"Det här köpte jag idag!"-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Man köper ju givetvis specialpressade skivor från USA också, ingen vanlig jävla dyngvinyl....

Nyligen avslöjades en av "specialpressarna" av vinyl, någonstans i processen omvandlades ljudet digitalt och tillbaka till analogt, så dom hade lika gärna kunnat köpa en CD skiva....

Men massvis med folk hade köpt deras vinylskivor och spelat dom på svindyra entusiastanläggningar och hävdat att det var så mycket mer "levande" än att spela CD-skivor....

Jag gillar vinyl, men jag gillar inte snobberi
Att man inte skulle höra skillnad på 50,000 o 500,000 anläggning.
Mjo det är jag ganska säker på att man gör.

Men som jag skrev tidigare om att dom gjorde ett blind test mellan Forsell air o en dock rejält modifierad lenco 75.

Och iprincip alla tyckte lenco lät bättre som lyssnade på dessa.

Ljud är vibrationer o det finns ju oändligt med variationer som kan o påverkar dessa vibrationer.

Att som jag köpa silver kablar, bättre ljud vet ej men det är kul o jag har råd. Sedan blir en del vänner så jävla avis så bara det är värt en hel del.

Det som jag tror påverkar mest på en vinyl är pickupen, s förmåga att sväva så friktionsfritt o viktlöst den kan så nålen kan jobba med det den skall göra så obehindrat som möjligt.

Om nålen sedan pga pris återger mera info vet jag ej, personligen rullar en ortofon 2M röd och jag har lånat en 2M brons, jag hör ingen skillnad på mina grejor om sedan någon är kapabel att höra uppåt 28 khertz som brons kan återge tror jag ej, men den kan.

Så visst dom 900 för 2M röd kontra 4000-5000 för 2M brons kanske funkar på något annat än mina saker..

Har man sedan konstant pipande i öronen o ca 65-70% av hörseln kvar kanske det inte är så stor idé att köpa herre jösses jätte dyra saker heller?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En andrabil.

Volvo v50 2008 etanol. Billig i skatt iaf.

Får se hur många parkeringsskador man får nu när man vant sig vid sensorer både fram och bak? ?

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Det var två arbetskompisar som snackade golf på rasten. Sen kom det upp reklam om golfklubbor på min mobil och jag är absolut helt ointresserad av golf. Det kan jag inte förklara på annat än att mobilen har tjuvlyssnat
För ett par år sedan.
Jag och frun sitter och diskuterar om när Bingolotto börjar.
Dottern då 15år som aldrig spelat något Lotto överhuvudtaget tar upp sin telefon och skriver B när telefonen föreslår "När börjar Bingolotto"

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hoppas att du har mer än tre ackar...... Vinkelsliparna är väldigt energikrävande men attans lätthanterliga.
Jag har två stycken men köper en till om det behövs.
Dessa prylar ryms inom mitt företag då jag köper dom momsfritt.
Haft behovet när jag kör mobil arborrning, svetsen är på ett uttag och arborrutrustningen på ett annat så då är det ofta slut uttag för mer saker.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har två stycken men köper en till om det behövs.
Dessa prylar ryms inom mitt företag då jag köper dom momsfritt.
Haft behovet när jag kör mobil arborrning, svetsen är på ett uttag och arborrutrustningen på ett annat så då är det ofta slut uttag för mer saker.
A och O är det gäller batteri vinkelslipar är att man väljer dom tunnaste skivorna 0,8-1mm så håller batterierna helt ok. Kör hilti batteri vinkelslip o ca 15-20 min kapa de får man ut av ett batteri 5,2 amp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade ett oanvänt exemplar av Lidls (ö)kända plasmaskärare på marketplace för 20% under nypris. Maskinen har faktiskt fått överväldigande positiva recensioner, verkar väldigt bra för pengarna så en ny maskin för under nypris kände jag att jag bara var tvungen att testa och se om den duger till nåt.
Parkside plasmaskärare B3.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hittade ett oanvänt exemplar av Lidls (ö)kända plasmaskärare på marketplace för 20% under nypris. Maskinen har faktiskt fått överväldigande positiva recensioner, verkar väldigt bra för pengarna så en ny maskin för under nypris kände jag att jag bara var tvungen att testa och se om den duger till nåt.
View attachment 477803

Vad jag har hört så är den bra.

Bara man har rimliga förväntningar på en plasmaskärare i den storleks/prisklassen.
Det är inte en sån dom har dom som skär av armen på en Åkerman H12 på en minut....

Men till plattjärn och hobbytjock balk funkar den utmärkt vad jag har hört.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
View attachment 477803
Vad kosta den, nyfiken ???

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
View attachment 477803
Efter en första test så vet jag att den inte klarar 12 mm vinkeljärn...... :hihi
Fick reseta 16A säkringen (dvärgbrytare, förmodligen snabb) ett flertal ggr innan jag kapade med vinkelslipen och två skivor.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad jag har hört så är den bra.

Bara man har rimliga förväntningar på en plasmaskärare i den storleks/prisklassen.
Det är inte en sån dom har dom som skär av armen på en Åkerman H12 på en minut....

Men till plattjärn och hobbytjock balk funkar den utmärkt vad jag har hört.
Jo, jag har sett ett antal recensionsvideor på tuben och i princip alla verkar vara extremt positivt överraskade över hur bra den fungerar med tanke på hur smidig den är och vad den kostar. Jag tror den ska passa mina behov väl, kom på för en tid sedan när jag försökte göra hål i centimetertjockt plattjärn att en plasmaskärare hade varit smidigt och något grövre sysslar jag inte med särskilt ofta så det ska nog bli bra :) Den ska ju klara upp till 12mm stål, jag har sett 10mm demonstreras och det ser ju ut att gå som genom smör med sjysta snitt.
Vad kosta den, nyfiken ???
1500 kostade de nya i butik, jag gav 1200 för min "begagnade" (oanvänd, inte ens uppackad) :tummenupp

Efter en första test så vet jag att den inte klarar 12 mm vinkeljärn...... :hihi
Fick reseta 16A säkringen (dvärgbrytare, förmodligen snabb) ett flertal ggr innan jag kapade med vinkelslipen och två skivor.
Jag får testa och se vad den går för, jag tror inte jag kommer använda den till något grövre än 10mm och det har jag sett prov på att den klarar så isåfall duger det för mig:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år