"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
1.5L vilket är vad stormotorn kapacitetar, fung. förhoppningsvis även till slutväxeln som rymmer hela 1.7dl :nicka
20-750-xl-1.jpg

Oljespec. motor är 10w30 men Motul har 10w40 som närmast vilket säkert inte är något problem. Lite udda specas motorolja även för slutväxeln :va Sett byten redan efter 500 mil och den oljan såg inte helt kul, min har rullat knappt 1000 mil. Bättre olja för slutväxel än helsyntet 10w40 eller är det normalt/inkörningsslitage för slutväxel med silverolja till följd?

Youtube 500 mil:
20240624-223328.jpg

Screenshot-20240624-223219-You-Tube.jpg

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Har ju läst på flera forum att kamkedjesträckaren på 1a generationen FJR är klent byggd och kan tappa spänsten vid 7-8 tmil. Börjar det rassla vid uppstart så är haveriet nära…
Kollade runt på nätet efter en uppdaterad sträckare som man rekommenderas att byta till och fann priser mellan 600-2000 kr för samma pryl. Kändes bra att hitta rätt pryl hos Bike i Trollhättan för endast 725:-, Tänkte att det säkert är en piratpryl med det låga priset men det visade sig vara helt ojiginal. Än är inte undrens tid förbi.

IMG_1089.jpeg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
1.5L vilket är vad stormotorn kapacitetar, fung. förhoppningsvis även till slutväxeln som rymmer hela 1.7dl :nicka
20-750-xl-1.jpg

Oljespec. motor är 10w30 men Motul har 10w40 som närmast vilket säkert inte är något problem. Lite udda specas motorolja även för slutväxeln :va Sett byten redan efter 500 mil och den oljan såg inte helt kul, min har rullat knappt 1000 mil. Bättre olja för slutväxel än helsyntet 10w40 eller är det normalt/inkörningsslitage för slutväxel med silverolja till följd?

Youtube 500 mil:
20240624-223328.jpg

Screenshot-20240624-223219-You-Tube.jpg

Vad är det för maskin?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Honda ADV350 -22(330cc/30hk/133km/h/150km/h på mätaren/0.31-4.7l/mil))

Pendlar 14 mil per dag 5-6 månader till.
Slitstark sak. Bränsle som min fd KTM med 105hk. Den drog under halvlitern trots buskörning. Helt otroligt, men som alla KTM så var det oljeläckage och rassel. Honda känns mer pålitligt

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Slitstark sak. Bränsle som min fd KTM med 105hk. Den drog under halvlitern trots buskörning. Helt otroligt, men som alla KTM så var det oljeläckage och rassel. Honda känns mer pålitligt

Kört det mesta men bara handlat Honda, fungerat bra. Nu var jag ut efter en bra & billig lösning för pendling vilket den verkar leva upp till, helförsäkring 1500kr/år. Tips att ringa, minns inte anledningen varför jag ringde trots pris på skärmen men men..

-Jamen vi kan lika gärna göra det klart här sa hon glatt
-Ok, regnr.
-En Honda va?
-Ja det är den.
-Det är inte en sånhär scooter?
-Jo.
-Ok.
-...
-Har den ABS?
-Jajjemen.
-Ok.
-Antispinn?
-Det också.
-Ok, då får jag det till 1500kr/helår och vill du ha avställningsbar försäkring kostar det lite mer.. autogiro?
-Det blir bra som det är, skicka räkningen på Kivra så är det klart.
-Ok.
-På hemsidan kunde man dock inte välja abs/antispinn etc., där var priset högre.. bara ett tips om du vill ha mindre samtal ;)
-Jaha där ser man, tack för tipset.

Nu kom jag på, TS strula med ägarbytet så säljaren ringde mig helt förståeligt eftersom jag fått med mig både gula och blå lappen. Visa sig att dom har någon datakörning på kvällen så det som ramlar in där via appen syns inte innan nästa kväll eller hur det nu va. Därför jag behövde ringa, tror jag.

Nästan 5 pannor/mil :skrämd hur är det möjligt, värsta dragracerpulkan!
(Förmodligen 0,47 men jag missförstår av gammal vana) ;)

Hehe men jag är ärlig och låter mina missar stå. 0.31 om man följer trafikrytmen i högerfilen eller väggrenen = behövde inte idiotsnålköra. Sett något om att dom kört den på 0.28 i snitt under mc-test.. förmodar att det inte var något vidare till test. 0.47 har jag lödit på bra några mil men mer än så har jag inte lyckats få till.

Det är som vanligt, kör oftast inte ifrån alla som har bråttom till nästa kö men jag kommer fram först.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Absolut den risken finns väl alltid men normalfallet är att jag inte uppfinningsrikt parkerar särskilt länge, jag står oftast där det är mycket folk i rörelse och ibland där bilar inte kommer fram. Idiotparkerar man ivägen/så att det spelar roll lär väl närmsta bärgare få ett uppdrag = inte mitt gebit. Jag fulparkerar för att det är bekvämt/spar tid och försöker inte störa någon, rent praktiskt.

Nu har jag dock hittat det, frågade handboken och numera kommer ingen p-lisa se det ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år