"Det här köpte jag idag!"-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Batteridriven häcksax.
Ytterligare en sladdriven trädgårdsmaskin kan nu pensioneras.
Bra pris på granngården.
8079ebf22fedc27d93a26a8cf615a4ce.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Batteridriven häcksax.
Bra pris på granngården.

Hmmm, det var ju faktiskt jävligt biliigt…
Frågan om min bensinare ska pensioneras oxå?
Synd att det inte låter sig testas nu annars vore kul med ett utlåtande!
Är den lätt?
Återkommande pris?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Batteridriven häcksax.
Bra pris på granngården.

Tack för tipset, det var verkligen billigt ja :tummenupp Batteri ingick dessutom. Bra pris på andra ryobimaskiner också just nu, passade på att klicka hem både din häcksax och en grästrimmer :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Hmmm, det var ju faktiskt jävligt biliigt…
Frågan om min bensinare ska pensioneras oxå?
Är den lätt?
Återkommande pris?
Känns bra även om erfarenheten begränsas till lite torrkörande i garaget. Känns inte speciellt tung. Egronomin är bra.
Priset är nog säsongsavslutningspris som jag har förstått det.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Är den lätt?

Passade på att köra den biten av grannens häck som han inte riktigt kommer åt.
Klipper bra. Något tyngre än sladdmaskinen.
Fantastiskt skönt att slippa sladden.
Nöjd, fast djupare test får vänta till maj eller så...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Passade på att köra den biten av grannens häck som han inte riktigt kommer åt.
Klipper bra. Något tyngre än sladdmaskinen.
Fantastiskt skönt att slippa sladden.
Nöjd, fast djupare test får vänta till maj eller så...

Jag såg något på SVT om att någon kommun hade övergått till elektriska lövblåsare, batteridrivna sådana, och påstod att lövblåsarna hade blivit lättare än dom bensindrivna.

Sen såg jag klippet, dom hade batteri-ryggsäckar, klart att biten dom håller i handen blir lättare då....

Men tanken är ju god, en meter sladd mellan batteripacket och maskinen skulle ju ge en otroligt lätt häcksax att vifta runt med utan att vara ivägen samtidigt som man kan ha ett stort batteri i bältet eller på ryggen för bra effekt/lång uthållighet

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag såg något på SVT om att någon kommun hade övergått till elektriska lövblåsare, batteridrivna sådana, och påstod att lövblåsarna hade blivit lättare än dom bensindrivna.

Sen såg jag klippet, dom hade batteri-ryggsäckar, klart att biten dom håller i handen blir lättare då....

Men tanken är ju god, en meter sladd mellan batteripacket och maskinen skulle ju ge en otroligt lätt häcksax att vifta runt med utan att vara ivägen samtidigt som man kan ha ett stort batteri i bältet eller på ryggen för bra effekt/lång uthållighet
Ja, batteridrivna maskiner är i stort sett bra. Tekniken har gått framåt.

Jag köpte ny motorsåg för ett år sedan. Tittade, klämmde och kände på Husqvarnas flesta sågar.
Även om mitt behov är såpass begränsat att jag skulle klara mig med en batterisåg blev det en bensinsåg.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En pluttig ficklampa att ha i verktygsväskan när jag promenerar mycket mellan byggnaderna på gården i mörkret, eller om det är mörkt när man pysslar med något.
DSC_0744.JPG
(morakniv för skala)

En Ledlenser P2R Core, 120 lumen, och ett stort fett kvitto på att det är skillnad på China-billig "lumen" och märkningen på en kvalitetslampa. Liten instegsmodell detta, men skillnaden mot min stora, dyrare, "eget varumärke" med "1000 lumen" är inte stor...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
D
Ja, batteridrivna maskiner är i stort sett bra. Tekniken har gått framåt.

Jag köpte ny motorsåg för ett år sedan. Tittade, klämmde och kände på Husqvarnas flesta sågar.
Även om mitt behov är såpass begränsat att jag skulle klara mig med en batterisåg blev det en bensinsåg.

Det går trots allt fortare att tanka än att ladda. Inte oväsentligt när man vill bli klar innan mörkret sluter sig om det man håller på med.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
D

Det går trots allt fortare att tanka än att ladda. Inte oväsentligt när man vill bli klar innan mörkret sluter sig om det man håller på med.
Visst är det så. Motorsågen körs nästan uteslutande i fält. Då sågar man tills man är klar. Att ha med en dunk aspen är en baggis.
Hemma kan man köra häcksaxen och gå in och dricka en kopp kaffe medan man laddar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
D

Finns ju flera batterier, jag hinner nog byta 15 batterier på makita innan du har tankat. Stilen 262c-mhar inte gjort ett varv sedan makita kom in i garaget.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Finns ju flera batterier, jag hinner nog byta 15 batterier på makita innan du har tankat. Stilen 262c-mhar inte gjort ett varv sedan makita kom in i garaget.
Antar att du har Makitas motorsåg med dubbla batterier. Har faktiskt kikat lite på den då jag har många andra makitamaskiner och en hel del batterier.
Hur står den sig i fält? Skulle kunna föreställa mig att du har har dubbla 5 ah batterier på den. Hur länge räcker det?
Säg att du fäller en björk. 30 cm diameter på stammen. Hur långt hinner du i fällande, kvistande och sågande i kubbar?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Antar att du har Makitas motorsåg med dubbla batterier. Har faktiskt kikat lite på den då jag har många andra makitamaskiner och en hel del batterier.
Hur står den sig i fält? Skulle kunna föreställa mig att du har har dubbla 5 ah batterier på den. Hur länge räcker det?
Säg att du fäller en björk. 30 cm diameter på stammen. Hur långt hinner du i fällande, kvistande och sågande i kubbar?

Du fäller lätt 3-4 30 cm träd med kvistning o aptering på 2 batterier.

Jag har ett 15" 1,5mm svärd o kör större än så o då klarar jag nästan 2 40-50cm granar på battetiernaIMG_20221113_093112.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Har också funderat på batterisåg men Ryobi är ju så otroligt korkade att deras 36v serie nyttjar andra batterier istället för att bara använda två 18v, så jag sket i det. Hur fan tänker man när man kör konceptet "samma batteri till varje maskin" och så tillverkar man maskiner som man måste köpa ytterligare en uppsättning batterier till? Det förtar ju hela poängen :va Kan man lösa det med någon slags adapter tro?...

Edit: Verkar som att man kan det! Läste runt lite på olika forum och tydligen är det en del folk som byggt adaptrar för att köra 2x18v i serie på 36v maskinerna och enligt skribenterna så har det funkat utan problem i många år... Borde ju kunna gå att designa en smidig hållare och 3d-printa tänker jag...

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har också funderat på batterisåg men Ryobi är ju så otroligt korkade att deras 36v serie nyttjar andra batterier istället för att bara använda två 18v, så jag sket i det. Hur fan tänker man när man kör konceptet "samma batteri till varje maskin" och så tillverkar man maskiner som man måste köpa ytterligare en uppsättning batterier till? Det förtar ju hela poängen :va Kan man lösa det med någon slags adapter tro?...

Edit: Verkar som att man kan det! Läste runt lite på olika forum och tydligen är det en del folk som byggt adaptrar för att köra 2x18v i serie på 36v maskinerna och enligt skribenterna så har det funkat utan problem i många år... Borde ju kunna gå att designa en smidig hållare och 3d-printa tänker jag...
Finns att beställa batteri adaptrar på Ebay o tradera

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Finns att beställa batteri adaptrar på Ebay o tradera
Tack för tipset :tummenupp Men jag ska nog ändå se om jag inte kan printa en egen lösning. Det är ju sedan gammalt fastställt bortom allt rimligt tvivel att jag är snubben som simmar över tre floder för att hämta vatten :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år