"Det här köpte jag idag!"-tråden

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kan vara helt OK.
Jag köpte en billig från Jula för flera år sedan som extra såg.
Fungerar förvånansvärt bra.
View attachment 373768

Får hoppas den håller samma klass som din såg :) Hade en välanvänd stihlsåg till låns som höll på att driva mig till vansinne (fick dra 300 gånger i snöret innan den startade), så jag åkte till biltema och handlade en ny istället. Ska inviga den ordentligt med lite trädkapning på lördag tänkte jag.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Får hoppas den håller samma klass som din såg :) Hade en välanvänd stihlsåg till låns som höll på att driva mig till vansinne (fick dra 300 gånger i snöret innan den startade), så jag åkte till biltema och handlade en ny istället. Ska inviga den ordentligt med lite trädkapning på lördag tänkte jag.

Dra en eller ett par gånger i snöret med full choke, tryck in choken, starta.
Rör inte gasen innan den startat.
Gäller alla motorsågar (så länge det finns tomgång).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Dra en eller ett par gånger i snöret med full choke, tryck in choken, starta.
Rör inte gasen innan den startat.
Gäller alla motorsågar (så länge det finns tomgång).

Eller dra tills den gör ett tändande, sen in med choken.

Men är det en stihl med kärringstart är den helt värdelös.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan vara helt OK.
Jag köpte en billig från Jula för flera år sedan som extra såg.
Fungerar förvånansvärt bra.
View attachment 373768

Polaren har en sån, större motormodellen som i vanliga fall kostar dubbelt så mycket som den lilla. Han köpte sin på extrapris, samma kostnad som för den klenare. Funkar riktigt bra!

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
ÄNTLIGEN nya kameraprylar, har längtat efter denna dag länge :)

sc005.jpg

Samyang-14mm-f-2.8-IF-ED-UMC-Lens.jpg

3868155-1.jpg
X2
IMG-3392s.jpg

fastpack_350_stuffed.jpg

canon-rc-6-ir-remote-control-01.jpg

518KscNc0HL._SL500_SS500_.jpg

+extra batteri, trådlösa triggers för dubbla blixtar, bracket för blixt vid sidan av kameran och en liten tripod för slavblixt.
:rock

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Slog till på ett såntdäringa headset, corsair vengence 1500 blev de.
Så nu ska la inte grabbarna i laget klaga på att man knappt hörs hoppas jag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Eller dra tills den gör ett tändande, sen in med choken.

Men är det en stihl med kärringstart är den helt värdelös.

Mäh! Det är ju underbart med en sån start ju, det går inte att misslyckas ens om man försöker. Nu har jag förvisso bara testat de nya sågarna i butiken och en som har gått 4-5 timmar totalt, de kanske blir sämre med tiden :va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mäh! Det är ju underbart med en sån start ju, det går inte att misslyckas ens om man försöker. Nu har jag förvisso bara testat de nya sågarna i butiken och en som har gått 4-5 timmar totalt, de kanske blir sämre med tiden :va

Du kan ju fundera på varför den inte sitter på sågarna i pro-linjen.

Elastostart eller easystart? är fan djävulens och dom reumatiskas riksförenings påfund. Kan man inte dra igång sågen kan man ju för h-e inte jobba med den heller.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du kan ju fundera på varför den inte sitter på sågarna i pro-linjen.

Elastostart eller easystart? är fan djävulens och dom reumatiskas riksförenings påfund. Kan man inte dra igång sågen kan man ju för h-e inte jobba med den heller.

Jag är en sucker för innovation och jag tycker att just Stihl visar sig på styva linan när det gäller sånt. Jag förstår inte vad man kan störa sig på gällande just den funktionen, annat än att det känns väldigt udda och konstigt att inte behöva antingen kasta ner sågen med ena handen medan man rycker med den andra alternativt ha vänsterfoten i handtaget och rycka med högern.
Visst, jag skulle inte söka den funktionen själv men när man tänker på hur många äldre gubbar med remautism som jobbar i skogen så förstår man att det säljer. Det kanske bara är en fluga, vad vet jag.
Och det finns ju även i proffsserien, även om det är på de mindre modellerna som tex 241/261/291 mfl.
Easy2start heter det om jag inte missminner mig.
Jag önskar att den funktionen fanns på den Jonsered CS2188 jag fick pröva dra igång för ett tag sedan, duktigt trimmad såg för tävling som enligt uppgift ska lämna drygt 15hk. Jag fick fan inte igång skiten :näsblod

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är en sucker för innovation och jag tycker att just Stihl visar sig på styva linan när det gäller sånt. Jag förstår inte vad man kan störa sig på gällande just den funktionen, annat än att det känns väldigt udda och konstigt att inte behöva antingen kasta ner sågen med ena handen medan man rycker med den andra alternativt ha vänsterfoten i handtaget och rycka med högern.
Visst, jag skulle inte söka den funktionen själv men när man tänker på hur många äldre gubbar med remautism som jobbar i skogen så förstår man att det säljer. Det kanske bara är en fluga, vad vet jag.
Och det finns ju även i proffsserien, även om det är på de mindre modellerna som tex 241/261/291 mfl.
Easy2start heter det om jag inte missminner mig.
Jag önskar att den funktionen fanns på den Jonsered CS2188 jag fick pröva dra igång för ett tag sedan, duktigt trimmad såg för tävling som enligt uppgift ska lämna drygt 15hk. Jag fick fan inte igång skiten :näsblod

Lyckas man få sågen sur kan man glömma få igång den med slöstarten, nu är det snart tio år sedan jag var involverad i deras produkter men har dragit i några även senare år och kan inte säga att det är någon större skillnad.

Skall ta mig förbi och känna på några nya sågar och återkomma i om jag får revidera min åsikt eller spy mer galla.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och jag har som sagt ingen erfarenhet rent arbetsmässigt av dessa sågar så jag kanske också får ändra åsikt när man har använt dem i skogen en stund.
En annan är van vid att få rycka sig svettig på Jonseredsmaskiner både när det gäller motorsåg och röjsåg och varenda jävla gång så lovar jag mig själv att införskaffa Stihl med pensionärsstart...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och jag har som sagt ingen erfarenhet rent arbetsmässigt av dessa sågar så jag kanske också får ändra åsikt när man har använt dem i skogen en stund.
En annan är van vid att få rycka sig svettig på Jonseredsmaskiner både när det gäller motorsåg och röjsåg och varenda jävla gång så lovar jag mig själv att införskaffa Stihl med pensionärsstart...

Hade du haft en stihl (utan easystart) hade det räckt med tre drag.:hihi

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hade du haft en stihl (utan easystart) hade det räckt med tre drag.:hihi

Förgasaren behövde justeras på den sågen jag lånade så jag var klar över att den var svårstartad. Men jag trodde att han överdrev när han sa att man skulle dra så många gånger man orkade och sen lite till. Sågen såg ut att ha varit med i många år med bristande service, så jag tvivlar inte på att nya/välservade sågar startar betydligt lättare.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Råkade spontant köpa mig en FatBoy idag. Det är Volvo Ocean Race-tema och gjord i segelmaterial. Det var 88% nedsatt pris från 7000:- :banana

Den kommer ligga lagom brackigt längst fram på segelbåten :brynad

fatboy.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha