"Debatt" nyss

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
McB skrev:
De behöver inte bara anamma den marknad som finns, de måste konkurrera på den också.
Helt korrekt. Det verkar dock som om Pontén och filmjonnyn A. Nilsson inte alls var sugna på detta.

Tycker det var tragikomiskt att just Nilsson var där, det är väl ingen som går och kollar på svenska skitdåliga "actionvåfflor" på bio, än mindre laddar ner dem?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Håller med. Så länge "gratis och direkt"-alternativet finns så kommer den stora massan inte att sluta om man inte riskerar nån påföljd. Om jag riskerade att bli av med mitt abbonemang eller kunde åka på böter så skulle jag nog passa mig för att slanga. Har en liten FTP uppe för polare men ligger inte uppkopplad mot DC "i onödan" nu.

hållundan skrev:
Motfråga:

Även om det kommer ett billigt, bra, enkelt, säkert och schysst alternativ som medger "lagligt" förvärv av musik, program, filmer osv. Kommer folk att använda det?!

Personligen tror jag inte att fildelningsprogrammen kommer att kunna stoppas, men visst, Pontén och grabbarna kommer väl jobba lite hårdare efter den 1 juli, sätta dit några fler, men ett slut? Nej, tror inte det. Personligen är det tveksamt om jag skulle använda detta utomordentliga system (som inte finns i Sverige, tydligen) ändå.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nicke skrev:
ligger inte uppkopplad mot DC "i onödan" nu.
Inte jag heller. Vill jag ha nåt, fixar jag det, sen stänger av det. Säkrare eller osäkrare vet jag inte. Man är ju inte direkt någon "storpirat". Hua, pirat...
 

Solid snake

Guest
hållundan skrev:
Inte jag heller. Vill jag ha nåt, fixar jag det, sen stänger av det. Säkrare eller osäkrare vet jag inte. Man är ju inte direkt någon "storpirat". Hua, pirat...


Hmm, man kanske skulle sluta vara på dc 24/7 då.. :gnissla

Men grejen är att jag tankar precis hela tiden, mycket slängs som jag inte gillar iofs, men orka sitta o vänta på att polare ska tipsa, laddar ner det jag tycker är intressant, sen lyssnar jag.

Är det inte bra så raderas det.

Chris ash, kan du vara snäll och förklara för mig varför Darkthrones 10 år gamla album kostar 169 resoektive 179?

Jag menar, gamla album brukar ju ligga runt 79 - 99 spänn annars.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
En annan tanke som slog mig.

Den nya lagen innebär i stora drag att förbjuda nerladdning av upphovsrättsskyddat material. Då kan de (lek med tanken) inte stoppa/förbjuda fildelningsprogrammen eftersom det är MYCKET material som florerar som är egenhändigt gjort. Tänker på amatörfilmer ( :rolleyes: ) och annat material som privatpersoner micklat ihop.

Jaja, vi följer debatten med spänning.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
En annan tanke som slog mig.

Den nya lagen innebär i stora drag att förbjuda nerladdning av upphovsrättsskyddat material. Då kan de (lek med tanken) inte stoppa/förbjuda fildelningsprogrammen eftersom det är MYCKET material som florerar som är egenhändigt gjort. Tänker på amatörfilmer ( :rolleyes: ) och annat material som privatpersoner micklat ihop.

Jaja, vi följer debatten med spänning.

Bara för att filmen/låten/spelet/whatever inte är gjort av ett företag innebär det inte att upphovsrätten sätts åt sidan. Även en privatperson kan stämma dig för att olovligt ha spridit dennes verk, t.ex. en amatörfilm. Dessa kommer lagen också att skydda, men den kommer givetvis inte göra fildelningsprogram olagliga.
 

sandstream

Guest
Ett tips är att läsa dagens debattartikel i Expressen angående hur tex Danmark har hanterat piratkopieringen.
Deras motsvarighet till APB har 10 personer som på heltid sitter och övervakar nätverken och som tar skärmdumpar med ip-nummer som de sedan får ut från ISP:erna.
Ett litet kravbrev på i snitt 80K dimper sedan ner i brevlådan hos folk :död
http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=255851
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
McB skrev:
Bara för att filmen/låten/spelet/whatever inte är gjort av ett företag innebär det inte att upphovsrätten sätts åt sidan. Även en privatperson kan stämma dig för att olovligt ha spridit dennes verk, t.ex. en amatörfilm. Dessa kommer lagen också att skydda, men den kommer givetvis inte göra fildelningsprogram olagliga.
Hopp. Där ser man...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Solid snake skrev:
Chris ash, kan du vara snäll och förklara för mig varför Darkthrones 10 år gamla album kostar 169 resoektive 179?
Därför att det finns folk som är villiga att betala det? Dessutom har de inte samma "bäst före datum" som Britney Spears senaste. Metal har lättare att överleva 10-20år än vad den senaste popmusiken på radio RIX har. En platta som snurrar flitigt på de stora reklamradiokanalerna är i stortsett död så fort den slutar spelas, efter det måste de reas för att kuna säljas. Gammal metal har sina trogna köpare, oavsett hur gammla plattorna är. Särskilt om det är ganska "smala" grupper.
(A blaze in the northern sky och Transylvanian hunger 99kr/st på Ginza )



Själv så tankar jag nog inte mer än kanske max 50 låtar per månad och det är enbart för provlyssning eller att det inte går att få tag på överhuvudtaget i Sverige (försök hitta gammal bluegrass i svenska skivbutiker). Däremot så köper jag skivor för några tusen per år, trots att jag knappt tjänar några pengar. Alltså lägger jag varenda slant som inte går till snus eller räkningar på att köpa skivor. Och skivor i ösd är inte billiga, normalpriset för en ny skiva på vår enda riktiga skivbutik är 209kr. :4skrika
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
sandstream skrev:
Deras motsvarighet till APB har 10 personer som på heltid sitter och övervakar nätverken och som tar skärmdumpar med ip-nummer som de sedan får ut från ISP:erna.
Ett litet kravbrev på i snitt 80K dimper sedan ner i brevlådan hos folk :död
http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=255851

Sen kan man ju fråga sig hur högt bevisvärde en skärmdump har? Dessa går ju lätt att förfalskas.

Personligen så kommer jag inte att sluta ladda hem saker. Dock kommer jag att bli försiktigare och kryptera min jäkla hårddisk. Men visst är det illa om antipiratbyrån får börja agera som minipoliser, som i Danmark.

Jag lyssnar inte så mycket på musik men tittar däremot väldigt mycket film. Om jag inte hade tillgång till internet så hade det inte inneburit att jag hade gått på bio mer ofta eftersom det är så jäkla dyrt. Speciellt om man är student.

Mer Bio hade det blivit om priserna var betydligt lägre än idag.

Anders Nilssons uttalande om att vi är flockdjur och därför vill gå på bio är: :rofl :rofl :rofl
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Kan jag få det svart på vitt nu, visst var det lagligt att ladda ner saker, men det är INTE lagligt att "dela ut"...........

Sen tycker jag att Sandstreams artikel är rätt intressant att läsa http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=77 vet ej hur aktuell den är nu
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Får en känsla av att det är bäst att återgå till de hederliga gamla privata FTP-sajterna, som väl lär få ett uppsving nu... Nån som har nåt tips? ;)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
R1 Uffe skrev:
Kan jag få det svart på vitt nu, visst var det lagligt att ladda ner saker, men det är INTE lagligt att "dela ut"...........
Du har rätt, tydligen är det inte föränn till sommaren de inför förbudet mot att ladda ner.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Vet inte om man ska skratta eller gråta. Oväntat att dom tar dit ett par palestinasjalar för att representera piraterna.

Gubben som hårdnackat hävdar att hela sverige vill gå på bio är ju bara pinsam. Hur kan man anstränga sig så hårt för att vägra förstå att han måste hitta andra forum för att sprida sina skitfilmer.

Jens tycker jag dock trycker på rätt saker, allt hänger på tillgängligheten inte att det är gratis. Skulle lätt betala en rimlig avgift för att snabbt få hem en film när jag känner för att titta på nått.

Sen att "skivbolagsdirektörn" sitter och hummar medans dom andra pratar fick väl det hon sa att ännu mer framstå som redan avklarade självklarheter.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
Hopp. Där ser man...

Japp, det gör man. :)

Så fort ett verk uppnår verkshöjd så är det också skyddat av upphovsrätten. Verkshöjd är ett ganska luddigt och för allmänheten okänt begrepp, men i stort betyder det att ett verk har uppnått ett visst mått av originalitet, när det kan anses som ett helt nytt verk.

Men, allt uppnår inte automatiskt verkshöjd. Två bilder av samma sak kan se exakt likadana ut utan att upphovsmännen medvetet har efterapat/kopierat varandra om motivet är "vanligt", t.ex. en vanlig semesterbild av en sevärdhet. Men om man istället för att ta bilden rakt upp-o-ner som alla andra gör något konstnärligt av det, då har vi helt plötsligt uppnått verkshöjd.

Låter det invecklat? Det är det. :)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
ListKid skrev:
Får en känsla av att det är bäst att återgå till de hederliga gamla privata FTP-sajterna, som väl lär få ett uppsving nu... Nån som har nåt tips? ;)

Det som är källan till all spridning kan knappast få ett uppsving.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Haha... Vad hittar man på kompisens FTP?
SVT.Debatt.om.Piratkopiering.SWEDiSH.PDTV.XviD-APB

Är det upphovsrättsskyddat? :lol
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Chris ash, kan du vara snäll och förklara för mig varför Darkthrones 10 år gamla album kostar 169 resoektive 179?

Jag menar, gamla album brukar ju ligga runt 79 - 99 spänn annars.

För att Skivhugget är en dyr butik.

De som finns på ginza kostar 99kr, på Amazon kostar de 13-14 dollar.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
sandstream skrev:
Ett tips är att läsa dagens debattartikel i Expressen angående hur tex Danmark har hanterat piratkopieringen.
Deras motsvarighet till APB har 10 personer som på heltid sitter och övervakar nätverken och som tar skärmdumpar med ip-nummer som de sedan får ut från ISP:erna.
Ett litet kravbrev på i snitt 80K dimper sedan ner i brevlådan hos folk :död
http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=255851


I Danmark är det helt tillåtet att spåra upp folk via IPnr på nätet, dom saknar motsvarighet till våran PUL.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top