"Det här köpte jag idag!"-tråden

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Var inne på Gubbtema idag i ett helt annat ärende och tog som vanligt en sväng förbi den sorgligt krympande avdelningen för mc-pryttlar. De har fått in den ”röda” racingoljan igen efter nåt gästspel med nåt gråbrunt elände. Jag blev glad och tjöpte en, enligt den samlade expertisen så funkar den fint till FJRen som är lite klonkig i lådan.
959C994D-1645-4F53-94F2-AC73A9B82989.jpeg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Var inne på Gubbtema idag i ett helt annat ärende och tog som vanligt en sväng förbi den sorgligt krympande avdelningen för mc-pryttlar. De har fått in den ”röda” racingoljan igen efter nåt gästspel med nåt gråbrunt elände. Jag blev glad och tjöpte en, enligt den samlade expertisen så funkar den fint till FJRen som är lite klonkig i lådan.
View attachment 482623
Det är många saker som bara är på gästspel där. Jaktkläder köpte jag där och låskistor med hakregel (de har dock kvar allt utom just kistorna). LED-lampor byts ut en gång i kvartalet, mot nya varianter, så man ska alltid köpa ett dussin när man ändå håller på.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Det är många saker som bara är på gästspel där. Jaktkläder köpte jag där och låskistor med hakregel (de har dock kvar allt utom just kistorna). LED-lampor byts ut en gång i kvartalet, mot nya varianter, så man ska alltid köpa ett dussin när man ändå håller på.
Jo, så är det ju, tyvärr. Ett föränderligt sortiment som styrs av bästsäljande, hittar man något vettigt är det bäst att köpa på sig innan det försvinner.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Eftersom Ducati valt att förlägga USB uttaget (1A enligt vad jag hittat) under sitsen, var det tvunget att hitta en ny extern laddport.
Köpte Quadlock fästet under vintern och såg nu att de även har en laddare :)

En sådan gick det bli, endast 2A men den bör orka hålla igång telefonen (OnePlus 10pro) även med GPS igång.
Screenshot_2023-04-05-04-56-25-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Sen blev det inköp av ett helt nytt Hammock kit, de prylar jag använt funkar till +5, kanske 0 men vid -5 blev jag så nedkyld att jag fick avbryta sovandet.

DD Frontline hammock, Urbergs 3 säsongs säck och isolerade liggunderlag.
Aldrig testat Urbergs grejer, får se om det är bra eller dåligt. Vikten är hög, packvolym inte speciellt liten men den bör klara svensk Vårt/höst.
Allting blir nog bättre än den snart 40år gamla fjällräven Naimak (-15) som legat i sin kompressionspåse i 30år. Trots torktumling m.m. har den ett loft (fluffighet) som en pappkasse och en packvolym om 28 liter :(
Hammocken är också ett test, har en underquilt men vill testa med dubbelbotten och liggunderlag. I värsta fall får jag hänga dit Underquilten också.
Screenshot_2023-04-05-05-12-52-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpgScreenshot_2023-04-05-05-10-30-90_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpgScreenshot_2023-04-05-05-09-33-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom Ducati valt att förlägga USB uttaget (1A enligt vad jag hittat) under sitsen, var det tvunget att hitta en ny extern laddport.
Köpte Quadlock fästet under vintern och såg nu att de även har en laddare :)

En sådan gick det bli, endast 2A men den bör orka hålla igång telefonen (OnePlus 10pro) även med GPS igång.

Var det inte OnePlus som var kinkiga som fan med laddningen och bara laddade med 0.5A från allt annat än sina egna laddare?
Jag vet att dom labbade med egna snabbladdningsprotokoll som inte funkade med andras.

(jag har två generationer OnePlus med olika snabbladdning)

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Var det inte OnePlus som var kinkiga som fan med laddningen och bara laddade med 0.5A från allt annat än sina egna laddare?
Jag vet att dom labbade med egna snabbladdningsprotokoll som inte funkade med andras.

(jag har två generationer OnePlus med olika snabbladdning)
Inte vad jag vet, kanske tidigare modeller? Min tar laddning från allt mellan en gammal 1A laddare till 75W laptop trafo, laddar fullt på 15-20minuter med den sista (upplevt iaf).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det visar sig att surfplattan jag fick är full med virus och trojaner, jag blåste den tom när den började ha batteri nog, men skiten har infekterat ominstallationsfilerna så den kommer tillbaka varje gång.
Den krashar google play store om man söker på antivirus eller malware removers, allt annat går att söka på.
Jag lyckades ladda ner en apk som installerades men då var det fel version till Android 4.4.2 som plattan har.

Jag vet inte om jag ids jävlas mera med den, det lär ska gå att sideloada Android Nougat (7. nånting) men jag vet inte om det skulle hjälpa heller, skiten kanske är kvar ändå?

Det är nog en brevpress.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det visar sig att surfplattan jag fick är full med virus och trojaner, jag blåste den tom när den började ha batteri nog, men skiten har infekterat ominstallationsfilerna så den kommer tillbaka varje gång.
Den krashar google play store om man söker på antivirus eller malware removers, allt annat går att söka på.
Jag lyckades ladda ner en apk som installerades men då var det fel version till Android 4.4.2 som plattan har.

Jag vet inte om jag ids jävlas mera med den, det lär ska gå att sideloada Android Nougat (7. nånting) men jag vet inte om det skulle hjälpa heller, skiten kanske är kvar ändå?

Det är nog en brevpress.
Cyanogenmod passar utmärkt för gamla härken. Blir hyfsat användbara efter det .. men det kräver lite tålamod och mycket söka på nätet efter hur (inkl rootning).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cyanogenmod passar utmärkt för gamla härken. Blir hyfsat användbara efter det .. men det kräver lite tålamod och mycket söka på nätet efter hur (inkl rootning).

Rootning är inget problem, men att sitta och tjafsa med datorer och sladdar och föra över filer och reboota tusen gånger orkar jag fan inte, om jag inte är 100% garanterad att det funkar på första försöket.

Jag hade en tidig OnePlus One telefon med ren Cyanogenmod på, det var en otroligt trevlig upplevelse.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rootning är inget problem, men att sitta och tjafsa med datorer och sladdar och föra över filer och reboota tusen gånger orkar jag fan inte, om jag inte är 100% garanterad att det funkar på första försöket.

Jag hade en tidig OnePlus One telefon med ren Cyanogenmod på, det var en otroligt trevlig upplevelse.
Plus att om viruset sitter i någon firmware kan det vara omöjligt att bli av med.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Biltema LiFePO4 5Ah LTZ14S

1681292948451.png

Batteriet hade dött i min Honda. Det tog laddning, men det fanns ingen effekt att hämta.
Hade tänkt att köpa ett fint Yuasa, men ibland är nyfikenheten större än förnuftet.

Läste här på forumet att Shido tillverkar biltemas LifePo4-batterier, sedan dubbelkollade jag specifikationer, alla värden såg identiska ut.

Läste på mig om att blybatterier kan använda cirka 50% av angiven Ah medan LifePO4-batterier klarar 80%.

Yuasa YTZ10S - 9.1Ah, effektivt 4.55Ah
Biltema Gel - 8.6Ah, effektivt 4.3Ah (nuvarande batteri som en hjälte löste)
Shido LTZ10S - 4Ah, effektivt 3.2Ah.
42% mer energi i Yuasa-batteriet känns som för stor skillnad.

Så jag kollade om storleken större, LTZ14S (5Ah), skulle passa. Japp, samma yttermått, samma terminaler. 5Ah motsvarar 4Ah effektivt, så nu har Yuasa-batteriet bara 14% mer energi, en hanterbar skillnad. Det större batteriet kunde också leverera betydligt mer effekt, det skadar inte om det är svalare ute.

Batteriladdare 12v 4A
1681294112789.png
Biltemas motsvarighet till CTEK, med stöd för LifePo4, AGM och gel/syra.

Denna laddaren har likt CTEK ett 8-stegs laddprogram med olika cykler, men trots att laddaren har en display kan man inte se i vilket steg den befinner sig. Låter inte så intelligent.

Vill man betala 1100kr istället för 300kr har även CTEK en laddare med stöd för LifePo4, men då kan den inte ladda blybatterier istället. :gnissla

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tror du att du skulle kunna skriva en liten recension på den när du testat den? Vi är tre stycken som sneglat på de där men inte "vågat" ta steget ännu ?
Finns två recensioner här.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tror du att du skulle kunna skriva en liten recension på den när du testat den? Vi är tre stycken som sneglat på de där men inte "vågat" ta steget ännu ?
Har bara testat den i köket ännu.
Man får ta i lite för att sätta på stolstyget/materialet. Likaså mattan under, den som hindrar att fötterna sjunker ner i underlaget. Inget konstigt, det ger nog med sig.
Är den skön då? Japp!
Svårt att komma upp? Nej.
Några gubbstånk? Nej.
Kommer den att hålla? Det tror jag.
(189 cm och 87 kg.)

Jag får återkomma om kvalitén.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag har en likande Amazon-stol för 300 spänn. Funkar hur bra som helst. Men som fullvuxen får man vara lite försiktig när man sätter sig ner.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För något år sedan letade jag ju en friluftsklocka av smart modell. Slutade med att jag köpte en friluftsklocka av dum modell (Casio PRO-TREK 270) när jag insåg att de smarta behövde laddas stup i kvarten.

Kunde inte vara mer nöjd faktiskt.

Trodde jag. Igår lanserades nämligen Garmin Instinct 2X (och 2X Tactical). Alla funktioner jag vill ha OCH oändligt batteri om man nu ger den lite sol då och då. Även med GPS aktiverad. Och en mängd bonusfinesser som ficklampa osv.
Dessutom kostar den mindre än hälften av Garmins fräsiga modeller. Karta och färgskärm får man klara sig utan, men det gäller även laddare alltså. Dealbreaker.

Så jag beställde en.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För något år sedan letade jag ju en friluftsklocka av smart modell. Slutade med att jag köpte en friluftsklocka av dum modell (Casio PRO-TREK 270) när jag insåg att de smarta behövde laddas stup i kvarten.

Kunde inte vara mer nöjd faktiskt.

Trodde jag. Igår lanserades nämligen Garmin Instinct 2X (och 2X Tactical). Alla funktioner jag vill ha OCH oändligt batteri om man nu ger den lite sol då och då. Även med GPS aktiverad. Och en mängd bonusfinesser som ficklampa osv.
Dessutom kostar den mindre än hälften av Garmins fräsiga modeller. Karta och färgskärm får man klara sig utan, men det gäller även laddare alltså. Dealbreaker.

Så jag beställde en.

Casio kom nyss med en ny G-shock med GPS som också lever på sol och friskluft.

Jag har för mig att den hette 2000 någonting.

Hur smart den är har jag ingen aning om

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En tröja. Sån där man har utanpå stället med tryck på. Blev en tisha också.

Tack Swedie!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...