"Det här köpte jag idag!"-tråden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Till Huskyn. Ska tydligen gå ruskigt varmt med originalsystemet vilket ställer till det med väskor.
 

Bifogat

  • 1000015962.jpg
    1000015962.jpg
    492.3 KB · Visningar: 17

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Nytt (för mig) släp. Drygt 9m golvlängd och 7ton totalvikt. Klarar 8 hästar bekvämt - upp till 10 vid ev evakuering eller annat nödfall.



7d2619904f16a3cf69f7587fbf36b55c.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Till Huskyn. Ska tydligen gå ruskigt varmt med originalsystemet vilket ställer till det med väskor.
Japp. Original kan man steka ägg på. Eller smälta passagerares handske på när man wheelar förbi en sporthoj i utgång av kurva...
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR

60mil häromdan. Iofs tom, men ändå dryga 2.5 ton släpvikt (registrerad tomvikt är 2.8 ton, men den känns lättare).

Behövde inte lägga lådan i tow/haul läge. Härligt med nästan 1500 Nm i vrid

Allvarligt talat så är det chassit som sätter begränsningen. Samma pickup med 8-fots flak får dra nästan 17 ton.


d8d3658251571c84721e62a41aa54bed.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut, jag är bara lite allergisk mot "får dra" :) Se till att testa dragvikten innan du hänger på något med djur i.

Lite lurigt att se men är det ens dubbelmontage? Vad är det för bromssystem på trailern?

Se till att ha koll på hjullager bak, bra tips både för pickis och skåpa = risken är stor att man inte märker något innan hjulet kör om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Absolut, jag är bara lite allergisk mot "får dra" :) Se till att testa dragvikten innan du hänger på något med djur i.

Lite lurigt att se men är det ens dubbelmontage? Vad är det för bromssystem på trailern?

Se till att ha koll på hjullager bak, bra tips både för pickis och skåpa = risken är stor att man inte märker något innan hjulet kör om.

Det var ju ett tag vanligt att japanska bilar fick dra exakt enligt reglerna för B-kort, men på BE fick alla dra 3 500 kg, då någon japan hade bråttom hem när han skulle utfärda intygen och bara översatte rakt av.

Det är skillnad på "Får dra" och "Kan dra" om man har ett uns av säkerhetstänkande
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Absolut, jag är bara lite allergisk mot "får dra" :) Se till att testa dragvikten innan du hänger på något med djur i.

Lite lurigt att se men är det ens dubbelmontage? Vad är det för bromssystem på trailern?

Se till att ha koll på hjullager bak, bra tips både för pickis och skåpa = risken är stor att man inte märker något innan hjulet kör om.

Har dragit 8.5 ton tidigare och där går gränsen för vad som känns bra med enkelmontage. Bromsarna är elektriska på denna - på den större kärran är det hydrauliska, men den drar vi med en dubbel montage 3500.

Problemet med denna typen av trailer är kulvikten. Pickupen kan ta 1.5 ton last och beroende på hur man lastar får man ca 15-25% av vikten på kulan. Med andra ord vore det lämpligt att hålla släpvikten under 6 ton.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är bara i evropa som vi är lite bajsnödiga med vikt på släp.

Finns det någon fundamental anledning till det? Eller är det bara nåt som skapats av kontorskärringar som aldrig kört med släp eftersom de är rädda för att behöva backa?

I vissa fall är ju reglerna uppenbarligen kontraproduktiva som tex när jag lånade min mammas ford escort för att dra ett släp som jag pga för hög vikt inte fick dra bakom min vw transporter.

Jag tror släpet kan ha vägt närmare 1500kg och det kändes ordentligt i den lilla bilen men när jag drar samma vikt bakom transportern känns det knappt att man har släp utöver slöare acceleration.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Load Index 125, som ska klara 3,638lbs. Runt 3.3 ton på axeln.
Finns säkert sjuttiofjorton modeller av denna där men låter som tungt, för?, på en lätt bilaxel.

Det är bara i evropa som vi är lite bajsnödiga med vikt på släp.
Och inte så lite i förekommande fall, fast egentligen handlar det om ett mindre lyckat utformat regelverk ex. TS är för lata eller okunniga att styra upp. Nu planerar/genomförs det dock vissa förändringar för att det åtminstone ska vara rimligt möjligt praktiken.

Sen om motsatsen på andra sidan är bättre ? där (läs mellan raderna) en 16 åring med stora bröst som knappt har tagit körkort lagligt kan framföra ett 15-tons ekipage (som kan ifrågasättas i praktiken..) för att svärfar inte heller mäktar med ett nej till rådjursögon.
*host*
:glömdet
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top