"Det här köpte jag idag!"-tråden

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Säkert jag som använder uttrycket fel, men jag syftar på saker som:

virke, färg, värmesystem, takbeläggning, fönster, skorsten, gräsmatta, dränering, infiltration, utemöbler, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, tv-antenn, elnätet, spis, kylskåp, frys, tapeter, toaletter, badrum, kök osv. Osv.

Inte hela tiden och inte ens varje år, men slå ut det och det blir en nätt liten summa varje månad.

Inte menat som att skrämmas, utan snarare att uppmärksamma om man tidigare är van att bo i lägenhet.

Ah... ja då förstår jag. Jo jag är van villaägare då jag både hyrt och ägt villor förut (jävlar vad gammal jag kände mig helt plötsligt nu då).
Men det var en uppenbarelse när vi flyttade till lägenhet efter sista villan hur mycket pengar jag fick över som inte gick till Bauhaus och Plantagen utan nu kunde användas till annat, den här gången har jag många huspryttlar till trädgård o sånt kvar OCH så erbjöd sig precis en väninna som nu håller på och säljer sin kåk för att flytta till villa att jag får komma och köpa hennes trädgårdsmöbler/gräsklippare/osv billigt. Vänner är bra grejer det :) Tror mer vårt hojintresse är det svarta hålkontot...Men absolut måste man med villa ha en sisådära helst 100k på kontot för utifallatthändelser och renoveringar o skit
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har hört att Ulvis är en fena på ved. :)

Det är kul att klyva ved med en ordentlig yxa faktiskt.:tummenupp
Lite drygt med vedklyv, men går fortare med en hyfsad vedklyv. När jag var i skåneland och klöv så var det med en fånig liten vedklyv.:zpy
Inte nog med det, jag kan garanterat fixa ved relativt gratis med. :banana


Och nu glömde jag ju alldeles bort att knöla in mitt eget köp i helgen.
Årets vinterbil:
DSC_0287.jpgDSC_0288.jpg

Visar den sig vara en bil som inte är helt jävla problematisk kanske jag behåller den som dragbil till släp och sånt skit... Kanske...
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det är kul att klyva ved med en ordentlig yxa faktiskt.:tummenupp
Lite drygt med vedklyv, men går fortare med en hyfsad vedklyv. När jag var i skåneland och klöv så var det med en fånig liten vedklyv.:zpy
Inte nog med det, jag kan garanterat fixa ved relativt gratis med. :banana


Och nu glömde jag ju alldeles bort att knöla in mitt eget köp i helgen.
Årets vinterbil:
View attachment 371244View attachment 371245

Visar den sig vara en bil som inte är helt jävla problematisk kanske jag behåller den som dragbil till släp och sånt skit... Kanske...



fan att jag missade det.

Har en Seat Toledo TDi tillsalu annars.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det är ju sant, fast den bilen sväljer mer än man kan tro faktiskt, dragkrok och billig som fan i drift.
Plus fungerande AC.

Billig i drift är väl synd att säga om v70, den drog ~0.85 L/mil hem nu... Men den lastar så in i helvete. ;) Och dragkrok har den.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är kul att klyva ved med en ordentlig yxa faktiskt.:tummenupp
Lite drygt med vedklyv, men går fortare med en hyfsad vedklyv. När jag var i skåneland och klöv så var det med en fånig liten vedklyv.:zpy
Inte nog med det, jag kan garanterat fixa ved relativt gratis med. :banana

Som min farbror sa:"Såga och klyva veden är skoj för då får man använda maskiner. Men stapla skiten däremot.."
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
:cpparty

PEBfZ.jpg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning

Ahh, en liknande sån där fast mycket finare och bättre modell står det hemma i föräldrarnas lada, med originalrem i läder, dock ombyggd för eldrift med "modern" 3-fas. Hur de drevs från början vet jag inte, kanske var el då med?
Jag har inte sett den igång själv någon gång men styvfarsan kommer ihåg när hans morfar klöv ved med den när han var liten och den var totalt livsfarlig vill han minnas.
Han har lovat att vi en vacker dag ska dra fram den på vedbacken och se vad den går för.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ahh, en liknande sån där fast mycket finare och bättre modell står det hemma i föräldrarnas lada, med originalrem i läder, dock ombyggd för eldrift med "modern" 3-fas. Hur de drevs från början vet jag inte, kanske var el då med?
Jag har inte sett den igång själv någon gång men styvfarsan kommer ihåg när hans morfar klöv ved med den när han var liten och den var totalt livsfarlig vill han minnas.
Han har lovat att vi en vacker dag ska dra fram den på vedbacken och se vad den går för.

Den typen av vedmaskiner levererades utan drivenhet.
Ett remhjul gjorde att man kunde välja tändkulemotor, ångmaskin eller vattenhjul efter behag.
Om det är något liknande en "Bredarydare" med både kapklinga och ett svänghjul med yxor, så är den extremt effektiv.
Lite farliga är de om man inte tänker sig för.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I ett svagt ögonblick med höststorm utanför fönstret beställde jag samlingsboxen med alla hittills utkomna Bondfilmer i Blu Ray sent igår.
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top