Designen på nya motorcyklar

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Råkade trycka på en länk här till höger om Eicma 2024 och KTM:s nyheter.
Stirrade förbryllat på skärmen.
Kan vara det fulaste jag någonsin sett.
Drar mig då till minnes att jag har reagerat såhär förut när jag sett nya hojar på bild.
Känns som att designavdelningarna fått frispel efter att ha gått på origamikurser och läst en massa Manga-serier samt haft predatorfilmmaraton.
Är de nya hojarna rent allmänt väldigt fula eller är det bara jag som börjar bli gammal på riktigt?
Åldersfrågan är ju ingen direkt fråga utan mer åt faktahållet men ändå......
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har en poäng.

Men kanske än mer, riktigt vacker design är rätt ovanligt, ibland kommer det en talangfull jävel och smäller av några hojar, men det finns gott om "designers" som skulle ha en annan karriär. Och det kanske inte helt är fast i tidsepoker.
916 är samtida med gs 500, tex.
Nuförtiden, ja KTM och Yamaha kan fan inte göra någonting, de skulle hellre ge pennan åt valfi 5-åring, men tillika så finns KB4 & Superveloce...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Råkade trycka på en länk här till höger om Eicma 2024 och KTM:s nyheter.
Stirrade förbryllat på skärmen.
Kan vara det fulaste jag någonsin sett.
Drar mig då till minnes att jag har reagerat såhär förut när jag sett nya hojar på bild.
Känns som att designavdelningarna fått frispel efter att ha gått på origamikurser och läst en massa Manga-serier samt haft predatorfilmmaraton.
Är de nya hojarna rent allmänt väldigt fula eller är det bara jag som börjar bli gammal på riktigt?
Åldersfrågan är ju ingen direkt fråga utan mer åt faktahållet men ändå......
Finns nya snygga hojar och finns fula gamla hojar. Men ja, KTM vinner inga skönhetspriser och har nog aldrig gjort? Tyckte original SuperDuke 950/990 var jävligt cool men sen dess har det varit rätt mycket insektsvarning på deras hojar…
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag fattar inte varför allt nytt ska se ut som insekter eller en transformers!?
Visst finns det några detaljer eller bitar idag som ser OK ut, men inget som kommer bli tidlöst.
Jag är SÅ glad att jag har en 916 i mitt stall, och den slår allt annat jag har, den är helt enkelt perfekt…jag kommer aldrig att tröttna på den eller tycka den är ful.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kolla tråden om den nya ”Katanan”… så ful att man vill kräkas i munnen. Bara vid tanken… (så nu tänker jag snabbt på en snygg hoj, tex 916)
Är det något speciellt du inte gillar? Jag tycker den är rätt cool om man tar bort original klunsen där bak som håller regplåt mm som är extremt fult. Sen har jag hört att den är lite tråkig i motorkarraktären och dålig tankvolym.

Men rätt billig i inköp och har väl en äldre nertämjd gsxr motor även den. (Som jag förmodigen skulle trimma upp som satan om jag hade en då jag tycker effekt och trim hör hemma på både den gamla och den nya)

Ett nytt riktigt avgassystem gör mycket också.
En Katana ska väl vara lite "ful" och bad ass och ger en känsla av kutrygg

Såg en svart (rätt färg) på blocket nu. 100 papp för en 2020 och du får en av Suzukis driftsäkra pjäser. Tänk på saken.🤣


Screenshot_20241110_012302_Blocket.jpg
Bild: Blocket 10/11 2024
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Kan bara hålla med TS! De flesta nya hojarna ser bedrövliga ut, ja så har det varit de senaste 10 åren! Konstiga framlysen, osmakliga nrskylt arrangemang, överdesignade avgassystem, och lägg på det alla dessa ebarmliga femtioelva drivemods och dl tjafs..
Vem riktar tillverkarna sig? Ungdomarna har varken pengar eller intresse. Vi gamlingar som börjar se pensionen inom räckhåll och som i många fall är köpstarka får år efter år sukta vidare efter något att lägga slantarna på. Nåt som väcker äkta habegär!
Inom mitt andra intresse rc, har det varit vanligt de senaste 10 åren med re-release av gamla populära modeller. Så snälla, ge oss vad vi vill ha, på riktigt! Tex Suzuki RG500, alt RGV250, Honda RC30, Yamaha R1 -98 polka, Kawasaki ZX10R -04 , ja listan kan göras lång.
Är miljökraven problemet så skit i det, sälj dom oreg för körning på bana, eller bara beundra i vardagsrummet.
Utseendet på dagens utbud är ett skämt! I mina stackars ögon kan KTM titulera sig som ohotad kung på tronen. Ja jävlar, man vänjer sig aldrig..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag håller med det mesta här i tråden, och då vill jag tillägga att det faktiskt finns tillverkare som vänder sig till oss som fortfarande uppskattar estetik i motorcykeln.

Min första rekommendation är i detta fall hojar från Indien. Alltså inte märket Indian utan t ex Royal Enfield som senaste åren fokuserat på att tillverka hojar i klassisk stil, från 50-talet och uppåt.

Själv har jag ägt en svart 2021 Classic 350, och i år uppgraderat till en Shotgun 650. Dom har fina glidare i klassisk harley-stil så väl som racingikoner från 70 och 80 talen med sin Interceptor och senaste Bear 650. Googla bilder och njut, ni kommer må mycket bättre efteråt ;)

Jag har också problem med den moderna vassa och taggiga formlösheten på många nya hojar, även motocross och enduro har ändrats i form sen 80-talet men dessa är primärt funktionella 'redskap' så där förstår jag nästan att utvecklingen behöver mer spelrum.

Något vi behöver förstå är att motorcykeln, liksom andra fordon, är under ständig utveckling. Som med vanliga gener går det åt olika håll, det som håller stannar kvar, det som inavlas faller bort med möjligtvis en mindre nostalgisk kvarleva, entusiaster som av någon anledning fastnat för perversiteter och halvmessyrer som dom envist moddat till sin drömhoj. Men där snackar vi snarare om en konstform.

Själv är jag mest entusiastisk över sparsamt moddade klassiker, tidiga offroad och 'road warrior' stil, inte allför tunga bobbers och inte för extrema choppers. Inget speciellt märke då samtliga har liknande stilar att bjuda på. Jag vill också har fler hojar, som rätt skor för rätt uppdrag vill jag ha rätt hoj för ändamålet.

Ska det vara "äventyrshoj" så lutar jag mer åt Kawasaki KLR än åt moderna t ex KTM 890R, Yamaha T7, eller Africa Twin med sin alternativa skoterkontroll. T7an känner jag dock viss dragning till hur som helst, speciellt den ljusblåa "rally" härom året ;)

Jag gillar inte att utvecklingen drar ifrån mig och min smak. Jag är 53 år idag men jag tänker inte på att JAG är gammal, utan jag skyller på världen och att den bara bli konstigare varje år! Vad är det för energi-drickande ungjävlar som sitter bakom ritborden idag??

Men det finns nya hojar för mig. Jag ser dom på internet, eller när jag går in i butiken. Jag behöver inte leta begagnat på Blocket efter nån gammal japsare att restaurera. Det finns nya hojar jag gärna fotograferas med utan att skämmas. Dom är inte många men dom finns, och jag kan köpa en, .. eller två, kanske tre.

Dom taggiga formlösa ihoppressade dunderbitarna av magnesium och plast är bara experiment, en slags jazz som spelas i bakgrunden. Dom kommer och går, skönheten består.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla tråden om den nya ”Katanan”… så ful att man vill kräkas i munnen. Bara vid tanken… (så nu tänker jag snabbt på en snygg hoj, tex 916)

Jag tycker inte att Katanan utmärker sig som ful
När orginalet kom så var det en designchock, men den var på någotvis fulsnygg, sedan var den ju då en värsting, vilket gjorde att man förlät eller till och med tyckte om utseendet.

Den nya Katanan har ju det arvet att leva upp till, vilket jag tycker dom gör, framkåpan är sådär fulsnygga på ett omotiverat sätt bara för att vara annorlunda.
Vad jag kan tycka är lite synd är att man inte vårdade arvet som värsting med det namnet.

Men ÅAS är ju en Ford Mustang en elektrisk fotbollsmamma-suv nu...
Appropå att inte leva upp till namnet...

Jag längtar efter en Indien tillverkad AC Cobra pickup med en 1.4 liters diesel
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sak är i alla fall ristad i granit - ingen KTM någonsin har haft en vacker design.

Måste ha något att göra med österrikarens behov av självplågeri. Inget annat land har år 2024 så många S&M klubbar fulla med tjocka kvinnor helt öppet i vilken stad som helst…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns väl tekniska anledningar till att motorcyklar ändrat utseende genom åren, men det borde gå att få till bra geometri utan alltför futuristiska drag.
Tittar jag på motorcyklar så har jag lättast att gilla utseendet på XJR1300, GSX1400 och liknande skapelser. Färgglada prylar som CBR900RR tycker jag är oharmoniska medan en gul VTR ser trevlig ut.

Jag tycker att MT09 är underbar att köra, men den är verkligen inget jag tittar på en gång till som njutning.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
För att ge kontext bör jag nog inleda med att säga att jag är jämngammal med uncletom.

Jag kan också säga att på andra områden så är jag luddit. Elgitarrer t.ex., där är jag lindrigt intresserad av modeller som inte fanns redan under tidigt 60-tal.

Jag är också ett barn av min tid och gillar alla underbart skumma motorcyklar från 80-talet. Katanan har alltid varit en favourit, men även vanliga gs, gsxr och till och med saker som Magna. För att inte tala om bmw g/s.

Men jag är stort fan av vad exempelvis KTM gör, och tycker deras nya lineup (särskilt 1390) är extremt tilltalande just för att de är futurismbrutalistiska.

Men visst, jag gillar anime också. Det gör jag.

Sen vill jag inte ha en dator på två hjul. Inte för att jag inte gillar vad Ducati och KTM gör med all datorkraft i sina toppmodeller (men blir trött när Yamaha lägger till körlägen för mt07 som INTE har behovet). Nej, det är mer att jag inte vill ha en motorcykel som blir obsolet inom tio år.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
SR 500, farsans hoj!!

Eller han hade en SR 400, samma hoj i mina ögon.

Den hade han tills det var dags att återuppliva ungdomen från 60-talet med en Triumph Bonneville årsmodell 2005.

RIP farsan
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top