"Det här köpte jag idag!"-tråden

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En Skoda med 4x4. Långmilare med DSG så lite vågat, men den beter sig bra och det ska bytas oljor mm ganska omgående. Väldigt snål på diesel om man tar det lugnt med under halvlitern per mil.IMG_20240628_164829428_HDR.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det en såndär Tigusharan?
Nä, Octavia. Lite lagom stor att funka som daglig "driver" när vi lämnar tillbaka leasing-elbilen men det finns att göra. AC:n toppade jag upp så den ger bra kyla nu, men dieselvärmaren går ej och det finns en del rost och det behövs en större rekond mm

Men oljorna i all transmission är viktigast och där har jag hittat en firma som gör det till ett bra pris (jag vill inte ge mig på DSG-lådan själv, det är en del pyssel med sådana).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förvisso inte köpt idag, men äntligen levererad:
sk%C3%A4rmbild-2024-06-29-221749-png.500356

En 3D-skanner :banana :yoparty

För att vara en budgetskanner för hobbybruk så är jag helt klart positivt överraskad, en knölig gammal tändsticksask fick stå modell för första försöket och såhär blev avbildningen jämfört med det fysiska objektet:
Skärmbild 2024-06-29 220838.png1000012121.jpg

För att vara ett snabbt första försök så tycker jag att det är klart godkänt, finns säkerligen ännu mer att hämta om man bara lär sig handskas med skanner och programvara ordentligt, hitta optimala inställningar etc. Man kan dessutom läsa av objektet ifrån flera olika vinklar och lägga ihop till en sammanställd modell för ännu mer precision, det här testet gjorde jag bara en enkel skanning med asken stående på ett långsamt roterande ställ så därför blev nedre kanten/botten inte perfekt. Men helt klart nära nog, åtminstone för mina behov. Tillsammans med mina 3D-skrivare så tror jag att detta kan bli riktigt kul att leka med :tummenupp

Bifogat

• Skärmbild 2024-06-29 221749.png
    Skärmbild 2024-06-29 221749.png
    170.3 KB · Visningar: 187
  • 1719692295914.png
    1719692295914.png
    200.2 KB · Visningar: 9

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får utveckla sen med exempel på vad du tänkt det till i symbios med andra maskiner.

Kul.
Finns massor av kul att hitta på! Man kan exempelvis printa ut en modell av en knölig tändsticksask :hihi Skämt åsido, huvudsakligen kommer jag (försöka) använda den till att replikera och skriva ut mindre reservdelar och dylikt. Beroende på hur exakta modellerna blir såklart. En tanke jag har är att försöka skriva ut en ersättare till ett trasigt blinkersglas genom att skanna och spegelvända det hela glaset på andra sidan, och sen skriva ut det i färgat transparent resin. Jag har också funderingar på att försöka skanna och skriva ut en 2T-kolv till någon liten nätt moppemotor eller dylikt i gjutbart resin för att därefter gjuta av den i aluminium, mest för att se om det går att tillverka egna motorkomponenter. Går det så öppnar det upp för så jävla många roliga projekt :banana Lite så går tankarna :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns massor av kul att hitta på! Man kan exempelvis printa ut en modell av en knölig tändsticksask :hihi Skämt åsido, huvudsakligen kommer jag (försöka) använda den till att replikera och skriva ut mindre reservdelar och dylikt. Beroende på hur exakta modellerna blir såklart. En tanke jag har är att försöka skriva ut en ersättare till ett trasigt blinkersglas genom att skanna och spegelvända det hela glaset på andra sidan, och sen skriva ut det i färgat transparent resin. Jag har också funderingar på att försöka skanna och skriva ut en 2T-kolv till någon liten nätt moppemotor eller dylikt i gjutbart resin för att därefter gjuta av den i aluminium, mest för att se om det går att tillverka egna motorkomponenter. Går det så öppnar det upp för så jävla många roliga projekt :banana Lite så går tankarna :tummenupp

Om du ska gjuta en egen kolv så använd endast gamla kolvar som gjutmaterial. De är gjorda i legeringar med mycket kisel för att minska värmeutvidgningen.

Sen skulle jag iofs även vilja ha dom svarvade koniska och helst även ovala.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
men dieselvärmaren går ej och det finns en del rost och det behövs en större rekond mm
Ofta är den låst pga att cirkulationspumpen kärvar och inte går igång, man kan knacka på den eller byta.
Be verkstan radera felkoder och låsa upp värmaren när dom byter DSG-olja. 5.5 liter.
Pluggen ska dras med 45 Nm :tungan

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ofta är den låst pga att cirkulationspumpen kärvar och inte går igång, man kan knacka på den eller byta.
Be verkstan radera felkoder och låsa upp värmaren när dom byter DSG-olja. 5.5 liter.
Pluggen ska dras med 45 Nm :tungan
Jag har VCDS av senaste modell och kunde låsa upp den. Fanns några felkoder sedan tidigare, men vid testkörning efter upplåsning, så ger den felkoderna nedan. Den startar nu både med VCDS eller när jag kör knapp eller fjärrkontroll och håller sig igång enligt lysdioden, men som synes så värmer den bara ett tag, men stannar av sen. Kommer inte ut någon värme i kupén. Så något fel är det (en tidigare felkod sa något om tempsensor, så kanske därför den reagerar med "overheat"?). Kan det vara att den kickar igång, men överhettar för att cirkulationen inte fungerar och värmen stannar kvar i brännaren? Jag kan inte dessa brännare alls, annat än på en fundamental nivå...
24-06-30 15-02-07 0514.jpg24-06-30 15-04-42 0516.jpg24-06-30 15-09-26 0518.jpg

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har VCDS av senaste modell och kunde låsa upp den. Fanns några felkoder sedan tidigare, men vid testkörning efter upplåsning, så ger den felkoderna nedan. Den startar nu både med VCDS eller när jag kör knapp eller fjärrkontroll och håller sig igång enligt lysdioden, men som synes så värmer den bara ett tag, men stannar av sen. Kommer inte ut någon värme i kupén. Så något fel är det (en tidigare felkod sa något om tempsensor, så kanske därför den reagerar med "overheat"?). Kan det vara att den kickar igång, men överhettar för att cirkulationen inte fungerar och värmen stannar kvar i brännaren? Jag kan inte dessa brännare alls, annat än på en fundamental nivå...
View attachment 500380View attachment 500381View attachment 500382
Är det inte "ingen flambildning" så är det vanligaste att cirkulationspumpen är paj, klart lättast att byta.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det inte "ingen flambildning" så är det vanligaste att cirkulationspumpen är paj, klart lättast att byta.
Hoppas på det... Jag har några månader på mig att få den biten fixad. Är det något man kan köpa löst? - och åtgärda själv eller är det en sådan knepig operation att man bör lämna bort? Jag gör ju det mesta själv annars, kamremsbyten, generator, renovera klimatanläggning osv.

Eller om det faktiskt är värt att bara lämna bort jobbet - bara inte till märkesverkstad så man får slanta upp för helt nytt aggregat och halva bilens värde.

Edit: läst på lite - det kan troligt vara en separat vattenpump, det ser så ut från reservdelar på Bildelsbasen/Autodoc mfl och då är det ju en lätt match. Bort med hö framhjul och innerskärm så ska den tydligen sitta där...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om du ska gjuta en egen kolv så använd endast gamla kolvar som gjutmaterial. De är gjorda i legeringar med mycket kisel för att minska värmeutvidgningen.

Sen skulle jag iofs även vilja ha dom svarvade koniska och helst även ovala.
Tackar för tipset, det ska jag komma ihåg :tummenupp Och ja, tanken är såklart att slutbearbeta gjutningen manuellt. Tror inte att det kommer bli ett användbart resultat rakt ur gjutformen utan det krävs nog lite handpåläggning.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Hoppas på det... Jag har några månader på mig att få den biten fixad. Är det något man kan köpa löst? - och åtgärda själv eller är det en sådan knepig operation att man bör lämna bort? Jag gör ju det mesta själv annars, kamremsbyten, generator, renovera klimatanläggning osv.

Eller om det faktiskt är värt att bara lämna bort jobbet - bara inte till märkesverkstad så man får slanta upp för helt nytt aggregat och halva bilens värde.

Edit: läst på lite - det kan troligt vara en separat vattenpump, det ser så ut från reservdelar på Bildelsbasen/Autodoc mfl och då är det ju en lätt match. Bort med hö framhjul och innerskärm så ska den tydligen sitta där...
Korrekt, klämmer du slangarna med klämtänger så slipper du lufta sen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inköpt häromdagen på Hornbach. Ville ha en "Fotoram" som passade till två löpsedlar från Kvällsposten 19840930 och Skånska Dagbladet 19841001. Två Malmöpågar fick mer press än några mer seriösa bestigningar som K2 och Everest fått. Trots att dom faktiskt bara kom till 16 våningen på natten innan polisen dök upp på gatan nedanför. En vaken hyresgäst i Kronprinsen med öppet fönster hade hört några prata med varandra utanför fönstret och ringt polisen. När polisen kom firade en snabbt ner och när polisen kom springande på taket på 3 våningshuset som Kronprinsen är byggt på så klev han fram med Repliken: "Det är kanske mig ni söker ?" Vilket nog inte var vad polisen var van vid. Så pågarna blev bara hemskickade efter polisen skrivit upp namnen.
1719847251620.png
PS. Nästa år nådde dom upp på taket genom att vara tysta på vägen upp och inte störa. DS
1719847469178.png

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ny skyddsväst för crosskörning. Kraschade rätt hårt för ett par veckor sedan och då slet det ut nitar från ryggplattorna som det syns på den infällda bilden.

Blev även en ny crosströja för jag skrapade hål på ryggen i samma händelse.

20240702_064654.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En motorsåg till. Batterisåg. Främst tänkt för kvistning och liknande lätta arbeten där man inte behöver starta och stoppa bensinsågen hela tiden.

Bra erbjudande från Husqvarnas officiella webbshop just nu på 120i.
912ab0f6493f701cbd6c5c783293bda6.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En motorsåg till. Batterisåg. Främst tänkt för kvistning och liknande lätta arbeten där man inte behöver starta och stoppa bensinsågen hela tiden.

Bra erbjudande från Husqvarnas officiella webbshop just nu på 120i.
Bra pris, har gått och funderat på en sån men hur effektivt och länge kapar den egentligen?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Bra pris, har gått och funderat på en sån men hur effektivt och länge kapar den egentligen?
Tydligen kapar den ganska hyggligt med mer batteritid än vad man först nog hade förväntat sig.
I erbjudandet jag nappade på fick man två batterier med så där är kaptiden dubblerad.

Sen är det väl som vanligt att man ska skaffa pryl efter behov. Har man behov att fälla stora ekar räcker den nog inte riktigt till men för mitt planerade vidkommande med kvistning av gallrade träd i min lilla 14-hektarsskog blir den nog bra.
Skulle batterierna ta slut kan jag underhålla mig med en kaffe och en cigarr alternativt starta upp en bensinsåg.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...