte ha något körkort. .* * * text * * *så ska vi klara av att göra ett medvetet val. Vi är ju inte grottmänniskor.

Visst har du en poäng där... men VET du verkligen till 100% att du skulle klara av att leva upp till det där själv i en rejält pressad situation?
Ponera att du har klantat till det BIG TIME, och du inser/gissar/blir rädd för att det faktiskt inte spelar någon roll om du ger dig till känna eller ej, eftersom skadan är redan skedd. (Och som i det här fallet - det fanns en till hoj som inte hade kraschat "som säkert ringer 112" o.s.v....)

Jag har samma grundläggande inställning som du - självklart ha bollar nog att stå för vad man gjort och allt det där. Men adrenalin, flyktinstinkt och självbedrägeri kan nog vara starka grejer. Tror inte man riktigt vet förrän man har testat, vilket jag personligen - ta i trä - är förskonad från. Finns säkert folk med järnstabilt pilotpsyke som klarar av att tänka klart o reagera förnuftigt no matter what, men dom flesta av oss tror jag tyvärr inte har den förmågan när en viss stressgräns har passerats.

Förtydligande: Försvarar heller absolut inte torpedförarens beteende, vare sig innan eller efter olyckan, hoppas dock vederbörande klarar av att samla ihop sig och knalla in hos polisen. Han/hon har det nog inte heller så skoj just nu.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nej det är inte omöjligt, det är ovlija...
Om man vill så finns det en väg..

Alla mina vänner som tävlar i roadracing har x antal mil för att träna, nämsta banan är ca:25 mil bort, men dom flesta åker till linköping och tränar.
Sthlm C-linköping C är 19,9 mil.

Uttala dig inte om saker du inte vet något om. Du har ingen som helst aning hur mina möjligheter till att åka 40 mil TOR för att köra bana ser ut. Vad som funkar för dina vänner är irrelevant för mig. Fakta.

Så. Tillbaks till det tråden ursprungligen handlade om.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Letar du psykologiska förklaringar till smitning så hittar du nog de bästa förklaringarna om du läser denna artikel:

Och det där var nog den absolut mest korkade "förklaring" jag har läst någonsin... men så kom den av DINGvall också!

Människan skyr faror, har man varit med om en olycka som man själv har förvållat så är man i fara inte bara för körkortet utan även skadestånd och kanske t.o.m fängelse... det är vad som kommer genom huvudet och då är det lätt för den personen att ta till strutsmetoden och fly... fort som fan.

Nej, jag talar inte ur egna erfarenheter utan snarare hur människan funkar och precis som Lady in red skriver, ren och skär psykologi.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Och det där var nog den absolut mest korkade "förklaring" jag har läst någonsin... men så kom den av DINGvall också!

Människan skyr faror, har man varit med om en olycka som man själv har förvållat så är man i fara inte bara för körkortet utan även skadestånd och kanske t.o.m fängelse... det är vad som kommer genom huvudet och då är det lätt för den personen att ta till strutsmetoden och fly... fort som fan.

... och när man bryr sig mer om sig själv än om andra så uppfyller man ett av huvudkriterierna för att kunna klassas som psykopat. Majoriteten av oss människor kan inte ignorera en svårt skadad medmänniska. Men en psykopat förstår överhuvudtaget inte varför man ska bry sig.

Jag minns diskussionerna ifjol rörande vissa individers framfart på t.ex. Bulten. Det tycktes finns en tämligen stark konsensus rörande det faktum att många av förarna uppvisar klart psykopatiska tendenser - oavsett om de gjort sig skyldig till smitning eller ej.

Så även om han generaliserar en hel del så har han inte helt fel herr Tingvall.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
... och när man bryr sig mer om sig själv än om andra så uppfyller man ett av huvudkriterierna för att kunna klassas som psykopat. Majoriteten av oss människor kan inte ignorera en svårt skadad medmänniska. Men en psykopat förstår överhuvudtaget inte varför man ska bry sig.

Jag minns diskussionerna ifjol rörande vissa individers framfart på t.ex. Bulten. Det tycktes finns en tämligen stark konsensus rörande det faktum att många av förarna uppvisar klart psykopatiska tendenser - oavsett om de gjort sig skyldig till smitning eller ej.

Så även om han generaliserar en hel del så har han inte helt fel herr Tingvall.

Det är lite skillnad att handla irrationellt i chock/paniktillstånd kontra vara känslokall psykopat. Tänk soldater som flyr från fronten, är de psykopater som inte bryr sig om sina kamrater dör eller kan det kanske finnas andra psykologiska mekanismer som triggar beteendet?

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
Jag kör själv fort på vägen men man måste köra med maginal. Man är trots allt bara några meter från döden varje gång man får möte det är faktum.
Hoppas det går bra med din kompis kompis.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det är lite skillnad att handla irrationellt i chock/paniktillstånd kontra vara känslokall psykopat. Tänk soldater som flyr från fronten, är de psykopater som inte bryr sig om sina kamrater dör eller kan det kanske finnas andra psykologiska mekanismer som triggar beteendet?

Nja, soldater flyr för att inte mista livet - här är det snarare kicken av att klara en körning på små marginaler en hårsmån från döden.

Man flyr för att komma undan det straff man tänker att man kommer att få om man stannar eftersom man inser att man felat. Förhoppningsvis finns det en chock inblandad och en avskräckande effekt i form av ett illamående i veckor efter för vad man ställt till med så att beteendet inte upprepas.

Men det finns även de som rycker på axlarna och gör samma sak om och om igen. Där har du psykopaten. Vad det rör sig om i detta fall vet vi inte (än). En idiot eller en återfallsidiot.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har tyvärr inte denna. :( (Men jag kanske kan få reda på det om det nu spelar någon roll.)

Det vore intressant om trådstartaren eller andra vittnen kan ange tiden för Bultensmällen (samma helg), ligger den smällen tidsmässigt före ringvägensmällen så borde hojen vittneskonfronteras samt polisundersökas, penslas osv.

Är det en känd kille som kört/stulit så kan han med lite tur redan vara daktad av polisen.

Bultenolycken är ju allvarlig vad jag förstår, oviss utgång

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...