Att man inte skulle höra skillnad på 50,000 o 500,000 anläggning.Man köper ju givetvis specialpressade skivor från USA också, ingen vanlig jävla dyngvinyl....
Nyligen avslöjades en av "specialpressarna" av vinyl, någonstans i processen omvandlades ljudet digitalt och tillbaka till analogt, så dom hade lika gärna kunnat köpa en CD skiva....
Men massvis med folk hade köpt deras vinylskivor och spelat dom på svindyra entusiastanläggningar och hävdat att det var så mycket mer "levande" än att spela CD-skivor....
Jag gillar vinyl, men jag gillar inte snobberi
Mjo det är jag ganska säker på att man gör.
Men som jag skrev tidigare om att dom gjorde ett blind test mellan Forsell air o en dock rejält modifierad lenco 75.
Och iprincip alla tyckte lenco lät bättre som lyssnade på dessa.
Ljud är vibrationer o det finns ju oändligt med variationer som kan o påverkar dessa vibrationer.
Att som jag köpa silver kablar, bättre ljud vet ej men det är kul o jag har råd. Sedan blir en del vänner så jävla avis så bara det är värt en hel del.
Det som jag tror påverkar mest på en vinyl är pickupen, s förmåga att sväva så friktionsfritt o viktlöst den kan så nålen kan jobba med det den skall göra så obehindrat som möjligt.
Om nålen sedan pga pris återger mera info vet jag ej, personligen rullar en ortofon 2M röd och jag har lånat en 2M brons, jag hör ingen skillnad på mina grejor om sedan någon är kapabel att höra uppåt 28 khertz som brons kan återge tror jag ej, men den kan.
Så visst dom 900 för 2M röd kontra 4000-5000 för 2M brons kanske funkar på något annat än mina saker..
Har man sedan konstant pipande i öronen o ca 65-70% av hörseln kvar kanske det inte är så stor idé att köpa herre jösses jätte dyra saker heller?