Det är INTE lågkunjuktur hos mc-handlarna...

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
MC-varuhuset i Sthlm är en riktig fälla för oss garagenördar ty där måste man passera genom den marmor- och täckmatteprydda saluhallen med säljare i MTV-generationen innan man äntligen når tillbehörs- och reservdelsavdelningen. :D
/J

Jag måste utstråla: "Här kommer en fattig jävel som aldrig har råd med hojköp" ty jag blir aldrig anfallen av attacksäljare i MC-butiker. Varje gång jag behövt hjälp har jag varit tvingad att uppsöka säljarna, om dom ens funnits att uppbringa.

Har varit med om att lokalen varit totalt befriad från säljare.

Det stället jag upplevt dom varit mest på hugget här i och kring stan är MC-hörnan i S-tälje.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Brukar gå in med mkt låga förväntningar på kundbemötande och professionalism när jag är inne hos bil -eller mchandlare...då brukar det kunna bli en rätt angenäm upplevelse :rolleyes: Jag menar, vad ska man förvänta sig av personalen: ingen utbildning, skitlöner, minimal kompetensutveckling och karriärmöjligheter....inte konstigt att de är griniga...:D

Förundras hur många handlare överlever öht....det brukar bara vara monopolföretag som kan behandla sina kunder som skit och ändå tuffa på..:gnissla Vi får väl se om den ekonomisk tsunami som nu drabbar världen sätter den sanningen på prov.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Han bodde faktiskt inte långt därifrån, bara över bron och bort till solna.
http://www.youtube.com/watch?v=3b9fyyIQJhE

OT: Trodde han jobbade på DIN MC, för det ligger ju nära Rotebro där Krille huserade under vissa av sina glansdagar.

MC-Varuhuset har aldrig visat mig något intresse när jag kommer in och tittar på deras cyklar ... tycker det är så på de flesta ställen jag varit på. Visst, jag är inte alltid ute efter att göra en affär, men hojar måste väl ändå vara en sällanköpsvara och säljaren kan inte alltid förvänta sig att sälja en hoj.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja där är han ju! tyckte kaffet kändes lite spetsat! Det slår mej nu dessutom nu att bågen jag köpte av honom saknade regskylt, tyckte det även verkade lite mystiskt att jag fick två philipsskruvmejslar i en matlåda istället för vanliga nycklar :va

Håller med, han kunde vara sjukt ostrukturerad ibland. Ville alltid ha cash, aldrig kort.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Vad mycket skit Yamaha Center får här. Jag har bara erfarenhet av Yamaha Center i Luleå och dom kan jag då rekommendera. Mycket bra och trevlig personal. Skulle jag köpa en ny hoj igen så skulle jag nog köpa av dom.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Mc-varuhuset är kanon.
Men om man skall köpa Kawa eller yamaha skall man åka till Beviks i Linköping. Hur trevliga som helst.

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
Jag brukar skämtsamt säga att släpp in mig i en bilhall och jag ska sälja skjortan av deras bästa säljare på en vecka.[/QUOTE]

Håller med i ovan talare i det mesta, jobbar själv som Volvo försäljare i Sthlm. Anläggningen jag är på har ett ganska tråkigt och i många fall ett välförtjänt dåligt rykte. Ointresserade, arroganta och allmänt slöa säljare. Går man tillbaks ca 10 år i tiden så sålde en medioker säljare ca 300-500 bilar per år..

Tro fan att man inte behövde vara så vass när folk kom in på kö för att göra en jätteinvestering...

Vågar idag påstå att dessa säljare inte är kvar, finns säkert nån procent kvar som inte har gått i pension än. Och dessa har garanterat överlevt i branschen oxå i större utsträckning ute på landsbygden än mot stan.

ALLA återförsäljare idag ( iaf bilar) jobbar sedan flera år med kundnöjdhet, i vårt fall är det ett krav från Volvo. Detta är i många fall jäkligt jobbigt i ett land som Sverige där man sällan ger "kudos" till den som utmärker sig bättre, som faktiskt överträffar kundens förväntningar. Däremot kommer lavetten flygande då ngt är det minsta fel.

Jobbar som sagt i Sthlm, konkurrensen är stenhård. Det finns flera återförsäljare inom 10-15 minuters bilväg samt internet. = Kunderna är galet pålästa innan dom ens kommer in i hallen...

Så för att återkoppla till ditt sista quote, jag har jobbat 2 år med detta...har väl tappat totalt 5-6 affärer( av 50-60 rena konkurrentkrig) till konkurrenter då jag tävlat om kundens önskan till en kanon-affär samt högsta betyg i kundnöjdhet...

Kunde vi lösa det på ngt smidigt sätt vågar jag lova dig att jag skulle sälja dubbelt så mkt bilar än vad du skulle på en vecka! ( elr vecka\månad\år):pannkyss

//

Jonas

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Precis så är det på Honda resp. Yamaha Center i Gbg med:va

Till och med när man var ett fjunigt moppefucko så blev man erbjuden hjälp av säljarna på Honda.

Men som farsgubben en gång sa när han hade varit på Yamaha Center: "Nähepp, dem ville visst inte sälja en motorcykel i dag heller".
Det summerar Yamaha Centers service rätt bra, tycker jag:rolleyes:

ja HONDA MC GBG det är det bästa =) :tummenupp :tummenupp :tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Tog tåget till Triumph Norrköping från Stockholm, rekomenderas också. Köpte min nuvarande där. Skulle ta en kort provtur, villade bort mej efterssom jag inte hittade, kom tillbaka efter 45 minuter men fortfarande glada miner, tog en cigg med en mekaniker där också :tummenupp

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Vad mycket skit Yamaha Center får här. Jag har bara erfarenhet av Yamaha Center i Luleå och dom kan jag då rekommendera. Mycket bra och trevlig personal. Skulle jag köpa en ny hoj igen så skulle jag nog köpa av dom.
Håller med. Dom har grym service men har ju aldrig nå delar hemma på lager. :gnissla

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Tog tåget till Triumph Norrköping från Stockholm,

Jag antar att du menar Linköping, vi har ju tyvärr ingen Triumphsäljare här...
Annars håller jag med fullständigt, Triumphcenter Linköping är en kanonbutik. Alltid trevliga säljare som har tid för sina kunder och aldrig bekymmer att få rulla ut en hoj man gärna vill prova :tummenupp

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Är det en nackdel att dem är så villiga att låta en provköra?:va

Eller uppfattades mitt föregående inlägg som att jag hade en negativ inställning till Honda:va

Läste om och läste ditt inlägg rätt, vi verkar ha samma uppfattning om både yamaha och honda i Gbg.:tummenupp

Nix inget negativt att dom vill låta en provköra, inte alls, det jag menade var att åtminstone jag brukar vilja gå runt och klämma och känna en stund innan jag vill bli kontaktad av en säljare, svår avvägning som säljare att kunna se det iofs.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma

Kan bara hålla med - Bra service o trevlig personal! :tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Annars håller jag med fullständigt, Triumphcenter Linköping är en kanonbutik. Alltid trevliga säljare som har tid för sina kunder och aldrig bekymmer att få rulla ut en hoj man gärna vill prova :tummenupp

eh... ber om ursäkt, det var Bike Corner Karlstad (var tvungen att kolla i papprena) Jag brukar inte ta mej utanför södermalm allt för ofta tyvärr. Geografin har därmed blivit lidande :näsblod (det har vid enstaka tillfällen även hänt att jag förväxlat Sibirien med Vanadislunden)

Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Vågar idag påstå att dessa säljare inte är kvar, finns säkert nån procent kvar som inte har gått i pension än.

:tummenupp Bra inlägg, och jag som har samma yrke som dig kan bara hålla med. Sköter man sig inte så får man helt enkelt inte vara kvar, kraven är höga, och det hålls koll! Sen finns det även de kunder som är bestämt sig för att "sätta den där jävla bilnasarn på plats" innan dom ens har klivit in genom dörren. Kunden har Inte alltid rätt, och i det fallet blir bemötandet därefter. Däremot en säljare som inte gör sitt jobb pga ren slöhet, han ska ha skit...

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R

eh... ber om ursäkt, det var Bike Corner Karlstad (var tvungen att kolla i papprena) Jag brukar inte ta mej utanför södermalm allt för ofta tyvärr. Geografin har därmed blivit lidande :näsblod (det har vid enstaka tillfällen även hänt att jag förväxlat Sibirien med Vanadislunden)

:D :D :D
Du är VERKLIGEN en äkta stadsbo. Undra på att du körde vilse i Norrköping då! Tack för att du bjöd på detta, jag skrattade högt för mig själv.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...