Det finns ett antal logiska slutsatser att dra om den rådande uppfattningen om bl a hastighetsbegränsningar.
Både när jag tog körkort på mc och på bil var det fri hastighet utanför tättbebyggt område, som jag förutsätter är det som debatteras här.
Man fick lära sig att ta hänsyn till de som bodde eller uppehöll sig vid eller på vägen. Egentligen ska det vara tillräckligt! Skillnaden var att vägarna var sämre, fordonen var betydligt mer osäkra och, om jag ser på mig själv, så hade jag ingen erfarenhet om trafiken öht.
Om man inte själv kan avgöra hur fort det är lämpligt att framföra sitt aktuella fordon i en viss situation, på en viss väg, under vissa förhållanden så ska man inte ha körkort! Det innebär att när staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner man sitt eget system för att dela ut körkort!
Sedan har alla ett "komfortfönster".
Detta fönster varierar från individ till individ och är även olika för en viss individ vid olika tidpunkter.
Kör man i en hastighet under sitt "fönster" så blir man loj och understimulerad. Man tappar koncentrationen och börjar tänka på annat än trafiken, vägen och sitt fordon. Man är då helt oförberedd för plötsliga faror som kan dyka upp och reaktionstiden är mycket lång. Man är trafikfarlig!
Kör man fortare än sitt "fönster" så hamnar man hela tiden i situationer som man måste reda ut direkt. Man försätter sig gång på gång i fara eftersom händelserna sker i en takt så man inte riktigt har rett ut den föregående situationen innan nästa dyker upp. Det finns ingen marginal kvar till att planera utan uppstådda situationer måste lösas direkt och utan förvarning.
Men, kör man inom sitt komfortfönster så har man koll långt fram, man ser vad som kan komma att bli en situation, man sköter de vägavsnitt man befinner sig på med glans och man ler gärna och mår bra samtidigt som koncentrationen är på topp.
För väldigt många hamnar man under sitt fönster när man kör så fort eller saktare än vad det står på skyltarna.
Hastighetsbegränsningarna har också en annan viktigare funktion i ett större sammanhang. De är en viktig del i spelet för att få folk att sluta tänka själva!
Folk som tänker är en riktig pina för makthavarna eftersom dessa med lätthet blir genomskådade i all sin tankebrist, girighet och dumhet av just tänkande medborgare.
Det är med sorgblandad skräck jag inser hur många av medborgarna som utan egen tanke anpassar sig till alla typer av påbud och lagar i tron att storebror vet bäst. Fast, nuförtiden börjar man ju med "anpassningen" redan i skolan ... Låt ungarna skrika och skräna på lektionerna, låt dem prata i mobil, SMS:a och sitta med kepsen på och med fötterna på bänken. Det tjänar "syftet" att folk inte ska få lära sig vare sig sitt modersmål eller att räkna ty det är synnerligen lätt att manövrera sådana flockar.
För att återgå till hastighetsbegränsningarna så är det min fasta övertygelse att detta spektakel med laserpistoler och fartkameror ligger helt i klass med när man la miljoner och åter miljoner av våra skattepengar på, att vid nationsgränsen kontrollera om en återvändande medborgare hade en ½ liter brännvin för mycket med sig. Man lyckades övertyga en stor del av nationen att detta var nödvändigt för Sveriges överlevnad ... Idag får man ta in mer än man kan bära och Sverige har inte ens blivit en riktad explosion ut i universum.
När myndigheter talar om för dig vad du ska tycka och dessutom gör det "för ditt eget bästa" då är det fanimej dags att analysera vad som ligger bakom!!