Det är gjort jättemånga tester på det där, och ingen har kunnat framlägga några bevis för att mobilerna tjuvlyssnar.
Det skulle bli en jätteskandal om så vore fallet
Första indikationen kom for oss för några år sedan.
Exempel 1) Jag ringer upp min särbo som svarar i mobilen och börjar tala med mig. Plötsligt upptäcker hon att allt hon säger till mig i telefonen skrivs ut i Facebook på Androidplattan. Facebook som hon satt med när jag ringde.
Exempel 2) För ett par(?) år sedan sitter i ett väntrum och bläddrar i VI (Vi) . Vi är väl KF's tidning.
En artikel fångar mig. Det är två journalister som börjar misstänka att dom är avlyssnade.
Kommer överens om att ta en promenad och lämna mobilerna hemma.
Och under promenaden beslutar dom sig för att ta upp ett nytt ämne som dom aldrig brytt sig om förr. Jag minns inte vad men låt oss säga hundar. Så i fortsättningen ska dom prata mycket om hundar skaffa hund osv. men inte göra några sökningar på webben eller på något sätt på internet ta upp hundintresset. Utan bara tala om det.
Och så börjar annonserna för hundmat, hundgrejer att dyka upp i deras flöden efter nån tid.
Det var väl den här artikeln jag läste i Vi i väntrummet.
Citat: 2019 gjorde en frilansjournalist i tidningen Vi ett liknande experiment. Ingen sökte efter informationen och de två fick olika resultat. I första fallet såg hon inga annonser, men i det andra fallet fick hon reklam om de utvalda ämnena. slut citat
Hittar inte originalartikeln i Vi men den finns på webben så detta ovan från
Många oroas över att bli övervakade via mobilen eller datorn. Och kanske är det inte så konstigt. Ibland dyker det upp annonser i telefonen om något du
tidningensyre.se
Ett vanligt argument mot avlyssning är att kapaciten för detta inte finns.
Det finns inte möjlighet att avlyssna alla samtidigt.
Men min slutsats är av ovan två Exempel är att kapaciten för att ibland avlyssna finns.