Biltema LiFePO4 5Ah LTZ14S
Batteriet hade dött i min Honda. Det tog laddning, men det fanns ingen effekt att hämta.
Hade tänkt att köpa ett fint Yuasa, men ibland är nyfikenheten större än förnuftet.
Läste här på forumet att Shido tillverkar biltemas LifePo4-batterier, sedan dubbelkollade jag specifikationer, alla värden såg identiska ut.
Läste på mig om att blybatterier kan använda cirka 50% av angiven Ah medan LifePO4-batterier klarar 80%.
Yuasa YTZ10S - 9.1Ah, effektivt 4.55Ah
Biltema Gel - 8.6Ah, effektivt 4.3Ah (
nuvarande batteri som en hjälte löste)
Shido LTZ10S - 4Ah, effektivt 3.2Ah.
42% mer energi i Yuasa-batteriet känns som för stor skillnad.
Så jag kollade om storleken större, LTZ14S (5Ah), skulle passa. Japp, samma yttermått, samma terminaler. 5Ah motsvarar 4Ah effektivt, så nu har Yuasa-batteriet bara 14% mer energi, en hanterbar skillnad. Det större batteriet kunde också leverera betydligt mer effekt, det skadar inte om det är svalare ute.
Batteriladdare 12v 4A
Biltemas motsvarighet till CTEK, med stöd för LifePo4, AGM och gel/syra.
Denna laddaren har likt CTEK ett 8-stegs laddprogram med olika cykler, men trots att laddaren har en display kan man inte se i vilket steg den befinner sig. Låter inte så intelligent.
Vill man betala 1100kr istället för 300kr har även CTEK en laddare med stöd för LifePo4, men då kan den inte ladda blybatterier istället.