"Det här köpte jag idag!"-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fina prylar.
Är lite nyfiken hur har det gått med ditt hemmabygge? Har du kunnat provspela din skivspelare?
Nä det är en hel del små saker kvar, typ som en till 90% färdig caferäser med klippt elsystem o bara lite justering. ??

Tar mycket många timmar att justera o upptäcka nya saker som behöver modifieras, minsta lilla sak som inte rör sig nästan motståndslöst är ett bekymmer.

Helt klart ett väldigt mycket mer krävande projekt än vad jag trodde o hoppades det skulle vara.

Har fått en bra insikt varför bra skivspelare börjar runt 20-30,000 och väldigt bra runt 70,000 + sedan dom helt enormt fantastiskt bra som kan kosta dryga 500,000 zpänn?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä det är en hel del små saker kvar, typ som en till 90% färdig caferäser med klippt elsystem o bara lite justering. ??

Tar mycket många timmar att justera o upptäcka nya saker som behöver modifieras, minsta lilla sak som inte rör sig nästan motståndslöst är ett bekymmer.

Helt klart ett väldigt mycket mer krävande projekt än vad jag trodde o hoppades det skulle vara.

Har fått en bra insikt varför bra skivspelare börjar runt 20-30,000 och väldigt bra runt 70,000 + sedan dom helt enormt fantastiskt bra som kan kosta dryga 500,000 zpänn?
Förlåt en dum fråga, men... Hör man verkligen sådan skillnad att det motiverar priset?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Förlåt en dum fråga, men... Hör man verkligen sådan skillnad att det motiverar priset?
Skivspelare absolut det är en enorm skillnad på hur nålen linjerar i spåret.

Men ärligt så kommer man väldigt långt med en gammal Thorén eller lenco.

Bra avvibrering en bättre pickup o inte minst en bra nål.

Men det är lika svårt att motivera 5-7000 på en 15 mm lång metall pinne med en pygme diamant.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nejförfan, det undviker jag in i det sista :hihi
Klassiskt misstag.

Och det ger dig även möjligheten att spendera på nya saker, åtminstone underlättar det.

49ca02ae3a674d37c8134679c21c09f6.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nej.

Upp till en viss prisnivå, javisst, men sen är det bara pseudovetenskap och snobberi.

Hade det varit vetenskap skulle lyssnarsnobbarna kunna pricka in dom dyra kablarna 10 gånger av 10 i ett blindtest, eller rangordna skivspelarna rätt efter prisklass 10-500000kr i blindtest.

Men det gör dom inte.

Jag hade en bekant, som var bekant med en försäljare av Linn.
Dom hade en liten markering på stickproppen för vilket stift som skulle vara fas eller nolla, så linnförsäljaren kom hem till honom med en penna och kontrollerade vad som var fas eller nolla i vägguttaget och märkte upp det på sargen till uttaget.

Redan där, om man hör skillnad, varför då mäta med en penna?

När sedan Linnsäljaren gick på muggen så reste sig en annan kompis som är elektriker upp, gick till vägguttaget tog bort sargen och vände uttaget i dosan och satte tillbaka sargen som den satt tidigare.

När Linnförsäljaren kom tillbaka från muggen bad vi honom demonstrera skillnaden i ljud, och han spelade samma skiva flera gånger och vände stickproppen i uttaget och när han trodde den satt rätt hyllade han ljudet, när han trodde den satt fel klagade han.

Kompisen som hade blivit pålurad Linnanläggningen av säljaren sålde den strax efteråt.

Linnförsäljaren slutade umgås med oss efter det.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Köpte o köpte...... hämtade ut min främre Öhlinare till S:en från Kenneths idag. Blev riktigt glad, snabbt fixad service, bra pris o nu klickar inställningsringen igen - det gjorde den inte innan. Monterat o klart - nu är det dags att ta loss o lämna in den bakre också - sedan är hojen som ny (nästan.......)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är gjort jättemånga tester på det där, och ingen har kunnat framlägga några bevis för att mobilerna tjuvlyssnar.
Det skulle bli en jätteskandal om så vore fallet
Första indikationen kom for oss för några år sedan.
Exempel 1) Jag ringer upp min särbo som svarar i mobilen och börjar tala med mig. Plötsligt upptäcker hon att allt hon säger till mig i telefonen skrivs ut i Facebook på Androidplattan. Facebook som hon satt med när jag ringde.

Exempel 2) För ett par(?) år sedan sitter i ett väntrum och bläddrar i VI (Vi) . Vi är väl KF's tidning.
En artikel fångar mig. Det är två journalister som börjar misstänka att dom är avlyssnade.
Kommer överens om att ta en promenad och lämna mobilerna hemma.
Och under promenaden beslutar dom sig för att ta upp ett nytt ämne som dom aldrig brytt sig om förr. Jag minns inte vad men låt oss säga hundar. Så i fortsättningen ska dom prata mycket om hundar skaffa hund osv. men inte göra några sökningar på webben eller på något sätt på internet ta upp hundintresset. Utan bara tala om det.
Och så börjar annonserna för hundmat, hundgrejer att dyka upp i deras flöden efter nån tid.

Det var väl den här artikeln jag läste i Vi i väntrummet.
Citat: 2019 gjorde en frilansjournalist i tidningen Vi ett liknande experiment. Ingen sökte efter informationen och de två fick olika resultat. I första fallet såg hon inga annonser, men i det andra fallet fick hon reklam om de utvalda ämnena. slut citat
Hittar inte originalartikeln i Vi men den finns på webben så detta ovan från

Ett vanligt argument mot avlyssning är att kapaciten för detta inte finns.
Det finns inte möjlighet att avlyssna alla samtidigt.
Men min slutsats är av ovan två Exempel är att kapaciten för att ibland avlyssna finns.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ahhh, vad kostar den nuförtiden? 20kkr/kubiken?

Elpriserna är ju inte direkt trevliga för dom som har direktverkande el heller...
Jadu, ska jag vara ärlig så har jag inte fått räkningen än.
Men runt 23 var det väl på vårkanten redan, så säkerligen landar väl den här affären norr om 30 lök. Och till jul är det dags igen, om det blir kallt....

Nåja, det finns ju sms-lån om det kniper. :tummenupp

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det var två arbetskompisar som snackade golf på rasten. Sen kom det upp reklam om golfklubbor på min mobil och jag är absolut helt ointresserad av golf. Det kan jag inte förklara på annat än att mobilen har tjuvlyssnat

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var två arbetskompisar som snackade golf på rasten. Sen kom det upp reklam om golfklubbor på min mobil och jag är absolut helt ointresserad av golf. Det kan jag inte förklara på annat än att mobilen har tjuvlyssnat

Jag brukar aldrig prata om tamponger, men helt plötsligt får jag reklam om det...

Jag har nog aldrig fått reklam om något jag nyss har pratat om på något mystiskt sätt, Däremot har det slumpat sig att jag har sett reaklam om en sak och sedan har jag pratat om den efteråt, helt makalöst, dom styr mina tankar....

Eller så har du fått reklam om golfklubbor tidigare utan att tänka på det, men den här gången reagerade du och tyckte du att det var märkligt att du fick reklam om något som dom hade pratat om...

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Har fyra kameror på gården som spelar in dom senaste tre dygnen på en hårddisk.
Men jag utökade med en till som är uppkopplad till smart home så att fru och dotter kan spionera på hästarna.
Screenshot_20221014-211410.png

Bifogat

• Screenshot_20221014-211905~2.png
    Screenshot_20221014-211905~2.png
    68.5 KB · Visningar: 10

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har fyra kameror på gården som spelar in dom senaste tre dygnen på en hårddisk.
Men jag utökade med en till som är uppkopplad till smart home så att fru och dotter kan spionera på hästarna.
View attachment 477533
Du har alltså gjort så att frugan kan se vad du pysslar med när hon inte är hemma?
Är du säker på att du har tänkt riktigt klart?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Du har alltså gjort så att frugan kan se vad du pysslar med när hon inte är hemma?
Är du säker på att du har tänkt riktigt klart?
1. Nej jag köpte en kamera som hon kan övervaka sina hästar.
2. Mina saker är utspridd över ett par hundra meter på gården, nej hon lär knappast ha koll på vad jag gör med endast fem kameror och jag är inte heller i den sitsen att jag behöver motivera eller argumentera vare sig jag köper ett par handskar, en ny motorcykel eller en grävmaskin.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
1. Nej jag köpte en kamera som hon kan övervaka sina hästar.
2. Mina saker är utspridd över ett par hundra meter på gården, nej hon lär knappast ha koll på vad jag gör med endast fem kameror och jag är inte heller i den sitsen att jag behöver motivera eller argumentera vare sig jag köper ett par handskar, en ny motorcykel eller en grävmaskin.
Om du får för dig att sätta på grannkärringen då?
:glömdet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Klassiskt misstag.

Och det ger dig även möjligheten att spendera på nya saker, åtminstone underlättar det.

49ca02ae3a674d37c8134679c21c09f6.jpg
Misstag vet jag väl inte. Jag har bara aldrig varit intresserad av att skaffa kids, det har känts som alldeles för mycket ansvar/belastning och fördelarna är inget som lockat mig. Nu har min sambo kids sen tidigare äktenskap, och de tillfällen jag spenderar ihop med dem (varannan helg + lov) har bekräftat vad jag redan visste dvs att jag vill inte ha egna kids. Hennes går väl an, de är gulliga av och till och rentav kul att vara med stundtals men så fort jag känner mig mätt så kan jag säga åt henne att "nu vill de till mamma, kom och ta hand om dina barn nu" och sen kan jag gå och göra något annat :hihi

Ser inte vad det är ju köpt, barnrelaterat gissar jag? :va De summorna spenderar jag hellre på sånt jag tycker är kul, inte sånt som kids behöver/vill ha. Jag behöver å andra sidan ingen hjälp med att spendera mina pengar, så om ungar underlättar så är det nog tur att jag inte har några... :hihi

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej.

Upp till en viss prisnivå, javisst, men sen är det bara pseudovetenskap och snobberi.

Hade det varit vetenskap skulle lyssnarsnobbarna kunna pricka in dom dyra kablarna 10 gånger av 10 i ett blindtest, eller rangordna skivspelarna rätt efter prisklass 10-500000kr i blindtest.

Men det gör dom inte.

Jag hade en bekant, som var bekant med en försäljare av Linn.
Dom hade en liten markering på stickproppen för vilket stift som skulle vara fas eller nolla, så linnförsäljaren kom hem till honom med en penna och kontrollerade vad som var fas eller nolla i vägguttaget och märkte upp det på sargen till uttaget.

Redan där, om man hör skillnad, varför då mäta med en penna?

När sedan Linnsäljaren gick på muggen så reste sig en annan kompis som är elektriker upp, gick till vägguttaget tog bort sargen och vände uttaget i dosan och satte tillbaka sargen som den satt tidigare.

När Linnförsäljaren kom tillbaka från muggen bad vi honom demonstrera skillnaden i ljud, och han spelade samma skiva flera gånger och vände stickproppen i uttaget och när han trodde den satt rätt hyllade han ljudet, när han trodde den satt fel klagade han.

Kompisen som hade blivit pålurad Linnanläggningen av säljaren sålde den strax efteråt.

Linnförsäljaren slutade umgås med oss efter det.
Lite det jag misstänkte. Som du säger, är skillnaden tydligt hörbar borde man helt klart kunna pricka det per gehör och varken behöva mäta och än mindre missta sig på det sättet.

Jag köper att det kan vara skillnad på kvalitet och skit, lågbudget och lite mer high-end tror jag att man kan höra skillnad på. Men jag tror inte riktigt på att man skulle höra skillnad på en anläggning för 50 papp jämfört med en halv mille, om det nu är de storleksordningen som anses som prisförhållandet mellan fint och fantastiskt... Jag menar, även om själva spelaren är fin så ska väl allt annat också linjera? På en LP slits väl spåren för varje spelning, så efter ett antal varv kanske det inte spelar någon roll om ljudanläggningens nål kan plocka upp minsta nanometer? Hur är det sen med inspelningkvaliteten? Jag menar, i bästa fall kan man ju hoppas på 100% återgivelse så det kan ju aldrig bli bättre än hur bra skivan är inspelad... Minsta miss där kommer ju också återges i uppspelningen, så om inte studion spelat in med det absolut bästa du kan tänka dig så kan det väl aldrig löna sig att spela upp skivan på en anläggning som är vassare än studions inspelningshårdvara? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite det jag misstänkte. Som du säger, är skillnaden tydligt hörbar borde man helt klart kunna pricka det per gehör och varken behöva mäta och än mindre missta sig på det sättet.

Jag köper att det kan vara skillnad på kvalitet och skit, lågbudget och lite mer high-end tror jag att man kan höra skillnad på. Men jag tror inte riktigt på att man skulle höra skillnad på en anläggning för 50 papp jämfört med en halv mille, om det nu är de storleksordningen som anses som prisförhållandet mellan fint och fantastiskt... Jag menar, även om själva spelaren är fin så ska väl allt annat också linjera? På en LP slits väl spåren för varje spelning, så efter ett antal varv kanske det inte spelar någon roll om ljudanläggningens nål kan plocka upp minsta nanometer? Hur är det sen med inspelningkvaliteten? Jag menar, i bästa fall kan man ju hoppas på 100% återgivelse så det kan ju aldrig bli bättre än hur bra skivan är inspelad... Minsta miss där kommer ju också återges i uppspelningen, så om inte studion spelat in med det absolut bästa du kan tänka dig så kan det väl aldrig löna sig att spela upp skivan på en anläggning som är vassare än studions inspelningshårdvara? :va

Man köper ju givetvis specialpressade skivor från USA också, ingen vanlig jävla dyngvinyl....

Nyligen avslöjades en av "specialpressarna" av vinyl, någonstans i processen omvandlades ljudet digitalt och tillbaka till analogt, så dom hade lika gärna kunnat köpa en CD skiva....

Men massvis med folk hade köpt deras vinylskivor och spelat dom på svindyra entusiastanläggningar och hävdat att det var så mycket mer "levande" än att spela CD-skivor....

Jag gillar vinyl, men jag gillar inte snobberi

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...