"Det här köpte jag idag!"-tråden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu är jag antagligen ute på djupt vatten men kan inte hålla mig. Kulvikt som nämnts i tråden skall väl betyda "vikt på kopplingsanordningen"? Den ligger rakt ovanför bakaxeln - på samma sätt som en svängkrans?
Det du åker omkring med är att likna vid en semitrailerdragare?
Tolkar jag inläggen i tråden rätt så får den dra 24.000 lb (ca 11,5 metriska ton)?
Men trailern måste lastas så att max 3.400 lb ligger på dragfordonet (1,5 metriska ton)
Hur den lasten skall fördelas över fram o bakaxel borde gå att läsa ut i Brute Force's tabell, gräver inte ner mig i det men borde vara större delen på flaket - borträknat fem feta herrar i kupén. Men säg 1 ton rakt ovanför bakaxeln - om detta är ok för kopplingen.
Utifrån de begränsningarna får du göra en tyngdpunktsberäkning.

Skulle jag själv lasta så blir häst nr 1 ovanpå främre boggieaxel - nr 2 bakom häst 1 - nr 3 framför - 4 bakom osv (har för mig att båsen står diagonalt i släpet?)
Åtta hästar ca 4-5 metriska ton, det mesta tas av boggien, men med tyngdpunkten framåt - misstänker att det är så du lastar?
Resten är upp till hur du kör, men baserat på tidigare inlägg på forumet så verkar du ganska förståndig

OT - lustigt minne relaterat till djurtransporter i USA - kom ifatt ett liknande men något mindre släp mitt i natten på väg ner till Phoenix från Flagstaff. Han körde på hyfsat fort i de långa svängarna. När jag kom ikapp o ljusen lyser upp släpet ser jag en alpacka eller lama som står bredbent o blänger på mig genom bakre gallerdörren

Tack - det är så jag räknar och tänker kring lastning också. Hästarna står på tvären så det är lätt att finjustera vikten.

Problemet med det amerikanska drivet efter ”frihet under ansvar” är att många missar biten om eget ansvar och då får man folk som kör omkring med direkt farliga ekipage. Framförallt i områden där ingen besiktning krävs.

Personligen är jag mer orolig för axlarna som är av ”torsion axle” typ. Nu har denna kärran inte rullat många mil, men det finns klart risk för att gummit blivit gammalt och sprött. Nya axlar står på önskelistan och helst då en uppgradering (nu sitter det 7,500lbs axlar på).

Bra med denna diskussionen från alla håll. Det är lätt att missa något - framförallt när man tror man vet vad man sysslar med

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Dom där Amerikanska löstagbara dragen av fyrkantrör är helt fantastiska....
Dom glappar garanterat åt alla håll hela tiden och allt låses med en blötjärnspinne/8.8 bult/skruvmejsel eller vad som finns tillgängligt...

Jag såg någon Youtube där en person försökte eliminera glappen allt eftersom och det blev bättre och bättre, men det var långt ifrån glappfritt

På äldre pickuper sitter kulan dragen direkt i kofångaren, som i sin tur sitter med fyra bultar förvånansvärt långt in på ramen… med tanke på hur långt in de sitter är jag förvånad att de ens klara hålla kofångaren uppe.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På äldre pickuper sitter kulan dragen direkt i kofångaren, som i sin tur sitter med fyra bultar förvånansvärt långt in på ramen… med tanke på hur långt in de sitter är jag förvånad att de ens klara hålla kofångaren uppe.
Fungerade bra på min gammelford.
Fast det var ju gods som i evropa bara används för broar.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det gick att hyra/låna dragkrokar i USA - i alla fall fram till ca 1980. Man monterade en balk med krok genom att dra kätting runt stötfångaren - minns att vi fick hem ett foto på en 140 eller 240 (med den feta aluminiumstötfångaren) med en sådan krok monterad - glappfritt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
20241127-173825.jpg

Käften.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Lager, bromsar, och trummor till släpan. Efter närmre inspektion så såg jag att det sitter 8,000lbs axlar på den - bra med överdimensionerade grejor.

$1,000 för två axlar, men känns bra med fräscha prylar innan den sätts i tjänst.

9b97a7edee336d8359bf4eb283d90765.png

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Lager, bromsar, och trummor till släpan. Efter närmre inspektion så såg jag att det sitter 8,000lbs axlar på den - bra med överdimensionerade grejor.

$1,000 för två axlar, men känns bra med fräscha prylar innan den sätts i tjänst.

9b97a7edee336d8359bf4eb283d90765.png
B-F approved?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Elverktyg från Lidl. Måste plocka isär dem och måla dem blåa så det inte är så uppenbart. 😬

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
55-tummare till tv-rummet och spelhörnan. Några tum mer än den tidigare, som fått flytta in i nya sovrummet.

När jag gick med kartongen mot bilen med tv:n på en kärra, så mötte jag en snubbe vid en Volvo kombi med familjen i bilen, inkl barnstolar. På en kärra har han en tv så stor att den är ett par dm högre än bilen. 75 eller kanske snarare 85 tum de hade provat att flytta runt saker i bilen för att få plats - trots att man utan att blinka kan se att tv:n är större än hela bilens insida. Han var på väg in tillbaka till butiken med kartongen... IMG_20241130_114825820_HDR.jpg

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
55-tummare till tv-rummet och spelhörnan. Några tum mer än den tidigare, som fått flytta in i nya sovrummet.

När jag gick med kartongen mot bilen med tv:n på en kärra, så mötte jag en snubbe vid en Volvo kombi med familjen i bilen, inkl barnstolar. På en kärra har han en tv så stor att den är ett par dm högre än bilen. 75 eller kanske snarare 85 tum de hade provat att flytta runt saker i bilen för att få plats - trots att man utan att blinka kan se att tv:n är större än hela bilens insida. Han var på väg in tillbaka till butiken med kartongen...

Har du sett klippet på "tjejer-kan" lastningen av en TV?

Flera tjejer försöker lasta en stor platt-tv kartong i baksätet, men den går ju förstås inte in, så då börjar dom försöka brotta upp den på taket, trots att dom saknar takräcke.
Det är tungt och svårt, för att det är högt upp på taket, men plötsligt får ena tjejen en snilleblixt.

Hon hoppar upp på det tomma flaket på pickupen dom försöker lasta och hjälper till att knuffa upp kartongen på taket........

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC