"Det här köpte jag idag!"-tråden

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
sog_se37-n_main_4.png

Förhoppningsvis iaf. Förra ordern försvann spårlöst men pengarna kom tillbaka. Får se om man faktiskt får något den här gången :gnissla

Och den här gången gick det inte bättre.
Kollade upp företaget, massor med bra omdömen och bolaget verkade legit.
Nu har det konkat :huvet

Varför handlade jag inte på faktura som jag brukar göra?
Lätt att vara efterklok :huvet

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Och den här gången gick det inte bättre.
Kollade upp företaget, massor med bra omdömen och bolaget verkade legit.
Nu har det konkat :huvet

Varför handlade jag inte på faktura som jag brukar göra?
Lätt att vara efterklok :huvet

Ingen Seal pup alltså? Jag hade gärna tagit en recension annars. Även och jag inte riktigt kan tänka mig bära en. En SOG av något slag måste man ju ha dock.

Själv köpte jag byxor.
Fjaellraeven-Vidda-Pro-Bukse-D-Tarmac_product_image_big.jpg

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Ingen Seal pup alltså? Jag hade gärna tagit en recension annars. Även och jag inte riktigt kan tänka mig bära en. En SOG av något slag måste man ju ha dock.

Det var ingen pup :gnissla
Det blir nog en kniv alltid, men 1.5k är inget som bara ligger och skräpar just nu så det får skjutas lite på framtiden.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det var ingen pup :gnissla
Det blir nog en kniv alltid, men 1.5k är inget som bara ligger och skräpar just nu så det får skjutas lite på framtiden.

Jag har missat tidigare inlägg. Vad för typ letar du efter och vad ska du ha den till?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har missat tidigare inlägg. Vad för typ letar du efter och vad ska du ha den till?

Har använt "överlevnadsknivar" som komplement till arbetskniv tidigare och gillat det.
Dessutom är det smidigt när man är ute och fjällvandrar/kör skoter/liknande.

Letade efter en kniv med extra allt som tål tuffa tag utan att bli slö på en kvart och seal team elite verkar passa för ändamålet.
Så nu gäller det bara att spara ihop slantar igen till en ny beställning - mot faktura :gnissla

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har använt "överlevnadsknivar" som komplement till arbetskniv tidigare och gillat det.

Letade efter en kniv med extra allt som tål tuffa tag utan att bli slö på en kvart och seal team elite verkar passa för ändamålet.
Så nu gäller det bara att spara ihop slantar igen till en ny beställning - mot faktura :gnissla

Inte funderat på en "kukri" (Gurkha kniv)?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hårda knivar det där, var någon soldat som halshögg en taliban med en kukri för några år sen så hårda tag är ju inga problem :rofl

Gurkha soldater räknar bara de fiender de skurit huvudet av.
Sägs det.

Men charmen med en kukri är att den är slipad på tre olika sätt: Spetsen för att rista, sedan en "yxa" och närmast handtaget för att tälja.
Jag har aldrig provat, men är imponerad av den genomtänkta enkelheten.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Jag tycker sog är lite väl combat. Tunna och långa blad. Mellanting som inte når hela vägen. Långa knivar ska vara lite kraftiga så man kan hugga och dela ved med dom. Bruksknivar behöver inte vara mer än 4 tum.

Kolla ultimate survival tips. Lite jobbig kille men betydligt bättre än andra jänkare. Han tipsar om billiga knivar också.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

Som Jonte säger så behöver ett längre blad vara kraftigare, har du tittat på Fällknivens A1, S1 etc ??
Något mer robust får man leta efter !

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu ska det bli fart på min gamla Macbook Pro Early 2011 :)

1x Samsung 840 Evo SSD 500GB
2x Crucial 8GB DDR 1333Mhz

mbpram.jpgmbpssd.jpg

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ska man hugga och dela saker men fortfarande vill ha en traditionell kniv så hade jag kikat på Coldsteel Srk, den är gjorde för att kunna hugga genom ett oljefat och fortfarande fungera.

A/F1 bär jag just nu och rent storleksmässigt är den bra då slidan är tillverkad på ett smart sätt men det är mer åt överlevnadshållet!

På tal om Ghurka så var det ju faktiskt en soldat från ett "speciellt" förband nyligen som stod på en brittisk postering i Af som blev attackerad av ett stort antal talibaner, när kulorna tog slut så nedkämpade han fienden med stativet till kulsprutan för att sedan fortsätta med sin ghurka kniv. När han sedan fick en utmärkelse sa han att han tyckte det var roligt att få utmärkelse för att ha dödat folk med matlagningsutrustning vilket faktiskt ghurka kniven är från början. :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är Coldsteel bra? De har nog världens töntigast youtubekanal. Av den anledning orkar jag inte ens titta på deras utbud.

http://www.youtube.com/watch?v=5w85mkLwICE

Ska man hugga och dela saker men fortfarande vill ha en traditionell kniv så hade jag kikat på Coldsteel Srk, den är gjorde för att kunna hugga genom ett oljefat och fortfarande fungera.

A/F1 bär jag just nu och rent storleksmässigt är den bra då slidan är tillverkad på ett smart sätt men det är mer åt överlevnadshållet!

På tal om Ghurka så var det ju faktiskt en soldat från ett "speciellt" förband nyligen som stod på en brittisk postering i Af som blev attackerad av ett stort antal talibaner, när kulorna tog slut så nedkämpade han fienden med stativet till kulsprutan för att sedan fortsätta med sin ghurka kniv. När han sedan fick en utmärkelse sa han att han tyckte det var roligt att få utmärkelse för att ha dödat folk med matlagningsutrustning vilket faktiskt ghurka kniven är från början. :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ett sådant där multiverktyg modell billigt, 20 000rpm lät ju bra i.a.f. Tänkte som äggvisp om inte annat så att man kan, kan... hrm vad gör man med ägg?

20131031_184738.jpg

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett sådant där multiverktyg modell billigt, 20 000rpm lät ju bra i.a.f. Tänkte som äggvisp om inte annat så att man kan, kan... hrm vad gör man med ägg?

Haha. En sån där köpte jag för ett år sen, för jag tyckte det var en bra-att-ha sak. Har fortfarande inte klurat ut vad jag ska ha den till :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det har jag riktiga grejjer för.
Men iofs, man kanske kan ha den till att laga sina egna tänder?

....eller någon annans? En sådan upplevelse-present/straff kanske? :crash Alternativt, försöka fila till en sådan C1a så det ser lite mindre anskrämliga ut, allt lär vara bättre än standard?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC