"Det här köpte jag idag!"-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
sog_se37-n_main_4.png


Förhoppningsvis iaf. Förra ordern försvann spårlöst men pengarna kom tillbaka. Får se om man faktiskt får något den här gången :gnissla

Ska du ha ihjäl någon?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ska du ha ihjäl någon?

Näe, men var så satans trött på knivar som blir slö/går av/rostar för minsta lilla så letade upp en kniv med riktigt bra omdömen att ha på fjällvandring/jobb.

Jag är ingen nisse som springer runt med kniv till vardags, men jag testade att använda en "överlevnadskniv" som komplement till arbetskniven och det är faktiskt rätt ofta de kommer till nytta. Framförallt spetsen brukar vara användbar.
Sen ska den där tydligen kunna skära tunnplåt/tunn stråltråd med tandade delen och har genomgående handtag som funkar om man behöver banka på något.

När man ränner runt i ett maskinrum är det opraktiskt att skramla omkring med verktyg man inte använder, så det är smidigt att kunna lösa många småsaker med bara kniv.

Sen är det inte fel med en riktigt kniv när man är ute till fjälls. Vet inte hur många gånger jag svurit över att kniven blir slö för minsta lilla och man får sitta och pilla med fickbrynet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
sog_se37-n_main_4.png


Förhoppningsvis iaf. Förra ordern försvann spårlöst men pengarna kom tillbaka. Får se om man faktiskt får något den här gången :gnissla

Om den är lika bra som lillebror (SEAL pup) så har du gjort ett bra köp. Min ingick i stridsutrustningen mellan 1999 och 2013. Höll för allt dumt man hittade på. Nu ligger den i en byrålåda med annat bra-att-ha från tiden i uniform.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Kalas, själv slog jag till på en F710:a på Bocket så man kan ligga på soffan och spela på tv:n utan störande sladd i vägen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kalas, själv slog jag till på en F710:a på Bocket så man kan ligga på soffan och spela på tv:n utan störande sladd i vägen.

Nifty. Jag gillar inte sladdlösa saker, batterierna konspirerar emot mig och börjar alltid dö när jag är mitt uppe i en bossfajt eller nåt. :crash
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blev visst knappa 12 kg kolfiber köpt idag. 5.2m lång och ett arsle bred, och betydligt svårare att hålla balansen i än räsercykeln av samma material. :yoparty

Vad är det för tillverkare och modell på en sådan där? Har till och från funderat på att köpa en egen kajak i motionssyfte mer än för dagsturer. Men jag skulle nog behöva börja med något mer stabilt. Har du några tips på var man kan läsa in sig lite på kajaker?

Om den är lika bra som lillebror (SEAL pup) så har du gjort ett bra köp. Min ingick i stridsutrustningen mellan 1999 och 2013. Höll för allt dumt man hittade på. Nu ligger den i en byrålåda med annat bra-att-ha från tiden i uniform.

Är det i svenska försvaret som SEAL pup ingår som del i utrustningen? I somras köpte jag en mattsvart variant av Fällkniv F1 som tydligen igår i överlevnadskitet som JAS piloterna har med sig. Det var mer eller mindre en ren tillfällighet.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Vad är det för tillverkare och modell på en sådan där? Har till och från funderat på att köpa en egen kajak i motionssyfte mer än för dagsturer. Men jag skulle nog behöva börja med något mer stabilt. Har du några tips på var man kan läsa in sig lite på kajaker?

Vajda Supersonic I

Den är klart olämplig för nybörjare, jag som hållit på i tre år och sakta tagit mig till rankare båtar efter hand räknar kallt med många bad i vår.

Vanliga motionslådor är de i den sk. turbåtsklassen, 51 cm breda. De är tillräckligt stabila för att man skall kunna ge sig ut som i princip ren nybörjare på plattvatten. Ex. Vajda Civet Cat, Nelo Viper 51, Zedtech TT och en mängd andra modeller. Om man aldrig är ute i vågor (på sundet ex.) tycker jag de snabbt blir lite pråmlika i känslan, Zedtech TCR, Vajda Msonic (48 cm) och liknande är betydligt roligare och kräver inte så fantastiskt mycket träning innan man kan börja ta i. Nästa steg börjar nosa på räserlådorna och är vanliga ungdomsbåtar på klubbarna; TCR Freelancer/Sleipner/Carrera, Vajda Cruiser, Nelo Classic (ca 45 cm). Nybörjare i sån låda badar i samma stund han släpper bryggan.

Jag skulle i ditt läge kontakta lokala klubben http://helsingborgskanotisterna.se/ . Det brukar vara det lättaste sättet att komma åt att testa runt och träna i allt rankare båtar till dess man känner sig redo att köpa en själv.

Begagnade motions- och räserlådor hittar man på http://www.kanot.com/listaannonser___722.aspx samt för oss här nere http://www.dba.dk/baade/baade/robaade-kano-og-kajak/produkt-kajak/
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vajda Supersonic I

Den är klart olämplig för nybörjare, jag som hållit på i tre år och sakta tagit mig till rankare båtar efter hand räknar kallt med många bad i vår.

Vanliga motionslådor är de i den sk. turbåtsklassen, 51 cm breda. De är tillräckligt stabila för att man skall kunna ge sig ut som i princip ren nybörjare på plattvatten. Ex. Vajda Civet Cat, Nelo Viper 51, Zedtech TT och en mängd andra modeller. Om man aldrig är ute i vågor (på sundet ex.) tycker jag de snabbt blir lite pråmlika i känslan, Zedtech TCR, Vajda Msonic (48 cm) och liknande är betydligt roligare och kräver inte så fantastiskt mycket träning innan man kan börja ta i. Nästa steg börjar nosa på räserlådorna och är vanliga ungdomsbåtar på klubbarna; TCR Freelancer/Sleipner/Carrera, Vajda Cruiser, Nelo Classic (ca 45 cm). Nybörjare i sån låda badar i samma stund han släpper bryggan.

Jag skulle i ditt läge kontakta lokala klubben http://helsingborgskanotisterna.se/ . Det brukar vara det lättaste sättet att komma åt att testa runt och träna i allt rankare båtar till dess man känner sig redo att köpa en själv.

Begagnade motions- och räserlådor hittar man på http://www.kanot.com/listaannonser___722.aspx samt för oss här nere http://www.dba.dk/baade/baade/robaade-kano-og-kajak/produkt-kajak/

Tack för ett jättebra svar!

Jag har faktiskt varit i kontakt med klubben i fråga. Tog och testade på att paddla kajak där för några år sedan och har tittat på att anmäla mig till en grundkurs. Tyvärr för min del måste man vara snabb att anmäla sig. Har missat att anmäla mig i tid till vårkursen två somrar i rad. Tanken fanns då att man skulle kunna öva upp viss färdighet i klubbens kajaker och sedan köpa något eget. Jag bor precis i närheten och hade utan problem kunnat förvara en kajak i mitt eget garage.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det i svenska försvaret som SEAL pup ingår som del i utrustningen? I somras köpte jag en mattsvart variant av Fällkniv F1 som tydligen igår i överlevnadskitet som JAS piloterna har med sig. Det var mer eller mindre en ren tillfällighet.

Mora 2000 får de övriga, i armén iaf. Sedan tröttnar man på den och köper en som håller för viss ovarsamhet.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Tack för ett jättebra svar!

Jag har faktiskt varit i kontakt med klubben i fråga. Tog och testade på att paddla kajak där för några år sedan och har tittat på att anmäla mig till en grundkurs. Tyvärr för min del måste man vara snabb att anmäla sig. Har missat att anmäla mig i tid till vårkursen två somrar i rad. Tanken fanns då att man skulle kunna öva upp viss färdighet i klubbens kajaker och sedan köpa något eget. Jag bor precis i närheten och hade utan problem kunnat förvara en kajak i mitt eget garage.

Bor man bra till och kan lagra själv kan man ju också skaffa sig nåt gammalt härke för kaffepengar att ha och träna upp sig i. Struer Tracer och Espada, VKV 101 är ex. på gamla väldigt vanliga modeller som man brukar kunna hitta för kaffepengar, dvs någon eller ett par tusenlappar beroende på skick/utseende. De modernare båtarna jag skrev om brukar ligga runt 10kkr beroende på skick, och material.

Ett annat alternativ till motionslåda som jag glömde nämna är ju surfski. De är byggda för havspaddling i vågor, tar inte in vatten och går att klättra upp i från vattnet. Finns i olika bredder från havskajakstabilt till nästan räserrankt. Snabbpaddlade, de är ju inte begränsade av ICF-regler till 5.2m längd som andra motions/tävlingslådor. Dock en bit dyrare då de inte funnits lika länge, runt 15kkr för begagnade lådor.

Vad gäller nybörjarkurser är det precis likadant i Malmö trots att det brukar köras betydligt fler tillfällen här, det gäller att hänga på låset tidigt på våren och anmäla sig. Sedan har ni ju http://www.aterra.se/ däruppe som bla driver surfskikurser och brukar ha prova-på-dagar. Dessutom kör Leif Alfa, bara en sån sak ;-)

Jo, så är det ju paddel också. Skall man motionspaddla ser jag ingen anledning till att inte gå direkt på vingpaddel, så som ungarna gör i kanotskolorna på sommaren. Det brukar finnas en del gamla havspaddlingsuvar som förordar plattpaddel men de kan man bortse ifrån.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det i svenska försvaret som SEAL pup ingår som del i utrustningen? I somras köpte jag en mattsvart variant av Fällkniv F1 som tydligen igår i överlevnadskitet som JAS piloterna har med sig. Det var mer eller mindre en ren tillfällighet.

Jag var soldat i ett insatskompani, NSS. (Nationella SkyddsStyrkorna, det som förut hette Hemvärnet.) Så visst var det Svenska försvaret. De flesta soldater köper, mig veterligen, egna knivar.

Mora 2000 får de övriga, i armén iaf. Sedan tröttnar man på den och köper en som håller för viss ovarsamhet.

Vi fick inga knivar som personlig utr alls. Så det var till att köpa egen. Mora 2000 är ju annars en, på inget sätt dålig kniv.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vi fick inga knivar som personlig utr alls. Så det var till att köpa egen. Mora 2000 är ju annars en, på inget sätt dålig kniv.

Det stämmer nog att kniven uteblir för NSS/HV, fick inte heller ngn därifrån. Moran är bra men svårslipad tycker jag. Och så tål den inte sidobrytningar något vidare. Dålig att bända med s.a.s.
Har köpt en fällkniven H1. Multifunktionell tycker jag :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
sog_se37-n_main_4.png


Förhoppningsvis iaf. Förra ordern försvann spårlöst men pengarna kom tillbaka. Får se om man faktiskt får något den här gången :gnissla

Om den är lika bra som lillebror (SEAL pup) så har du gjort ett bra köp. Min ingick i stridsutrustningen mellan 1999 och 2013. Höll för allt dumt man hittade på. Nu ligger den i en byrålåda med annat bra-att-ha från tiden i uniform.

Fan, man kanske borde skaffa sig något sånt... Var hitta sig?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top