"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite bra att det tänds och släcks lite lampor ifall man inte är hemma också. Saknar bara att kunna starta prylar när man inte är hemma också.

Det var ganska mycket därför jag skaffade min Tellstick uppsättning, för att kunna slå på extraelementet även när jag inte är hemma.

Dock är det äldsta modellen Tellstick, och man får ingen feedback på om den verkligen slog på, men det syns ganska snabbt på tellstick termometern att det blir varmare inne.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det ska gå, tror t o m att jag har det så men aldrig använder, att Google home kan hantera IKEA-burken på håll.
Nu kommer en ny IKEA-burk som kanske kan själv.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det ska gå, tror t o m att jag har det så men aldrig använder, att Google home kan hantera IKEA-burken på håll.
Nu kommer en ny IKEA-burk som kanske kan själv.
Google kan mer än man tror ibland. Jag lade till den kinesiska spiondammsugaren till hemmanätet och Google Home och sa mest på skoj "Google, starta dammsugaren". Den startade. Den heter inte "dammsugaren" varket i nätverket eller i Google Home. Saker börjar bli smartare än de borde.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Google kan mer än man tror ibland. Jag lade till den kinesiska spiondammsugaren till hemmanätet och Google Home och sa mest på skoj "Google, starta dammsugaren". Den startade. Den heter inte "dammsugaren" varket i nätverket eller i Google Home. Saker börjar bli smartare än de borde.
Smart och smart :va Du kan ju börja fundera på vad du säger hemma och vilka ord som Siri, Alexa, Google etc lyssnar på. Säg nåt udda och kolla reklamen i ditt flöde :hihi .
Tänk sen på hur övervakad du är. :machinegu

En offline version av voice control kan ju vara bättre. :yoparty:hej

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Smart och smart :va Du kan ju börja fundera på vad du säger hemma och vilka ord som Siri, Alexa, Google etc lyssnar på. Säg nåt udda och kolla reklamen i ditt flöde :hihi .

Jag har märkt att ämnen som jag normalt sett inte bryr mig om som jag diskuterat ute på promenader dyker upp som reklam en vecka eller två senare tillräckligt ofta för att det verkar lite suspekt, utan att jag använt en dator för att söka på det eller något så jag misstänker starkt att androidmobiler tjuvlyssnar på allt med.
Min nästa mobil blir en linuxtelefon antagligen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har märkt att ämnen som jag normalt sett inte bryr mig om som jag diskuterat ute på promenader dyker upp som reklam en vecka eller två senare tillräckligt ofta för att det verkar lite suspekt, utan att jag använt en dator för att söka på det eller något så jag misstänker starkt att androidmobiler tjuvlyssnar på allt med.
Min nästa mobil blir en linuxtelefon antagligen.

Det är gjort jättemånga tester på det där, och ingen har kunnat framlägga några bevis för att mobilerna tjuvlyssnar.
Det skulle bli en jätteskandal om så vore fallet

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville

Det är klart att Google Home lyckas identifiera en känd modell av dammsugare som just dammsugare. Men ändå lite kul/skrämmande att det gick så lätt.

Givetvis har jag noterat att saker jag pratat med någon om (som jag inte normalt pratar om) "råkat" föreslås i diverse annonser efteråt. Jag har inga föreställningar om nåt annat än att hela mitt liv är kartlagt (och dessutom till stora delar fotodokumenterat, dammsugaren har ju en kamera "för att identifiera hinder" och jag sparar många av mina egna foton i molnet) av både Kommunistpartiet Kina och Google.

Jag är alldeles för bekväm för att ha ett hemligt privatliv.

(Tillägg: Det som faktiskt förvånar mig är snarare att Google så ofta missförstår vad jag försöker säga när jag faktiskt vill att den ska lyssna på vad jag säger.)

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det är gjort jättemånga tester på det där, och ingen har kunnat framlägga några bevis för att mobilerna tjuvlyssnar.
Det blev en ganska stor skandal när det visade sig att nån TV-apparat spelade in och skickade mer av uppsnappade konversationer till hemplaneten än vad som avsetts för att tolka röstkommandon, om jag inte minns alldeles fel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tveksam till att det skulle bli mycket av en skandal. Det är ju ingen som bryr sig om att Google, Facebook, Twitter etc spionerar på hela världen genom nyttiga idioter.

Och som exempel på att mobiler spionerar säger exempelvis Norton att de gör det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Precis. Inte konstigt att det var förbjudet för Edward Snowden (och alla andra på samma jobb) att ta med en privat mobiltelefon till jobbet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis. Inte konstigt att det var förbjudet för Edward Snowden (och alla andra på samma jobb) att ta med en privat mobiltelefon till jobbet.

Det gäller många jobb, inte minst för att man medvetet kan spela in och fotografera saker med dom, och Snowden lyckades ju sno med sig en del från jobbet också...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20221006_171905.jpg

Nu har kinesen kommit med ersättning kåpsettet till acen.

Är väll snart närmare 2 månader sedan biljäveln körde i sidan på hojen o mej. Men tro inte att Länsförsäkringar har hört av sig ännu?

IMG_20221006_171913.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ett hett tips är att det går att skapa nyckelkloner från bilder, så var lite försiktig med att lägga upp bilder på dina nycklar på internätet. Det här stället är nog relativt ofarligt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett hett tips är att det går att skapa nyckelkloner från bilder, så var lite försiktig med att lägga upp bilder på dina nycklar på internätet. Det här stället är nog relativt ofarligt.
En ren posörbild. Låsen byts innan solen hunnit gå ner bakom träden.
Härligt, grattis! Men garaget då? :arsele:krama
Inbyggt i huset! Visserligen får bara en bil plats, men jag kan gå direkt från tvättstugan in i varmgaraget utan att behöva klafsa en enda meter i snöslask och lera.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Såatteeh, jag köpte visst ett Radeon RX 6950 XT, och en Ryzen 7 5800X3D. Mest för att jag råkade hitta grafikkortet prissänkt med 30% för att lådan var öppnad. Och med det kortet var jag ju bara tvungen att skaffa en bättre CPU.
Och med en bättre CPU så kan jag ju ta och montera den där NH-D15 som legat i garderoben i 6 år eller nåt sånt. Och om jag monterar den så behöver jag nog byta de gamla skorrande fläktarna i chassit, så 4 120mm fläktar, och 1 140mm.
Men herrejävlar vad trångt det blev i lådan...
1665168934607.png

Mitt gamla 1080 Ti fick preciiiiiis plats där... Nu efter lite försiktigt klippande med plåtsaxen så får ju mitt nya gott om plats!

Och som sig bör, när jag plockade isär allt så ramlade plastbiten i SATA-disken av. Så det fick åtgärdas med att klippa en SATAkabel och löda på den på kontaktledarna som fladdrade i vinden.
Kanske borde byta disken.. ?
Äsch då, det kommer jag ha glömt bort till nästa gång! Vad är väl några terabyte trams mellan vänner? :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja jag tror på tomtar så ett par balanserade xlr i rent silver o ett par bnc i rent silver, dyrt som brännvin.

IMG_20221012_171515.jpgIMG_20221012_171536.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...