Nu är jag antagligen ute på djupt vatten men kan inte hålla mig. Kulvikt som nämnts i tråden skall väl betyda "vikt på kopplingsanordningen"? Den ligger rakt ovanför bakaxeln - på samma sätt som en svängkrans?
Det du åker omkring med är att likna vid en semitrailerdragare?
Tolkar jag inläggen i tråden rätt så får den dra 24.000 lb (ca 11,5 metriska ton)?
Men trailern måste lastas så att max 3.400 lb ligger på dragfordonet (1,5 metriska ton)
Hur den lasten skall fördelas över fram o bakaxel borde gå att läsa ut i Brute Force's tabell, gräver inte ner mig i det men borde vara större delen på flaket - borträknat fem feta herrar i kupén. Men säg 1 ton rakt ovanför bakaxeln - om detta är ok för kopplingen.
Utifrån de begränsningarna får du göra en tyngdpunktsberäkning.
Skulle jag själv lasta så blir häst nr 1 ovanpå främre boggieaxel - nr 2 bakom häst 1 - nr 3 framför - 4 bakom osv (har för mig att båsen står diagonalt i släpet?)
Åtta hästar ca 4-5 metriska ton, det mesta tas av boggien, men med tyngdpunkten framåt - misstänker att det är så du lastar?
Resten är upp till hur du kör, men baserat på tidigare inlägg på forumet så verkar du ganska förståndig
OT - lustigt minne relaterat till djurtransporter i USA - kom ifatt ett liknande men något mindre släp mitt i natten på väg ner till Phoenix från Flagstaff. Han körde på hyfsat fort i de långa svängarna. När jag kom ikapp o ljusen lyser upp släpet ser jag en alpacka eller lama som står bredbent o blänger på mig genom bakre gallerdörren
Tack - det är så jag räknar och tänker kring lastning också. Hästarna står på tvären så det är lätt att finjustera vikten.
Problemet med det amerikanska drivet efter ”frihet under ansvar” är att många missar biten om eget ansvar och då får man folk som kör omkring med direkt farliga ekipage. Framförallt i områden där ingen besiktning krävs.
Personligen är jag mer orolig för axlarna som är av ”torsion axle” typ. Nu har denna kärran inte rullat många mil, men det finns klart risk för att gummit blivit gammalt och sprött. Nya axlar står på önskelistan och helst då en uppgradering (nu sitter det 7,500lbs axlar på).
Bra med denna diskussionen från alla håll. Det är lätt att missa något - framförallt när man tror man vet vad man sysslar med