"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har booster från dom både privat och i yrket, fungerar bra. Skippa kontunerlig underhållsladdning dock, kan låta bra men mördar förmodligen flest batterier per capita.

Edit; stavfle
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns säkert sjuttiofjorton modeller av denna där men låter som tungt, för?, på en lätt bilaxel.

Det är en rejäl axel och kardan. 3500 känns mer som en ombonad lastbil än en bil - stötig och jobbig att köra utan vikt bak. Kombination av bladfjädring och luftkuddar bak gör att löständerna nästan ramlar ur…

Kan knäppa ett par bilder senare.

Som kuriosa kan tilläggas att avgasbromsen ska ge 335hk i motorbroms. Kör nästan dagligen med stort släp och 8 hästar nedför berget med 8% sluttning och motorbromsen räcker för att hålla farten nere. Klart imponerande (detta är med dubbelmontaget - med den andra lägger jag på lite manuell släpbroms för att hålla ekipaget rakt)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är en rejäl axel och kardan. 3500 känns mer som en ombonad lastbil än en bil - stötig och jobbig att köra utan vikt bak. Kombination av bladfjädring och luftkuddar bak gör att löständerna nästan ramlar ur…

Kan knäppa ett par bilder senare.

Som kuriosa kan tilläggas att avgasbromsen ska ge 335hk i motorbroms. Kör nästan dagligen med stort släp och 8 hästar nedför berget med 8% sluttning och motorbromsen räcker för att hålla farten nere. Klart imponerande (detta är med dubbelmontaget - med den andra lägger jag på lite manuell släpbroms för att hålla ekipaget rakt)
Får nästan en känsla av Montana - har du John Dutton som boss? :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är en rejäl axel och kardan. 3500 känns mer som en ombonad lastbil än en bil - stötig och jobbig att köra utan vikt bak. Kombination av bladfjädring och luftkuddar bak gör att löständerna nästan ramlar ur…

Kan knäppa ett par bilder senare.

Som kuriosa kan tilläggas att avgasbromsen ska ge 335hk i motorbroms. Kör nästan dagligen med stort släp och 8 hästar nedför berget med 8% sluttning och motorbromsen räcker för att hålla farten nere. Klart imponerande (detta är med dubbelmontaget - med den andra lägger jag på lite manuell släpbroms för att hålla ekipaget rakt)

Bakaxel och kardan. Däcken är tunga och det märktes när jag uppgraderade senast.

2cbb86fdda8b62c189e5c6b08b0fea52.jpg



9f4c95a51ff633385bf227f3230329d9.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haha - det hade varit något. Tyvärr är Yellowstone långt ifrån verkligheten
Jo, det vet jag nog, men att "köra ner från bergen med 8% lutning" måste nästan vara någonstans utefter the Great Divide och Montana är ju "horse country"
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bakaxel och kardan. Däcken är tunga och det märktes när jag uppgraderade senast.
Ok.

Som sagt, har väl ingen koll på din specifika eller modellår för den delen men Om den har:
3373kg tjänstevikt
3.73 bakaxel
11 770kg dragvikt

..kan max axeltryck bak vara; 3175kg

Säkert ingen större risk hos konstapeln/U-landet i teknik men sägs kunna bli dyrt om något händer och en domare over thär tycker ett & annat.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ok.

Som sagt, har väl ingen koll på din specifika eller modellår för den delen men Om den har:
3373kg tjänstevikt
3.73 bakaxel
11 770kg dragvikt

..kan max axeltryck bak vara; 3175kg

Säkert ingen större risk hos konstapeln/U-landet i teknik men sägs kunna bli dyrt om något händer och en domare over thär tycker ett & annat.

Här har du exakta siffror.

2ee6431c757848ede04663281b61c6aa.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Generalagentens diagram innehåller inte dom exakta siffrorna men varianter närmast över/under faller under det jag skrev innan.

3.3 ton = övervikt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
1 metriskt ton är 1000kg.
1 imperialiskt ton ör 2000lb.
3382lb är 1534,0494kg.

Klura ut denna nu grabbar. :näsblod
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
1 metriskt ton är 1000kg.
1 imperialiskt ton ör 2000lb.
3382lb är 1534,0494kg.

Klura ut denna nu grabbar. :näsblod

Precis. Därför vore det lämpligt att hålla släpvikten under 6 ton, eftersom kultrycket ligger runt 15-25% av släpvikten, beroende på hur man lastar. Kärran har tre utrymmen, så det är smidigt att flytta vikten för bra balans.

Allvarligt talat så tar jag gärna emot tips om det är så att jag ev missat något
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förstår inte riktigt vad du menar. Siffrorna ovan är specifika för min VIN
Absolut och sen valde du till/från extra askkoppen du vet, då matchar inte siffrorna eXakt det officiella diagrammet ;)

Detta är närmaste Jag hittar i.a.f.:
Andra uppifrån
l-ngthorn.jpg

..och sen valde du till alla leksaker vilket resulterar i att Payload och Max Trailer fick justeras ner lite irl.
GAWR Rear; 7000 lb = 3175 kg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Absolut och sen valde du till/från extra askkoppen du vet, då matchar inte siffrorna eXakt det officiella diagrammet ;)

Detta är närmaste Jag hittar i.a.f.:
Andra uppifrån
l-ngthorn.jpg

..och sen valde du till alla leksaker vilket resulterar i att Payload och Max Trailer fick justeras ner lite irl.
GAWR Rear; 7000 lb = 3175 kg

Fortsätt förklara och anta att all utrustning är begränsad till vad bilen kommer med standard. Hur mycket anser du att man bör kunna dra på ett säkert sätt?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fortsätt förklara och anta att all utrustning är begränsad till vad bilen kommer med standard. Hur mycket anser du att man bör kunna dra på ett säkert sätt?
Nu är jag antagligen ute på djupt vatten men kan inte hålla mig. Kulvikt som nämnts i tråden skall väl betyda "vikt på kopplingsanordningen"? Den ligger rakt ovanför bakaxeln - på samma sätt som en svängkrans?
Det du åker omkring med är att likna vid en semitrailerdragare?
Tolkar jag inläggen i tråden rätt så får den dra 24.000 lb (ca 11,5 metriska ton)?
Men trailern måste lastas så att max 3.400 lb ligger på dragfordonet (1,5 metriska ton)
Hur den lasten skall fördelas över fram o bakaxel borde gå att läsa ut i Brute Force's tabell, gräver inte ner mig i det men borde vara större delen på flaket - borträknat fem feta herrar i kupén. Men säg 1 ton rakt ovanför bakaxeln - om detta är ok för kopplingen.
Utifrån de begränsningarna får du göra en tyngdpunktsberäkning.

Skulle jag själv lasta så blir häst nr 1 ovanpå främre boggieaxel - nr 2 bakom häst 1 - nr 3 framför - 4 bakom osv (har för mig att båsen står diagonalt i släpet?)
Åtta hästar ca 4-5 metriska ton, det mesta tas av boggien, men med tyngdpunkten framåt - misstänker att det är så du lastar?
Resten är upp till hur du kör, men baserat på tidigare inlägg på forumet så verkar du ganska förståndig

OT - lustigt minne relaterat till djurtransporter i USA - kom ifatt ett liknande men något mindre släp mitt i natten på väg ner till Phoenix från Flagstaff. Han körde på hyfsat fort i de långa svängarna. När jag kom ikapp o ljusen lyser upp släpet ser jag en alpacka eller lama som står bredbent o blänger på mig genom bakre gallerdörren
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fortsätt förklara och anta att all utrustning är begränsad till vad bilen kommer med standard. Hur mycket anser du att man bör kunna dra på ett säkert sätt?
Omöjligt utan praktik och du bor inte nästgårds :) Sen är US-kopplingar normalt inte godkända hemmavid så jag har mest stått och skakat på huvudet när man snubblat över dom genom året. Skulle på riktigt inte vilja släpa ens en kundvagn med några av dom.

Nu tror även jag mer på din mer än US försök till standarddrag, dock.

Det jag säger är bara att den vikt Du uppger inte lirar med tillverkarens spec. och detta på en marknad där dom redan verkar ta i från tårna i ämnet..

-37 000lbs!!1 heavy Duty grandma can drive.

Jag skulle som sagt provköra tillräckligt tungt/länge/med inbromsningar uppför och åt andra hållet, utan djur. Gärna med lite marginal till extremvärdena i praktiken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Dom där Amerikanska löstagbara dragen av fyrkantrör är helt fantastiska....
Dom glappar garanterat åt alla håll hela tiden och allt låses med en blötjärnspinne/8.8 bult/skruvmejsel eller vad som finns tillgängligt...

Jag såg någon Youtube där en person försökte eliminera glappen allt eftersom och det blev bättre och bättre, men det var långt ifrån glappfritt
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top