"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har booster från dom både privat och i yrket, fungerar bra. Skippa kontunerlig underhållsladdning dock, kan låta bra men mördar förmodligen flest batterier per capita.

Edit; stavfle

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns säkert sjuttiofjorton modeller av denna där men låter som tungt, för?, på en lätt bilaxel.

Det är en rejäl axel och kardan. 3500 känns mer som en ombonad lastbil än en bil - stötig och jobbig att köra utan vikt bak. Kombination av bladfjädring och luftkuddar bak gör att löständerna nästan ramlar ur…

Kan knäppa ett par bilder senare.

Som kuriosa kan tilläggas att avgasbromsen ska ge 335hk i motorbroms. Kör nästan dagligen med stort släp och 8 hästar nedför berget med 8% sluttning och motorbromsen räcker för att hålla farten nere. Klart imponerande (detta är med dubbelmontaget - med den andra lägger jag på lite manuell släpbroms för att hålla ekipaget rakt)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är en rejäl axel och kardan. 3500 känns mer som en ombonad lastbil än en bil - stötig och jobbig att köra utan vikt bak. Kombination av bladfjädring och luftkuddar bak gör att löständerna nästan ramlar ur…

Som kuriosa kan tilläggas att avgasbromsen ska ge 335hk i motorbroms. Kör nästan dagligen med stort släp och 8 hästar nedför berget med 8% sluttning och motorbromsen räcker för att hålla farten nere. Klart imponerande (detta är med dubbelmontaget - med den andra lägger jag på lite manuell släpbroms för att hålla ekipaget rakt)
Får nästan en känsla av Montana - har du John Dutton som boss? :)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj

Bakaxel och kardan. Däcken är tunga och det märktes när jag uppgraderade senast.

2cbb86fdda8b62c189e5c6b08b0fea52.jpg

9f4c95a51ff633385bf227f3230329d9.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haha - det hade varit något. Tyvärr är Yellowstone långt ifrån verkligheten
Jo, det vet jag nog, men att "köra ner från bergen med 8% lutning" måste nästan vara någonstans utefter the Great Divide och Montana är ju "horse country"

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bakaxel och kardan. Däcken är tunga och det märktes när jag uppgraderade senast.
Ok.

Som sagt, har väl ingen koll på din specifika eller modellår för den delen men Om den har:
3373kg tjänstevikt
3.73 bakaxel
11 770kg dragvikt

..kan max axeltryck bak vara; 3175kg

Säkert ingen större risk hos konstapeln/U-landet i teknik men sägs kunna bli dyrt om något händer och en domare over thär tycker ett & annat.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ok.

Som sagt, har väl ingen koll på din specifika eller modellår för den delen men Om den har:
3373kg tjänstevikt
3.73 bakaxel
11 770kg dragvikt

..kan max axeltryck bak vara; 3175kg

Säkert ingen större risk hos konstapeln/U-landet i teknik men sägs kunna bli dyrt om något händer och en domare over thär tycker ett & annat.

Här har du exakta siffror.

2ee6431c757848ede04663281b61c6aa.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
1 metriskt ton är 1000kg.
1 imperialiskt ton ör 2000lb.
3382lb är 1534,0494kg.

Klura ut denna nu grabbar. :näsblod

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1 metriskt ton är 1000kg.
1 imperialiskt ton ör 2000lb.
3382lb är 1534,0494kg.

Klura ut denna nu grabbar. :näsblod

Precis. Därför vore det lämpligt att hålla släpvikten under 6 ton, eftersom kultrycket ligger runt 15-25% av släpvikten, beroende på hur man lastar. Kärran har tre utrymmen, så det är smidigt att flytta vikten för bra balans.

Allvarligt talat så tar jag gärna emot tips om det är så att jag ev missat något

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år