Vad är det för tillverkare? Ser ut att vara av lite högre kvalitet.
De är ur Crocket & Jones handgrade collection så de planerar jag på att njuta av i decenium. Blev totalt frälst så fler sådana kommer det bli.
Vad är det för tillverkare? Ser ut att vara av lite högre kvalitet.
De är ur Crocket & Jones handgrade collection så de planerar jag på att njuta av i decenium. Blev totalt frälst så fler sådana kommer det bli.
Hade nästan gissat på Crocket. Har själv ett par stycken nämligen. Några av dem har jag haft i 10- 12 år. De håller nog minst lika länge till om man sköter dem rätt.
Sipåfan.
En bekant som importerar dessa.
Många undrade hur länge han skulle överleva som skomakare på en liten ort i mörkaste Småland.
Han tjänar ordentligt med pengar på att importera kvalitetsskor.
Hehe av någon anledning så förvånar det mig inte det minsta. Ser fram mot att få en fin patina på dessa. Och att öka samlingen så klart.
-----------------------------
Det kan jag tänka mig att han gjort/gör sig en bra hacka på ja. Med tanke på markupen på crocket så finns där nog schyssta marginaler i alla led.
Köpte mitt sista par förra hösten. Ett par Chelsea 5. Perfekt sko om man vill ha något att dra på sig snabbt som passar till mycket. De är dock lite kalla när temperaturen kryper ner. Mina Snowdon har jag använt regelbundet under höst, vinter och vår sedan tidigt 2000- tal. Lämnade in dem i våras och fick dem skickade till fabriken liten renovering. I huvudsak byttes sulan ut mot en ny. Det fanns mer att slita på den, hade nog kunnat använda den i två- tre år till som den var, men jag kände att jag ville ha en ny sula inför den här säsongen. Gick på 1800 kr.
Agenturen för Crockett & Jones i Sverige har Hammargruppen AB här i Helsingborg. Åker man till England kan man spara en och annan krona. Jag har dock köpt alla mina par här.
De såg trevliga ut. Jag funderar på ett par Coniston eller Northcote (troligtvis Northcote) till vintern, tror inte att dainiten på dem håller lika bra som commandon på dina Snowdon, men det borde gå att få ut ganska många år ur dem med.
Känner även ett visst behov av bruna och svarta cap toe oxfords, typ Connaught eller Audley, finns väldigt många modeller i sortimentet bara.
Hamnar kanske upp hos dem till slut om jag inte hittar de jag vill ha i Malmö.
Dainite sulan håller enormt bra. Har ett par Tetbury (köptes långt innan senaste Bondfilmen kom ut) som jag också använder extremt mycket under höst, vinter och vår sedan flertalet år tillbaka. Sulan är knappt sliten trots att de är väl använda. Det är för övrigt en grym sko som man kan använda både till jeans och lite mer uppklätt om man inte vill använda sina Audley. Har ett par sådana också. Det är knappast skon man vill gå ut med om det är skitväder med tanke på lädersulan. Brukar ta mina Tetbury istället.
Fundera lite på hur du kommer att använda ett par Northcote och Coniston. Snowdon kängan har samma snörning som Northcote och Coniston som du kan se. Jag drar mig för att använda kängan om jag vet med mig att jag ska av och på med skorna med korta intervaller. Då är Tetbury och framförallt Chelsea 5 smidigare att använda.
Hmm det är förstås en tanke, det jag är ute efter är egentligen en finare känga som tål att gås i det klassiska Skåneslasket. Jag kommer antagligen att dra av mig dem när jag kommer till kontoret och sen på med dem igen vid hemgång så mycket av och på borde det inte bli. Men hur är Chelsea och Tetbury att använda i slask? För jag antar att de har samma typ av ovanläder som en lågsko medans Northcote och Snowdown har vaxat och Coniston är grain?
Gick och köpte mig ett par skor jag också
Ett par Crockett & Jones Islay i svart. Lär nog bli rätt ensam om dem, då det var en special order från importörens sida. Brunt är alltid snyggt då det dessutom får en fin patina med åren, men har man redan ett gäng bruna skor kan det vara skönt att ha något att alternera med.
Angående Northcote och Coniston är det ingen skillnad i hur tåliga de är jämfört med Chelsea 5 eller Tetbury. De har samma konstruktion. Hörde mig för om det.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|