Idag "köpte" jag en bil åt någon annan
Alltså inte jag som ska ha bilen och inte jag som står för fiolerna men jag styrde upp affären kan man väl säga, blev helt ok.
Sticker iväg till en bilhandlare, förklarar i förväg att vi måste provköra och jämföra åtminstone två motoralternativ och även lägga fram lite knep så att vi inte är helt i händerna på säljaren. Bilköparen suckar mest, vill helst bara kasta in nycklarna till sin nuvarande bil och köra iväg med en ny.. så fort som det bara går.
Nåväl jag står på mig för att det ska bli så bra som möjligt, vi är fyra i sällskapet som klampar in hos bilhandlaren där det är lugnt o skönt. Kollar runt lite och vilken modell som det ska bli är redan bestämt, nu är det bara finliret med tillbehör och färg som det ska beslutas med. I hallen står precis rätt objekt men först ska det provköras.
1.2L/70hk på 3 cylindrar, bilen står lite dumt parkerad så jag rattar ut den och påbörjar provturen. Jag vet i förväg att denna bil är "
för" klen men nu ska jag bara få den blivande nybilsägaren att inse detta. När vi bytt plats så åker vi och de två andra i baksätet iväg, jag bestämmer en given rutt i skallen lite snabbt med målet att de flesta förhållandena ska prövas. Jag får bekräftat att budskapet om utebliven effekt nått fram, den är för trött på motorväg, denne kör gärna på lite högre växlar än optimalt för att uppnå en mjuk körning och då måste det finnas någon form av bottendrag.
1.2L/86hk men nu med 4 cylindrar, jag börjar provturen igen men denna gång kör jag lite längre bara för att få möjlighet att provocera bilen lite mer. Vi kör en erkänt rolig sträcka som jag kan som handsken, de bak i bilen sitter o skrattar medan de håller i sig i kurvorna och bredvid mig låter det "oj oj oj" dock inte alltför nervöst även fast lite däckskrik uppnås i dom giftigare kurvorna. I själva verket körde jag inte särskilt hårt (86hk), jag har sunt förnuft och framförallt med andra i bilen men lite mer än någon söndagstur måste man frambringa vid provkörning. Efter detta parti byter vi plats igen och den bättre körbarheten p.g.a. mer användbart register bekräftas och vi andra känner även att körningen känns bättre nu.
Tillbaka igen, inbytestestet är inte gjort ännu och vi skyller på att det är dags för lunch och betänketid när vi tar paus från bilhandlaren. Jag har dock kommit på att bilen behöver en tvätt innan värderingen så vi åker o kör den i maskin, två lådor läsk fick man minsann på köpet. Sedan synar jag bilen, går in o fixar lite Sonax samt polerdukar och putsar upp det värsta på parkeringen (solen låg inte på) vilket blev förvånansvärt bra men jag kände mig som en riktig svarthandlare med kontoret på fickan
Väl tillbaka börja vi prata affärer, bilen i hallen hade blivit tagen av en annan handlare inom samma koncern två timmar innan vi klev in genom dörren första gången. Efter en snabb genomgång av inbytet, såg bra ut, frågade säljaren om det var fabrik eller lagerbil som var intressant, lager förklarade jag eftersom specifikationen som efterfrågades ingick i dom paket som de brukar ha på lagerbilar. För sakens skull frågade jag vad leveranstiden på en fabrikskärra låg på, 10-12veckor löd svaret.
Happ nu visa det sig dock att denna 1.2hk/86hk var halvlurig att få tag i på kort varsel, låg beställningar men även om de fick prioritet = de bokas så handlade det om 5-8 veckor. Säljaren skrev ut en offert för en funderare och vi tacka för oss o ut i bilen. Väl där gick vi igenom offerten, jag hade kollat upp priserna på telefonen vilka var rimliga men eftersom de inte kunde leverera bums så kunde de möjligen bättras på lite men då blev det till att resa ut i landet. Var är bilnyckeln? Visst farao, säljaren har den fortfarande.
Jag knalla in igen, fick nyckeln och säljaren sa sig ha kommit på en grej så vi gick ut på baksidan där han visa en nyligen inkommen begbil, 1000 mil och av årets modell. Synade den lite snabbt och förklara att visst det är ett helt ok pris men inte så mycket billigare och helt fel färg så denne släppte detta. Då frågade jag hur mycket priset ökade om man valde dieseln eller 105hk som fortfarande är en 1.2L, eftersom säljaren inte hade det i skallen så gick vi in till datorn o knappade.
"Hmm, skiljer det så mycket.. hmm"
Det här blir dyrt tänkte jag när han pekar på skärmen..:
"Hrm, ja alltså med 105hk så blir det billigare."
Saken är den att 86hk är en nyare motor, miljöbilsklassad och skattefri i 5 år men skatten ligger o andra sidan på 440kr/år för 105hk så för pengarnas skull är det inget tungt argument. Även om 86hk är undantagen biltullar så är det inget som berör bilköparen heller och är man noga med miljön så skiljer det hela 5g/km = 119 mot 124 enligt specifikation.
Får ut en offert på 105/hk och går ut i bilen, går igenom den första offerten ännu en gång och sedan den andra = valet är enkelt så vi går in igen och köparen skriver papper.
Mera pulver mindre pengar och det enda som skiljde dem åt var att 105hk inte var utrustad med takrails vilket var sak skitsamma för köparen, mer rabatt lyckades jag förhandla till på 105/hk också när säljaren kände på sig att det var nära att bli affär
Tycker den ser helt ok ut, en antracitgrå blev det. Strålkastarna uppdaterades i samband med en facelift 2011 så nu har den även belysning:
2010
2011