Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
kaZmur skrev:
Jag vet... jag tänkte också på det, men det är svårt att använda något annat ord än vi. Jag kan ju inte skriva jag eftersom han inte klagar direkt på mig och att skriva "vi höger männinskor" vore inte heller bra.

Så jag valde att skriva vi och hoppas på att alla förstår...
Det är lugnt, jag förstod. Jag gillar bara att tjuvnypas ;)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
sgtpepper skrev:
Det är lugnt, jag förstod. Jag gillar bara att tjuvnypas ;)
Hehe... jag kommer ju ihåg vad farbror swedie sa sist jag använde vi felaktigt :D

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Illa illa. Enligt den gängse uppfattningen är då SH full av kommunister.

*går ut och letar efter en stor, röd flagga*
Jobbigt, betyder det att jag måste ha pälsmössa? Jag tycker det verkar så jävla varmt. Jag har polare som jobbar både på FRA och FMV, kommer SÄPO att se till att vi inte får umgås längre? Fast vodka är ju alltid nice :)

Славься, Отечество наше свободное -
Братских народов союз вековой!
Предками данная мудрость народная.
Славься, страна, мы гордимся тобой!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
:rofl :lol Det låter på dig som det är en enorm ideologisk skillnad mellan sossar och moderater. Det är det ju inte. Men du vill kanske ha den där uppdelningen så att du kan har grupp att skylla alla orättvisor på? Jäla borgarbrackor va! :hihi
Haha, där slog du huvudet på spiken :hihi

Nej, men ärligt talat. Det är ganska stora ideologiska skillnader om man jämför parti som miljöpartiet och vänstern med kristdemokraterna och moderaterna.

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Ok alles, låt oss återgå till den mogna, sakliga debatten. :lol

Saknar fortfarande valida argument som talar för kungahuset. I tråden finns det ju nästan bara argument mot.

Det vi har hört än så länge = icke-hållbara-argument-och-varför-lista!

"Det är tradition" <-----> En gång i tiden var det tradition i Sverige att brudens familj betalade hemgift. Listan kan göras ofantligt lång, återkommer till det om det skulle behövas ytterligare exempel.

"Det tillhör våran historia" <------> Helt riktigt, det tillhör det förflutna. Ett avskaffande av kungahuset tar knappast bort våran kultur/historia. Att dumma seder har en lång historia innebär inte att man inte kan ändra på dem.
Det finns ju inte så många vikingahövdingar kvar på sina högsäten, ändå lever (smått romantiserade) minnen kvar av både Tor och Oden och vi sätter glatt på oss våra behornade hjälmar när det vankas idrottsevenemang.

"Vadå, ska slotten förfalla då?" <------> Nej, inte alls. Titta på t.ex Frankrike, välbesökta, välvårdade slott som drar mycket turister.

"Kungahuset gör bra PR för Sverige" <------> Tja, vi republikaner i tråden väntar fortfarande på någon form av fakta som påvisar detta. Dessutom finns det bevisligen ett antal företag/personer som marknadsför Sverige och skapar bra PR utan att tillhöra kungafamiljen. Borde inte en person utsedd p.g.a kompetens göra ett bättre jobb än en person utsedd av genetik?

"Men kungahuset har ju ingen makt så strunt samma" <------> För det första kan det inte vara strunt samma om vår statschef, d.v.s själva symbolen för Sverige, är tillsatt genom demokratiska val eller ej. Dessutom så uttalar sig kungafamiljen i politiska frågor och utövar så ett inflytande i media. Exempelvis när Silvia uttalar sig om abortfrågor eller när Victoria pratar om EMU.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vilken j-a besvikelse den här tråden blev. Jag såg rubriken och såg min chans att få förklara för folk att äkta demokrati inte kan fungera pga människans oändliga dumhet....

...istället är det en högstadiestinkande idealistisk ordkvarn där folk drar för stora växlar på en så löjlig företeelse som vårt kungahus.

Att kalla kungen statschef är löjligt - han är överbefälhavare och grejer också men tror ni någon bryr sig?

Det är en levande reklamnpelare vi har i vår kungafamilj. En ikon för vårt land som vi betalar för att vara just denna ikon. Vill vi ha denna reklampelare, till detta pris, eller inte? Allt annat tjafs om statsskick osv osv duger bara för skolböcker och diskussionsgrupper med ide-torka.

Gör det enkelt - tillämpa demokrati:
Ha en folkomröstning var 20'e år. Behålla kungahuset eller inte.

Ni som säger att vi kan ha en annan reklampelare/representant för vårt land. - Namge en finne som vi alla förknippar med Landet Finland, våra bröder i öst.

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Chrille skrev:
Vilken j-a besvikelse den här tråden blev. Jag såg rubriken och såg min chans att få förklara för folk att äkta demokrati inte kan fungera pga människans oändliga dumhet....

...istället är det en högstadiestinkande idealistisk ordkvarn där folk drar för stora växlar på en så löjlig företeelse som vårt kungahus.

Att kalla kungen statschef är löjligt - han är överbefälhavare och grejer också men tror ni någon bryr sig?

Det är en levande reklamnpelare vi har i vår kungafamilj. En ikon för vårt land som vi betalar för att vara just denna ikon. Vill vi ha denna reklampelare, till detta pris, eller inte? Allt annat tjafs om statsskick osv osv duger bara för skolböcker och diskussionsgrupper med ide-torka.

Ni som säger att vi kan ha en annan reklampelare/representant för vårt land. - Namge en finne som vi alla förknippar med Landet Finland, våra bröder i öst.

Skriv ej meningslösa saker... som inte egentligen handlar om frågan
Svara INTE om du inte har svaret eller ställer ytterligare en fråga med ditt "svar"...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
capi skrev:
Skriv ej meningslösa saker... som inte egentligen handlar om frågan
Svara INTE om du inte har svaret eller ställer ytterligare en fråga med ditt "svar"...

Vad kallar du det här då??

Chrille skrev:

Ni som säger att vi kan ha en annan reklampelare/representant för vårt land. - Namge en finne som vi alla förknippar med Landet Finland, våra bröder i öst

Förklaring av mina åsikter i frågan eftersom det tydligen försvann:
Jag anser inte att vårt kungahus inverkar på om vi är en monarki eller inte.
Kungafamiljen är enbart PR och bör diskuteras utifrån detta.
Rösta vart 20'e år - ska vi ha kungahus eller inte.
Vem är Finland personifierat för grannländerna?(motfråga för att mäjka min påjnt)

Jag är FÖR kungahuset som det ser ut idag pga av ovan angivna skäl.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Åh, så vi gick alltså miste om möjligheten att få bada i din evinnerliga vishet? Växla ner lite va, vad är det som säger att dina åsikter är den absoluta sanningen och att andras åsikter är "högstadiestinkande idealistiskt"?

Han är inte ÖB. Personligen tycker jag inte att det är "löjligt" att kalla kungen för statschef då det är hans faktiska titel. Jag tycker däremot inte att det är ok med en statschef tillsatt av börd, oavsett om det är en symbolisk titel och oavsett om du bryr dig eller inte

Allt annat tjafs om statsskick osv osv duger bara för skolböcker och diskussionsgrupper med ide-torka.
Vad enkelt det är att sabla ner meningsmotståndares åsikter genom att påstå att deras argument är "tjafs", "larviga" etc. istället för att komma med genomtänkt motargumentation, du har en briljant teknik. Personligen tycker jag att dina argument (vad de nu månne vara?) känns rätt tjafsiga också.

Namge en finne som vi alla förknippar med Landet Finland, våra bröder i öst.
Carl Gustaf Emil Mannerheim, Marsalk, krigshjälte och Republikens President. En så stark symbol har vi aldrig haft och kommer antagligen aldrig att få.

Last edited:

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Chrille skrev:
Vad kallar du det här då??

Förklaring av mina åsikter i frågan eftersom det tydligen försvann:
Öhhhh? eru full eller? :lol
Kungafamiljen är enbart PR och bör diskuteras utifrån detta.
ÄR enbart pr? Låter otroligt faktaspäckat...
Rösta vart 20'e år - ska vi ha kungahus eller inte.
Vi röstar var fjärde år, om bland annat detta, tyvärr så vågar inte de partier som har monarkins avskaffande i partiprogrammet att stå för det.

Vem är Finland personifierat för grannländerna?(motfråga för att mäjka min påjnt) Hur var det nu med reglerna om att besvara frågor med motfrågor?? Se min signatur...
Jag är FÖR kungahuset som det ser ut idag pga av ovan angivna skäl.

Ja, att inleda med att spy galla över tråden verkar ju som en slug start.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
sgtpepper skrev:
Åh, så vi gick alltså miste om möjligheten att få bada i din evinnerliga vishet? Växla ner lite va, vad är det som säger att dina åsikter är den absoluta sanningen och att andras åsikter är "högstadiestinkande idealistiskt"?
.....

Eftersom hela den här tråden genomsyras av mogna genomtänkta argument så har du rätt, jag gick över gränsen. :3freak

En människa ÄR inte statschef bara för att man kallar honom det.

Fel av mig om ÖB, kungen har, i någon form, en ännu högre rang i det militära.

Jag tycker att såna här diskussioner luktar cafe, billiga cigaretter och gymnasiestudier lång väg. Det är MIN ÅSIKT vilken bör vara helt okej då jag inte angriper någon personligen. Kungen kan för min del kallas "Allvetande Överbefälhavande Biddragsbeviljare" om det skulle få någon att må bättre. Om han däremot skulle ges möjlighet att FAKTISKT utnyttja sin status som statschef eller befälhavare i det militära så har det gått för långt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
capi skrev:
Hur var det nu med reglerna om att besvara frågor med motfrågor?? Se min signatur...

Och du är?? Moderator?? Statschef(jag kan kalla dig det om du vill)?

Mina åsikter är relevanta i frågan och gränsar inte på något sätt till personangrepp. Vill du ha en tråd med egna hittapåregler så kan du ange det klart och tydligt genom sakligt genomtänkta poll-alternativ och en vettig nivå på argumenteringen från din egen sida.(edit och tidigt anslå dessa regler i tråden.)

Motfrågor är ett fullvärdigt sätt att diskutera på. Pröva, du kanske gillar det.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
sgtpepper skrev:
.....

Carl Gustaf Emil Mannerheim, Marsalk, krigshjälte och Republikens President. En så stark symbol har vi aldrig haft och kommer antagligen aldrig att få.

Seröst då.

Vem tror du har högst igenkänningsfaktor i Sverige. MetteMarit eller Mannerheim?

Högst igenkänningsfaktor utomlands borde innebära högst PR-värde va?

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Chrille skrev:
Eftersom hela den här tråden genomsyras av mogna genomtänkta argument så har du rätt, jag gick över gränsen. :3freak
Öhhh!? Om man letar lite hittar man faktiskt en hel del sakliga inlägg, jag lovar...

Näää! Men nu är det ju så att han faktiskt innehar den titeln. Om man tänker på hur sluga en del människor här på jorden är, tex de som tror att man rider på isbjörnar till skolan i Sverige eller att Sverige är en stad i Danmark så är det ju upplagd för missförstånd

Jag tycker att såna här diskussioner luktar cafe, billiga cigaretter och gymnasiestudier lång väg.
Määä! Då måste du ju trivas som fisken i vattnet då eftersom du beslutat dig för att delta! Välkommen.

Det är MIN ÅSIKT vilken bör vara helt okej då jag inte angriper någon personligen. Kungen kan för min del kallas "Allvetande Överbefälhavande Biddragsbeviljare" om det skulle få någon att må bättre. Om han däremot skulle ges möjlighet att FAKTISKT utnyttja sin status som statschef eller befälhavare i det militära så har det gått för långt.
Åhhh! Se tidigare inlägg beträffande det mediala inflytande kungahuset utövar...

In vino veritas?

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Nehej, ja säger du det så. Du vet uppenbarligen bäst. För mig har det ett symboliskt värde, jag ber om ursäkt om min uppfattning sticker i dina allsmäktiga ögon som "cafe- och cigarettluktande högstadie"-åsikter.

Nej, ÖB är (var) den högsta chefen för försvaret. Kungen innehar graderna general i Armén och admiral i Flottan, men är mig veterligen inte befälhavare för försvaret, vad det nu har med saken att göra.

Är du förresten nöjd med Mannerheim som exempel på finne och tillika president? Hyffsat stark symbol, eller?

Förlåt oss för att vi diskuterar symbolvärden och demokratiska värderingar på ett något teoretiskt plan, det skall aldrig hända igen, nu när du satt oss alla på plats med din briljanta argumentationsteknik.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Seröst då.

Vem tror du har högst igenkänningsfaktor i Sverige. MetteMarit eller Mannerheim?

Högst igenkänningsfaktor utomlands borde innebära högst PR-värde va?
Vet du vem Mannerheim var och vilken nationalsymbol han är/var? Du efterfrågade en person som man förknippar med Finland. Men visst, frågar du Damernas Värld-läsande personer så är säkert MetteMarit mer välkänd, jag menar, hon har ju knarkat och gjort saker, Manneheim var ju bara en nationalhjälte...:rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
sgtpepper skrev:
Nehej, ja säger du det så. Du vet uppenbarligen bäst. För mig har det ett symboliskt värde,...QUOTE]

Och jag har förklarat det symboliska värdet det har FÖR MIG. Diskuterar vi för att jämföra åsikter eller för att....?

Du har en åsikt, jag har en annan.

capi skrev:
Men lol, lite humor för man väl ändå ha? ...

Eller gäller det bara vissa?

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Chrille. Om du bara svarar på denna fråga så blir jag glad.

Öhhhh? eru full eller? :lol

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...