"Det här köpte jag idag!"-tråden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu är jag antagligen ute på djupt vatten men kan inte hålla mig. Kulvikt som nämnts i tråden skall väl betyda "vikt på kopplingsanordningen"? Den ligger rakt ovanför bakaxeln - på samma sätt som en svängkrans?
Det du åker omkring med är att likna vid en semitrailerdragare?
Tolkar jag inläggen i tråden rätt så får den dra 24.000 lb (ca 11,5 metriska ton)?
Men trailern måste lastas så att max 3.400 lb ligger på dragfordonet (1,5 metriska ton)
Hur den lasten skall fördelas över fram o bakaxel borde gå att läsa ut i Brute Force's tabell, gräver inte ner mig i det men borde vara större delen på flaket - borträknat fem feta herrar i kupén. Men säg 1 ton rakt ovanför bakaxeln - om detta är ok för kopplingen.
Utifrån de begränsningarna får du göra en tyngdpunktsberäkning.

Skulle jag själv lasta så blir häst nr 1 ovanpå främre boggieaxel - nr 2 bakom häst 1 - nr 3 framför - 4 bakom osv (har för mig att båsen står diagonalt i släpet?)
Åtta hästar ca 4-5 metriska ton, det mesta tas av boggien, men med tyngdpunkten framåt - misstänker att det är så du lastar?
Resten är upp till hur du kör, men baserat på tidigare inlägg på forumet så verkar du ganska förståndig

OT - lustigt minne relaterat till djurtransporter i USA - kom ifatt ett liknande men något mindre släp mitt i natten på väg ner till Phoenix från Flagstaff. Han körde på hyfsat fort i de långa svängarna. När jag kom ikapp o ljusen lyser upp släpet ser jag en alpacka eller lama som står bredbent o blänger på mig genom bakre gallerdörren

Tack - det är så jag räknar och tänker kring lastning också. Hästarna står på tvären så det är lätt att finjustera vikten.

Problemet med det amerikanska drivet efter ”frihet under ansvar” är att många missar biten om eget ansvar och då får man folk som kör omkring med direkt farliga ekipage. Framförallt i områden där ingen besiktning krävs.

Personligen är jag mer orolig för axlarna som är av ”torsion axle” typ. Nu har denna kärran inte rullat många mil, men det finns klart risk för att gummit blivit gammalt och sprött. Nya axlar står på önskelistan och helst då en uppgradering (nu sitter det 7,500lbs axlar på).

Bra med denna diskussionen från alla håll. Det är lätt att missa något - framförallt när man tror man vet vad man sysslar med
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dom där Amerikanska löstagbara dragen av fyrkantrör är helt fantastiska....
Dom glappar garanterat åt alla håll hela tiden och allt låses med en blötjärnspinne/8.8 bult/skruvmejsel eller vad som finns tillgängligt...

Jag såg någon Youtube där en person försökte eliminera glappen allt eftersom och det blev bättre och bättre, men det var långt ifrån glappfritt

På äldre pickuper sitter kulan dragen direkt i kofångaren, som i sin tur sitter med fyra bultar förvånansvärt långt in på ramen… med tanke på hur långt in de sitter är jag förvånad att de ens klara hålla kofångaren uppe.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På äldre pickuper sitter kulan dragen direkt i kofångaren, som i sin tur sitter med fyra bultar förvånansvärt långt in på ramen… med tanke på hur långt in de sitter är jag förvånad att de ens klara hålla kofångaren uppe.
Fungerade bra på min gammelford.
Fast det var ju gods som i evropa bara används för broar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På äldre pickuper sitter kulan dragen direkt i kofångaren, som i sin tur sitter med fyra bultar förvånansvärt långt in på ramen… med tanke på hur långt in de sitter är jag förvånad att de ens klara hålla kofångaren uppe.
Det gick att hyra/låna dragkrokar i USA - i alla fall fram till ca 1980. Man monterade en balk med krok genom att dra kätting runt stötfångaren - minns att vi fick hem ett foto på en 140 eller 240 (med den feta aluminiumstötfångaren) med en sådan krok monterad - glappfritt?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top