"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Går även att ringa rikssamtal med den o sånt.

Nu förstår du väl?

Är du säker på att det går att ringa rikssamtal?
Måste du slå riktnummer först och vänta på hackad ton innan du slår abbonentnummer?

Eller trycker du tonknapp väntar på "till vilket nummer?" och säger åt operatörern att koppla?
(ja så gammal är jag)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ofta försökt ligga i framkant av mobiltelefonitekniken, men nu bryr jag mig inte längre, den billigaste androidtelefonen på marknaden känns rapp och gör allt jag begär av den, och priserna på premium-mobilerna känns absolut löjliga i dag.

Jag kanske ändrar mig om rullskärmarna blir bra, men dom vikbara imponerar inte på mig

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nu fråga jag säljaren efter avslutat köp om detta var den bästa luren just nu o det tyckte iaf han.

I övrigt håller jag med dig o tänker väl ganska lika trots allt men jag berättigar mina "high-end" med att jag inte köper dom så ofta. Förra luren, fortfarande fullt fung. och nöjd med den, köpte jag när den kom hösten 2019. 3 1/2 år senare känns det inte så blodigt då :) Sen spottar naturligtvis tillverkaren ut modeller varje år men år 20, 21 och 22 imponera inte på mig medan 2023 kändes rätt.

Sen fick jag en helt ok deal över disk och bättre än vad ett statiskt onlineköp erbjöd, alltid bra att bryta arm med säljare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag bytte telefon 2014 och 2017 och hade jag inte rivit ner telefonen från 2014 i golvet så att skärmen sprack hade jag med största sannorlikhet använt den än....

Den klarar fortfarande allt jag kräver av en telefon, och den hade fantastisk batteritid.
Den jag köpte 2017 verkar ha tappat batteri, eller blivit törstigare av någon uppdatering.

Nästa telefon blir antingen det billigaste, eller en "rugged"
Tidigare har dom tåliga telefonerna alltid haft gammal/dålig hårdvara och slöa skärmar, men nu är även dom bra nog

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Meh.. du ser väl att det är text och ett svart tryck på den svarta kartongen i form av en mobil?

Men eftersom du ska krångla, då:

Motorn

galaxy-s23-ultra-highlights-performance-snapdragon-s.jpg

Batteri

5000 mAh testat av externt laboratorium enligt IEC 61960 med nominell kapacitet på 4855 mAh

Kameror

Ex. fiffig funktion, genom att klicka konstellationsikonen i Expert RAW går det att ta nattfotografi med 10 minuters exponering och AI-segmentering som får fram klarhet hos ex. månen. Kändes viktigt.

Går även att ringa rikssamtal med den o sånt.

Nu förstår du väl?
Sjukt bra grej den svarta saken således?
Hade den ett namn då jag letar efter en beg huawei p30 pro som har en svårslagen kameradel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag bytte telefon 2014 och 2017 och hade jag inte rivit ner telefonen från 2014 i golvet så att skärmen sprack hade jag med största sannorlikhet använt den än....

Den klarar fortfarande allt jag kräver av en telefon, och den hade fantastisk batteritid.
Den jag köpte 2017 verkar ha tappat batteri, eller blivit törstigare av någon uppdatering.

Nästa telefon blir antingen det billigaste, eller en "rugged"
Tidigare har dom tåliga telefonerna alltid haft gammal/dålig hårdvara och slöa skärmar, men nu är även dom bra nog
Jag bytte till rugged för en drös år sedan. Ska man ändå hålla på och fåna med fodral för att de inte ska vara ömtåliga snöflingor kan man lika gärna köpa en telefon som är byggd för att hålla.
Dessutom har de jag köpt varit "lätta" att byta batterier i. Dvs, allt är skruvat, inte limmat och hyfsat lätt att jobba med.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
IMG_20230211_182751.jpg
Blev en eltandborste.
Hört att man kommer åt bra längre bak i munnen och med tanke på att dagens tandläkare är i princip omöjlig att få tid hos och när man väl lyckas så är det allt annat än gratis så jag tänkte försöka förebygga att behöva använda mig av den vården.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kanon!
Ja, jag har sett att den fått bra kritik så väldigt intresserad. :)
Har inte jättemycket att jämföra med, men det blir vasst och den är ruggigt bra på att hålla vinkeln perfekt. Så med lite övning går det fort som fan att skärpa upp knivarna. Både köksknivar och andra... Tung och stabil så det går smidigt att dra kniven utan att behöva hålla i slipen hårt.
IMG_20230210_081434634.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har inte jättemycket att jämföra med, men det blir vasst och den är ruggigt bra på att hålla vinkeln perfekt. Så med lite övning går det fort som fan att skärpa upp knivarna. Både köksknivar och andra... Tung och stabil så det går smidigt att dra kniven utan att behöva hålla i slipen hårt.
View attachment 480906
Har provat det klassiska tomattestet. En kniv som känns hyfsat vass provar jag att skära ringar med utan att ta i eller såga i början. Händer inget. Slipar med 6-7 drag i slipen och torkar av metallfliset och skär sedan direkt genom tomaten. Som rakblad...

Det får man visserligen med bryne eller andra verktyg också, men här är vinkeln perfekt och det går fort. Skitnöjd med resultatet. Slipen kostar ju en liten slant, men det får det vara värt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kunde du inte bara satt ditt ett extra nitlås och kapa på rätt ställe?
Nitlås är ju dödssäkert! :)
Lite nyfiken på hur det går till.
Exempel har en kedja med 99 länkar plus nitlåset dvs totalt 100 länkar.
Behöver en kedja på 102 länkar !
Hur gör man för att förlänga kedjan genom att kapa och sätta dit extra nitlås ?
Eftersom till varje nitlås behövs också en smal länk.
Svarar själv... tar från den avkapade biten en smal länk.
Och sätter där nitlåset ska sitta två nitlås på var sin sida om en smallänk...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 480906
Den där kniven till höger på fotot, är det en Fairbarn fighting knife ?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Lite nyfiken på hur det går till.
Exempel har en kedja med 99 länkar plus nitlåset dvs totalt 100 länkar.
Behöver en kedja på 102 länkar !
Hur gör man för att förlänga kedjan genom att kapa och sätta dit extra nitlås ?
Eftersom till varje nitlås behövs också en smal länk.
Svarar själv... tar från den avkapade biten en smal länk.
Och sätter där nitlåset ska sitta två nitlås på var sin sida om en smallänk...
Nu redde vi ut det med kedjan tidigare. Jag trodde att han kapat en ny kedja för kort. Det var den gamla han kapade.
Om det hade varit en ny kedja och om han kapat bort tillräckligt många länkar så hade det gått att sätta dit ett kedjelås och skarva kedjan till rätt längd.
Jag har kapat många nya kedjor då jag fått längre kedja än jag beställt eller för att rätt längd inte fanns hemma. Jag har aldrig kapat för kort.
Senast jag kapade en gammal sliten kedja var nog på flakmoppen. Då körde jag ibland med ”halvlänk”, dvs bred i ena änden och smal i andra änden. Halvlänken sparades sedan till nästa kedja.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati